Bij kwarttoonmuziek worden tonen gespeeld of kan men tonen horen die zich bevinden tussen de noten van de chromatische toonladder. Een octaaf wordt verdeeld over 12 halve tonen en 24 kwarttonen.
Tijd om wat voorbeelden te geven:
- - Prelude #3. Een kwarttoonpiano. Dit soort muziek vind ik behoorlijk eng klinken en past goed in een horrorfilm, IMO;
- - aangepast elektrisch gitaar. Maar hier is er sprake van Turkse muziek;
- - Engelstalige inleiding.
Ik heb op mijn synthesizer de afstand tussen twee toetsen (standaard 100 % = halve toon) verlaagd naar 50 % = kwarttoon. Mijn synthesizer moet ik dan weer opnieuw leren spelen.
Maar ik heb wat akkoorden uitgeprobeerd, en het valt mij op dat het met bepaalde geluiden het helemaal niet raar klinkt. We beginnen met het C7-akkoord, bestaande uit de noten C, E, G en Bb (bes). Dat kan iedereen spelen. Nu speel ik geen C, E, G, Bb (bes), maar C, E- (eh), G, Bb- (beseh). De tweede en de vierde toon worden een kwarttoon verlaagd. Bij sommige instrumenten klinkt het direct vals (Piano) maar by Poly Synth Pad (een standaard GM synthesizergeluid) heb je toch wel een welluidende klank.
Ik heb een vraag overigens. Het verkregen akkoord: C, E-, G, Bb- (of C, E, G, A+), hoe wordt dat genoteerd in de stijl van Cm6 of C7? Ik dacht aan C3-6+ of C3-7b- of iets dergelijks. Het verkregen akkoord zit tussen Cm6 en C7 in.
Zijn er nog meer zulke kwarttoonakkoorden?
Tijd om wat voorbeelden te geven:
- - Prelude #3. Een kwarttoonpiano. Dit soort muziek vind ik behoorlijk eng klinken en past goed in een horrorfilm, IMO;
- - aangepast elektrisch gitaar. Maar hier is er sprake van Turkse muziek;
- - Engelstalige inleiding.
Ik heb op mijn synthesizer de afstand tussen twee toetsen (standaard 100 % = halve toon) verlaagd naar 50 % = kwarttoon. Mijn synthesizer moet ik dan weer opnieuw leren spelen.
Maar ik heb wat akkoorden uitgeprobeerd, en het valt mij op dat het met bepaalde geluiden het helemaal niet raar klinkt. We beginnen met het C7-akkoord, bestaande uit de noten C, E, G en Bb (bes). Dat kan iedereen spelen. Nu speel ik geen C, E, G, Bb (bes), maar C, E- (eh), G, Bb- (beseh). De tweede en de vierde toon worden een kwarttoon verlaagd. Bij sommige instrumenten klinkt het direct vals (Piano) maar by Poly Synth Pad (een standaard GM synthesizergeluid) heb je toch wel een welluidende klank.
Ik heb een vraag overigens. Het verkregen akkoord: C, E-, G, Bb- (of C, E, G, A+), hoe wordt dat genoteerd in de stijl van Cm6 of C7? Ik dacht aan C3-6+ of C3-7b- of iets dergelijks. Het verkregen akkoord zit tussen Cm6 en C7 in.
Zijn er nog meer zulke kwarttoonakkoorden?