Kwarttoonmuziek

Hans Kamp

Ingeburgerd
Lid sinds
28 november 2007
Berichten
78
Locatie
Enschede
Bij kwarttoonmuziek worden tonen gespeeld of kan men tonen horen die zich bevinden tussen de noten van de chromatische toonladder. Een octaaf wordt verdeeld over 12 halve tonen en 24 kwarttonen.

Tijd om wat voorbeelden te geven:
- - Prelude #3. Een kwarttoonpiano. Dit soort muziek vind ik behoorlijk eng klinken en past goed in een horrorfilm, IMO;
- - aangepast elektrisch gitaar. Maar hier is er sprake van Turkse muziek;
- - Engelstalige inleiding.

Ik heb op mijn synthesizer de afstand tussen twee toetsen (standaard 100 % = halve toon) verlaagd naar 50 % = kwarttoon. Mijn synthesizer moet ik dan weer opnieuw leren spelen.

Maar ik heb wat akkoorden uitgeprobeerd, en het valt mij op dat het met bepaalde geluiden het helemaal niet raar klinkt. We beginnen met het C7-akkoord, bestaande uit de noten C, E, G en Bb (bes). Dat kan iedereen spelen. Nu speel ik geen C, E, G, Bb (bes), maar C, E- (eh), G, Bb- (beseh). De tweede en de vierde toon worden een kwarttoon verlaagd. Bij sommige instrumenten klinkt het direct vals (Piano) maar by Poly Synth Pad (een standaard GM synthesizergeluid) heb je toch wel een welluidende klank.

Ik heb een vraag overigens. Het verkregen akkoord: C, E-, G, Bb- (of C, E, G, A+), hoe wordt dat genoteerd in de stijl van Cm6 of C7? Ik dacht aan C3-6+ of C3-7b- of iets dergelijks. Het verkregen akkoord zit tussen Cm6 en C7 in.

Zijn er nog meer zulke kwarttoonakkoorden?
 
ik weet niet hoe je het akkoord zou moeten noemen, maar ik weet wel waarom het op sommige instrumenten dissonant klinkt en op andere niet.
Dat heeft namelijk te maken met de boventoon structuur.

Zo zou je een toonladder kunnen maken van, 7 tonen equidistand (dus allemaal op gelijke afstand van elkaar)
Als je dan zorgt dat de boventonen overlappen op de zelfde manier als je toonladder, komt het helemaal niet vals over.

Is er trouwens een synth waar je hier makkelijk mee kan spelen? ?
En weten mensen hier meer over!

Leuk topic
 
Is er trouwens een synth waar je hier makkelijk mee kan spelen? ?
En weten mensen hier meer over!

Het bovenstaande heb ik gedaan met een Yamaha Motif XS7. Je kunt niet alleen met kwarttonen prutsen, maar je kunt de afstand tussen twee toetsen (normaal een halve toon variƫren) tussen 1/200 toon (1 %) en een secunde (1 hele toon, 200 %). Met 50 % (i.p.v. 100 %) wordt je synth een kwarttooninstrument.

Het kan ook met andere instrumenten (strijkinstrumenten, trombone) en ook met zang, alleen lijkt me dat heel moeilijk.
 
Hoe doe je dat op een synthesizer dan? Kan dat alleen met moderne workstations?

Of kan ik dat ook op mijn D50 doen?
 
Een toonlader met 7 tonen, bedoel je:
- C - D - E - F# - G# - A# - C (laatste toon die een octaaf hoger is ook meegeteld)?
- toonladder waarbij ik de bovenste toon niet meetel. Dan is de afstand tussen elke toon 171 cent (1 cent = 1/1200 octaaf).
 
Hoe doe je dat op een synthesizer dan? Kan dat alleen met moderne workstations?
Dat is per synth verschillend, of dat kan. De Yamaha Motif XS7 kan het, en volgens mij kon mijn vorige music workstation (Roland XP-80) dat ook. Ik heb er toen alleen niet zo mee zitten prutsen, zoals ik dat de laatste paar dagen heb gedaan met mijn Yamaha.

De Yamaha (en waarschijnlijk ook andere synths) combineert meerdere wave forms voor een toon op de klavier. Dus je moet alle wave forms aanpassen, max. 8.
 
Laatst gewijzigd:
Arabische muziek maakt gebruik van kwarttonen. Ik neem aan ijn avatar in zijn isoleercel ook, ha ha.
Met de Korg Sigma kun je ook kwarttonen spelen. Ik ken geen enkele andere bak, laat staan vintage, die daarvoor een aparte knop heeft. Bizar!
 
Het bovenstaande heb ik gedaan met een Yamaha Motif XS7. Je kunt niet alleen met kwarttonen prutsen, maar je kunt de afstand tussen twee toetsen (normaal een halve toon variƫren) tussen 1/200 toon (1 %) en een secunde (1 hele toon, 200 %). Met 50 % (i.p.v. 100 %) wordt je synth een kwarttooninstrument.

Het kan ook met andere instrumenten (strijkinstrumenten, trombone) en ook met zang, alleen lijkt me dat heel moeilijk.

Interessant. Met zang is het wel eens mogelijk... maar de klank komt er "grijs" over... :okdan:

Leuk topic, ik wist dat er kwarttonen bestonden maar de theorie achter niet.
 
Ik ben er intussen achter gekomen dat C - E- - G (of C - D#+ - G) een neutraal akkoord wordt genoemd (C - E - G is een majeurakkoord en C - Eb - G is een minueurakkoord). Het neutraal akkoord zit daar dus tussen in.

In Oxygene 5 gebruikt Jean-Michel Jarre kwarttonen:

 

Attachments

  • JWO- We Are Connected new album.jpg
    JWO- We Are Connected new album.jpg
    72 KB · Bekeken: 136
  • 10987750_740609786067066_3097170048882899158_o.jpg
    10987750_740609786067066_3097170048882899158_o.jpg
    43,2 KB · Bekeken: 157
Laatst gewijzigd:
Gaaf! ..dank voor de correctie, heb statement nader gespecificeerd en elektrisch toegevoegd...groet JWO
 
Back
Top