PHD - I won't let you down synth?

Bass

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
11 oktober 2002
Berichten
10.063
Vroeger had ik dit vinyl 45 toeren singeltje nog toen ik jong was..
Er zaten electronische geluiden in dit nummer, en ik heb me altijd afgevraagd welke synth nou de refreinen speelt zegmaar.
Toendertijd klonk het een beetje als een orgel maar het zal vast wel een synth zijn maar welke? :
 

Attachments

  • PHDiwontletyoudown.mp3
    286,1 KB · Bekeken: 220
Gezien het jaartal (82) en het 'brassy' geluidje zet ik in op een OB-Xa.
 
Tony Hymas, de toetsenist van PhD gebruikt voor dat album de volgende instrumenten:
Bosendorfer Grand, Fender Rhodes, Prophet 5, Arp Odyssey, Minimoog, Fairlight Cmi, The Wasp.

Prominent in die sound is de Prophet 5 maar het zou mij niets verbazen als de Fairlight CMI ook heeft meegedaan.
 
Mmh, nou poly geluidje, de Prophet 5 dus (of de CMI, maar dat lijkt me niet). De OB-Xa had het geluidje beter gedaan. :duivels:
 
Vroeger had ik dit vinyl 45 toeren singeltje nog toen ik jong was..
Er zaten electronische geluiden in dit nummer, en ik heb me altijd afgevraagd welke synth nou de refreinen speelt zegmaar.
Toendertijd klonk het een beetje als een orgel maar het zal vast wel een synth zijn maar welke? :

ik heb t verlossende woord :


yamaha cs20 m vreemd ...herken m meteen hebm gehad !
maar ...;t string / brass soundje klinkt poly/acoord achtig !
vreemd want tis monofone bak toch ?
samen met de obie1 is dit de eerste twee synth die 8 geheugen spijker plekken kregen

de jaren 80 doctor heeft een ..jaren 80/90 draad ! join / listen
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1200790#post1200790
 


linkie kijk naar bovenste synth
duhhhhhhhh onder = rhodes
:okdan:
 
Ik heb het album zowel op vinyl als op cd. Op de originele hoes staat precies beschreven welke instrumenten zijn gebruikt. De CS-20 staat daar niet bij!
Ook staat er op de achterkant van de LP-hoes een foto van de opnamesessies waar op de vleugel een Prophet 5 te zien is.

Het feit dat je een CS20 in de video ziet zegt natuurlijk niets. Die clip is puur voor het plaatje. In sommige video's wordt er zogenaamd op een minimoog gespeeld maar hoor je een polysynth. Echt jaren 80!
 
hmm Prophet 5 lijkt me ook niet waarschijnlijk want ik hoor dubbelhandige akkoorden dus wel meer dan 5 noten
 
jaa maar dat is playback dus die CS20 staat daar voor de show

bent wel mee eens
eigenlijk wel raar want een cs20m is ook zwaar en niet makelijk mee te nemen

byna net so groot as een p5
waarom dan een ander app neerzetten
om de kijker ...te laten gissen ??
idd een acoord dus cs20m valt af
begon al byna te denken ...istie duofoon
 
Bosendorfer Grand, Fender Rhodes, Prophet 5, Arp Odyssey, Minimoog, Fairlight Cmi, The Wasp. Dat zijn volgens de originele hoes de enige synths die door Tony Hymas gebruikt zijn.

Meer dan 5 noten polyfonie is natuurlijk niet zo'n probleem met een multitrack ;)
 
Bosendorfer Grand, Fender Rhodes, Prophet 5, Arp Odyssey, Minimoog, Fairlight Cmi, The Wasp. Dat zijn volgens de originele hoes de enige synths die door Tony Hymas gebruikt zijn.

Meer dan 5 noten polyfonie is natuurlijk niet zo'n probleem met een multitrack ;)

het lijkt me toch sterk dat je voor een riff gaat multitracken...

ik blijf erbij dat het wel orgel-achtig klinkt alsnog
 
Vandaag toch wel één van mijn meest bijzondere mails ontvangen van Tony Hymas zelf, de toetsenist van Ph.D. en de man achter de bekende synthpartij van I Won't let you down!!
Lees hier een deel van het definitieve antwoord op een mail die ik hem stuurde:

the answer is / was a Prophet 5 - so you are / were spot on ----
the CS20 must have belonged to the video people - I don't recall it -
(I do remember a very dodgy upright piano)

Super dat via Internet vrijwel iedereen te benaderen is en het fraaie is dat de meesten, hoe groot of bekend ze ook zijn, heel prettig reageren!
 
the CS20 must have belonged to the video people
en dit was & is schering & inslag. Bij Top Pop bijvoorbeeld hadden bands vrijwel nooit hun eigen instrumentarium bij zich, dat werd allemaal gehuurd van Saris. Soms inclusief mad synth professor Johan Timman! Je kunt dus nooit afgaan op dat soort "optredens". En ook echt live wijkt de gebruikte apparatuur vaak af van de (vintage) studio gear.
 
Vandaag toch wel één van mijn meest bijzondere mails ontvangen van Tony Hymas zelf, de toetsenist van Ph.D. en de man achter de bekende synthpartij van I Won't let you down!!
Lees hier een deel van het definitieve antwoord op een mail die ik hem stuurde:

the answer is / was a Prophet 5 - so you are / were spot on ----
the CS20 must have belonged to the video people - I don't recall it -
(I do remember a very dodgy upright piano)

Super dat via Internet vrijwel iedereen te benaderen is en het fraaie is dat de meesten, hoe groot of bekend ze ook zijn, heel prettig reageren!

haha leuk :)

nou ja ik geloof dat het IDD 3noot akkoorden zijn met 1 bastoon dus 4 voices dus dat zou moeten kunnen
 
haha leuk :)

nou ja ik geloof dat het IDD 3noot akkoorden zijn met 1 bastoon dus 4 voices dus dat zou moeten kunnen

Hij klinkt vermoedelijk gewoon breder door 2 osc per voice en dan licht detunen. Of octaaf hoger pakken met de 2de osc.
 
tony hymas ooit nog eens bezig gehoord samen met jeff beck en terry bozzio..
een van de betere optredens ooit..
tony deed ook nog al het toetsen werk voor duncan browne
duidelijk te horen in het slotstuk van dit nummer
 
Back
Top