Physical Modelling

loveyourjunos

Ouwe rot
Lid sinds
17 december 2006
Berichten
1.732
Locatie
Oss
Ik ben eigenlijk op zoek naar wat meer informatie en ideeën op het gebied van physical modelling (gesynthetiseerde snaar, buis, tuned delay lines etc..)
Leuk om clavinet-achtige klanken mee te maken, maar ook violen of trommeltjes die verbazend natuurlijk kunnen klinken. Voor de freaks is er de phase locked loop en dat soort bizarre klank dingen.

Het beste wat ik tot nu toe heb gevonden aan leesmateriaal is het nord modular book (chapter 7), wat overigens op heel veel gebieden wat betreft synthese een erg goed naslagwerk is.

De wikipedia over physical modelling is van het niveau 'a waveguide is a guide that guides waves.', daar heb je dus niet al te veel aan.
Dus als er iemand wat leuks weet of wat anders wil toevoegen aan dit physical modelling draadje, u bent van harte uitgenodigd. :okdan:
 
http://www.dsprelated.com/dspbooks/pasp/

Onderaan in de links sectie van het nord modular book staan een paar goede links 7.8 (waaronder eigenlijk deze).

Mocht je Reaktor hebben: zoek in de User Library op de naam Chet Singer. Deze heeft enkele van de betere physical modeling instrumenten toegevoegd.
 
Geen Reaktor, wel Max 4 Live
Het lijkt me leuk om daar wat PM instrumentjes voor te bouwen, omdat je controle hebt over het hele feedback pad. (heb je bijv. niet in synthedit)

Die link van jou bevat in ieder geval genoeg informatie en schemaatjes om mee verder te bouwen

Ook geen Modular G2 hier, maar op de pagina van Chet Singer ook weer een hoop leuke dingen. Kan je die G2 editor ook gewoon downloaden en zo de patches bekijken?
 
Ook geen Modular G2 hier, maar op de pagina van Chet Singer ook weer een hoop leuke dingen. Kan je die G2 editor ook gewoon downloaden en zo de patches bekijken?

Meer nog: er is een monophone demo van de G2 met enkele minieme beperkingen.
http://www.clavia.se/products/nordmodular/demo.htm

Verder zijn er nog een paar indrukwekkende drum patches van Howard Scarr in Zebra 2 (Ook demo downloaden) met enkel wat noise-fed combfilters.

Volgens de manual van zebra 2:
Modes

* Comb
This is simple stereo delay, tuned to the played note. The tone and flavour parameters have no effect in this mode.
* Split Comb
In this mode 2 delays feed into each other. The input is summed. The tone paramter controls the legnth ratios of the delays. The flavour parameter inserts xxx the input signal directly into the second delay. Outputs of each delay are left and right.
* Split Dual
In this mode 2 stereo delays feed into each other like with the split comb. The difference is, that in this case there is true stereo operation.
* Diff Comb
Works just like the split dual mode but in this mode the second delay is an allpass filter. This resulst in weird dissonant sounds. The flavour parameter controls the feedback of the allpass filter. The dissonant frequencies can dominate the fundamental frequency, thus you may have to tune this one accordingly.
* Dissonant
This mode creates a 4 x 4 Feedback Delay Network. This will always sound metallic and dissonant. Tone and flavour determine the ratios of each delay line. It is inpossible to create any “nomal” sounds in this mode.

Die 2 laatste modes lijken me een leuk startpunt om met percussie te experimenteren. In Max4Life neem je dan bijv 4 combfilters met verschillende ratios en probeert die op alle mogelijke manieren te inter-connecteren.
 
Ik heb afgelopen week een patch op met MaxMSP forum gepost van een Physical model snaar. Moet je even zoeken op Karplus Strong (mijn naam is Danny). Die patxh kun je makkelijk in M4L gebruiken en ombouwen tot bv een buis oid.

Als je interessante lectuur zoekt is er maar 1 boek wat door iedere muziek software designer wordt gebruikt en dat is:

Computer Music Tutorial - Curtis Roads

Hier staan alle synthese modellen beschreven en de teopassingen. Met een beetje ervaring bouw je deze zo na. Let wel...PM is veel trail and error. Veel zaken zijn niet logisch en kun je beter op gevoel en gehoor doen dan mathematich correct in te voeren.

BTW: dit is het model in Max:

----------begin_max5_patcher----------
1347.3ocyZksjiZCE8Y2eEpnxCIob7nUVxa46H0TovfraRXwAvY5YlZ72dzB
XS2QtsXSY5tLXI1N2ycUW7WeZi29pW3MdfeE76fMa95Sa1nlRNwltwa7JheI
IOtQcZd+USdVJu1aq9XkmKxJy4spChuMY0412N6o31jmyJO9G07jV8ijwv6f
aAHTjbGg3K2wH6ffO1cQ56S6mOw0WgWVYq2V8tqmTVpBZU6+yeAGzirpCGZ3
pmCTNw2d5I4lsVJl7ujFmbYDRI79RIFR0xUnbGk0u0D988l.X2etsspzHXQF
AK5cTIHhDe3.Elwv9s2WirOt7nQcAZJxRAuoI9HuWXZ4un.lWRNOdLVc8h3g
px1lrun.KRZs8HIm.QpcAJKyv2SxMaA5M3IWFWnNYueqNKNeJ7QI+Sh65+gN
pEfgCDdAf6SLl08jQSLzPEifwJuzPxiMIjdnpOlHHhSHnh1pCSvivdVg.UDA
MTEzhPsfULwFTmvF7WNUCPPHbG3Cfe3.xELSm+TzTYF1xxLJ4znbCGaLRJVI
YHesq.qe6HEvvdzjTUTvK0ZpCY4s7Zf5ZWN8eKXOXLtC3IGjHPGDEuiYUdCQ
PhC4UwlSlG4DeCwiOUl0AvD9GqqigNBJxWsKBOQGCDbY4EgBPHYSv5X+wjp7
pZMVg6B8E+Er032PCjR6ILbTzfLO99OlvzFSaeupRtF7SHmYEBAWbDJ7JLdV
ZX7Z4J.xBC2Z7aCkKAo1e+PQBioq2x15rlj3bEFg6hVTk28pWRZmAX.HfspE
Mg0E0RHZMDZhEMgbSUS4Yk7KSXoKimO7w5cO1hsI6XoPHeWSV2TxzOeYUMUP
A5Jkhf1lgniZLRItotoxprl6XwfVXZQawPs2hwHsvbBsnKRIohe3vEPd0mNI
OeSjDwHIwlZh.JRupLDYL9UV8Miro+BylmK1yqmR.nhpT9PyqUOyKEqsJ0qt
ghFCee+B5PAFx8B20aOHVNKu9ejJCgjyV3Tx2dLBj95I9dQ65r5pH9cZW5hp
cCMncQWwwppcu8X5zt2lXUiD1FeRvUWD.bcWSc25pX9pEaFflWVB2rvJA2jU
5NpQaF6aQ6FD.KoprTcGL0AOnSnm37bYdyKx9xH9rSFPZDIQmPkFZiGltAmH
T3rLhvnue6OitWDntUXO09yfwlZPSJOO9yf1rB9+yRYWMQH+v4Ikj2oMTo7B
gO7QvOph5+As4vOMEAWClQDHvBCYB7NR9PwiZR7Zq.p2uyRt3I4R6iV2Ea2E
oKT+hjhlm+qaVpv9r+9bbpjbX5Ox+MxR9KKKQ6ZFAlNOZxx0.ntVUCFdyqSU
gP47ul6ZpNWmz+76eykfaXLk2zlUF2lUUN3jHu5bdNKMkWNzYoHK8TknPqNL
vDbfbU1ZNfFAuNB7QipXqAKxBvJXN.xdv5JHAcGj7s.RuA2ODS3PUmSng5n+
AzqibAAJCm5PFT1OiGhIjawTjMPBONH04ZRv5b4zfqilKAhsAsD2pTI1pTcX
zCaLzv9SxU0G00DktdjObDsqgecN0xQykcoqfjfBYJ708Zt6PKYARjXUHRna
CauBPhgUTFiLTcqFMSvZU.xnwAVBZk.6aXskAsy0ewl34uI7vpaAZUDRja4I
3JfIBITURZ2O.P3sQyDsg1.1QFDj18NqXACAqbzboVzJf14hIeaSifbZkWnG
.oQVKHS+ayjFpeesntZqwyVmZSVXl60nHaznX2hIrMXh3NLYcrCja4IhM7D0
sXhZClXtCSA1p6bmMNFu7M1YlPxlxKhbNhdTrIGWuiM4+lAhDC91S+KfHlLT
y
-----------end_max5_patcher-----------
 
Ik heb afgelopen week een patch op met MaxMSP forum gepost van een Physical model snaar. Moet je even zoeken op Karplus Strong (mijn naam is Danny). Die patxh kun je makkelijk in M4L gebruiken en ombouwen tot bv een buis oid.

Als je interessante lectuur zoekt is er maar 1 boek wat door iedere muziek software designer wordt gebruikt en dat is:

Computer Music Tutorial - Curtis Roads

Hier staan alle synthese modellen beschreven en de teopassingen. Met een beetje ervaring bouw je deze zo na. Let wel...PM is veel trail and error. Veel zaken zijn niet logisch en kun je beter op gevoel en gehoor doen dan mathematich correct in te voeren.

BTW: dit is het model in Max:

----------begin_max5_patcher----------

-----------end_max5_patcher-----------


Heb het draadje op het maxforum gevonden inmiddels. Handig, die code snippers 8D
Het filter is in ieder geval helemaal anders, en werkt ook een stuk beter dan wat ik had uitgestippeld, die gaat nogal snel over z'n nek :D
 
Bij het filter is het belangrijk dat je de gain op 0 laat staan anders gaat hij idd over zijn nek.

Vanuit deze patch heb ik een mooie metalen plaat gemaakt door ze parallel te koppelen en een andere exitatie te gebruiken, bv pinknoise of rand~. Je kunt er ook goed buizen van maken. Moet je maar even kijken in de Computer Music Tutorial voor de veranderingen.
 
http://www.dsprelated.com/dspbooks/pasp/

Onderaan in de links sectie van het nord modular book staan een paar goede links 7.8 (waaronder eigenlijk deze).

Mocht je Reaktor hebben: zoek in de User Library op de naam Chet Singer. Deze heeft enkele van de betere physical modeling instrumenten toegevoegd.

Dank je voor deze link. Kende ik nog niet. :okdan:

PureData bestaat natuurlijk ook nog, en Miller Puckette heeft een draft geschreven voor een boek wat hij publiek heeft gemaakt 'The Theory and Technique of Electronic Music,' wat wel droge kost is. http://crca.ucsd.edu/~msp/techniques.htm

SciLab heeft in de 'oude' documentatie ook goede literatuur zitten http://www.scilab.org/product/index_product.php?page=old_documentation.

Tot slot kwam ik van de week op de site van Chameleon een aantal goede links tegen op deze pagina http://www.chameleon.synth.net/english/links.shtml
 
Ik ben eigenlijk op zoek naar wat meer informatie en ideeën op het gebied van physical modelling (gesynthetiseerde snaar, buis, tuned delay lines etc..)
...
Het beste wat ik tot nu toe heb gevonden aan leesmateriaal is het nord modular book (chapter 7) ...

De wikipedia over physical modelling is van het niveau 'a waveguide is a guide that guides waves.', daar heb je dus niet al te veel aan.
Dus als er iemand wat leuks weet of wat anders wil toevoegen aan dit physical modelling draadje, u bent van harte uitgenodigd. :okdan:



Mijn naam eer aan doend :), zou ik mezelf voorstellen alsvolgt:

Een waveguide is een dubbel uitgevoerde delay-lijn; in een daarvan loopt een golf naar rechts, en in de andere een golf naar links. Aangezien de som van die twee golven een staande golf oplevert, kun je een waveguide gebruiken om snaren en buizen te modelleren.

Een waveguide is een echt volwaardig natuurkundig model, omdat de signalen ervan zowel afhangen van tijd als van plaats. Juist die ruimtelijke dimensie maakt het mogelijk om bijv. een tokkelpunt of gitaarelement letterlijk "plaatselijk" te definieren. Immers de klank van een snaar hangt af van de plaats waar je tokkelt en van de plaats waar het element zit (elect. gitaar).

Een ander belangrijk aspect van een waveguide is dat het een gedistribueerd systeem is. Maar net zoals de bepaling van het tokkelpunt, is ook essentieel gedrag van te trilling in de waveguide "klonterbaar" (lumped model). Bijvoorbeeld de frequentie-afhankelijke energie-dissipatie van de snaar kun je in 1 punt voor de hele snaar regelen d.m.v. een discreet filter.

Meer hierover kun je lezen (in het Nederlands, voor de verandering!) in De Getokkelde Snaar (dat was een eerste versie van een hoofdstuk van de NLT-module "Sound Design" voor VWO 5-6, waar ik op dit moment aan werk).

Fourier:
Ik heb afgelopen week een patch op met MaxMSP forum gepost van een Physical model snaar. Moet je even zoeken op Karplus Strong (mijn naam is Danny). Die patxh kun je makkelijk in M4L gebruiken en ombouwen tot bv een buis oid.

Om pietje precies te zijn: Karplus Strong is GEEN Physical Model, om de reden die ik al heb genoemd: de ruimtelijke dimensie ontbreekt erin. Wel kan worden aangetoond dat Karplus Strong qua geluid het effect kan hebben van een waveguide, bij een zekere beginconditie van het systeem.

In de link die loveyourjunos noemt (nord modular book (chapter 7)) staat ook een voorbeeld van Karplus Strong. Wat mij daaraan opvalt is dat die patch er zo ingewikkeld uitziet. Wat een boel moduultjes! Wat een boel kabeltjes! Je zou bijna vergeten dat Karplus Strong niets anders is dan een extreem simpele, lineaire, recursieve differentievergelijking. Zo simpel dat je 'm prima kunt presenteren voor leerlingen in het voortgezet onderwijs (maar dan wel met een wat simpeler naam: "de snaarplukvergelijking").
Die kun je in de software waar leerlingen mee werken (WaveWizard) als volgt implementeren:

Maak eerst een beetje ruis aan als "witte" beginconditie:

FOR n = 0 TO N-1
S1[n] = random(-8000; 8000)
NEXT n

en doe dan snaarpluk:

Bewerk signaal
n0 N
n1 5 * Fs
Bewerking S1[n] = 0,5 *( S1[n-N+1] + S1[n-N])

Met excuses voor de gebrekkige opmaak: spaties worden rigoreus verwijderd??)

Hiermee wordt een getokkelde snaarklank van 5 seconde opgewekt. N stelt de periode in aantal samples voor (Fs is de sampling frequentie in Hz).

Dit oogt toch veel simpeler? Daarom ben ik ben een groot voorstander van "tekst-"software. Dat gepiel met blokdiagrammetjes en kabeltjes wordt al gauw een groot bord spagghetti. In tekst spreek je heel direct de enige taal waarin we exact en zonder misverstand kunnen praten over geluid: de wiskunde. En in "tekst-"software kun je ook heel simpel uitleg en commentaar kwijt.
Het hele verhaal over de snaarplukvergelijking kun je nalezen (met de goede tekstopmaak!) in het huidige Hoofdstuk 4 van Sound Design, die op dit moment op verschillende scholen in de klas wordt uitgetest.
 
Laatst gewijzigd:
Leuk om te zien hoe mensen compleet tegengesteld kunnen denken, jij vertaalt een blokschema naar formules, ik snap een formule pas als ik 'm als als blokschema voor me zie. De Nord modular editor was dan ook echt een eye-opener voor mij, 'hé ik snap dit gewoon' 8D

De waveguide ga ik proberen... moet het concept nog wel even laten inwerken want ik zie 'm nog niet helemaal voor me..... links, rechts... volgens mij heeft een delay alleen 'korter' of 'langer' ?


Overigens is mijn eerst physical modelling max4live patchje al een tijdje klaar, ik zal 'm hier ook maar even posten, ben er wel tevreden over. Het klinkt niet echt realistisch maar heel anders wel/niet realistisch dan normale synths. Zie ook het (vereenvoudigde) mini-schemaatje
 

Attachments

  • diagram.png
    diagram.png
    7,6 KB · Bekeken: 78
  • string pm4.zip
    22,1 KB · Bekeken: 88
  • screenshot2.png
    screenshot2.png
    15,7 KB · Bekeken: 74
Laatst gewijzigd:
Leuk om te zien hoe mensen compleet tegengesteld kunnen denken, jij vertaalt een blokschema naar formules, ik snap een formule pas als ik 'm als als blokschema voor me zie. De Nord modular editor was dan ook echt een eye-opener voor mij, 'hé ik snap dit gewoon' 8D

Nou, eerlijk gezegd is die differentievergelijking wel simpel in de zin van de eigenlijke berekening, maar om uit te leggen waarom dat zo simpel is, wordt altijd (ook in mijn tekst voor de leerlingen, zie H4 Sound Design) teruggegrepen op dat feedback-circuit met filtertje. Ook Julius Smith (wiens boek PASP door jugjug al werd genoemd) doet dat, maar vertelde me in een mail dat hij in z'n proefschrift Karplus wel degelijk beschrijft als recursieve differentievergelijking).


De waveguide ga ik proberen... moet het concept nog wel even laten inwerken want ik zie 'm nog niet helemaal voor me..... links, rechts... volgens mij heeft een delay alleen 'korter' of 'langer' ?

Een delay-lijn is, technisch gesproken, niets anders dan een array waar je samples in opslaat. Meestal in DSP is de index dan een tijdsaanduiding, maar in PM kan het ook plaats zijn. Tijd en plaats staan in een lineair verband met elkaar: de samples schuifelen door de "plaats-lijn" en vertonen daarbij tevens een tijdgedrag. Dan wordt dus bijvoorbeeld 'meer naar rechts' of 'meer naar links' gelijk aan 'later'.

Overigens staat dat hele verhaal over staande en lopende golven (de d'Alembert-oplossing van de golfvergelijking) beschreven in De Getokkelde Snaar inclusief een verhaal over het beroemde snaardebat in de 18de eeuw tussen d'Alembert, Euler en Bernoulli, met zijn verrassende bijdrage ("Heren, hoe zit dat nu met die boventonen?") die eigenlijk voor het eerst het idee over de snaargolfvorm als mix van harmonische sinusgolven lanceerde - een idee dat een halve eeuw later werd uitgewerkt en opgelost door Fourier. Eigenlijk zouden we moeten spreken van de Bernoulli-Fourieranalyse!


Overigens is mijn eerst physical modelling max4live patchje al een tijdje klaar, ik zal 'm hier ook maar even posten, ben er wel tevreden over. Het klinkt niet echt realistisch maar heel anders wel/niet realistisch dan normale synths. Zie ook het (vereenvoudigde) mini-schemaatje

Ik ga daar nog naar kijken!
 
Laatst gewijzigd:
...

Overigens is mijn eerst physical modelling max4live patchje al een tijdje klaar, ik zal 'm hier ook maar even posten, ben er wel tevreden over. Het klinkt niet echt realistisch maar heel anders wel/niet realistisch dan normale synths. Zie ook het (vereenvoudigde) mini-schemaatje

Ik kan bestand niet openen, weet ook niet wat voor extensie het is... :o:
Misschien kun je anders een mp3 posten.
 
Ik kan bestand niet openen, weet ook niet wat voor extensie het is... :o:
Misschien kun je anders een mp3 posten.
het is een max 4 live instrument...

maar vooruit ik zal een gezapig mp3'tje posten van een internet midi filetje
(ik wil wel een betere maken maar zit een beetje op een creative-low :engel: )

wat je hoort is in feite gefilterde roze ruis. De klankkleurverschillen ontstaan door de velocity verschillen, enigsins halfbakken ingetekend zoals je kunt horen.
Maar af en toe klinkt het wel viool achtig
 

Attachments

  • live85.mp3
    5,3 MB · Bekeken: 92
Die Julius O Smith is wel echt een zware jongen wat physical modeling betreft. Hier kun je al zijn publicaties vinden:
https://ccrma.stanford.edu/~jos/pubs.html
Er staat erg veel over waveguide synthese, het al eerder geposte artikel staat er ook tussen. Hou je vast, want het is vrij rauwe materie.

Ik zou daarbij toch proberen om ergens Reaktor vandaan te fixen. Er is een factory ensemble genaamd Steam Pipe wat echt een te gekke physical modeling synth is. In de user library zit ook het acoustring ensemble, wat een physical modeling synth is in combinatie met algoritmische compositie.

Op www.xoxos.net zijn een aantal freeware physical modeling synthesizers te vinden, niet alleen waveguide maar ook een aantal mass-spring implementaties. Er is ook een vst genaamd oscine tract, die je zeker moet checken, het is een physical modeling implementatie van een vogel. Deze plug in is ook winnaar is geweest van de KVR developers challenge.
 
>Die Julius O Smith is wel echt een zware jongen wat physical modeling betreft.
Inderdaad... ik lijkt me daar zoiets van 'Waarom makkelijk maken als het moelijk ook kan ?'
Of kan PM dan werkelijk niet eenvoudiger verklaard worden ?

>Er is een factory ensemble genaamd Steam Pipe wat echt een te gekke physical modeling synth is.
Ik heb Reaktor 5 en die Steam Pipe, maar hoe nu juist zo'n PM-ensemble werkt daar houdt het
voor mij dan toch net op (nog steeds). Ik heb al wat dingen uitgeprobeerd op mijn PLG-VL,
ook zo'n physical modeling synth... zo kon ik er zelfs diverse houtsoorten mee hoorbaar maken !
Toch, wat ik juist bezig was te manipuleren is en blijft nog een raadsel. Ja, n.m.i.
waren het extreem minieme delay instellingen, maar meer... ? Nou ja iedereen komt ooit
tegen z'n grenzen aan zekers.

NI had indertijd nog een cursus opgezet voor dit soort dingen dacht ik. Allicht ik
kwam te laat en heb nog geen leerlingen tegengekomen die dat wel hebben kunnen bijwonen.
Of zouden die hier tevoorschijn komen ?
 
Betreft die live85.mp3, geweldig resultaat !

>wat je hoort is in feite gefilterde roze ruis.
Toch, hoe slaag je erin om roze ruis zo tonaal te doen klinken,
daar zit toch wel meer in dan enkel een filtering of niet ?
Zou je (of wie dan ook) me wegwijs kunnen maken dit in Reaktor te verwezelijken ?

Hallo audiocollega, leuk dat ik toch iemand enthousiast heb kunnen maken :)
Uit de links in de thread kun je veel informatie halen, maar het is misschien wat abstract als het helemaal nieuw is. Ik zal eens proberen het principe uit te leggen.

Eigenlijk is het niet meer dan een delay met feedbacklus zoals vaak gebruikt wordt in muziek als geluidseffect. Het verschil is dat de delaytijd heel kort is. Zo kort dat je het niet meer als afzonderlijke stukjes delay hoort, maar als 1 golfvorm, een soort van oscillator dus.
De delaytijd wordt bepaald door de midinoten (simpele formule: de delaytijd in ms. is 1000 / (frequentie in Hz)

Je begint met een kort tikje ruis, dit gaat de delay in, dat gaat een filter in (of gewoon een versterkertje MAARR nooit het signaal luider maken alleen zachter!!!) en wordt vervolgens terug gevoerd naar de delay. Het signaal sterft dan langzaam uit, afhankelijk van het volume waarmee je het signaal terugvoert de delay in.
Probleem hierbij: lage noten zijn veel langer dan hoge (ga maar na)

ik kon een filter gebruiken dat het signaal nauwelijks verzwakt en ook niet versterkt. De uitsterftijd is zo lang, dat ik het bijna als normale oscillator kon gebruiken. Het signaal uit de feedback-lus gaat dan ook door een tweede filter en daarna door een ADSR envelope, zodat het eerste ruistikje wegvalt en het min of meer als een gestreken snaarinstrument gaat klinken. Iedere nieuwe noot maakt eerst de delay weer leeg.

(zie ook het plaatje dat ik gepost had)

Hopelijk kan je er wat mee, wel hier het resultaat posten natuurlijk!

Oh 1 tip: Stap 1 is zorgen dat je delay lijn niet over z'n nek kan gaan. Als de input groter dan "1" is, wordt je geluid razendsnel hard ipv. zachter! Sowieso, hand op de volumeknop bij de eerste testjes is raadzaam }:|
maar succes :okdan:
 
Ik tracht volgens eigen begrip de dingen neer te pennen.
Corrigeer me waar ik in de fout ga. Hier en daar heb ik de indruk dat je
iets over het hoofd hebt gezien ofwel een andere terminologie gebruikt voor
de objecten die hierbij in gebruik zijn.

>Eigenlijk is het niet meer dan een delay met feedbacklus zoals vaak gebruikt wordt in muziek als geluidseffect.
>Het verschil is dat de delaytijd heel kort is.
Lijkt me duidelijk.

>Zo kort dat je het niet meer als afzonderlijke stukjes delay hoort, maar als 1 golfvorm, een soort van oscillator dus.
Één periode van een (willekeurige) golfvorm dus.

>De delaytijd wordt bepaald door de midinoten (simpele formule: de delaytijd in ms. is 1000 / (frequentie in Hz)
De tijdsduur van één periode in ms dus.

>Je begint met een kort tikje ruis, dit gaat de delay in, dat gaat een filter in (of gewoon een versterkertje MAARR nooit het signaal luider maken alleen zachter!!!) en wordt vervolgens terug gevoerd naar de delay.
>Het signaal sterft dan langzaam uit, afhankelijk van het volume waarmee je het signaal terugvoert de delay in.
Kort tikje ruis => enkele milliseconden dus => m.a.w. een héél korte sample in de delay.
Deze delay gaat oscilleren doordat er een feedback wordt aangelegd (vanachter het opvolgende filter).
De feedbackregeling dient te verzwakken (verminderen) en dus langzaam uit te sterven.

>Probleem hierbij: lage noten zijn veel langer dan hoge (ga maar na)
Een periode duurt inderdaad langer bij een golfvorm met lagere frequentie (lage noot).
Dat is wat je bedoeld ?

Nu ???
>ik kon een filter gebruiken dat het signaal nauwelijks verzwakt en ook niet versterkt. De uitsterftijd is zo lang, dat ik het bijna als normale oscillator kon gebruiken.
Die filter wordt hier dan enkel gebruikt om de feedback naar die delay te proportioneren, niet ?
Welk type filter moet ik me daarbij dan voorstellen, LPF, HPF, BPF ?
Is dit niet gewoon een regelbare terugkoppeling, daar enkel het volume behandeld wordt ?

???
>Het signaal uit de feedback-lus gaat dan ook door een tweede filter en daarna door een ADSR envelope, zodat het eerste ruistikje wegvalt en het min of meer als een gestreken snaarinstrument gaat klinken.
Dit lijkt me dan een type filter uit de eerder vernoemde reeks LPF enzo, die gemoduleerd wordt met
een ADSR envelope (zoals een amplifier... Filter-envelope, Amplifier-envelope, enzo).
(...en daarna door een ADSR envelope => een audio signaal door de ADSR ???)

>Iedere nieuwe noot maakt eerst de delay weer leeg.
En vult deze direct terug op met een nieuw héél korte sample van die ruis, niet ?
(Sample & Hold principe eigenlijk).

>Hopelijk kan je er wat mee, wel hier het resultaat posten natuurlijk!
Daarvoor is dit alles mij nog niet duidelijk genoeg. Met mijn interpretatie erbij,
hoop ik dat je (of wie nog) begrijpt hoe ik tegen dit gedoe aankijk.
De boel alzo completeren tot een volledig begrip.
 
Back
Top