Howto: Stotterende ruffneck synth

MonoTron

Initiating Sequence..
Lid sinds
13 januari 2004
Berichten
6.105
Locatie
de paddestoel op m'n teen
Ik loop maar te kutten en het lukt niet echt, dus onder het motto 'Stomme vragen bestaan niet' ; hoe maak je zo'n stotterende ruffneck synthlijn zoals in bijvoorbeeld I'm a ruffneck (vanaf 0.52 min)



of Inspiration vibes (vanaf 0.42 min)



Of hier bij ruffneck in de studio (vanaf 14.40 min)

http://video.google.nl/videoplay?docid=-1249593556044113067#

Met samples is dit makkelijk te doen in renoise (fasttracker style), daar kan je per regel het volume instellen en lukt het prima.
Met echte synths gaat dit wat minder makkelijk. Met volume CC zou het kunnen, maar dat werkt niet lekker.
Ik heb het idee dat ze dit op een andere manier deden, waarschijnlijk met een noise gate ofzo. Die heb ik niet, dus dat houdt op voor mij, maar misschien dat ik iets over het hoofd zie.

Wellicht heeft iemand nog leuke/handige tips?
 
Als ik zoiets wil bereiken doe ik dat meestal zo: Melo maken en dan veel korte (1/32 of 1/64) noten ertussen doen. Meestal dan wat lager nemen en als je volume wat zachter wil kan je nog altijd de velocity wat lager nemen hé. ;)
Zo bereik ik het gewenste effect! :D
 
Gewoon bij je synth alleen maar je sus open, release en atack dicht. Daarna ritmes maken maar...
 
Een Behringer MDX2600 geeft je voor minder dan 5 tientjes 2ehands een noise gate. Zet er een drumcomputer op die hihats naar binnen pulst en dan kun je al klaar zijn. Of, software: http://www.spcplugins.com/plugins.php#gater

Andere optie: zo'n ouderwets strakke crashende Atari 1040 op een Alpha Juno.

Ruffneck, dat was tenminste nog echt leuke hardcore.
 
Meerdere wegen die naar rome lijden..

Wat Stat-x en Hallucinator al zeggen.. Een gate met sidechain trigger is ook een optie. Een arpeggiator gebruiken is ook een optie, de synth samplen en in stukken knippen.. En zo zijn er nog wel meer mogelijkheden te bedenken..
 
Dubbel zo langzaam inspelen, opnemen, en dubbel zo snel afspelen. Werkt helaas niet in realtime.
 
Volgens mij is dat wel te doen met cc Volume. Ik deed hetzelf ook altijd in Fasttracker/Madtracker/Renoise :-)
 

Attachments

  • virkaz-destination_snipp.mp3
    756,4 KB · Bekeken: 133
Laatst gewijzigd:
Thanks allemaal voor jullie visie.

Ik denk dat een noisegate de beste optie is, of samplen. hiermee behoudt je namelijk de filter envelopes en langzame portamento.
Bij korte noten is dit niet hoorbaar en dat is wel mijn bedoeling (bij langzame envelope dus).

toch maar eens kijken of ik nog ruimte heb voor een noise gate....
 
Indertijd ging dat idd met een gate. Maar tegenwoordig zijn er zeker meerdere wegen die naar rome leiden.
 
Patrick liep vorige week nog bij ons in de Appie
 
ik zou gewoon de envelope zo instellen als eerder beschreven (attack dicht, sustain open, release dicht) en dan gewoon zelf met parametrische midsweep zorgen voor leuk filter effect :)
 
Dit is gewoon een juno 2 geluidje zonder release, met een nootlengte van 32sten. Niks noise gates oid. Zo (simpel) deden ze (we) dat toen.:P
 
Dit is gewoon een juno 2 geluidje zonder release, met een nootlengte van 32sten. Niks noise gates oid. Zo (simpel) deden ze (we) dat toen.:P

Inderdaad, gate me reet, ik hoor gewoon een kale Alpha Juno.
 

Attachments

  • simpel rammen 2.mp3
    874,8 KB · Bekeken: 143
Back
Top