Additieve Hypersaw

Retinite

Ingeburgerd
Lid sinds
4 december 2005
Berichten
68
Locatie
Enschede
Hoi, ik ben zelf een beetje aan het aanmodderen met een digitale synth te programmeren op de computer 8) leukleuk.
Om aliasing te voorkomen bouw ik golfvormen even additief op, het gaat er nog even niet om hoe efficiƫnt het werkt of dat het ooit nuttig wordt.
Maar weet iemand voor zo een 'standaard' VirusTI Hypersaw hoeveel standaard saw oscillatoren er worden gebruikt en de unison-frequentie-verhouding (lineair/expo/kwadr?)/stereo spread (is die SS om en om per oscillator, of een deel in tegenfase ofzo?) en volumeverhouding.
Ik heb geen idee want heb er zelf geen. Zelf kom ik wel ergens met iets van 6 oscs in unison, maar t is m nog laaaang niet. Er zijn idd ook wat trucjes uit te halen net zoals FL Studio's Sytrus doet, maar dat is niet helemaal de bedoeling.:biertje:
 
De JP8080 had er 7, de Virus volgens mij 9. Frequentie - tja, daar zijn een hoop mogelijkheden voor te verzinnen... het is een echt apart oscillatormodel dus dat soort eigenschappen hebben ze verstopt.

Wat je misschien zou kunnen doen is iemand met een TI vragen om een sample van een Hypersaw met z'n meest extreme detune-setting - wellicht dat een frequentie-analyse dan kan uitwijzen waar de fundamentele frequentie van elke zaag zit. Om het eindresultaat wat cleaner te houden zou je eventueel ook nog gerelateerd aan de afstand de lagere harmonischen eruit kunnen laten.

Je kunt dit soort dingen natuurlijk ook als keuze voor de gebruiker aanbieden :). Denk aan een "curve" slider die de spreiding regelt van de frequenties van linear (-10, -5, 0, 5, 10) tot exponentieel positief (-10, -8, 0, 8, 10) en negatief (-10, -2, 0, 2, 10) en een knopje met 3 standen die de spread afwisselt per zaag of al de lagere frequenties links zet (en andersom).

Wat belangrijker is is dat het resultaat goed klinkt en de bediening makkelijk is. Ik heb bij het nabouwen van de JP-zaag op m'n Micromodular ook verschillende probeersels gedaan en de tuning afwisselen (-15 +10 -2 0 +3 -8 +12) gaf een prettig resultaat.
 
Back
Top