snare in techno

sonny_s

Nieuwkomer
Lid sinds
21 mei 2008
Berichten
4
Locatie
Haarlem
Ik hoop dat ik deze vraag op de goede plek stel, zoniet, excusez-moi.
Ik ben al een tijdje bezig electro/techno te maken. zowel softsynth als hard. Er is alleen 1 ding waar ik sinds het begin der tijden al ruzie mee heb en mij tegenhoud om mijn muziek af te maken: de "snare" (om het beestje maar een naam te geven).

In veel techno zit een slepende snare met een soort reverb/delay-achtig geluid achter. ik heb al veel geprobeerd, maar het desbetreffende effect nooit echt kunnen behalen. bijgevoegd heb ik een sampeltje van dusty kid met een "snare" zoals hierboven beschreven.

http://www.platzak.com/sample_dusty_kid.mp3

Misschien beginnen hier nu verschillende mensen te lachen, maar hoe maak ik zo'n snare. Ik heb verschillende soorten geluiden geprobeerd en gecombineerd. snares, claps, fx, etc. Meerdere effecten geprobeerd, meerdere drumbakken en drumsamples. Nog nooit heb ik het gewenste effect gekregen. :stupid
Ik hoop dat iemand mij kan helpen???
 
Ik hoor een snare-sample (de "tik") die gelayerd is met door een envelope gemoduleerde ruis (de staart van je snare). Daarbovenop misschien ook nog een tikkie reverb.
 
gewoon een fashion statement maken met een clap?!?
Dat is het mooie van muziek, niks moet, alles mag........
 
bedankt voor de snelle reacties!

de snare met enkel compressie heb ik al eens geprobeerd op meerdere manieren, ik kreeg toch niet het gewenste resultaat.

Wat ik nu veel gebruik is een klap en een snare tegelijk met een klap en een snare met flink veel reverb alleen het volume zachter. dit totaal haal ik dan door de compressor heen. Dit lijkt wel een beetje in de buurt te komen. Toch heeft-ie in het voorbeeld volgens mij iets anders gedaan....


@Hazes:
dat heb ik nog niet geprobeerd en dat zal ik dus eens doen, thanks!

@Raphie:
Niks zo leuk als lekker eigenwijs iets anders doen, lang leve de claps, maar toch wil ik het toch nou eens weten....
 
ok zo dan:

Snare > reverb op insert > gate > compressie

Of probeer de SSL listen/mic compressor
 
Op dit moment is het in techno allemaal bijna een clap. Of meer een mix tussen een clap en een finger snap.

Dat ligt er dan toch een beetje aan wat voor techno. veel minimal gebruikt claps en fingersnaps. Terwijl veel progressievere techno toch vaak een snare is.
 
Ik hoor een snare-sample (de "tik") die gelayerd is met door een envelope gemoduleerde ruis (de staart van je snare). Daarbovenop misschien ook nog een tikkie reverb.

Het is eigenlijk alleen die env over die noise waarbij net voor de nieuwe snare die env nog heel even open gaat voor het zuig effect.

Ik vind dit trouwens niet echt bijzonder hoor. Je hoort echt dat die noise niet bij de snare past.
 
Ik hoop dat ik deze vraag op de goede plek stel, zoniet, excusez-moi.
Ik ben al een tijdje bezig electro/techno te maken. zowel softsynth als hard. Er is alleen 1 ding waar ik sinds het begin der tijden al ruzie mee heb en mij tegenhoud om mijn muziek af te maken: de "snare" (om het beestje maar een naam te geven).

In veel techno zit een slepende snare met een soort reverb/delay-achtig geluid achter. ik heb al veel geprobeerd, maar het desbetreffende effect nooit echt kunnen behalen. bijgevoegd heb ik een sampeltje van dusty kid met een "snare" zoals hierboven beschreven.

http://www.platzak.com/sample_dusty_kid.mp3

Misschien beginnen hier nu verschillende mensen te lachen, maar hoe maak ik zo'n snare. Ik heb verschillende soorten geluiden geprobeerd en gecombineerd. snares, claps, fx, etc. Meerdere effecten geprobeerd, meerdere drumbakken en drumsamples. Nog nooit heb ik het gewenste effect gekregen. :stupid
Ik hoop dat iemand mij kan helpen???

Wat je zou kunnen doen..
# probeer een track te vinden waar je iedeale snare inzit en pak een kaal stukje waar ie alleen over de beat zit en sample dat. Knip de lage frequenties eraf en je hebt zo ongeveer je ideale snare sample.

# pak een vette snare en timestretch hem en gooi over het eind wat fx of uitfaden. FF mee experimenteren.. maar dan kan je hem dus lang krijgen zonder dat ie wollig wordt door teveel reverb want daarmee rek je hem niet echt uit..

Ik hoor graag of je er iets aan hebt.. en of het werkt

greetz
 
ik hoor een tr 707 volgens mij op de 2 en de 4 (je bedoelt toch de 'tsjak' uit het boem tsjak ritme dat je als bijlage hebt geplaatst?

De snare is gewoon lekker gemixed met een korte reverb. Het is echt een heel cheap snaredrummetje zo te horen met een fris reverbje. Wat ik wel eens doe om de snare lekker om de bassdrum te plakken is de snare door mn compressor sturen die op een subgroep zit.
De compressor ducked op de kick (op de sidechain/key/external ingang) dus je hoort de snare in volume zakken en op de decay van de kick weer luider worden.
Parallel hieraan stuur ik mijn snare ook naar de main mix. waardoor je een fifty-fifty mix krijgt van een rechtstreeks ongecompressed signaal en het signaal uit de compressor wat even ducked door de bassdrum.

En wat hierboven al staat, veel experimenteren (ja, nog meer ;))

-C-
 
hoe ik deze snare zo maken is: een echt sample van een snare drum ( dat is het korrelige geluid ) daarna simetrische af laten sterven (fade out)en dan aan de voorkant (attack)hem meer techno maken met een stukje 505 of 707 snare drum sample. misschien ook een stukje half transparante crash er over heen en een reverb er over
 
Laatst gewijzigd:
Wat ik wel eens doe om de snare lekker om de bassdrum te plakken is de snare door mn compressor sturen die op een subgroep zit.
De compressor ducked op de kick (op de sidechain/key/external ingang) dus je hoort de snare in volume zakken en op de decay van de kick weer luider worden.
-C-

:okdan: supertip
 
Vergeet niet het droge signaal ook door te laten anders krijg je zo'n reversed snare effect bij extreme ducking (ik heb de kick op een aux send naar de sidechain/key/external ingang staan dus soms gaat het nogal heftig ;))

-C-
 
Back
Top