Muziek aanbieden voor reclame, games of muziek-cd?

Vincy

Nieuwkomer
Lid sinds
14 november 2008
Berichten
3
Wat doe je met melodietjes die je hebt verzonnen?
De mogelijkheden zijn volgens mij:

1. een dancenummer van maken om op muziek-cd te laten uitkomen
2. aanbieden voor computergames
3. aanbieden voor reclame


Ik heb een aantal melodietjes bedacht, die geschikt zijn om populaire dancenummers van te maken. Maar ook zonder verdere muziek zijn de melodietjes sterk (al zeg ik het zelf).

Ik wil de melodietjes (enkel de melodie, of tot een heel lied uitgebouwd) gaan aanbieden. Welke van de drie opties kan ik het beste kiezen? Waar liggen de beste mogelijkheden? En welke bureaus kan ik daar het beste voor inschakelen? Bijvoorbeeld Massive Music? Of Nimrod productions (Engeland) dat meer met games doet?

Het voordeel van muziek-cd’d en reclames is dat je op basis van je auteursrecht iedere keer een percentage ontvangt voor airplay en/of verkochte cd. Bij games wordt met afkoopsommen gewerkt. Het is me bij games niet duidelijk of je per verkochte game een percentage krijgt.

Iemand een idee?
 
hmm ... tijdje terug nog een thread over geweest. Dus zoek even.

Probeer ze alle drie zou ik zeggen...


Laat maar eens zo'n melodie horen dan, of heb je ze alleen op papier??
 
Werk je spul uit, anders krijg je het met geen mogelijkheid verkocht.

Je bent niks zonder netwerk en de wereld zit niet te wachten op het zoveelste liedje. Doe de moeite om er bovenuit te steken.
 
Second that. Plus dat melodietjes over het algemeen alleen echt werken (zeker bij dance) binnen een specifieke context (van de opbouw van een nummer, dus). Maar als je zelf niet kunt/wilt uitwerken, zou je dat niet kunnen overwegen met iemand te gaan samenwerken? Er zijn ook mensen met productieskills, die liever pielen dan componeren; dat vult elkaar dan mooi aan...
 
..tenzij het echt een kort(er) melodietje is die gebruikt zou kunnen worden voor een tv/reclame-tune.
 
een 'melodietje' maken kan iedereen die met muziek bezig is wel.
denk er niet te makkelijk over. denk niet dat mensen in de rij staan op jouw melodietje te kopen. dan zou iedereen hier er z'n geld mee verdienen.
ik weet niet wat je maakt maar laat eens wat horen zou ik zeggen.
 
Okee, bedankt. Ik begrijp uit jullie reacties dat ik het beste hele nummers kan maken. En dan alle drie de opties proberen, en zien hoe het uitpakt.

Daarna is het de vraag of je een producent direct benadert, of dat via een uitgeverij doet. Heeft iemand daar goede/ slechte ervaringen mee?

Rezonator: ik verzin de melodietjes inderdaad zelf.
 
Ik snap de vraag niet helemaal, Wat moet je in godsnaam met een "melodietje" ?!? alle 16duizend noten combinaties op 1 oktaaf zijn al door alle reclamebureaus uithehold (van Intel tot NOKIA, Microsoft tot FORTIS :D ) dus met een "melodietje" heb je helemaal niks....

Arrangeren is het keyword en daarna (laten) produceren om het verkocht te krijgen......
 
Okee, bedankt. Ik begrijp uit jullie reacties dat ik het beste hele nummers kan maken. En dan alle drie de opties proberen, en zien hoe het uitpakt.

Daarna is het de vraag of je een producent direct benadert, of dat via een uitgeverij doet. Heeft iemand daar goede/ slechte ervaringen mee?

Rezonator: ik verzin de melodietjes inderdaad zelf.

Nou beste man, het was eigenlijk cynisch bedoeld. :duivels: IK bedenk namelijk zelf de hele dag melodieën.

Succes met het uitwerken van je melodieën.
 
ik denk inderdaad ook dat je niet te licht moet denken over een melodietje. Het moet wel HEEEEEEL erg goed zijn wil iemand alleen een melodietje van je overnemen. Dan moet het toch minstens op het niveau zijn van bijvoorbeeld het Harry Potter Thema. Die klinkt doodsimpel, maar is kwa melodie heel erg complex en enorm catchy. Dat soort melodieen (ook wel thema genoemd) worden door maar heel weinig mensen bedacht.

Dus ik denk dat je een stapje terug moet doen, je melodie uitwerken tot een basis track waarin de productie en het arrangement je melodie tot zijn recht laat komen zoals jij het bedacht hebt.

Dan heb je in ieder geval iets om mee aan te komen, maar verwacht er niet teveel van, want samen met jouw krijgen ze 1000-en van dat soort dingen per week, dus om op te vallen lijkt me nog een hele opgave.

Tenzij je een goed netwerk hebt opgebouwd zodat het je gegund wordt (de realiteit in deze tijd).
 
Al met al gaat het er in de eerste plaats om dat je goede melodieën hebt. Die denk ik dus te hebben. Maar ik zie nu ook in dat er beter een track van gemaakt kan worden. Wat ik wil lijkt hoog gegrepen. Het gaat mij er in ieder geval om inzicht te krijgen in de mogelijkheden.

Rezonator, jij bedenkt de hele dag melodieën. Kun je me daar iets meer over vertellen? Wat doe je ermee? Misschien snap ik je cynisme dan beter.

Triton-Hansa, wat is er zo ongelofelijk?
 
Al met al gaat het er in de eerste plaats om dat je goede melodieën hebt. Die denk ik dus te hebben.

Nee,
de tijd dat je alleen met een goede melodie of track een goede kans had om er iets mee te doen ligt heel ver achter ons.

Zeker in de gebieden waar jij je op wilt richten (reclame en game industrie) ben je kansloos zonder netwerk. Dus het is belangrijk dat je je op het netwerk gaat richten als je daar iets wilt gaan betekenen.

wat wel 'redelijk eenvoudig' is, is om een dancenummer bij een weblabel te laten releasen. Maar dat moet dan wel voor de fun zijn want veel verdien je daar niet mee.

Daadwerkelijk cd's releasen bij een groot label is ook praktisch onmogelijk zonder netwerk (zeker in de dance wereld).
 
Het voordeel van muziek-cd’d en reclames is dat je op basis van je auteursrecht iedere keer een percentage ontvangt voor airplay en/of verkochte cd. Bij games wordt met afkoopsommen gewerkt. Het is me bij games niet duidelijk of je per verkochte game een percentage krijgt.

Overigens is dit in ontwikkeling. Dat met die afkoopsommen is inderdaad altijd zo geweest, maar nu games tot een enorme markt ontwikkeld zijn, zijn audio-leveranciers (om het algemeen te benoemen) ook begonnen met zoeken naar methoden te zoeken om er meer uit te halen. To be continued...
 
ik zal alleen voor reclame spreken
een melodie is op zich nog niks waard he
de toepassing
daar gaat het om
ben jij goed in het juiste melodietje in t juiste arrangement voor t juiste ding te verzinnen
dat is een verkoopbare skill
we hebben inmiddels stockmuzieklibraries waar je het ijsselmeer mee kan dichtstorten zoveel melodieen worden er al uitgewerkt en al aan alle kanten aan je aangeboden
er tussen komen is zoals quif al zegt netwerken
rip s wat commercials zet er je eigen muziekje onder om te laten zien wat je in huis hebt
dat soort dingen moet je wel gaan doen
naast jou zijn er 235498324758 mensen per dag die vinden dat we hun muziek moeten gebruiken ergens voor
 
Al met al gaat het er in de eerste plaats om dat je goede melodieën hebt. Die denk ik dus te hebben. Maar ik zie nu ook in dat er beter een track van gemaakt kan worden. Wat ik wil lijkt hoog gegrepen. Het gaat mij er in ieder geval om inzicht te krijgen in de mogelijkheden.

Rezonator, jij bedenkt de hele dag melodieën. Kun je me daar iets meer over vertellen? Wat doe je ermee? Misschien snap ik je cynisme dan beter.

Triton-Hansa, wat is er zo ongelofelijk?

Misschien wil Rezonator je meteen ook even uitleggen wat cynisme betekent...
 
P.s. De tijd van de monofone melodieen in computergames waarbij 128 maten gelooped worden zijn ook voorbij...
 
Back
Top