[Q&A] Catscan

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lid sinds
4 januari 2002
Berichten
6.265
Locatie
Grou
Bart.jpg


Gear


Met welke setup maakte je je eerste profi klinkende plaatje? of de eerste track die verscheen? [cloudman]

Dat was Thunderdome records 3 en de 10 inch WOIII en die waren gemaakt met een akai s2000 sampler, Spirit Fx 16 mixer, Alpha juno 1, Alesis qs6 (mega gare bak leuk als midi keyboard ps daar kwam het noise geluid uit van woIII, de sound die voor de eerste harde kick zit ) en een boss sx 700 fx.

Welk apparaat was de grootste miskoop ooit? [cloudman]

Die clap machine clapcussion ofzo….en leuk om mee te beginnen is de budget mixer van berhinger type mx8000/mx9000 maar toen ik de overstap maakte naar een soundcraft ghost wist ik niet wat er gebeurde! Als ik het geld eerder had, had ik hem veel eerder omgeruild!

Als je zou moeten kiezen en met vier aparaten (bv sampler, fx en synth, geen pc, geen mengpaneel deze niet meegerekend) zou moeten voort doen, welke zou je kiezen? [cloudman]

Stipt op 1, de Memorymoog 2, Arp2600 3, Synthi AKS 4, Tr909 laat die fx maar thuisJ

Wat zijn je workhorses in de studio? [Alex Omega]

Tr909 is bijna altijd in gebruik soms 2 tegelijk maar met synth’s de memorymoog en de arp2600 gebruik ik het meest.

Wat vind je van Wavetable-synthese zoals in de Waldorf Microwave? [Sly Dog]

Erg mooi geluid maar erg dun, mooi om te layeren en voor vage sounds. Ik ben zelf alleen bekend met de waldorf xt.

Kun je wat uit de voeten met FM-synthese? [Sly Dog]

Heb zelf alleen ff een DX200 gehad, leuke sound en veel noise geluiden maar FM-synthese op zich begrijp ik weinig van.

Denk je dat je, als de nood aan de man komt, dezelfde muziek zou kunnen maken zonder de vintage gear om je heen? Ik bedoel: ik welke mate is je vintage gear essentieel voor je muziek, of tot op hoeverre is het meer een soort 'bijkomende hobby' om die spullen te gebruiken? [Hanz]

Goeie vraag Hanz,(ik er van uit dat bedoelt dat ik zonder analoog ook vette producties kan maken met digitale?) Natuurlijk wel,alleen zou het een stuk platter en dunner klinken.

Maar de hobby factor zit er goed in en ik vind de charme van vintage erg leuk, zoeken op internet naar zeldzame equipement die uit Amerika of waar dan ook vandaan komen….uuuh ja hobby. En als het binnen is dan sta ik al te popelen om het te gebruiken en om in een track te gebruiken.

Ik vind het ook mega zonde van verzamelaars,die echt bruut veel synth’s bezitten, dat die synth’s alleen maar stof zitten te happen….

Maar ik vind als je als muzikant werkzaam bent en je verdiend geld dan ben ik van mening dat je voor het best mogelijke moet gaat van wat je budget toe laat. Nee wat doen we massaal we kopen…..uuh ik bedoel downloaden een plugin die gebaseerd is op een klassieker van vroeger maar als je de echte en de plugin naast elkaar luistert zakt je broek af. Ik moet wel zeggen na dat ik de minimosta van gforce heb gehoord wel zeker weet dat er over 5 jaar ofzo het wel evenaren. Maar beter is gebruik de technologie van nu voor iets nieuws alla liquid channel van focusrite maar dan alleen met synth’s etc.

Welke VA van dit moment beschouw je als het meest 'hardcore? [BananaWorld]

Tsja…… wat is hardcore….iedereen heeft daar een andere definitie voor, maar goed, de Alesis Ion heeft veel mogelijkheden en klinkt erg goed.

Hoe ben je verslaafd geraakt?! Op synthesizers bedoel ik! Hoe ben je met synthesizers in aanraking gekomen, en vanwaar die drang naar expensive vintage gear? Ikzelf ben ook verzamelaar, en ben snel in het bezit van een Synthi AKS, hoorde dat jij er ook 1 hebt! Hoe gebruik je deze synth, en heeft de Ems je beinvloed of geinspireerd? [Cisco]

Hey Cisco (nog zo’n gear junk ;) )

Het is begonnen toen ik ontdekt wat voor gear me helden gebruikte, toen ik wist dat Marc Acardipane een Xpander had en hem veel gebruikte wou ik er meteen 1 (thanx grooveron) en ik had al een juno 106 en later een pg300, tr909 etc bij Martijn van Music house in Nieuwegein gekocht. Martijn liet hij mij daar ook dingen zien en horen waar ik nog nooit van had gehoord zoals een minimoog haha. En ook later van Ben(de band echo was echt een mega tip wou je eerst niet geloven maar je had toch weer gelijk)

Ja ik heb de Synthi AKS over genomen van Synthiaks in erg mooie staat. Was zelf niet echt super bekend met het echte modulaire gebeuren maar toen ik deze bak had ging er een wereld voor me open van wat je kan en wat je mist op de gewonere synth, Hij is gewoon erg vet en divers en dat te bedenken dat er super veel grootheden mee hebben op getreden zo als Pink Floyd.

Ik trigger hem met de kenton pro2000 met de speciale keyboard socket kabel en dan kan ik van alles aan sturen zoals filter osc, ringmod, springreverb etc of ik sampel als ik de hele tijd aan het freaken ben.

Ben jij een van de weinige in "hardcoreland" die .. "vintage/analoge" app gebruikt ?
Toen ik van een gezamelijke vriend van jou en mij hoorde wat voor gear je hebt en dat je hardcore maakt was ik ( ik zeg het maar eerlijk) verbaasd. Ik ging er vanuit dat er in de hardcore de Alpha juno en 909 de enige gebruikte analoog/vintage gear zou zijn ..En is je stijl anders dan andere hardcore omdat je veel analoog/vintage gebruikt ? En is je stijl eigenlijk wel hardcore? [dextah]


Ik denk wel dat ik het meeste vintage heb dat was eerst Peter Paul Pigmans beter bekend als 3 steps ahead. Oja gabbers zijn altijd kaal en gebruiken altijd drugs en zijn rascisten……..NOT!!!!!
Dus hardcore wordt dus echt niet alleen met een 909 en een @juno gemaakt zou wel erg triest zijn denk je niet.J Ik heb wel andere sounds dan andere producers maar is mijn style hardcore? Ik maak gewoon leuk muziek in de studio en andere mensen geven er naampjes aan.

Van welke synth droom je wel eens af en toe? [fuse]

Op dit moment de Synth: Lekkerwijf maatje 36 en als ik vreemd ga misschien wel een vette Buchla200!!! Of over een LAMM upgrade voor me memorymoog,over een CS80 met midi aanschaffen, toch ook wel een M5 van Mc Beth, Rhodes Chroma enz….tsja J

Is die MPC4000 nog wat geworden voor live? Zoja, zo nee, waarom niet waarom wel en hoe stel je je ideale live set-up samen....? [mikemix]

Live is een moeilijk verhaal in de wereld van digitale muziek en helemaal live is onmogelijk, aangezien ik live zie net als een band die optreed. Dus welke mogelijkheden zijn toepasbaar en welke combinaties. Op dit moment gebruik ik een 16 mixer, mpc4000 en een tr909. Live rammen en live de mpc en de tr909 triggeren.Maar ik blijf de mpc een te simpele machine vinden . Voor wat hij kost en doet, ik vind hem eigenlijk uit de tijd. Erg leuk, maar voor lang termijn zal ik met iets nieuws komen wat nog nooit gedaan is (hoop ik)
Maar dat is wel op lang termijn.

Wat zijn je favoriete speeltjes/methodes voor distortion [niet alleen bassdrum]? [Breed]

Toch wel vaak de sherman2, mixer extra gain op m’n compressors. Maar heb ook diverse Metasonixs, gitaar pendaaltjes, en tape echo’s In ieder geval geen digitale distortion want dat klink vaak erg naar.
Maar wat ik altijd gebruik is wel de soundcraft ghost, erg mooie distortion in ieder geval veel mooier dan m’n oude berhinger mx8000 waar het laag meteen van weg viel.

Welke fx-bakken hebben voor jouw een belangrijker meerwaarde in je studio en
waarvoor gebruik je ze? [endonyx]


Duidelijk een pcm91 van lexicon wat een verschil in sound dan met de rest. Ja dat was echt een meer waarde van me studio. Maar ook me band echo’s van Roland erg bruikbaar!!

Mijn vraag is of je met de andromeda nou echt iets gekocht hebt waarvan je denkt dit is compleet wat anders dan de virus / jp8000 / of nordlead.. helemaal als je kijkt naar het prijskaartje. Is deze synth zijn geld waard en waarom de andromeda want voor de zaagtand trance geluiden zijn er tientallen andere synths op te noemen. Het lijkt me een moeilijk apparaat om te leren kennen door de vele knoppen maar wat maakt de andromeda nou zo speciaal ? en is die zijn geld waard ? Is er een vergelijkbare synth ? [Creative]

De andromeda is een apart geval de oscillators klink los niet echt mooi en het filter ook niet.
Maar hij klinkt wel dikker als een VA synth maar ook dunner dan de meeste analogesynth van zijn prijs klasse. Dus wat is er vet aan de A6? en dat zijn de mogelijk heden. Ik heb er sounds mee gemaakt die ik nergens anders mee kan maken natuurlijk kan je deze sounds wel maken op een modulair systeem maar daar kan je niet op save. (uitgezonderd de buchla200). Check als voorbeeld mijn track catscan- the daylight burn daar hoor je de andromeda goed, het is het eerste leadsound voor dat de melodie er in komt, dat vind ik nou echt een supersound!

Weet je wat mij ook op valt aan de muziekanten van tegenwordig dat ze veel te verwent zijn door bv plug inn’s of synth’s die ze hebben met duizende presets en het enige wat ze meestal aanpassen is het filter en als de sound niet goed is gaan ze gewoon verder naar de volgende preset.
Maar als je een beetje verdiept in een synth doormiddel van freaken en te luisteren wat je doet, kan je veel sneller iets naar wens maken. Dus aan gesloten op het verhaal is de a6 een moeilijk apperaat ja hij is pittig maar hier zitten ook alleen maar osc, env, lfo ringmod noise fm etc. op dus echt moeilijk nee! Maar wel veel mogelijkheden!

Wat is in jouw ogen de meest onderschatte synthesiser? En welke synthesiser heeft je het meest verbaasd? [JohnnyBusca]

De meest onderschatte synth is misschien wel de Rhodes Croma(een ARP ontwerp) omdat het erg moeilijk te programmeren is, maar hij heeft gruwelijk veel edit/modulatie mogelijk heden en een super sound.Die synth was erg ver voor zijn tijd, geloof iets van 1982/83 ofzo?

Maar de synth’s die mij het meeste hebben vebaasd zijn toch wel de motherships zoals de Synthi AKS(DE!!!!!! Industrial noize freak extreem bizarste synth die er is……heb nog niet een buchla gehoord;) ), Memorymoog, RA Minimoog, ARP2600. Maar ook wel me andromeda omdat ik er sounds uit haal die ik nergens ander uit kan halen.

Je bent van de Atari naar Apple overgestapt, wat mis je, wat vind je beter, maakt die Mac waar van wat je er van gehoopt/verwacht had? Welke software draai je en welke zijn jouw favorieten? [mikemix]

Ik mis helemaal niks van de atari wat een verbetering die apple. Ik krijg ook een beter gevoel bij de mac dan bij een pc maar dat is een ander verhaal. Ik heb zelf logic 6 pro en nog in de doos logic 7 met een update 7.1 maar gezien de klote verhalen wacht ik nog ff met updaten. Soms overweeg ik weer terug te gaan naar Cubase. Ik had zelf cubase op de atari 2.0 niet echt te vergelijken maar toch.

Wat vind je van softsynths en/of plugins in vergelijking met hardware? Maak je er zelf ook gebruik van? [DaRooT]

Ik gebruik zelf kontakt/intakt als sampler en ik heb altiverb(reverb)en tc works gekocht. Maar synth niet ik heb vaak zelf al het orgineel. Ik ben erg onder de indruk van de minimonsta van g-force ik heb hem naast me RaMinimoog gehouden en ik was erg verast dat hij precies het zelfde klonk alleen hoorde je dat het spectrum van het geluid minder was gevult en dat hij statischer klonk en toch wel het bekende digitale randje. Ik ben benieuwd hoe het verschil er uit ziet op een osciloscoop

Producties

Hoe kom je aan je know-how qua productie en sounddesign? [Alex Omega, Aorta, dj sinn]

Know-how voor me productie komt door het vele lezen van wat er te krijgen is en het uit proberen van div. apperaten en de behoefte te hebben om door te groeien als producer. Maar sounddesign is meer een gevoel kwestie. Hoe klinkt het geluid en hoe kan ik het toe passen in een track. Dat is het leuken van muziek maken.

Elke track heeft een eigen karakter de kick's lead's fx-geluiden alles past bij elkaar...het zijn verschillende tracks met verschillende stylen hoe kom je op die ideeen en hoe komt het dat alle track's wat voor een soort hardcore dan ook zijn eigen karakter heeft en toch elke track goed is...? [DJ DyM]

Thanx Stef ik neem dit mee als een compliment. Het antwoord is ik kut maar wat in me studio en ik heb er veel plezier in. En ik probeer nooit wat na te maken misschien lijkt een track een keer op een ander maar dat is nooit de bedoeling geweest. Plezier daar gaat het om want veel geld verdienen doe je niet met produceren.

Hoe lang heb je over de Flight by Wire remix gedaan en wat heb je er allemaal voor gebruikt? [djrazor]

Ik denk 2 volle dagen. Pff wat heb ik gebruikt?? Tr909, sherman, de plaat fly by wire gesampled, het motor geluid is een novation nova en andere fx sounds uit de arp2600……heb bij deze track veel met samples van het orgineel gedaan.Ik vond dat het een simpele track moest worden en hij moest in een 2005 catscan jasje en dat is wel gelukt vind ik zelf.

Opinie

Welke hardcore producers uit de jaren 90 waren een voorbeeld voor je? En kun je hun style nog steeds waarderen? [Omc]

Marc acardipane en Miro het meest maar op dit moment vind ik de Mover tracks van mark wel cool En Miro maakt op dit moment geen muziek helaas.


Hoe kijk jij aan tegen de liveliness van de hardcore-scene. Velen ervaren het als een dode scene, terwijl anderen een hele comeback voorspellen. [gijs]

Comeback voorspellen…..knock knock ja wie is daar ik ben het 2005. Hardcore is al een tijdje terug alleen het ausi straat beeld zie je niet en je ziet nu juist meer verschillende soorten mensen die naar een hardcore feest gaan. Één ding is zeker er zal altijd een harde vorm van elektronische muziek blijven bestaan wat voor naampje ze er ook aan geven.

Er komt een heel nieuw publiek naar de hardcore-feesten. Is dit voor jou als DJ een omschakeling geweest? Ik bedoel, de generatie die nu op je platen staat te dansen snapt misschien maar weinig van de hele oorprong en bedoeling van de house en reageert daarom misschien heel anders op de muziek? Dit ervan uitgaand dat een DJ interactie heeft met zijn publiek i.pv. het draaien van een standaard set. [gijs]

Mijn platen keus is het zelfde hoe ik muziek maak. Ik gooi er altijd wel eens platen door de de meeste niet kennen of eentje die moeilijk is dan ben ik ff de opvoedpolitie :) Maar ik hou wel rekening met het publiek maar en ik heb ook wel schijt als ze ff niet dansen terwijl ik denk van dit is toch gruwlijk… luister! haha.Ik combineer me platen keus altijd met langzaam, melodieus, vaag ,snel etc. Ze weten wel wat ze kunnen verwachten van Catscan.Bijna nooit dus een set die helemaal industriele, techno of commercieler klinkt.

Met je 23 lentes ben je nog vrij jong, waar staat Bart Kok als hij 40 is? [mikemix]

Ben 25 en wordt 31 jullie 26J ja het staat nog verkeerd op de pam site….

Wat is je favoriete biersoort? [cloudman]

Heineken

Je grootste flater op het podium was? [fuse]

Nu moet ik er 1 uit zoeken haha!! Toch wel dat ik de naald pak van de plaat die speelt.

Welke vraag was echt tof die op het SF beantwoord werd? [fuse]

Dat is toch we van dextah:
Ben jij een van de weinige in "hardcoreland" die .. "vintage/analoge" app gebruikt ?
Toen ik van een gezamelijke vriend van jou en mij hoorde wat voor gear je hebt en dat je hardcore maakt was ik ( ik zeg het maar eerlijk) verbaasd .
Ik ging er vanuit dat er in de hardcore de Alpha juno en 909 de enige gebruikte analoog/vintage gear zou zijn ..En is je stijl anders dan andere hardcore omdat je veel analoog/vintage gebruikt ? En is je stijl eigenlijk wel hardcore?


Wakkert het SF je gearlust aan? [fuse]

JA!!! mede

Wat is jou toegevoegde waarde aan de hardcorescene? [De Voorman]

Diversiteit en ik hoop toch wel een beetje kwaliteit.

Hoe ben je aan je eerste optreden gekomen? [Chielos]

Van ID&T (Martijn Mobron waar ik dus nu mee samen werk) voor de talent room op Hardcore ressurection.

Toen je eerste release uit kwam op ID&T wat ging er allemaal door je heen? [Diversion]

Doekje.

Nu je bij P.A.M. zit, heb je hier nu meer artistieke vrijheid als wat je bij TTM had? Komen er via PAM meer experimentele releases of houdt je het rustig? [=XTRECIST=]

Ik ga gewoon door wat ik leuk vind maar ik maak nu alleen veel meer tracks.

Naar welke drie niet-elektronische albums zouden wij volgens jou moeten luisteren om iets fundamenteels over muziek bij te leren? [praecox]

Haha een erg correcte vraag!Het enige wat ik kan zeggen is als je iets fundamenteels wilt leren moet je open staan voor alle muziek soorten, maar het meeste kan je leren van klassieke symfonieën van vroeger omdat daar toch wel de basis ligt van muziek in het algemeen.

Luister je zelf naast hardcore ook naar andere soorten muziek? zoja: waar luister je graag naar? [Coady]

Eigenlijk alles, was laatst naar een concert van me Ma der barbershop koor. Kon dat ook wel waarderen.

Hoe ziet je dagindeling eruit? Hoe laat sta je op en wat doe je dan allemaal? [Sly Dog]

Te laat naar bed en te laat wakker worden. Maar ik zit de heledag in de studio behalve donderdag want dan heb ik samen met mijn vriendin onze vrije dag. Belangrijk.

Wat zou je voor beroep hebben uitgeoefend als je niet professioneel muzikant was geworden? [Sly Dog]

Misschien iets in de film wereld. Nee geen acteur maar iets met het creatieve proces

Welke vraag heb je gemist? [Lacertus]

Komen er nog platen uit: Ja veel! eerst de dubbelaar vinyl catscan 8(a1 My Defragmentated head b1 When i’m cooking b2 Me and mr. Tadao Kikumoto ) + 9(a1Wauw b1 Hannover problem solver b2 After party) en snel daarna catscan 11 en 12 En me cdalbum catscan 10 ipv een enkel cd nu een dubbelaar.

Welke vraag had je graag willen missen? [Lacertus]
Geen 1
 
Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top