[Q&A] Stijn

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lid sinds
4 januari 2002
Berichten
6.265
Locatie
Grou
Gear

Wat voor relatie heb je met je 808? [Sycorax]

Ik vind het een erg leuke drumcomputer maar het is niet mijn favoriete. De manier van programmeren is wel erg gebruiksvriendelijk. Maar er zijn sommige nadelen zoals het beperkte geheugen en het feit dat je het aanwezige geheugen niet kan "backupen". Voor de rest vind ik het een loeihard beest. Zo'n mooie kick en snare. Jammer van die galm op de clap, die is mooier bij de linn of de 909.

Je gebruikt van je 808 en je linn live alleen de kick en de snare.. De rest niet interessant of makkelijk te vervangen door andere machines? Hihats en dergelijke? [JohnnyBusca]

Ik vermoed dat je daar van uitgaat omdat je de patchlist van mijn site hebt doorgenomen? Ik gebruik van de beide drumcomputers alle sounds. De kick en de snare gaan echter via aparte kanalen naar mijn "soundman" op die manier kan hij apart sub toevoegen aan de kick en de snare zo rete scherp draaien. Het is ook via die weg dat hij op de snare effecten kan gooien zonder dat die op alle andere drumsounds staan. Ik gebruik bij mijn livesets een mackie vlzpro om alle andere klanken (hihats,toms,claps) zelf te mixen op het podium. Als ik alle klanken apart zou doorsturen hebben we een extra PA nodig ;).

Wat zijn je voornaamste instrumenten waar je het liefst mee werkt? En waarom? [mono-poly]

Ik speel graag met mijn drummachines en op de rhodes. Ik denk trouwens dat één van mijn meest gebruikte "instrumenten" de rc20 "looppedaal" van Boss is. omdat ik daarin erg snel ideeën kan, opnemen. Gewoon vocaal of wat pielen met een synth.

Gebruik je buiten je hardware ook nog software (zoja welke?) of ben je een hardware purist (waarom)? [isnieZot, Fuse]

Ik gebruik op dit moment enkel hardware. Heb wel thuis een laptop met Reason erop en een lichte versie van Ableton Live. Ik zie mezelf niet als purist en sluit in de toekomst het eventuele gebruik van software niet uit. Op dit moment heb ik me er gewoon nog niet in verdiept. Voor de opnames van mijn plaat heb ik wel gebruik gemaakt van Pro Tools maar eerder als "recorder" dan als sequencer ofzo. Voor sommige beats wat vetter te maken heb ik ook wel eens een plug in gebruikt om het wat voller te maken qua klank.

De ene keer zie ik je met een hele berg synths, en de ander keer weer met bijna niks (electribe en 808 ).
Blijf je in de toekomst met al die synths slepen of ben je nu al aan het minderen. [Sander]


Ik sleep meestal alles mee als het om een volledige show gaat. Maar die keer dat je me met twee bakkies ziet is dat omdat ik twee liedjes moet zingen. (zoals bij de VPRO song van het jaar show). Ik denk dat ik nog wel een tijdje met alles rondzeul. By the way het blijft lachen dat mensen na een optreden komen zeggen dat ik goed "gedraaid" heb en als ze komen vragen waar ik mijn platen koop lig ik helemaal dubbel.

Heb je ooit al eens een 303 gebruikt? [rvooh]

Ja, maar ik heb er geen. Ik vind zo'n 303 trouwens erg duur voor wat ie doet. (niet dat ie dat niet goed doet ofzo)
Maar als ik er op een dag eentje tegenkom voor een redelijke prijs ... laat maar komen.

Opinie

Wat is je favo synth? [Fuse]

Als het gaat over de synths die ik zelf heb denk ik dat de poly 61M van Korg het beste scoort. Maar daarop volgen al snel de MS20 en de Yamaha DX7.

Welke synth zou je nog willen hebben? [Fuse]

Oberheim OB8 en een mooie Moog.

Van welke synth heb je spijt dat je hem hebt verkocht? [Fuse]

Nog nooit gedaan. Ik hou alles bij.

Welke artiest/groep heeft je, muzikaal gezien, het meest beïnvloed? [Naton.Rozenburg]

Ik denk dat de invloed van Prince vrij belangrijk is. Maar er zijn ook een berg andere artiesten als Beck,Frank Zappa of Verdi. Ik zou er kunnen blijven opnoemen. Mijn broer is DJ en hij heeft mij erg veel "elektronische " muziek leren kennen. Elk artiest heeft wel iets waar een ander wat mee kan of door "getriggerd" wordt.

Als je een 'beginnend' muzikant drie albums mee zou willen geven om naar te luisteren en wat van te leren welke zouden dat zijn en waarom? [RedTitan]

Hangt een beetje af van wat je eruit wilt leren.
Maar deze 3 zijn best interessant:

- Computerworld - Kraftwerk
- 1999 - Prince
- Big Fun - Miles Davis
- Iets leuks van Glen Gould

Hoe zorg je ervoor dat je je elektronische muziek 'live' kan brengen? Ik bedoel, op welke manier valt er te improviseren... In een band kan een drummer variaties maken op z'n spel.. of kan een toetsenist op z'n synth lekker solerend uit zn bol gaan.. Met electronische muziek ligt dit toch anders en helemaal als je alles alleen doet....[Furious5]

Buiten de patronen die in mijn drumcomputers zitten en de partijen die gedeeltelijk in mijn sequencer zitten kan ik volop kiezen wat ik doe en wanneer. Juist doordat ik alleen ben heb ik veel vrijheid. Ik hoef geen refrein te zingen of te spelen als ik dat niet wil. Soms maak ik een nieuwe beat op het podium.

Muzikanten zeggen altijd dat ze 'vooruit' willen en 'nieuwe dingen' willen doen. In welke richting zie jij jezelf muzikaal ontwikkelen? Hoe denk je/wil je dat je act er over vijf jaar uit zal zien? Of denk je dat je huidige stijl/act nog voldoende ruimte laat om de komende jaren mee verder te gaan? [Cheimoon]

Ik denk er wel eens over na, maar een echt beeld heb ik niet over de verdere evolutie. Ik wil liever ook niet te veel tegelijk zeggen. Liever doen. Anders krijg je achteraf dat gezeik van "Hij heeft toen gezegd dat...". Ik heb enkele maanden geleden met 4 blazers en een gitarist opgetreden. Dat was een erg leuke ervaring. Waarschijnlijk zal de toekomst meer samenwerkingen met zich meebrengen.

Overig

Waarom is er nooit een remix verschenen van een Stijn nummer? Heb je zelf ambities om een remix uit te brengen? Of wacht je totdat synthforum.nl een Stijn remix contest uitschrijft? [kris renton, Yawgmoth]

Nog niet aan gedacht zo'n remixcontest. Er bestaat by the way een lange Sexjunkie versie die staat op de vinylversie van EP01. Ben meestal niet dol op remixen tenzij door de artiest zelf. Wie weet dat ik in de toekomst nog wel eens wat "remix". Wat niet is kan nog komen.

Wie is die (oude) man op de cover van je laatste cd eigenlijk? [6 trak]

Dat is Manuelo, een oude Spanjaard die ik in Spanje heb ontmoet tijdens de shoot van een videoclip. Ik heb hem in december vorig jaar terug opgezocht. Er zijn beelden van, die ik op het gepaste moment wel eens op mijn site zwier.

Het lijkt erop alsof je een live-beest bent. Wat is je leukste live-anekdote? [Hanz]

Ik houd inderdaad van optreden. Leuke momenten zijn er wanneer een publiek helemaal mee is en je samen dingen kunt geven en nemen. Ik weet nog mijn eerste keer op een groot festival (Dour) dat ik erg geraakt was door de enorme mensenmassa die meezong. Het is altijd fijn om te zien wanneer mensen het naar hun zin hebben. Echte anekdotes zijn er niet. Elk concert heeft zijn eigen verhaal, het één al wat leuker of interessanter dan het andere. Live spelen in Zuid Afrika zal me wel een tijd bijblijven. Het conservatieve publiek is daar niet veel gewend, zeker niet op elektronisch vlak.

Je spullen zijn onlangs gestolen in Antwerpen (nee, ik zit er voor niks tussen). Wat ging er door je heen? Je hebt je eigen muziek moeten sampelen, hoorde ik? Hoe ben je te werk gegaan? Iets teruggevonden van je spullen? [Maks, Mostatic, Kokos]

Ik vond het erg jammer, omdat ik vrij snel wist dat het geen "pro's" waren die het op mij of mijn spullen hadden gemunt. De 808 hadden ze namelijk laten staan, die stond nochtans in een doos van Digidesign. Het was effe schrikken. Ik heb als een gek nieuwe spullen gekocht want ik moest enkele dagen later optreden en de zomer (vol concerten) stond voor de deur. Heb wat afgereisd om de nodige spullen terug te vinden, en ben dan als een gek beginnen programmeren omdat ik geen back ups had van wat er weg was. Buiten een Yamaha SU10 sampler heb ik ondertussen alles terug gekocht wat ik miste. Het samplen van mijn eigen nummers was in sommige gevallen inderdaad nodig, omdat ik niet meteen dezelfde instrumenten had gevonden (Electribe ER1 eerste versie). Ondertussen heb ik die wel terug, en is alles weer ongeveer zoals het was.

Wit brood of bruin brood? [search64]

Bruin, maar wel wit stokbrood. En jij?

Ik zag dat je internationaal al veel gedaan hebt, hoe reageren ze in al die landen op je muziek? M.a.w. wat voor soort publiek tref je daar aan?...anders dan het Nederlandse publiek? [cirkelzaag]

Alle publiek is hetzelfde en anders, waarmee ik wil zeggen zoals Bert en Ernie "iedereen lust ijsjes dus is er geen verschil".
De smaken verschillen wel, maar uiteindelijk is een publiek dat naar een concert komt en open staat voor muziek quasi overal hetzelfde. Okay, de taal verschilt, dat zorgt er soms voor dat bepaalde bindteksten niet zo vlot overkomen als in je eigen moedertaal. Maar de beats en melodie‘n spreken gelukkig alle talen.

Wat moet iedereen van Stijn weten en is hier niet gevraagd? [Yawgmoth]

Geen idee. Wat iedereen op het Synthforum mag weten is dat ik het een leuke site vind, en dat dit een fijne vragen ronde was.
 
Last edited by a moderator:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top