Q&A sessie Ben Liebrand

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lid sinds
4 januari 2002
Berichten
6.262
Locatie
Grou
Gear
1. Stel, je wordt op een onbewoond eiland gedropped om een mix te maken.Welke 3 apparaten zou je absoluut meenemen om die mix te produceren?
[funxiun]


De Akai DD1500 Digitale Multitrack/recorder/editor
De Pioneer CDJ1000 cd speler
De Alesis Masterlink CD recorder
(en een envelop + postzegels)

2. Ik zie dat je naast de mpc en dd1500 gekozen hebt voor een mac g4 met logic. waarom een mac, waarom logic en waarom uberhaupt een compie? [Dobre]

Niet meegaan met nieuwe technologie remt je ontwikkeling. Desondanks ben ik momenteel een nieuwe remix aan het maken met de MPC60 en de AKAI S3000 samplers. (Niets klinkt zo strak als een oude MPC 60)

3. Met welke sequencer werkt je het meest? Ik heb wel eens gelezen dat je nog steeds de MPC60 veel gebruikt. Is dat alleen om beats mee te maken of ook om hele nummers mee te componeren?

Het meest gebruik ik inderdaad de MPC60, voor de hele compositie. Ten 1ste omdat deze zo strak klinkt, ten 2de omdat je niet verzand in eindeloos geneuzel met plug-ins en ten 3de beoordeel je met de MPC60 een compositie op
het gehoor en niet op basis van een stramien van balkjes op een beeldscherm.

4. Waarvoor gebruik je de bandrecorders? Is dat om extra warmte aan het geluid toe te voegen of worden er nog steeds banden aangeleverd voor een remix? Wat vindt je van software synths? Maak je daar zelf ook gebruik van? [sander]

De taperecorder, een STUDER A80 wordt gebruikt om analoge masters weer te geven. Hoofdzakelijk die uit mijn eiegen archief. Daarbij is de A80 altijd een soort jeugddroom geweest. Een recorder met meer techniek dan een gemiddelde auto en een absoluut staaltje van functioneel design.

5a. Ik las op je site dat je een lange tijd gebruik maakte van de Ror speakers.. Wat is er zo speciaal aan deze monitors? En miste je dan geen laag in de mix?[Arveyman]

Ik gebruik nog steeds de ROR speakers en het bewijs dat het werkt kun je beluisteren op de CD STYLES. Die is namelijk helemaal gemixed op alleen deze kleine speakers. Het mooie van de ROR's is dat deze erg duidelijk en overzichtelijk de balans weergeven en over hun nek gaan als de energie in
het laag in een verkeerd (meestal te hoog) gebied zit. Juist het laag is goed te controleren op het feit of het ook op kleine speakers aanwezig is en ook daar nog genoeg presence heeft.

5b. En wat is het verhaal achter de TC2290 stereo sampler delay's? [Arveyman]

De TC sampler delays zijn machines die al in de 80'er jaren een frequentie bereik hadden dat doorliep tot 32KHz met een samplerate van 1 Gigahertz in tegenstelling tot de gebruikelijke 44.1KHz van een CD. Ik heb ze gebruikt om mee te mixen door telkens het volgende fragment van 32 seconden automatisch d.m.v. een magnetisch relais te laten starten. Dit
relais zat onder het plateau van de SL1200 en werd getriggerd door een magneetje dat aan het draaiplateau zat. Zodoende kon ik door het verdraaien van de plaat t.o.v. de draaitafel exact bepalen waar het fragment ingestart werd en em daarna concentreren op de overgang zelf en de juiste pitch.
Een set (een voor links, een voor rechts) TC2290's met alle opties en 32 seconden geheugen kostte destijds zo'n FL. 22.500,-

6. Welke apparatuur heeft u gebruikt voor het intro van de Minimix? (Run Run!!) Alvast bedankt, ik vraag me af welke apparatuur populair was in die tijd. [spdk]

Het intro van de Minimix was een montage van 'The planet of the antmen' van Jermaine Jackson, plus nog wat andere fragmenten. De originele jingle is destijds overigens door iemand bij veronica gemaakt en niet door mij.

Opinie

7. Wat is het beste advies dat je ooit gekregen hebt qua muziek maken? [bikkel]

Er waren destijds in nederland geen voorbeelden die ik om raad kon vragen. Het fenomeen op BPM mixen ben ik gaan doen nadat ik op het oude TK label in 1978 BPM's vermeld zag staan. Zelfs Huib Luiten die toen al op ritme mixte trok zich niets aan van BPM's. Iemand in waalwijk heeft me laten zien hoe je band kon knippen. En Rob van 'The Limit' heeft me de zakelijke kant van de muziekbusiness geleerd. Verder heb ik het allemaal zo'n beetje zelf uitgedokterd. Het frapante is overigens dat dat 'zelfstandig tot een doel kunnen komen' iets is wat zo ongeveer alle succesvolle DJ producers gemeen hebben. Die zelfredzaamheid is blijkbaar een vereiste in de business.

8. Jij bent voor veel remixers/producer een groot voorbeeld, wie waren jouw helden, waardoor je bent begonnen met remixen? En zijn ze dat nog steeds? [Oxy-Yan]

Huib Luiten was de eerste DJ die ik hoorde mixen (1978)
Verder is Giorgio Moroder een groot voorbeeld geweest en Trevor Horn (Frankie goes to Hollywood) i.s.m. Anne Dudley (Mix engineer).

9. Analoog of digitaal? [fuse]

Digitaal. Alle vooroordelen tegen digitaal berusten voor 99,9% op een verkeerd gebruik van digitaal. Toen digitaal zijn intrede deed vond men dat het ineens niet meer mocht ruisen en vervormen. Alles werd opgeschoond gefiltered en netjes onder peak-nivo gehouden. Daardoor klonk het ineens koud en zonder karakter. Dat ligt dus niet aan 'Digitaal', maar aan de
mensen die er verkeerd mee omgaan. De imperfecties van digitaal op hele zachte nivo's spelen alleen bij klassieke opnames een rol, en zijn ook dan nog vaak te preferen boven analoge opties al dan niet in combinatie met Dolby SR. Nog een leuk weetje, bij 99,9% van alle platen die worden gesneden, wordt het hoog boven 15KHz gekapt om vervorming te voorkomen.

10. Ik heb veel geleerd van het oldskool knippen en plakken op een revox, aanklooien met een synth en daar alles mee proberen te maken. Er is nu een hele generatie die direct op een computer aan de slag gaat en dingen tot de beschikking heeft waar de wij vroeger alleen maar van durften te dromen. Gaat er een ambacht verloren? Is het een gemis? Is het goed of slecht? Ik zou die minimix van klatsch! - oh boy weleens willen horen [Dobre]

Er gaat zeker een ambacht verloren met de huidige software die ook automatisch timestretched en synchroniseerd. Die software is leuk om te hobbyen, maar zal zonder een gedegen kennis van audio nooit tot een professioneel werkbare set-up leiden. Mensen die de artifacts van slechte timestretching niet eens horen, zullen ook veel andere missers maken. (Klatsch Oh boy minimix zoek ik wel voor je op)

11. Is het tegenwoordig met alle digitale technieken en de 'ease of use' van computers nog wel leuk om Grandmixes te maken? Je bent tussendoor een poos gestopt met de grandmixes... later toch weer begonnen. Kregen Jeroen van Inkel en jij veel vragen om weer te starten? [Almeros]

De Grandmixen maak ik dus niet op de computer, maar op de DD1500. Die heeft geen plug-ins voor synchroniseren of ander ongein, maar is dus alleen een zeer betrouwbare editor. Het maken van de mix zelf is dan ook nog net zo creatief als vroeger. Ik ben tussendoor gestopt met de Grandmix omdat ik een beetje ziek werd van alle bootlegs en iedereen die makkelijk geld aan het verdienen was met een fenomeen dat ik had ontwikkeld. Ook ontbrak er de waardering bij veronica. van Inkel heeft overigens nooit op wat voor manier dan ook enig deel uit gemaakt van het technische en/of creatieve proces achter de Grandmix. Dat ik weer begonnen ben met de Grandmix is te danken aan de mixfreaks mailinglist. Jammer dat die list er niet 10 jaar eerder al was.

12. For the love of the techniek of toch een componist?
Draaien de SL's nog weleens in samenspel?
Leukste album ever?
Leukste album nu? [marcel_zoer]



Techniek was de eerste passie
De SL1200's draaien wekelijks met de CDJ1000's mee
Leukste Album : Speedy J Public energy No.1
Leukste album nu : Speedy J Loudboxer 200 locked grooves
productie : Hele styles Album

Productie

13. Hoe mix je nou een hele cd??? Misschien dom maar komt daar pc werk bij kijken of mix je hem echt in 1 keer live en cut je daaran? [speady]

Hier staat een zeer uitgebreide toelichting op het maken van een grandmix
http://www.liebrand.nl/grandmix/gm_summer/exclusive.html

14. Hoe ben je op het idee gekomen om remixes/ megamixes te gaan doen? Waren de eerste sets echt live gedaan, of is het meteen met knip en plak werk begonnen op de Revox? En maak je hier evengoed nog gebruik van of gaat
alles nu toch "digitaal"? [Da Goose]


Het is allemaal als hobby begonnen en in de loop der jaren ben ik er steeds meer van overtuigd geraakt dat muziek een 'werk' mag worden, want dan is de gein er gauw vanaf. De eerste mix ontstond doordat ik zo comkpac t mogelijk een vriend van mij de beste stukken uit een hele stapel LP's wilde laten horen. Die montage werd met de pauzetoets op een cassette deck gemaakt. De rest heeft zich van daaruit ook als hobby verder ontwikkeld. Analoog knippen is er sinds 1989 niet meer bij. Daar is toen de AKAI DD1000 voor in de plaats gekomen, die overigens nog steeds perfect werkt.

Groeten Ben Liebrand

-Edited by Yawgmoth-
 
Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top