Q&A sessie Da Goose

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lid sinds
4 januari 2002
Berichten
6.265
Locatie
Grou
1. Wat is volgens jou het verschil tussen jezelf en al diegenen die er niet in slagen goed van de grond te komen?

Geluk, dat zowieso maar ik denk ook een stuk doorzettingsvermogen hoewel het bij mij op zich best redelijk snel gegaan is.
Wat ook belangrijk is, en dat is juist het gene waar ik mezelf vaak aan stoor in het muziekwereldje, dat je de juiste mensen kent.
Je kunt nog zo goed zijn maar als de juiste mensen niet kent kom je nergens maar dat werkt ook andersom, iedereen weet wel wat ik daarmee bedoel.
Ik hou me de laatste tijd ook best wel bezig met het begeleiden van mensen waarvan ik denk dat ze talent hebben maar er door die contacten e.d. niet komen.

2. Hoe heb je je eerste platencontract binnengehaald, en waarom heeft ID&T juist jou een platencontract aangeboden?

Op het moment dat ik een demo stuurde was er net een nieuwe A&R manager aangesteld die op dat moment op zoek was naar frisse nieuwe dingen en een vriend van me die al onder contract stond heeft me ook een duwtje in de rug gegeven.
Ik ben per 1 Maart overigens weg bij ID&T na een periode van 6 jaar, ik wilde mijn eigen weg gaan en ik was een beetje “ingedut” inmiddels.

3. Was het contract bij ID&T nog een beetje financieel lonend? (M.a.w. kon je je apparatuur goed uitbreiden met de verdiensten van je uitgebrachte nummers).

Ik zou zeggen, check mijn studio spullen…
Maar zonder gekheid, tuurlijk was het lonend hoewel veel van producties net op een verkeerde tijd of verkeerde plek werden gereleased zodat de echte “hits” uitbleven.
Dat gaat momenteel anders, ik mag wat verkoop en aandacht betreft zeker niet klagen momenteel.
De insteek om bakken met geld te gaan verdienen is overigens totaal verkeerd, ok, je verdient er leuk mee soms maar fulltime er mee aan de gang gaan is toch iets anders dan zomaar een plaatje uitbrengen.
Veel mensen denken dat je met 1 plaat er meteen van kunt leven, helaas, ik moet je daarmee uit de droom helpen tenzij je natuurlijk meteen een dikke hit scoort, dan word het lonend.
Alleen na die dikke hit verwacht het grote publiek dat je weer met een soortgelijk product aan komt zetten en of dat iets is wat je zelf wilt?


4. Bij wat voor contract je het muziek maken full time bent gaan doen?

Ik ben (nog) geen fulltime producer, ten eerste omdat ik ook mijn betalingsverplichtingen heb (eigen huis enzo) en ook om de reden die ik hierboven heb beschreven.
Alles bij elkaar heb ik nu een kleine 40 platen gemaakt (inclusief remixes en ‘geheime’ projectjes) en sta nu wel een beetje op het punt om fulltime met muziek aan de gang te gaan en met fulltime muziek bedoel ik niet alleen produceren maar een totaalconcept.
Ik sta momenteel trouwens nergens fulltime onder contract, ik werk voor verschillende labels en maatschappijen gewoon om het simpele feit dat ik daardoor lekker me gang kan gaan en me niet met 1 stijl bezig hoef te houden.
Ik heb wel een publishing deal uiteraard maar dat is dan wel Hi9 publishing, van mezelf dus.

5. Is er volgens jou ruimte voor iets alternatievere elektronische muziek in de lage landen?

Moeilijk, zeker als het op releasen ervan aankomt, ik heb dit zelf aan den lijven ondervonden.
Ik maakte in mijn beginjaren als producer behoorlijk alternatieve muziek, als iemand A zij deed ik B en andersom, als je een naam hebt opgebouwd kun je zoiets doen maar als je jan klaassen uit lutjelollum bent word dat gewoon niet geaccepteerd en geloof mij, als je plaatjes niet verkopen gaat de lol er toch snel af.
Ik wil niet zeggen dat ik concessies heb gedaan door commercieler te produceren maar ik heb mijn muziek toch zeker wel aangepast aan wat het publiek vraagt maar geef er we mijn eigen draai aan.
Ik kan je vertellen, dit werkt en ik heb er nog meer plezier in ook!

6. Wat vind je van filesharing sites als AudioGalaxy en Kazaa?

Tot op zekere hoogte goed, natuurlijk niet als iedereen daardoor massaal uit de platenzaken wegblijft en daardoor er totaal geen inkomsten meer zijn voor de artiesten die op hun beurt indirect weer de promotie betalen voor onbekende vernieuwende namen.
Ikzelf maak soms ook dankbaar gebruik van kazaa e.d. als ik bijvoorbeeld een idee heb om van een bepaalde plaat iets te sampelen maar hem zelf niet heb maar hem direct MOET hebben.. tja.. dan ben ik wel blij met mijn adsl en heb ik binnen een paar minuten mijn sampletje binnen. (of heb ik nu ineens een truuk verklapt ?? oeps…. )

7. Hoe kijk je aan tegen produkties die op zolderkamertjes in elkaar zijn gezet en qua kwaliteit commercieel goed 'weg te zetten' zijn?

Goed, waarom niet ?? mijn studiootje is ook maar een aparte kamer in huis, dat verschilt echt niet van zo’n zolderkamer studiootje.
Met de spullen en techniek van tegenwoordig is het voor iedereen mogelijk om iets goeds in elkaar te zetten, het is nu puur de creativiteit die telt, niet de hoeveelheid spullen en wie daar het meeste geld voor heeft.

8. Wat is de rol van je setup bij de compositie van je nummers, en wat is je favorite synth in je setup?

Mijn favo synth is toch zeker de Roland JX8P, is gewoon een monster bak, groot, zwaar, lelijk, warm, vet, gewoon mijn bak.
Ik moet wel zeggen dat ik de laatste tijd steeds minder naar synths grijp maar veel sample, geen synths maar vnl. drums enzo, leeft vaak toch wat meer dan statische drums uit een machine.
Ik combineer ook graag dingen, samples van echte instrumenten met electronische klanken, net wat op dat moment nodig is voor mijn gevoel.
Ik heb ook niet 1 instrument wat altijd gebruikt word, ok, mijn mackie mixer en compressoren en wat filters enzo maar niet bijv. 1 specifieke synth die ik altijd gebruik.


9. Hoe bevalt de logic control? Is het nu beter als hardware?


Hmm..ik heb hem (nog) niet maar dat gaat zeker snel gebeuren, ik heb hem voor het eerst werkend gezien op de musikmesse en was op slag verliefd.
Ik denk dat dit toch wel de toekomst is van het produceren, de techniek is er, de mogelijkheden zijn er, nu alleen nog de mensen (waaronder ook ik) zover krijgen dat ze met een laptoppie en logic control op schoot gaan zitten en muziek gaan maken.
Of het beter is als hardware? ik zie het nu als heel belangrijke aanvulling, de combinatie van een ‘ouderwetse” studio met de digitale techniek van nu.
Ik ben voor een groot gedeelte om in ieder geval, ik ben ook al wat spullen aan het verkopen zelfs hoewel ik er sinds vanavond wel een boss RCL 10 compressor heb bij gekregen.

10. Hoe begint een track? Maak bv. je eerst een kort loopje waar je steeds geluiden aan toevoegt of begin je bij het begin enz.

Ik begin altijd met het begin uiteraard maar dat begin bestaat inderdaad uit een loop waar telkens iets aan toegevoegd word totdat ik denk van, hier kan ik iets mee en ga dan arrangeren.
Het arrangement vind ik persoonlijk een van de meest belangrijke dingen binnen een productie, een arrangement kan je track maken of compleet onderuit halen ook al zijn de ingredienten nog zo goed.

11. Wat eet een gans?

Vanavond om half 10 lasagna van de Albert Heijn in de magnetron, 750 watt, verder veel koekjes, broodjes hagelslag, pindakaas en leverworst ligt ook in de koelkast.
Belangrijkste apparaat in mijn studio is het espresso apparaat met Illy espresso, daar leef ik echt op.. geen muziek zonder espresso.
Klojo eet het liefst whiskas en s’avonds voor het slapen gaan vers hart of gekookte vis, ik neem dan meestal nog een glas ijskoude carvan cevitam.

12. Welke track van jezelf vind je top en welke vind je ruk?

Hmmm… welke ik ruk vind ?? goeie vraag… ik moet zeggen dat ik niet echt gecharmeerd ben van de remix voor Da Hool die ik gedaan heb destijds maar echt platen die ik slecht vind? Nee.. niet direct, ik moet zelf ook voor 100% achter de muziek staan die ik uitbreng anders word het gewoon simpel weg niet uitgebracht.

Ik vind een van de beste dingen die ik ooit gedaan heb de B-kant van man of steel (shockers theme 2001), dit is ook eigenlijk het origineel maar was niet echt geschikt als theme track dus heb ik er een techno mix van gemaakt.
De b-kant heet man of rubber en is iets van 110 BPM en de drums zijn geen loop maar zelf gespeelt van een met recycle tot allemaal losse drumsounds gemaakte samples.
Ik had een basis voor de track staan en de volgende dag had ik ineens zoiets van ‘wouw’ hier moet ik NU mee verder gaan!
Verder ben ik heel trots op het nieuwe Real People concept wat ik gestart ben samen met Edwin Keur en zangeres Fadoua, toch weer een nieuwe weg zo met vocalen.
Mijn album materialistik is ook iets waar ik heel trots op ben, die is in 1999 uitgekomen en is echt een omschrijving van hoe ik was en hoe ik in het leven stond destijds, dat is nu anders maar als ik het album nu hoor denk ik elke keer weer, ja, dit ben jij.

13. Is het verschil echt zo groot tussen je eigen track en je eigen track gemasterd in de productie-studio?

Ik doe voor sommige mensen de mastering maar master gek genoeg mijn eigen tracks niet echt, ok, wat compressen e.d. maar verder niet.
Dat heeft te maken met het feit dat je je eigen tracks te goed kent en daardoor op de verkeerde dingen gaat letten tijdens het masteren, iets wat ik met andermans muziek niet heb omdat ik mezelf dan afsluit van de muziek en me alleen focus op het geluid.
Er zijn overigens onlangs 2 telefoontjes binnengekomen over de geluidskwaliteit van de eerste Real People releases voor 33/45 records van de perserij, ze konden 1:1 op vinyl snijden en het klonk als een zwitsers uurwerk, vond ik toch wel een compliment (plaat is overigens al op radio 538 gedraaid enzo)

14. Welke fout(en) worden het meeste gemaakt qua productie op demo's die je hoort?

Wat mij vaak opvalt aan demo’s is dat de echte ‘power’ mist, de tracks zijn vaak goed, zitten goed in elkaar maar missen net dat beetje extra waardoor het echt iets zou kunnen worden.
Als producer moet je reeel zijn en super kritisch op jezelf en je muziek en als je dat voor elkaar hebt moet je NOG kritischer worden op jezelf.
Wat ik ermee wil zeggen is dat op het moment dat je iets af hebt je niet jezelf voor de gek moet houden door te zeggen dat die en die hem zou kunnen draaien, wees reeel en denk je in in die gene en vraag je serieus af of diegene die plaat echt zou draaien.
Er komen honderden platen per week uit, waarom zou juist JOU plaat er uit gepikt worden?
Laat je muziek ook niet zomaar aan vrienden horen, die zijn toch niet eerlijk, die gaan jouw muziek ECHT niet af zitten kraken, ze doen je gewoon een plezier.
Zorg dat jezelf voor 200% achter je muziek staat en als je zover bent maak dan iets waar je voor 300% achter staat en als je dat af hebt stuur je de nog beter track die daarna af is pas op. (vergeet geen gegevens op de CD zelf te zetten, niet alleen op de bijgevoegde brief, a&r managers zijn sloddervossen en zijn altijd doosjes en inlays kwijt)
Ik denk dat een partner ook best een goede maatstaaf kan zijn, die zal wel eerlijk tegen je zijn en ook echt zeggen of het wat is of niet (ik ben overigens vrijgezel maar aan de hand van het spinnen van Klojo mijn kat weet ik of iets goed is of niet)
De geluidskwaliteit is over het algemeen wel goed op wat uitzonderingen na.


Groetjes Jeffrey

www.dagoose.nl
www.djdagoose.com
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top