[Q&A] Rozzbox

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lid sinds
4 januari 2002
Berichten
6.262
Locatie
Grou
logo7.gif

L.L. Electronics RozzBox One

[Prophet] Wat deed je besluiten een synthesizer te ontwikkelen?
Ik bedoel dit in het kader van: ben je meer een muzikant, een experimentele onderzoeker (wiens plannen een eigen leven gaan leiden) of iets daartussen?


Da's moeilijk te zeggen, omdat muziek en electronica me allebei erg interesseren.
Maar ik voel me meer een muzikant: met electronica werken betekent voor mij vooral "het gebruiken van een stuk gereedschap om een eindresultaat te behalen". Ik ken veel mensen die "programmeren om het programmeren" en die lijken meer geinteresseerd in technische uitdagingen dan in het uiteindelijke resultaat.

Wat betreft m'n overige bezigheden, ik studeer psychologie.

[Hanz] Hoe gaan de verkopen? Ik kan me voorstellen dat je verrast bent door het succes, omdat de RozzBox begon als 'hobbyproject'.

Laten we afwachten wat er gebeurt als het Duitse Keyboards Magazine een test publiceert.
Ik ben erg nieuwschierig!

[Hanz] Heeft het succes nog gevolgen voor beschikbaarheid en prijs?

Het zal de prijs niet beinvloeden, maar de beschikbaarheid zal erdoor verbeteren.
Op dit moment kan ik niet vrij beslissen hoeveel RozzBoxen ik ga bouwen, omdat ik mijn risico zo klein mogelijk wil houden. (Ik wou dat ik het geld had, op dit moment echter... )

[Alexandre Redwood] Assembleren jullie de RozzBox zelf? Denk je dat je op deze manier wel op tijd kan leveren?

Wij doen alleen de eindassemblage, circuit boards en behuizingen worden door anderen gedaan.
Het zou onbetaalbaar worden als we dat "met de hand" moesten doen.

[JohnnyBusca] Wat was de moeilijkste stap tussen prototype en het productiemodel?
Wat leek aanvankelijk simpel en bleek uiteindelijk toch lastig?


Er waren tijdens de ontwerp-periode van de RozzBox 5 verschillende prototypes; de laatste drie waren electronisch gezien identiek. En het laatste prototype is identiek aan het productiemodel.
In het begin waren er ontzettend veel problemen. Op technisch niveau met de D/A converter en de synchronisatie van de verschillende controllers. Op conceptueel niveau heeft de RozzBox bijna twee keer zoveel functionaliteit gekregen als oorspronkelijk gepland...

Wat in het begin simpel leek... het grootste probleem in de uiteindelijke programmeerperiode betrof de rekencapaciteit van de microcontrollers. Maar toen was het al te laat om nog te migreren naar grotere en snellere chips, omdat de software al gebaseerd was op die betreffende microcontroller. Ik heb uren en uren moeten besteden aan het optimalizeren en om het echte uiterste uit de chip te persen (8192 bytes programma-geheugen, 2 bytes ongebruikt!)

[Hanz] Is de RozzBox je eerste project, of heb je al eerder andere dingen gemaakt?

Ik heb een aantal grotere dingen gemaakt, maar die waren allemaal, laten we zeggen, minder bruikbaar.
De RozzBox is de eerste serieuze poging om iets te verkopen dat ik zelf heb ontwikkeld.

Mijn eerste grote project was een computer bestaande uit meer dan 1500 relais. (http://www.relaiscomputer.de)

De tweede was een 100% buizen-gebaseerde synthesizer, naar het ontwerp van Eric Barbour.
(http://www.kilian-leonhardt.de/tubesynth)

Het derde (erg coole) project was een electronisch gecontroleerde 28 x 8 Audio-Matrix, met een compleet passief signaalpad (gebruik makend van relais). De matrix is bestuurbaar via MIDI en stelt me in staat m'n patch-instellingen in de sequencer op te slaan. Het project is afgerond, helaas veel te duur om het te verkopen, maar ik maak er veel gebruik van in m'n kleine studio.

[Hanz] Heb je, als inspiratiebron, nog naar andere synthesizers op de markt gekeken? (bijv. de SIDstation)

Nee. Ik heb twee klassieke analoge synthesizers, een Jupiter 6 en een Moog Prodigy.
Verder heb ik behoorlijk lang veel andere synths bespeeld. Namelijk een Korg MS20, een Oberheim Matrix 6R, MemoryMoog, Yamaha DX7. Modernere synthesizers waarmee ik heb gewerkt: MicroWave I, Waldorf Pulse en Yamaha AN1x.
Ze hebben me allemaal geinspireerd; sommige 'nieuwere' en 'gekke' ideeen van de RozzBox zijn ontstaan door programmeerproblemen. Uiteindelijk heb ik die opgelost, maar ik heb ze er alsnog in laten zitten als verbetering.
Problemen oplossen is een creatief proces!

[Jes303] Wat betreft de klank: waarom zou de RozzBox als 'lo-fi' geluidsbron interessanter zijn dan een SIDstation, Monomachine of een HardSID kaart?

Ik heb niet gezegd dat de RozzBox interessanter is dan een SIDstation, etc.
Iedere synth heeft z'n eigen karakter, en daarom kan de RozzBox meer geschikt zijn in bepaalde situaties, net zoals de Monomachine en elk ander apparaat. In beginsel verschilt iedere synth qua geluid, en op dit vlak moet je voor jezelf uitvinden wat je het prettigst vindt.

Ten tweede, bijna geen enkele synth biedt identieke functionaliteit.
Hoewel dat natuurlijk een stuk objectiever is, moet je nog steeds zelf bepalen wat je nodig hebt.
Kortom: je moet zelf beslissen welke synthesizer het best aansluit bij je behoeften.

[Jes303] Is het mogelijk om SID / C64-achtige percussie geluiden te maken?

Aah, wat jammer Ik ken beide voorbeelden niet... "blame it on my youth :) "

[Levka] Valt er nog iets te zeggen over het additionele analoge filter in de RozzBox?
Bijv. bedieningselementen, specs, geluidsvoorbeelden.


Als eerste: Het analoge filterboard kan worden ingezet als vervanging van het interne digitale filter. Als je het filter zo aanstuurt, gebruik je dezelfde knoppen en heb je dezelfde functies tot je beschikking. In de Dual Filter Mode is OSC3 disabled, en kan je met de knoppen van OSC3 het tweede filter onafhankelijk tweaken. Bijvoorbeeld om een offset tussen de filters te maken, etc. Geluidsvoorbeelden staan binnen een paar dagen op de homepage!
Het klinkt erg vet, dat kan ik je nu al zeggen!

[Hanz] Ik heb gehoord dat je begon met een software-model om je plannen vorm te geven.
Zal daar ook een definitieve software versie van uitkomen?


Nee, dat verwacht ik niet. Het zou niet erg gemakkelijk zijn...

[Hanz] Wat is eigenlijk jouw mening in de discussie hardware vs. software?

Ik zie het als volgt: wat betreft klank is er bijv. een verschil tussen analoge en digitale filters. Maar als je analoge filters vergelijkt met een goed geprogrammeerde digitale uitvoering is het verschil naar mijn mening niet *kwalitatief*.
De conclusie: wat betreft klank zal het uiteindelijke resultaat niet aanzienlijk veranderen - in de betekenis van 'dit stuk muziek zal beter verkopen' of 'beter klinken'. Het is puur een kwestie van klankverschil.

Maar, en dat is een ander punt: muziek werkt met inspiratie, en dat geeft software aanmerkelijk minder. Het zien en aanraken van een instrument - dat beinvloedt je muziek, omdat de inspiratie je als artiest beinvloedt.

[Prophet] Nu je zo'n uniek klinkende synthesizer hebt ontwikkeld, hoe zie je de toekomst van dit project?

Voor wat betreft de RozzBox zelf, denk ik dat ik er een heleboel kan verkopen
Dat zou me ook de mogelijkheid bieden om aan andere projecten te werken, zoals de RozzBox Pro, die een stuk duurder zou worden om te ontwikkelen. Als de RozzBox goed verkoopt hoop ik zelfs nog andere producten te kunnen ontwikkelen.

[Prophet] Kunnen we nog opvolgende synthmodules met de verder uitgebouwde technologie verwachten?
Of is het nog te vroeg om dat te kunnen zeggen?


Zoals ik al zei: ik heb meer plannen voor dingen die naar mijn mening moeten worden gebouwd; omdat ik ze persoonlijk wil hebben, maar niet beschikbaar zijn of te duur naar mijn smaak.
Bied me de mogelijkheid, en ik ga aan de slag!

[Prophet] Trouwens, kan de RozzBox later nog worden uitgebreid tot een polyfoon schatje, en hoe zou zo'n upgrade dan gaan werken?

Ik weet het nog niet. Ik heb erover nagedacht, en technisch gezien heb ik die mogelijkheid opgengelaten. Het probleem is hoofdzakelijk dat het geen goedkope upgrade zou worden.
Juist daarom denk ik dat 'n upgrade geen werkelijkheid zal worden: ik vraag me namelijk of of dat financieel haalbaar zou zijn voor jou en mij...

[Blinx] Komen er nog meer producten als effecten, filters en sequencers?

Gebieden waar "L.L. Electronics" zou *kunnen* werken zijn synthesizers en misschien iets voor de pro-audio range (een buizen mengpaneel, of een compressor). De categorieen die je noemt zijn niet gepland, en ik denk ook niet dat ik iets in die richting ga doen.

[Lacertus] Wat zou je nog graag extra op de RozzBox zien, en waarom zit het er dan niet in?

Op het punt van features is de lijst al ontzettend lang, zelfs wanneer je het vergelijkt met veel duurdere producten. Natuurlijk schoten me tijdens de ontwikkelingsfase veel kleine ideetjes te binnen, zoals "Post-VCF Distortion", etc.
De reden waarom dit voorbeeld niet is geimplementeerd is technisch van aard: meestal liet de beschikbare capaciteit niet nog meer functionaliteit toe.

Wat betreft het uiterlijk zou een alfanumeriek display erg mooi zijn geweest. Helaas was ook dit niet mogelijk door de beperkte capaciteit, alsmede door het technische concept van de toepassing van microcontrollers.

[Hanz] Als je kon kiezen, welke artiest zou dan de RozzBox moeten gebruiken?

Ik zou kiezen voor Herbie Hancock.

[Yawgmoth] Komt er een "synthforum special edition" als we er 50 bestellen?

Op dit moment heb ik niet de tijd om te werken aan een speciale uitvoering.
Sorry, zo is het nou eenmaal...


vertaling: Hanz
edit: Yawgmoth
 
Last edited by a moderator:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top