The Art of Electronics

Nu als archief Concertzender:

Roland_Kuit_Concertzender_lecture.jpg



Luisterlink
 
Laatst gewijzigd:
Afgelopen week gaf een vriend van me, Jacob Kirkegaard, een lecture in Malmö @ Inkonst.
Hij heeft samen met Else Marie Pade(hier in deze draad eerder genoemd) gewerkt.
Hij heeft er voor gezorgd dat zij met haar werk eindelijk live op de planken kwam.
Vlak voor haar dood afgelopen januari.
Van de samenwerking tussen Jacob en Else Marie is een docu gemaakt.
Ontroerend en mooi. Ik hoop dat deze ook naar Nederland zal komen.
Een aanrader dus.

Else Marie Pade: 7 cirkels, 1958



En samen met Jacob Kirkegaard:

http://www.youtube.com/watch?v=bJ87V5np1H4&feature=youtu.be
 

Attachments

  • Inkonst 1.jpg
    Inkonst 1.jpg
    33,3 KB · Bekeken: 168
  • Inkonst 2.jpg
    Inkonst 2.jpg
    21,3 KB · Bekeken: 160
  • Inkonst 3.jpg
    Inkonst 3.jpg
    22,8 KB · Bekeken: 161
Laatst gewijzigd:
Deze begin uitzendingen toch even 'omhoog schoppen'. Hier was ik nog als gast bij de Concertzender. Voor de nieuwkomers.

Deel 1: Thema programma The Art Of Electronics, met als speciale gast componist en sound-designer Roland Kuit. Onderwerp tijdens dit eerste uur; Tussen Onderzoek en Compositie.

Het eerste uur gaat Roland Kuit analoge technieken, die gebruikt worden in de modulaire klanksynthese vanaf 1950, bespreken. Technieken die pioniers gebruikten en die nog steeds gebruikt worden.

De volgende onderwerpen en stukken worden onder voorbehoud ter illustratie ten gehore gebracht:

Modulaire klanksynthese:
Karel Goeyvearts - Komposition 5 1953.
Cologne-WDR acousmatrix 6 BVHaast CD 9106.

Formant:
Paul Gredinger - in de compositie Formanten I-II 1954.

De Elektronische muziek in Nederland:
Jan Boerman - Tussen ruis en toon. Kringloop II, 1995.
The Complete Tape Music Jan Boerman: CV NEAR: 5.
Dick Raaijmakers - The Complete Tape Music Dick Raaijmakers: CV Near.
Canon 2, Super Impremere.
Kees Tazelaar - Rayon de Son.
Panels CN 01181.

Nieuwe lichting jonge componisten:
Wouter Snoei - Desintergration Deel 1. 1998.
Roland Kuit - Kiss for Daphne Experiment in Delay technieken.
Daphne Oram - Effects Tape I 1960.
Enrico Cosimi (a.k.a. TauCeti) - Fares.
INFINITE WORKS 2005 Nymphaea - Veln Net VN2005.
Roland Kuit - Noise Factory 2013. Ruis experimenten Xite-1 Modular IV.

Productie: Hessel Veldman

LUISTERLINK

Deel 2: Thema programma The Art Of Electronics, met als speciale gast componist en sound-designer Roland Kuit. Onderwerp tijdens dit tweede uur; Tussen Onderzoek en Compositie.

Dit uur gaat Roland Kuit aandacht besteden aan pioniers in digitale synthese technieken en hoe deze te implementeren in modulaire synthesizers. Ook zal Roland Kuit het hebben over instant compositie/performance en onderzoek in synthese.

De volgende onderwerpen en stukken worden onder voorbehoud ter illustratie ten gehore gebracht:

Computer muziek en binaire synthese
Funktionen:
Gottfried Michael Koenig: "Funktion Grau"., 1969. 00:10.20.
Cologne-WDR acousmatrix 6 BVHaast CD 9106.
VOSIM:
Werner Keagi: "Ritournelles" voor sopraan en computer: 00:15.53.
Cultures Electroniques 2 Le Chant du Monde LDC 378044/45.
FM synthese:
John Chowning: "Stria", 1980. 00:05.13.
OHM: The early gurus of electronic music: Elipse Arts: CD.
Duo Pianomorph: "First Pulser". 00:02.51.
antiforms duo pianomorph LJ Records LJCD 5247.
Granulaire Synthese:
Danny de Graan: "O Super Mom" naar Laurie Anderson's compositie "O Superman" met Granulaire Synthese: 00:08.26
Staalplaat, ERS.
Physical modeling:
Karpus-Strong Synthese Snaar experiment Xite-1 Modular IV. 00:26.00.

Waveguides:
Sonoloog-onderzoeker Rutger Teunissen;
Rutger Teunissen: "Bach Contrapunctus 5" TEST: 00.04.38.

Productie: Hessel Veldman

Samenstelling: Roland Kuit

LUISTERLINK
 
Dank je wel Marc.

Hier nog 2 Nederlandstalige opvolgers voor nieuwkomers:

Gerard%20and%20Roland%20Kuit.bmp

Gerard Meulenberg met roland Kuit

Deel 1 van Randen van Geluid, waarin onze gast sound-designer Roland Kuit ons de randen van geluid laat ervaren. Wanneer wordt klank/geluid/lawaai/trilling een compositie?

Te beginnen met (1.) Pierre Henry's compositie ‘Variations pour une porte et un soupir’ uit 1963, zet Kuit de deur open voor het ervaren van boeiende experimenten en brengt hij ons terug naar de essentie van wat een trilling is. Welke toegepaste elektronische technieken waren de afgelopen jaren ‘ground-breaking’? Welke sound-designers konden hun vindingen vertalen naar esthetisch verantwoorde composities?

2. Dennis Dufour - Bocalises - 1977.
3. Alva Noto & Ryuichi Sakamoto / Ensemble Modern - Particle 1 - 2009.
4. Tina Maureen Buddeberg & Elin Tanding - project The Wonderphone.

Samenstelling: Hessel Veldman

LUISTERLINK

Deel 2 van Randen van Geluid, waarin onze gast sound-designer Roland Kuit ons de randen van geluid laat ervaren. Wanneer wordt klank/geluid/lawaai/trilling een compositie?

Roland Kuit zet de deur open voor het ervaren van boeiende experimenten en brengt ons terug naar de essentie van wat een trilling is. Welke toegepaste elektronische technieken waren de afgelopen jaren ‘ground-breaking’? Welke sound-designers konden hun vindingen vertalen naar esthetisch verantwoorde composities?

1. Daphne Oram - Hydrogen Tones
2. Karel Goeyvearts - Kompositie nr. 7
3. Ruth Anderson - Points
4. Mika Vainio & Ilpo Vaisanen - Pan Sonic - -25
5. Malte Steiner - Elektronengehirn / Sinusandacht
6. Gottfried Michael Koenig - Function Indigo
7. Dick Raaijmakers - Plumes
8. Roland Kuit - preview...Neo Plastiek II for Piet Mondriaan
9. Daphne Oram - Oddments (fragment)

Samenstelling: Hessel Veldman

LUISTERLINK
 
Zonet deel 2 beluisterd.
Kikke gaaf!

Dat stuk met die schanierende deur vond ik al van af het begin aan boeien. Maar ja, ik ben net zo knettergek als de componist zelf ;-)

Later in de uitzending werd het alsmaar spannender. Ik moest denken als zijnde een pionier waar Brian Eno met zijn landschapes schatplichtig aan is.

Alles kan in zijn eigen schoonheid gezien worden als men de geschiedenis van de ontwikkelingen in de kunsten der muziek in een historisch perspectief zet en het hart daarin kloppend naar de eigen tijd brengt.

Bedankt Roland, voor een boeiende uitzending.
 
Ik zie dat de Concertzender de links naar de uitzendingen heeft veranderd.
Dit zijn dokumenten van de Geschiedenis Elektronische Muziek en productie technieken.

The Art of Electronics:

Luisterlink 1:
https://www.concertzender.nl/programma/electronic-frequencies-194/

Luisterlink 2:
https://www.concertzender.nl/programma/electronic-frequencies-195/

De randen van geluid:

Luisterlink 1:
https://www.concertzender.nl/programma/electronic-frequencies-272/

Luisterlink 2:
https://www.concertzender.nl/programma/electronic-frequencies-274/
 
Ik zag dat er dode internet links waren.
Dus voor (Nederlandstalige) nieuwkomers een paar uitzendingen:


Deel 1: Thema programma The Art Of Electronics, met als speciale gast componist en sound-designer Roland Kuit. Onderwerp tijdens dit eerste uur;
Tussen Onderzoek en Compositie.

Het eerste uur gaat Roland Kuit analoge technieken, die gebruikt worden in de modulaire klanksynthese vanaf 1950, bespreken. Technieken die pioniers gebruikten en die nog steeds gebruikt worden.
De volgende onderwerpen en stukken worden onder voorbehoud ter illustratie ten gehore gebracht:
Modulaire klanksynthese:
Karel Goeyvearts – Komposition 5 1953.
Cologne-WDR acousmatrix 6 BVHaast CD 9106.
Formant:
Paul Gredinger – in de compositie Formanten I-II 1954.
De Elektronische muziek in Nederland:
Jan Boerman – Tussen ruis en toon. Kringloop II, 1995.
The Complete Tape Music Jan Boerman: CV NEAR: 5.
Dick Raaijmakers – The Complete Tape Music Dick Raaijmakers: CV Near.
Canon 2, Super Impremere.
Kees Tazelaar – Rayon de Son.
Panels CN 01181.
Nieuwe lichting jonge componisten:
Wouter Snoei – Desintergration Deel 1. 1998.
Roland Kuit – Kiss for Daphne Experiment in Delay technieken.
Daphne Oram – Effects Tape I 1960.
Enrico Cosimi (a.k.a. TauCeti) – Fares.
INFINITE WORKS 2005 Nymphaea – Veln Net VN2005.
Roland Kuit – Noise Factory 2013. Ruis experimenten Xite-1 Modular IV.
Productie: Hessel Veldman

LUISTERLINK

Deel 2: Thema programma The Art Of Electronics, met als speciale gast componist en sound-designer Roland Kuit. Onderwerp tijdens dit tweede uur;
Tussen Onderzoek en Compositie.

Dit uur gaat Roland Kuit aandacht besteden aan pioniers in digitale synthese technieken en hoe deze te implementeren in modulaire synthesizers. Ook zal Roland Kuit het hebben over instant compositie/performance en onderzoek in synthese.
De volgende onderwerpen en stukken worden onder voorbehoud ter illustratie ten gehore gebracht:
Computer muziek en binaire synthese
Funktionen:
Gottfried Michael Koenig: "Funktion Grau"., 1969. 00:10.20.
Cologne-WDR acousmatrix 6 BVHaast CD 9106.
VOSIM:
Werner Keagi: "Ritournelles" voor sopraan en computer: 00:15.53.
Cultures Electroniques 2 Le Chant du Monde LDC 378044/45.
FM synthese:
John Chowning: "Stria", 1980. 00:05.13.
OHM: The early gurus of electronic music: Elipse Arts: CD.
Duo Pianomorph: "First Pulser". 00:02.51.
antiforms duo pianomorph LJ Records LJCD 5247.
Granulaire Synthese:
Danny de Graan: "O Super Mom" naar Laurie Anderson’s compositie "O Superman" met Granulaire Synthese: 00:08.26
Staalplaat, ERS.
Physical modeling:
Karpus-Strong Synthese Snaar experiment Xite-1 Modular IV. 00:26.00.
Waveguides:
Sonoloog-onderzoeker Rutger Teunissen;
Rutger Teunissen: "Bach Contrapunctus 5" TEST: 00.04.38.
Productie: Hessel Veldman

LUISTERLINK

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Deel 1 van Randen van Geluid, waarin onze gast sound-designer Roland Kuit ons de randen van geluid laat ervaren. Wanneer wordt klank/geluid/lawaai/trilling een compositie?

Te beginnen met (1.) Pierre Henry's compositie ‘Variations pour une porte et un soupir’ uit 1963, zet Kuit de deur open voor het ervaren van boeiende experimenten en brengt hij ons terug naar de essentie van wat een trilling is. Welke toegepaste elektronische technieken waren de afgelopen jaren ‘ground-breaking’? Welke sound-designers konden hun vindingen vertalen naar esthetisch verantwoorde composities?

2. Dennis Dufour - Bocalises - 1977.
3. Alva Noto & Ryuichi Sakamoto / Ensemble Modern - Particle 1 - 2009.
4. Tina Maureen Buddeberg & Elin Tanding - project The Wonderphone.

Samenstelling: Hessel Veldman

LUISTERLINK

Deel 2 van Randen van Geluid, waarin onze gast sound-designer Roland Kuit ons de randen van geluid laat ervaren. Wanneer wordt klank/geluid/lawaai/trilling een compositie?

Roland Kuit zet de deur open voor het ervaren van boeiende experimenten en brengt ons terug naar de essentie van wat een trilling is. Welke toegepaste elektronische technieken waren de afgelopen jaren ‘ground-breaking’? Welke sound-designers konden hun vindingen vertalen naar esthetisch verantwoorde composities?

1. Daphne Oram - Hydrogen Tones
2. Karel Goeyvearts - Kompositie nr. 7
3. Ruth Anderson - Points
4. Mika Vainio & Ilpo Vaisanen - Pan Sonic - -25
5. Malte Steiner - Elektronengehirn / Sinusandacht
6. Gottfried Michael Koenig - Function Indigo
7. Dick Raaijmakers - Plumes
8. Roland Kuit - preview...Neo Plastiek II for Piet Mondriaan
9. Daphne Oram - Oddments (fragment)

Samenstelling: Hessel Veldman

LUISTERLINK
 
Back
Top