The Art of Electronics

Lid sinds
14 oktober 2008
Berichten
3.903
Locatie
-

Attachments

  • Concertzender.png
    Concertzender.png
    5,5 KB · Bekeken: 276
21:00 Electronic Frequencies
Deel 1: Thema programma The Art Of Electronics, met als speciale gast componist en sound-designer Roland Kuit. Onderwerp tijdens dit eerste uur; Tussen Onderzoek en Compositie.
22:00 Electronic Frequencies
Deel 2: Thema programma The Art Of Electronics, met als speciale gast componist en sound-designer Roland Kuit. Onderwerp tijdens dit tweede uur; Tussen Onderzoek en Compositie.
http://www.concertzender.nl/programmagids.php?month=1&date=2013-05-29

Vraagstukken over geluidsonderzoek. Wanneer is de patch architectuur bevredigend. Waar houd onderzoek op en word het compositie? En de wisselwerking tussen deze twee.
Ik prober het breed te houden. Dit eerste deel van de serie is ook een kennismaking voor het 'grote' publiek met wat men anders niet zo snel zou horen/luisteren. Dus ga ik dingen uitleggen en live met de Nord Modular G2, de Xite-1 Modulars en ook d.m.v. geluids fragmenten zaken verduidelijken.
 
Laatst gewijzigd:
Het geluidsfragment van Rutger Teunissen bij de WaveGuide synthese klonk voor mij als een orgel terwijl het eigenlijk samples waren van klassieke muziek waren. Ik begrijp nog niet onmiddellijk het principe maar het lijkt me een creatieve vorm van samplen te zijn?

Nee, dat waren geen samples, maar... waveguides! Die produceren tonen, waarvan de parameters (toonhoogte, volume, timing) zijn ontleend aan een MIDI-bestand, in dit geval van het laatste werk van Bach, de Kunst der Fuge, Contrapunctus 5.

Het speciale van een (digitale) waveguide is dat het een klankopwekker is die, net als een echt, akoestisch instrument, ruimtelijkheid heeft (dat is een noodzakelijk kenmerk van elke vorm van Physical Modeling). Net zoals de klank van een gitaarsnaar afhangt van de plaats waar je tokkelt, hangt ook het timbre dat de waveguide produceert af van twee ruimtelijke parameters, zoals bij een electrische gitaar: (1) plaats van tokkelen; (2) plaats van het element onder de snaar. De "orgel-timbres" die je hier hoort zouden allemaal kunnen worden voortgebracht door een electrische gitaar. Dat ze hier orgel-achtig klinken ligt puur aan de instelling van de ADSR die het volume van de waveguides aanstuurt.

Zoals pianotoetsen soms twee of drie snaren tegelijk aanslaan, zo komt elke noot hier tot stand door een mix van 20 verschillende tonen, die allemaal een ietsje ander (snaar)timbre hebben, doordat de tokkelposities random worden gekozen binnen in klein gebiedje langs de snaarlengte. Zo krijgt elk van de 20 tonen die voor elke noot worden aangemaakt een ietsje andere klankkleur, maar allemaal bij elkaar klinken ze per stem (sopraan, alt, tenor, bas) ongeveer hetzelfde. Ook hebben alle tonen, net zoals bij strijkers in een orkest, een minuscuul, random toonhoogteverschil en beginnen ze niet allemaal op precies hetzelfde moment. Ook dat verlevendigt de klank. Het stuk telt 1244 noten, dus er werden 20*1244 = 24.880 tonen opgewekt. Elke toon bestaat op zijn beurt uiteraard weer uit een hele bos boventonen. Dat het op een echte, akoestische klank lijkt, kun je meestal goed verklaren door de complexiteit; die is hier al vrij aanzienlijk, maar nog op geen stukken na te vergelijken met die van echte, akoestische muziek.

De galm die je hoort is gemaakt met een Feedback Delay Network dat je kunt beschouwen als een (tweedimensionale) koppeling van ... ook al weer waveguides! FDN-galm is state of the art, klinkt zeer realistisch en is bovendien razendsnel.
Het geluid is volledig gemaakt met WaveWizard. Ik zal de preset en het MIDI-bestand van dit stuk binnenkort in de WaveWizard-draad zetten zodat je het op je eigen computer kunt uitvoeren met je eigen instellingen.

Complimenten, Roland, voor deze boeiende vogelvlucht over de geschiedenis van de elektronische muziek! :okdan::halleluja
Dank ook voor het opnemen van mijn waveguides!
 
O jongens, wat een tijdsdruk bij radio-maken!
Maar ook spannend en leuk!
1000x thuis gerepeteerd en het paste maar binnen de de tijdslimiet.
Zoveel over te zeggen. Gisteren ging het toch ietsje anders., Veel van geleerd.
Doel was om te laten zien/horen waar het allemaal vandaan komt en
dat synthese een vak, en dus meer dan op een knopje drukken of aan draaien, is.
Ik hoop dat die boodschap overgekomen is en dat de interesse voor elektronische muziek
gewekt is bij mensen die er niet mee bekend zijn/waren.
Een kijkje in de keuken a.h.w.
Bedankt voor de complimenten.
Jullie bedankt voor het luisteren!
Er komen nog meer prachtige programma's in deze serie op de concertzender!
 
Laatst gewijzigd:
Nu live te beluisteren:
Thema avond op 30 mei The Art Of Electronics, met om 21:00 uur aandacht voor de 'Klankstappen' die het tijdschrift Gonzo (circus) in haar mei/juni editie presenteerde. Een unieke collectie geluidswandelingen uit Vlaanderen en Nederland. Te gast zullen zijn Danae Bos (auteur Klankstappen), Renate Zentschnig (mede-oprichtster Soundtrack-city) en Robert van Heumen (componist elektro-akoestische muziek). Plus om 23:00 uur speciale aandacht voor Igor Wakhévitch, een Franse avantgarde componist, die in de jaren '70 een reeks bijzondere elektro-akoestische albums heeft uitgebracht.
 
Hallo Joris, Volgens mij moet je op de kalender gewoon de juiste datum aanklikken en dan kan je uitzendingen horen (29/5 bv). Ik ben er nu naar aan't luisteren. Joris

Trouwens qua Subotnick is deze ook leuk:
http://www.redbullmusicacademy.com/lectures/morton-subotnick
Indien je niet op de debiele interviewers let staan er bij de red bull interviews wel meer interessante gesprekken (Buchla, Cluster, etc)
 
Laatst gewijzigd:
@Audiocollage, het zijn alleen streams. Geen downloads.
Je kunt het wel afspelend opnemen met je computer.

Downloads vanaf de Concertzender. Ik denk dat zoiets niet mag. Dan maken ze zich schuldig aan illegale verspreiding van muziek.

@Hover(en andere geïnteresseerden) ik heb de His Master's Noise patch voor de NMG2(Demo) wel hier geplaatst. Even geen tijd om te zoeken.
 
Laatst gewijzigd:
Ontwikkeld door Werner Kaegi en Stan Tempelaars op het Instituut voor Sonolgie, Utrecht.
VOSIM link:
http://www.atiam.ircam.fr/wp-content/uploads/2011/12/AES_JAES_1978_Kaegi_VOSIM.pdf

Ha....dat artikel had ik nog niet. Thanx!!! :okdan:

BTW The Computer Music Tutorial van Curtis Roads is ook een goede bron van synthese algoritmes:

[ame="http://www.amazon.com/Computer-Music-Tutorial-Curtis-Roads/dp/0262680823"]The Computer Music Tutorial: Curtis Roads: 9780262680820: Amazon.com: Books
 
Back
Top