Ik heb vorige maand de opportuniteit gekregen om met 12 andere Europeanen (via Burn) een middag te spenderen in de Motorbass studio van Cassius en hen allerlei vragen te stellen.
Het zijn echt toffe peren, coole gasten for sure!
De studio was ontzettend vet (ook mooi trouwens):
Qua gear: SSL 4000 tafel, fairchild remakes, Lexicon 480, Urei 1176s, Pultecs, GML eq's (was hier erg van onder de indruk), EMS, Eventide Harmonisers.... Van alles had ie twee stuks staan!
Qua synths: Cs80!!, Cs60, Oberheim Obx, PPG, Jupiter 6, Sh2,...
Zdar ging productie technisch jammergenoeg niet echt in-depth. De typische dingen zoals: al het hoog en het laag weghalen van je tracks om ruimte te creeëren in je mix...
Ik stelde hem de vraag hoe het zat met de franse limiting compressietechniek, zoals ook Braxe, Lifelike en Daft Punk hem gebruiken (klinkt een beetje zoals sidechain, maar is toch weer anders).
Ik heb ook wat liggen testen met de alesis 3630 en had 1 specifieke vraag nl:
Als je een stereomix door de 3630 gooit (i know niet de meest verstandige keuze
, maar zo werd het wel vaak gedaan) en je laat het level hiervan komen tot Odb gain reduction en er dan een vette basskick ingooit (808/909) met een veel luider volume, gaat alles lekker pompen, maar dan klinkt je basskick een stuk dunner. Wat doe je daaraan? Gooi je alles op een subbus en gooi je dezelfde kick nog eens apart bovenop of eq'n?
Zijn antwoord; "Ja, dat kun je doen, maar er zijn niet echt presets...."
Ok, dat begrijp ik, maar dit is toch een specifieke techniekvraag lijkt me.
Na twee keer doorvragen heb ik het er maar bij gelaten
Hij gooit wel altijd twee basskicks over elkaar. 1. een attackkick, 2. De kikkou (zoals ie m zelf noemt) = vette 808 kick (door de SP1200 gehaald), en mixen met de GML eq's en dan door de Fairchilds.
Het was een zeer interessante ervaring, en heb goed met ze kunnen praten. Nice guys!
Trouwens die nieuwe van Cassius is weer Top! Respect!!