[Q&A sessie] Sherman

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lid sinds
4 januari 2002
Berichten
6.262
Locatie
Grou
Algemeen / Opinie


1. En komt de naam Sherman van Mieke af? Een afkorting van "ons herman"? [JohnnyBusca]

Leuk bedacht, maar toch niet : de naam Sherman was Herman’s koosnaampje in de studio ten tijde van het producers trio (Morton - Sherman - Belucci). Deze naam is dan ook gebruikt voor de produktie-firma die Herman in 1988 heeft opgericht, en zo is het gebleven. HermanHJH

2. Wat was de aanleiding tot het maken van eigen apparatuur zoals die feedback gitaar, chaosbank en de filterbank ?
Was je op zoek naar een bepaalde sound die je wilde gebruiken in je eigen muziek ? Zo ja, in welke track is eventueel de door jou bereikte sound die je zocht het best terug te vinden ?
[matt second]

Omdat ik als jonge muzikant (jaren ’80) geen geld had om apparatuur te kopen moest ik er wel zelf maken. En daarbij kwam nog dat weinig apparatuur deed wat ik ervan verwachtte, dus moest ik wel zelf naar een aparte, eigen sound zoeken. Ik was als kind toch al bezig met electronica, dus dat was evident. Ik heb veel vreemde apparaatjes bedacht, en daar ook veel vreemde tracks mee gemaakt, en het is echt onmogelijk om te zeggen op welke track die typische sound terug te vinden is. Er zijn wel tracks van andere artiesten, bvb. de track “Elektrobank” van Chemical Brothers waarbij Chaosbank een grote rol speelt.

3. Waneer kunnen we iets nieuws verwachten van Sherman? [BamBam]

Binnen dit en 2 jaar.

4. Wat is zijn visie Analoog versus Digitaal? [Flatron]

Digitaal bedadert analoog steeds dichter, maar heeft nog een eindeloos lange weg te gaan. Voorbeeld : als een analoog opgewekte zaagtanden wordt gemixt in een ringmodulator, dan onstaan er een scala aan frequenties, waaronder bvb. 5 KHz bij bvb 1,000 MHz x 1,005 MHz harmonische boventonen, dus ontstaan er verschilfrequenties. Bij een digitale zaagtand zijn deze “nevenfrequenties” zero, want in een digitaal systeem van vandaag bestaan deze frequenties niet. Deze rijkdom van sound gaat allemaal verloren in een digitaal systeem, en dat zal je blijven horen.

5. Hoe zie je de Toekomst van Sherman en die van andere analoge hardware fabrikanten? [Toon]

Digitaal zal steeds goedkoper worden, en een groter publiek bereiken. Analoog zal altijd duurder blijven, en voor een selecter publiek zijn.

6. Wat is jou top 3 apparaten/instrumenten? [mono-poly]

2 Synths en 1 gitaar : de Moog Voyager, de ARP 2600 en de Fender Stratocaster.

7. Wat vind je van de aandacht en waardering die de Quad filterbank gekregen heeft? Ikzelf heb het gevoel dat ie onderschat wordt. [JohnnyBusca]

De QMF diende de patch-mogelijkheden, die elke Sherman Filterbank heeft, te onderstrepen, en ze zijn allemaal bij eigenaars terecht gekomen die het nut daarvan inzien. Qua aandacht heeft het toch de voorpagina van “de MIX” (U.K. versie) gesierd, met als vermelding “most extreme on the planet”, dus ik mag niet klagen !

8. Plezier. Hoe komt het toch dat jullie nog steeds zo ontzettend veel plezier hebben met "Sherman".. en écht betrokken zijn bij jullie 'abusers'.? (ik kan er niets aan doen.. maar dat valt me elke keer weer op). [CraZ]

Antwoord van Mieke + Herman : Herman is al heel z’n leven bezig met muziek, en doet dat nu nog steeds (ons huis is deels studio). Hij doet ook regelmatig studio-sessies (vb. filtering) bij andere artiesten en maakt zelf ook tracks. Muziek is gewoon onze passie.

De Sherman Filterbank is half muziekinstrument en half effect-toestel, gecreëerd uit een gemis aan iets dergelijks. Je kan er op je persoonlijke manier mee werken en je wordt nooit beperkt door “effect apparaat”-grenzen.

Je hoeft geen virtuoos te zijn om toch zeer muzikale resultaten te krijgen. Het doet telkens opnieuw plezier te zien dat andere als muzikant hetzelfde “gemis” ervaren als wij, en dat wij hen daarin kunnen helpen. Zo is iedereen tevreden.

Wij merken ook dat andere fabrikanten dikwijls geen goede service bieden en daar stoort iedereen zich aan. Dus willen wij bewijzen dat er wel degelijk goede firma’s bestaan die wél service, betaalbaarheid en klantbetrokkenheid nastreven.
Vele artiesten (ook zeer bekende) worden na een tijd ook vrienden, en dat is toch fantastisch !


9. Je naam duikt dikwijls op in de creditnotes op de Daan CD's waar je de Filterbank of QMF bespeelt.Wat is je inbreng op deze nummers? Hoe bespeel je de filterbanken? [dvdborn]

Het is als vriendendienst dat ik tracks ga filteren bij Daan (hij is m’n vriend en compaan al sinds 16 jaar). Ik bemoei me over het algemeen niet met de compositie of arrangementen. De manier van spelen : met 2 handen de track mee volgen waar nodig. Elke knop heeft invloed op zijn specifieke manier, en elk persoon en mix-situatie is uniek, maar steeds in opname zijn, is belangrijk omdat het geniale moment slechts één keer plaats vindt, te capteren.

Filterbank





10. Is er bij het maken van de filterbank uitgegaan van een bestaand filter, zoals bij sommige synths het geval (minimoog filter etc) [EDP]

Nee, wel van een bestaande technologie, en daarmee het onderste uit de kan proberen te halen.


11. Gezien het typische gitaar-overdrive geluid van de "input-stage" van de Filterbank ben ik er altijd van uitgegaan dat hij in eerste instantie ontworpen is voor gitaar-toepassingen. Inmiddels hebben de Sherman's een ware kult-status bereikt.. en zijn de Filterbanks overal terug te vinden. Wat is voor jou de meest opvallende toepassing van een (of meerdere) Filterbanks geweest.. wie heeft er nou écht iets mee gedaan wat je nooit verwacht had? [CraZ]

De Filterbank is wel degelijk voor alle mogelijke toepassingen bedacht, maar die typische gitaar-overdrive gebruikt men het meest, wat gelukkig ook de bedoeling was. Ik vond dat de “rock”-sound in andere (niet-gitaar) genres ook nog een toekomst had.
Het meest opvallend is de toepassing van “bijgeluiden” die eigen zijn aan de Sherman Filterbank bvb: Gary Numan’s “our friends electric” door de Sugababes, het "grrr grr gr " geluid in de intro, dat een Sherman FB is bij cutoff- frequency rond de 2 Hertz in hoge resonantie, met de onvermijdelijk hoorbare clock- noise.

12. Waarom is er niet van een stereo opzet uitgegaan, zoals bij de filterbak van akai?

De Sherman FB bestaat wel al vanaf 1996 en de Akai filter is uitgekomen in 2002 (ze hebben Sherman alvast goed bestudeerd).

Ik bekijk een Sherman FB als een kanaal, en dus stereo als 2 kanalen = 2 Sherman Filterbanken die desgewenst aan mekaar gekoppeld kunnen worden via het “LINK” systeem. Bij vervorming van een stereo-signaal is de specifieke afstelbaarheid van elk kanaal apart, best nuttig. Het is duurder (je moet dan 2 Filterbanken kopen), maar de extra patch-mogelijkheden van het combineren van 2 losse FB’s rechtvaardigen dit.



13. Wat is volgens jou de reden, ontwerptechnisch gezien, dat de meeste mensen de FilterBank het vetst vinden klinken van alle losse filterunits? [bikkel]

Elke signaalbeweging in de FB fluctueerd in funktie van het ingangsgeluid, maar dan via een systeem dat opgebouwd is uit exponentiele functies en verhoudingen die “muzikale” klankopwekking belichamen, en waarvan de grenzen zo ver verlegd zijn als de electronishe componenten toelaten. Hierdoor blijft de vettigheid controleerbaar over het ganse gebied van clean tot “kapotte versterker”.

14. Doordat de filterbank niet alleen maar de 'standaard' aansluiting heeft, zoals bij andere filterbanken, maar veel meer inputs, outputs en muleermogelijkeheden heeft, krijg ik sterk het vermoeden dat je veel bezig bent of bent geweest met modulaire systemen. Zijn er bepaalde modulaire systemen die je sterk geinspireerd hebben op het ontwerp van de filterbank, eigenlijk een volwaardige synth op VCOs na? [JohnnyBusca]

Onbewust misschien wel de Korg MS20, de Oberheim 4-voice.

Inderdaad heb ik vroeger veel bezig geweest met herstellingen van allerhande systemen als Buchla en ARP (apparaten van vrienden) om te kunnen overleven, alsook inbouw van MIDI kits, enzovoort.


15. Als ik me niet vergis hebben de filterbanks geen presets of mogelijk om patches op te slaan. Dit zou imo wel handig zijn zodat je niet alle instelling moet onthouden,zeker voor live.Zijn er plannen om dit in een toekomstige versie in te bouwen , dit als er een filterbank 3 komt ? [Waveglider]

Ik zoek nog steeds betaalbare gemotoriseerde potmeters. Het zal dus niet voor morgen zijn.


Ontwikkelingen / Techniek





16. Kun je iets meer over de Chaosbank vertellen. Ik heb begrepen dat ie o.a. door de Prodigy gebruikt word. Is het een super sequencer of meer een super theremin filterbank? [JohnnyBusca]

Je kan het bekijken als drie snelle stepsequencers die je in symbiose kan brengen in hun tijdsdimensie.


17. Wanneer krijgen we de eerste Sherman Filterbank VST plugin? [Nolet]

Een goede digitale benadering van de Sherman Filterbank proberen te maken zou teveel energie vreten, en de kans op een bevredigend resultaat is te klein. Zie ook vraag 4 en vraag 13.


18. Wat is jouw visie op bedrijven als Universal Audio die gerenomeerde oude hardware (1176, Pultec en LA2A) op sublieme wijze in software nabouwen? Is dat "echt" of toch nog een beetje "nep" [Nolet]

Ik heb ze nog niet kunnen bestuderen, maar de onvermijdelijke latency is toch ergerlijk in een live-situatie. Zie vorige ook vraag.


19. Is het misschien mogelijk dat sherman in de toekomst samen gaat werken met een synthesizer fabrikant om op deze manier de krachten te bundelen en met een nog sterker produkt op de markt te komen ? [C-Code]

Dit is niet echt de bedoeling. We willen onze firma het liefst zo klein mogelijk houden. Het voor mij nog niet bewezen dat een sterk produkt uitsluitend in een groot samenwerkingsverband gerealiseerd kan worden, tenzij je naar de ruimte wenst te vliegen. Kijk maar naar Moog : hoe groter Moog werd, des te slechter de Synths. En onder ons gezegd en gezwegen, een ouwe Jupiter (ze hebben Roland toch groot gemaakt) koop ik onmiddellijk, maar een r70, of een MC303… de kriebels krijg ik van al dat pseudo gedoe !

20. Heb je ooit plannen gehad om 'n 'oscillator expansion' te bouwen voor de FB? Een rackunit met 'n paar hele fijne oscillatoren met crossmod, sync, etc. etc. zodat gebruikers hun FB kunnen uitbreiden tot een van de bruutste monosynths ooit? [lo fi]

De Chaosbank was oorspronkelijk een probeersel in die zin. We zullen wel zien.


21. Zou een midi syncable/CV triggered LFO een goed idee zijn voor een versie 3? [fuse]

Dat heb je toch al in de FB2 : AR trig functioneert als CV/Gate restart trigger en in de FB1 kon dat ook al via MIDI . Voor MIDI sync prefereer ik toch de mogelijkheden van (16de) MIDI note triggering.

22. Wat denkt u van een buizen-variant van de filterbank! In plaats van halfgeleiders... Zoals in de synths van vele tientallen jaren geleden of (nu nog) de Metasonix TM2 [ernest@303.nu]

Ik zou een lamp in de output stage kunnen bouwen. Je kan alvast een lampen versterker na de FB schakelen, om een idee te hebben.


23. Hoe ben je tewerk gegaan om die sound zo over de schreef te laten gaan in tgenstelling tot andere filters? Wat zijn de belangrijkste componenten die het karakter van een filter bepalen? En kan je dat karakter sturen of blijft het een beetje trial en error? [nick nova]

Zie vraag 13. en ook de manier waarop alle elementen verbonden zijn, en voor de hand liggende AM/FM knoppen.
In een analoog systeem is elke component van belang, en er is veel trial en error gepruts mee gemoeid. Het gehoor en de persoonlijke indruk staan boven alle metingen.

24. de ChaosBank. Ik heb er ooit even naar mogen kijken in je werkplaats.. maar helaas nooit iets mee kunnen doen, de ChaosBank. Kun je ons uitleggen wat dit is.. wat het doet.. hoe het werkt? En tja.. ik durf 't bijna niet te vragen.. is er een kans dat er ooit (wellicht in gelimiteerde oplage) een ChaosBank op de markt komt? [CraZ]

Zie ook vraag 16. Ik heb ooit 10 Chaosbanks gemaakt (in ’95), en zal niet nog eens dezelfde bijmaken (heb trouwens geen behuizingen meer), maar misschien kan ik soortgelijke oscillators later gebruiken in een groter systeem.



-edited by Yawgmoth-
 
Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top