River Synth Workshop

rutgerjv

Ouwe rot
Lid sinds
23 juli 2002
Berichten
561
Locatie
Elst (GLD)
attachment.php


River Synth Workshop
Zaterdag 2 april, tussen 13.00 en 17.00u in Nijmegen

Om de laatste koude periode van het jaar een beetje leuker te maken heb ik een synthesizer workshop opgezet, zodat je met inspirerende nieuwe muzikale kennis en ervaring het voorjaar in kunt.

Wat het je oplevert is ongeveer het volgende:
  • Je leert veel over geluidstheorie, synthese techniek en sound design
  • Je leert je eigen instrument beter kennen
  • Je leert de technieken en theorie toepassen op je eigen instrument in nieuwe sounds
  • Je leert hoe je je instrument kunt gebruiken om sounds uit bestaande muziek na te bootsen

Geef je op via: http://riversynths.com/synthworkshop

Hoe werkt het?
Je krijgt met een kleine groep synth liefhebbers les in synth technieken, sound design en geluidstheorie. Steeds nadat ik een nieuwe theorie of techniek heb uitgelegd ga je dit direct in de praktijk brengen op je eigen instrument. Zo leer je stap voor stap over bijvoorbeeld: golfvormen, oscillatoren, decibels, frequenties, LP/BP/HP filters, overdrive, VCAs, LFOs, envelopes en modulatie. Ik ga het hebben over de MiniMoog, over modulars en over VST instrumenten (software). Maar je krijgt vooral ook veel te horen! Hoe klinkt het in de praktijk? Op welke manieren komen deze technieken terug in bekende nummers (van rock tot dance)? Daarna ga je dit in de praktijk brengen op je eigen instrument. Dat mag hardware of software (VST) zijn, het mag analoog of digitaal. Zo leer je een bas sound maken, een kick drum, effecten, pads en leads. Terwijl je hiermee bezig bent leer je nieuwe medemuzikanten kennen, en in de pauzes kun je inspiratie opdoen van elkaars muziek, instrument en ervaring.

Benodigdheden?
Zoals je misschien al hebt herkend ligt de focus voornamelijk op subtractieve synthese. Dit is de basis van veel populaire analoge en digitale instrumenten, en elementen ervan komen terug in andere vormen van synthese. Ik verwacht geen voorkennis van wiskunde, natuurkunde of een universitaire studie en alle leeftijden zijn welkom. Voor ik begin zal ik even peilen wat voor achtergrond je hebt, zodat ik je niet vermoei met onnodige basiskennis en je ook niet van je stoel blaas met veel te ingewikkelde theorie. Zoals gezegd hoop ik dat je een eigen instrument (of laptop met software) kunt meenemen, en een hoofdtelefoon of oordopjes. Als je daar (nog) niet over beschikt, maar toch mee wilt doen, laat het dan even weten. Dan verzinnen we een oplossing.

Waar en wanneer, en de kosten?
De cursus vindt plaatst op zaterdag 2 april, tussen 13.00 en 17.00u in Nijmegen, in het souterrain van een pand aan de Oranjesingel, goed bereikbaar vanaf het centraal station. Details hiervan ontvang je als je je opgeeft. De kosten voor deelname zijn 50,- euro per persoon. De cursus duurt in het totaal 4 uur, en bevat een aantal pauzes voor koffie/thee en wat lekkers.

Wie ben ik?
Ik ben eigenaar van de recent opgerichte synthesizer boutique River. Ik ben gepromoveerd aan de Radboud Universiteit op het gebied van kunstmatige intelligentie en bevoegd docent. Daarnaast ben ik al jaren actief met het ontwerpen, bouwen en repareren van synthesizers, en heb ik de nodige studio en (inter)nationale podium ervaring.

Geef je op via: http://riversynths.com/synthworkshop
 

Attachments

  • workshop_River2.jpg
    workshop_River2.jpg
    44,2 KB · Bekeken: 178
leuk initiatief
 
De Synth Workshop van afgelopen zaterdag was erg gezellig, dikke kick drums gehoord en een Jarre bas geluid nagemaakt. Maar de opkomst was te laag om het voor mij rendabel te maken (mede dankzij vele last-minute afzeggingen, en onbetrouwbare inschrijvers). Wie de kans gemist heeft en toch nog een keer een cursus mee wil doen kan zich opgeven. Als er voldoende interesse is voor een cursus, prik ik met de geïnteresseerden een geschikte datum.
 
Back
Top