Amerikaanse TR-808

Status
Please reply by conversation.
Hehehe...die TR bakken blijven toch een beetje 'magisch'...laten we zeggen dat het de harley davidsons van de dance zijn...allang technisch voorbijgestreeft, zwaaaaar (dit moet je figuurlijk opvatten) maar nog steeds 'de standaard' naar welke elke nieuwe drumbak gemeten blijft worden.
 
Re: Circuitry

Re: Circuitry

Origineel geplaatst door CraZ
Iemand heeft onlangs een scope aan de clock van meerdere 808's gehangen.. en er is
weer een fabel de wereld uit. De 808 heeft geen "groove" in z'n clock zitten. Ook het
zogenaamde 'later' triggeren van sounds als er meerdere op een step geprogrammeerd
staan is grote kolder. :)

Natuurlijk zit er geen "groove" in de clock. Clock IC's worden per slot van rekening
niet ontworpen om afwijkingen in de timing te produceren.
Toch ontkom je er niet aan dat je bij het luisteren naar een TR-808 het gevoel krijgt
dat hij niet echt retestrak is. Om het bewijs hiervan te vinden is het nutteloos om
metingen aan de clock te verrichten, maar zou je dus de timing en het volume van de
audio-signalen aan de outputs moeten beoordelen.

Wat je niet moet vergeten is, dat ondanks de perfekte sturing van de clock, de signalen
hierna verwerkt worden door een groot aantal analoge componenten. Condensators bijvoor-
beeld hebben na ontlading ook weer tijd nodig om op te laden. Daarom zul je merken dat
bij programmering van snelle achtereenvolgende beats met hetzelfde instrument de eerste
klap nét een fraktie luider klinkt dan de vlak daaropvolgende. Deze tekortkoming van de
elektronika komt overeen met de fysieke tekortkomingen van een menselijke drummer. Die
kan alleen bij voldoende tijd tussen de aanslagen voldoende energie opbouwen om met
dezelfde kracht te slaan (i.e. vanuit het schoudergewricht). Een tweede, kort daarop
volgende klap zal altijd zachter zijn.

De bij de 808 resulterende variatie in volume is natuurlijk geen "groove" maar geeft
door zijn onvolkomenheid wel een "menselijke" suggestie aan het eindresultaat mee.
Het lijkt me niet onmogelijk dat door de onvolkomenheden in de analoge componenten
ook vertragingen in de geluidsweergave veroorzaakt worden.

Voor deze door mij ontwikkelde theorie heb ik helaas geen wetenschappelijk bewijs.
Misschien kan iemand met de juiste meet-apparatuur eens een onderzoekje doen naar de
volume- en timing-eigenschappen van de individuele outputs?
 
een toevoeging

elekronica componenten slijten namelijk ook naar zoveel jaar gebruik en dan zou je ook verschil kunnen krijgen tussen verschillende tr 808 drumcomputers of andere instrumenten
om een voorbeeld te geven

laatst een siel orchestra opgeknapt en boemtjak heeft de cmos chips vervangen terwijl ze niet eens stuk waren en de synth klonk meteen veel beter dan dat hij was
vervanging van onderdelen die niet stuk zijn kan zeker zijn bijdrage leveren bij het kwaliteit van het geluid en het apparaat

met analoge synths of drumcomputers is alles mogenlijk en er zal altijd wel een klein verschil blijven al is het niet altijd te horen
ik heb met boemtjak aardig wat dezelfde synth of drumcomputers naast elkaar gehad om te zien wat de verschillen waren en het wil niet zeggen dat het aan het calibreren ligt maar ook aan de ouderdom van onderdelen en je kan toch niet anders verwachten na 20 jaar gebruik

het blijft appart en ook vaak gissen en het is ook een kwestie van accepteren omdat het onmogenlijk soms is om precies dat onderdeel te vinden wat het geluid net anders maakt en met het calibreren kom je het vaak ook niet tegen
 
Origineel geplaatst door zoe
een toevoeging

elekronica componenten slijten namelijk ook naar zoveel jaar gebruik en dan zou je ook verschil kunnen krijgen tussen verschillende tr 808 drumcomputers of andere instrumenten
om een voorbeeld te geven

laatst een siel orchestra opgeknapt en boemtjak heeft de cmos chips vervangen terwijl ze niet eens stuk waren en de synth klonk meteen veel beter dan dat hij was
vervanging van onderdelen die niet stuk zijn kan zeker zijn bijdrage leveren bij het kwaliteit van het geluid en het apparaat

met analoge synths of drumcomputers is alles mogenlijk en er zal altijd wel een klein verschil blijven al is het niet altijd te horen
ik heb met boemtjak aardig wat dezelfde synth of drumcomputers naast elkaar gehad om te zien wat de verschillen waren en het wil niet zeggen dat het aan het calibreren ligt maar ook aan de ouderdom van onderdelen en je kan toch niet anders verwachten na 20 jaar gebruik

het blijft appart en ook vaak gissen en het is ook een kwestie van accepteren omdat het onmogenlijk soms is om precies dat onderdeel te vinden wat het geluid net anders maakt en met het calibreren kom je het vaak ook niet tegen
Potjandriedubbeljtes.... Dit is bruikbare informatie... :) en een bevestiging van veel vermoedens..
 
Vandaag m'n 808 gerepareerd, volume knop had losse contacten.

Even foto's geschoten.
Wie kan mij even die geheimzinnige potmetertjes aanwijzen voor een vette sound? ;)
 

Attachments

  • 808ingewanden.jpg
    808ingewanden.jpg
    69,3 KB · Bekeken: 69
Links onder, die met start erop! ;)
 
Maar zonder gekheid, er zitten een aantal potmetertjes op de print, genaamd TM1/TM2/TM3/enz..

Waar zijn die dan voor?

Kenners hier met enig idee?
 
De "groove" valt of staat door de combinatie
van het klanken pallet ( bas ,synth, enz) en niet de 808
in het bijzonder.

Ik heb zelf een 606 (ok de zwerver uitvoering v de 808 ), en moet toegeven
Als ik bezig ben met een track en die 606 erbij voeg ,die dan net dat
gevoel van "af" kan maken.

Het heeft idd met verschillende volumes te maken ,
als ik een pattern in Logic opneem, ontdek ik nooit
een shuffle, maar wel verschil in volume, als er meer noten getriggerd worden....



Michael.
 
Status
Please reply by conversation.
Back
Top