Drumcomputer (TR-stijl, mutable parts) voor max. €200 tweedehands

Status
Please reply by conversation.

Wootson

Ouwe rot
Lid sinds
29 Maart 2011
Berichten
1.428
Ik ben al geruime tijd op zoek naar een simpele drumcomputer (met Roland TR-stijl sequencer) waar snel mee te werken valt en welke primair bedoeld is voor elektronische muziek (house, techno, trance). Een overkill aan features is daarnaast ongewenst, dus ik zoek echt zoiets als de originele TR's. In het verleden heb ik met een aantal apparaten gewerkt, welke onderstaand zijn benoemd. De primaire redenen van verkoop staan eronder, waarbij ik nog wil vermelden dan de TR-stijl mij meer ligt dan die van bijvoorbeeld de Akai MPC's.

  • Alesis SR18
    • Te veel gebaseerd op akoestische samples. TR808 en TR-909 kits waren ook niet zo bijzonder. Geen mutable parts.
  • Boss DR-202
    • Rare drumpads, zonder velocity.
  • Korg ER-1
    • Maar vier parts VA en de focus ligt op blipjes en scheetjes percussie. Voor het maken van een degelijke kick en snare was ik de vier parts al kwijt en daarna bleven alleen nog de matige samples over.
  • Roland D2
    • Leuk ding i.c.m. mijn andere instrumenten, maar de workflow is qua drumcomputer niet snel genoeg en de drumgeluiden klinken over het algemeen niet echt krachtig. Ligt waarschijnlijk aan de RCA-outputs?
  • Roland SP-404SX
    • Rare drumpads, zonder velocity, en volgens mij maar één sequencer spoor zonder mutable parts.
  • Yamaha QY100
    • Sequencer loopt niet strak.
Paar apparaten die wellicht een aanschaf waardig zijn:

  • Boss DR-110
    • Helaas geen TR-stijl sequencer maar wel lekker simpel met zes goed klinkende sounds en IMHO de beste clap sound die ik ken. Volgens mij alleen geen mutable parts?
  • Korg EM-1
    • De pots zijn alleen wat wiebelig.
  • Korg ES-1 MK2 i.c.m. eigen samples
  • Een originele Roland TR-505, TR-626 of iets in die prijsklasse.
    • Hebben deze eigenlijk wel mutable parts?
Afgeschreven:

  • Korg EMX-1 en ESX-1
    • Overkill aan features en blikkig geluid.
  • Yamaha RM1x
    • Overkill aan features en onhandige workflow.
Enige hulp bij het maken van deze keuze is zéér welkom. :halleluja
 
Oja, er is nog de nieuwe Volca Beats. Maar dat lijkt teveel op een Korg ER-1 en die snare ben ik echt niet kapot van.
 
Waaruit maak je op dat de Volca Beats en ER1 op elkaar lijken? Volgens mij een wereld van verschil. Ik vond de Volca iig goed klinken en veel beter/anders dan mijn oude ER1 (de Volca is inmiddels besteld maar nog niet aangekomen).
Heb je al aan de MFB bakkies gedacht? Ken ik niet, maar is betaalbaar alternatief.

En mss toch doorsparen voor een echte TR606 ofzo? Ik herken je zoektocht, maar heb eigenlijk ook nog nooit een betaalbaar alternatief gevonden (ben overigens erg blij met de CR8000, maar die je nog maar zelden 2e hands).
 
Waaruit maak je op dat de Volca Beats en ER1 op elkaar lijken? Volgens mij een wereld van verschil. Ik vond de Volca iig goed klinken en veel beter/anders dan mijn oude ER1 (de Volca is inmiddels besteld maar nog niet aangekomen).
Heb je al aan de MFB bakkies gedacht? Ken ik niet, maar is betaalbaar alternatief.

En mss toch doorsparen voor een echte TR606 ofzo? Ik herken je zoektocht, maar heb eigenlijk ook nog nooit een betaalbaar alternatief gevonden (ben overigens erg blij met de CR8000, maar die je nog maar zelden 2e hands).

Op de één of andere manier klinken de demo's van de ER-1 en Volca Beats allemaal erg als minimal techno. Dus meer als achtergrondgeluidjes. Dit komt voornamelijk omdat de Volca Beats vaak overgetweaked word waardoor het naar blipjes en scheetjes klinkt als bij een ER-1. Vandaar de vergelijking tussen beide. Ik krijg op die manier niet echt de indruk dat het een drumcomputer is die ik voor mijn doeleinden kan gebruiken. Alhoewel ik dit alleen écht kan beoordelen als ik er zelf een aantal uurtjes mee gestoeid heb. De kickdrum van de Volca Beats is wel erg vetjes, maar ik heb nog geen enkele demo gehoord in de stijl van de wat stevigere techno of iets dergelijks. Er lijkt ook aardig wat ruis uit het ding te komen, maar ook dat zal ik zelf op mijn eigen mixer moeten horen.

Een Boss DR-110 klinkt mij prettiger in de oren dan een TR-606, dus dat scheelt gelukkig een paar honderd euro in de beurs. De extra functionaliteiten van de TR-606 natuurlijk even terzijde.

De MFB-503 heeft geen clap sound, wat ik wel een eis vind. De MFB-522 is een aardige TR-808-kloon (zeker voor het geld) maar ik heb toch een aantal slechte verhalen gelezen over de bouwkwaliteit en de afwerking.

Het workstation wat ik heb (Korg TR61) zit helaas geen TR-stijl sequencer op. Ik kan wel via Korg's RPPR functie patterns toewijzen aan toetsen (on/off) maar dat werkt erg omslachtig. Zeker niet geschikt om even snel wat improvisatie dingetjes te kunnen doen. Met enkel een MIDI TR-sequencer i.c.m. mutable parts zou ik eventueel ook al geholpen zijn, maar een losse drumcomputer is net iets handiger. De meeste drumcomputers hebben de MPC workflow en er is helaas weinig keuze wat betreft TR-sequencers voor een aangename prijs. Zeker als de sounds ook nog apart mutable moeten zijn. Dan kom ik al heel snel uit bij apparaten met een overkill aan features van honderden euro's.
 
Kan ook de D station was best ok, wel de v2 of de D sttion nemen, de v1 had seriueze sample trigger problemen
 
Is een Yamaha QR-10 niet iets? Alleen moet je er wel eentje zien te vinden. Zelfs op Youtube is hij zeldzaam.

Zo op het eerste gezicht is dat niet wat ik zoek qua interface.

Ik zou gewoon doorsparen voor een miami, is EXACT wat je zoekt!

Mijn karige studentenbudget laat dat helaas niet toe op dit moment. Alhoewel het inderdaad wel aan alle eisen voldoet.

Anders een budgetcombi van een ER1 (voor de sequencer) en een novation drumstation (voor de sounds)?

Het voorstel om de ER-1 te gebruiken voor enkel de sequencer is wel een mooie goedkope oplossing. Als het goed is heb je op de ER-1 één MIDI-kanaal ter beschikking met tien noten? Deze kan ik dan via MIDI aan de TR61 hangen en daar de drumkits van gebruiken (die overigens best goed klinken). Tevens kan ik dan tegelijkertijd alle notendata live opnemen via de sequencer van de TR61 en later eventueel stukken eruit knippen en gebruiken voor complete tracks. Een Korg EM-1 met diezelfde functionaliteit is ook goed en die valt bovendien ook op zichzelf te gebruiken zonder MIDI.

Wellicht later nog een Drumstation erbij. De geldboom heeft nu helaas wintertijd.

Bedankt voor het meedenken! :halleluja
 
Hoi Woodson,

Iemand deed de sugestie voor een Yamaha QR-10, maar dat was niet wat je zocht.

Misschien is de Yamaha RY-10 wel iets voor jou; deze heeft de TR-XOX step sequencer en heel veel goede drumklanken.
Je kan de preset drum kits gebruiken of zelf je eigen drumkits maken en opslaan.

Persoonlijk vind ik de Analoque Kit van de RY-10 heel lekker klinken en best wel TR-606 / TR-808 achtig.

Wat jammer genoeg wel een minpunt is, is dat alleen een MIDI IN heeft en een Stereo Audio Out.
Ook kan je niet de drumklanken individueel op mute zetten.

Een Yamaha RY-10 moet je al voor € 50,- kunnen scoren, lijkt mij.
Op dit moment staat er een op Marktplaats te koop voor € 100,- maar dat vind ik persoonlijk veel te duur.

Er staan ook regelijkmatig Roland TR-505 en TR-626 op Marktplaats voor prijzen tussen de € 75,- en € 125,-.
Beide hebben dezelfde drumklanken alleen heeft de TR-626 het voordeel van de individuele outpunts en memory card.
De drumklanken zijn wel uit de jaren 80 maar klinken nog steeds goed en punchy.
Zet de outputs op een analoge mixer met een beetje oversturing op de gain voor dat beetje extra "boom" in je sounds.

Wat je ook nog kan doen is een korg ER-1 gebruiken voor de patterns en de mute functie en via MIDI de klanken uit een drum sound module (eventueel met individual outputs) naar je mixer sturen.

Zo gebruik ik de TR-505 voor de MIDI step sequencer (rete simpel en snel) en de MFB-522 voor de drum klanken.
Via de separate outputs zet ik de BD, SD/RM, Clap en de Hi-Hats op een eigen mixer kanaal en alle overige klanken op de stereo mix output. Op deze manier kan ik per kanaal de input gain, het uitgangsvolume en equalising afregelen.
Als mixer gebruik ik hiervoor een oude analoge Boss MX-16; deze kan je lekker oversturen en heeft twee effects sends.
 
Ik heb nog even in de manual van de Korg ER-1 gekeken, maar ik kan niet terug vinden of de part mute en part solo functie alleen op de interne klanken werkt of dat deze functie ook de MIDI note on trigger signalen onderdrukt.

Waarschijnlijk zijn er wel forumleden die dit al eens hebben gebruikt of getest.
 
Zojuist even een paar filmpjes en de handleiding bekeken van de Yamaha RY-10. In de handleiding staat beschreven dat het gaat om een x0x sequencer. Je doet eerst je beats programmeren, daarna druk je op play en speelt het ding alles af. Zaken bewerken tijdens het afspelen gaat helaas niet met de x0x manier. De sequencer van de Korg TR61 heeft ook een aparte step sequencer mode in die stijl (stapjes aan/uit, noten vasthouden, etc). Leuk als je exact weet wat je wilt horen, maar ongeschikt voor wat snelle experimentjes. Je moet namelijk constant de beat stoppen tussendoor en weer in de menu's duiken. Wat ik zoek is meer de TR of groovebox stijl. Dus de sequencer laten draaien en alles onderweg toevoegen, bewerken of verwijderen. Meer hoeft het eigenlijk niet te zijn. Voor mijn part doet het ding alleen MIDI en komt er geen geluid uit.

Mijn ervaring met de ER-1 was wel dat het geluid via de line input altijd werd afgekapt door een gate effect. Bijvoorbeeld bij een aanhoudende toon kreeg je dan 16 korte onderbrekingen per pattern. Of dat effect bij MIDI-signalen ook optreed weet ik niet. Daar zal toch iemand met meer ervaring over moeten oordelen. Ook i.v.m. de part mutes.

De Roland D2 had wel MIDI part mutes (8 drum parts, en 7 synth parts die ook toewijsbaar zijn aan verschillende MIDI-kanalen), dus een Roland MC-505 (of nieuwer) zou het ook moeten kunnen. Dat is misschien ook nog een optie. De song mode van het ding steekt overigens ook wel logisch in elkaar en zou nog een mooie extra functionaliteit zijn. Maar als het allemaal met een relatief goedkope TR-505 of TR-626 kan dan ben ik daar ook mee tevreden.

De LXR Drum Synthesizer zal ik eens naar kijken. Kost wel €350 excl. BTW en verzendkosten... Daarnaast heb ik 0,0 goede ervaringen met solderen.

Het idee van de Boss DR-110 laat ik overigens maar varen. Vroeg of laat ga ik toch weer op zoek naar een TR/groovebox sequencer.
 
en wat was er mis met een jomox?

Dat is zeker een mooie TR-909 kloon. Kost wel €350 zoiets dus dan moet ik nog even sparen. Als een TR-505 of TR-626 dezelfde sequencing mogelijkheden bied dan maakt het voor mij niet zo veel uit. Het is niet zo dat ik perse niet van echt te onderscheiden TR-808 of TR-909 sounds moet hebben.
 
Ik denk dat de sequencer van de Casio XW-P1 veel interessante mogelijkheden voor je biedt. Zo'n XW kost tegenwoordig niet veel meer dan een drumcomputer.
 
Ik denk dat de sequencer van de Casio XW-P1 veel interessante mogelijkheden voor je biedt. Zo'n XW kost tegenwoordig niet veel meer dan een drumcomputer.

Die had ik al uitvoerig bekeken toen hij net uitkwam en die sequencer op dat ding is echt perfect. Tweedehands kost het ding misschien €250 of zoiets en dat is zeker geen geld. Ik heb alleen geen plek voor nog een setje toetsen, tenzij ik de Gaia of TR61 de deur uit doe.
 
Ik ze al voor 200 euro gezien. En qua synth kun je er ook leuke dingen mee doen.
Je zou de TR61 kunnen omruilen voor een Micro-X, om zo wat plaats te scheppen... :)
 
Status
Please reply by conversation.
Back
Top