Roland A-80 en A-90

A-90ex (ex wil zeggen: met pianoboard) kost inderdaad 900-1000 euro. Daar koop je dan wel een fijne stage piano voor (pianoboard heeft de RD-600 geluiden), en daarbij nog altijd één van de meest geavanceerde master keyboards die uberhaupt bestaat.

A-80 is al wat ouder, maar moet je zeker niet uitvlakken. Heeft geen interne sounds, maar biedt wél *polyfone* aftertouch (zéér zeldzaam) en heeft naar ik begrijp zelfs ivoren toetsen.
De A-80 zie je niet vaak te koop aangeboden, maar meestal tussen de 500 en 700 euro.
 
Origineel geplaatst door Hanz
...en heeft naar ik begrijp zelfs ivoren toetsen.

Voor zover ik het heb kunnen nagaan bij mijn A80 (heeft mij 550 Euri gekost) heeft de A80 gewoon mooie kunststof toetsen. GEEN IVOOR dus...

Aftertouch van de A80 gaat extreem zwaar. Bij Roland is een modificatie te laten doen. Afhankelijk van het serienummer want vanaf een bepaald serienummer - en vraag mij niet welke - is de modificatie door de fabriek uitgevoerd.
 
... maar zelfs de aftertouch van de A90ex blijft van het type "bankschroef benodigd".
Oftewel, leuk als je het weet, maar amper muzikaal zinvol.
Ik zou graag willen dat het nét zo was als op 'n Yamaha CS-80. Dàt is pas lekker!

Dat van ivoren toetsen heb ik meermaals gelezen. Maar goed, het leek mij inderdaad wel een sterk verhaal - net of Roland een privé olifanten kudde heeft rondlopen, om naar gelieve even af te slachten... :D
 
persoonlijk vind ik dat de A70 t/m A90 2dehands voor veels te hoge prijzen over de balk gaan.

heb je niet veel meer aan een XV88?
 
Ik heb zelf ooit mijn A80 gemodificeerd zodat de aftertouch een stuk licht ging (vervanging van een weerstand door een potmeter).


Grtz,
Jeroen
 
Over de XV88:
In de sound on sound zeggen ze over de XV88: "if you fancy the top-of-the-range synth, you may be better advised to buy the XV5080 module and hunt down a second-hand Roland A90EX master keyboard " Maar die Engelsen van SOS lijken soms 'last' te hebben van een unlimited budget.
Overigens heb ik zelf een paar jaar geleden een A90/ex gekocht voor 800 euro, ben er nog steeds zeer aan gehecht.

Hier trouwens nog een linkje met vrij veel info over de A-serie van roland.
 
Ja! Wat mag een Roland A90ex tegenwoordig nou nog opbrengen? ;)
 
900 - 1000 euro moet ie wel waard zijn. De vraag is of het verstandig is dit apparaat voor dat bedrag te verkopen, het lijkt me vrij prijzig om er weer iets nieuws, van de zelfde kwaliteit (!), voor terug te kopen... Modules aanschaffen lijkt me een gunstigere weg.
 
Het beste antwoord is: de A90 heeft geen synthengine.
Middels een bordje uit de VE serie (VE-RD1, VE-JV1, VE-GS1, VE-GSPRO) wordt maximaal één 'synth-on-a-card' aan de A90 toegevoegd. Dus anders dan een "wave bordje" gaat het hier om méér dan alleen sampledata.
Het is eigenlijk soortgelijk aan het principe van de PLG bordjes waarmee Yamaha werkt.

Dit is op de volgorde van hierboven:
-RD-600 engine (?) in geval van de VE-RD1
-JV-1000 engine in geval van de VE-JV1
-SC-55 sound canvas engine in geval van de VE-GS1
-SC-88 super sound canvas engine in geval van de VE-GSPRO

De VE-RD1 is eigenlijk op maat gemaakt voor de A90, omdat je alle parameters van de synthengine direct kunt bedienen via de frontpanel buttons.
Een A90 uitgebreid met de VE-RD1 (zo werden ze vaak ook vanuit de fabriek verkocht) heet dus een A90ex (expanded).
Je krijgt dan een 64-stemmige ROMpler synth met voornamelijk piano/keyboard georienteerde waves (128 stuks) en effecten (reverb / chorus / EQ). De stereo-piano waves zijn in ieder geval identiek aan die in de Roland RD-600 digitale piano.
 
hmm... heb pas m'n A-90ex verkocht voor €700, was in absolute nieuwstaat.
Had hem idd voor een 100/150€ meer kunnen verkopen, maar had geen zin om er maaaanden mee te leuren.

Verder is het een qua aanslag een van de betere pianoklavieren, speelt superieur.
De klanken van het ex-board zijn kwalitatief behoorlijk goed.

Kortom, A-90(ex) een buitegewoon goeie aanschaf voor een 88toetsen klavier(midi controller).
Tja...27kg (netto) is een behoorlijk gesleep, mocht ie het podium op gaan.
 
Back
Top