TR-808 & 909

kobuz

Ouwe rot
Lid sinds
11 oktober 2012
Berichten
3.268
Locatie
Eindhoven
De prijzen voor deze machines gaan al lang omhoog, maar ik heb het idee dat het de laatste tijd wel erg bizar hard omhoog gaat. 5000 voor een 909. 6000 voor een 808... wordt dit er serieus aan uit gegeven op dit moment of zijn dat alleen vraagprijzen en gaan ze voor minder van de hand?

ik heb best een onredelijk en niet voor mezelf te verantwoorden bedrag voor een 808 over, maar dat komt helaas niet in de buurt met wat ik her en der zie...
 
Forumlid kocht dit jaar nog een 909 voor 2500 en in december oid is er een andere 909 ook voor 2500-2600 weg gegaan. Paar weken terug stond er een in doos voor 3500 en die stond ook ff te koop voor die weg was. Die 808 heb ik niet gezien. Die prijzen gaan die spullen nooit voor weg.
 
Mis. Ik heb vorig jaar 3500 betaald voor mijn 808. De tr09 kost 2e hands plots 550 euro en sinds een paar maanden zijn de prijzen voor een 909 plots tot 5500 euro, maanden geleden was dat 3500 of kleine 4000.
ik was aan het sparen maar ik ga echt geen +4000 uitgeven, vergeet t maar. De prijzen vd dealers op reverb worden “plots” de “gangbare” prijzen vd man in de straat. Vergeten we service, garantie en reverb fee.
zoals ik al zei. Vragen staat vrij maar niet met mij.

beetje zelfde met de jup4 en de linndrum. De space echo gaat ook weer naar 1500, was jaren terug ook zo. En dan zakte de prijs weer want niemand kocht nog. Die dealers spelen spelletjes... weldra een monopoly voor 2500 vraagprijs en p6 voor 2000 let maar op.
ms20 verschijnt ook al voor 1500 plus. Niet voor mij.

nog eentje dan? Ik had een mooie cr78 te koop. Vorig jaar. Stond aan 1500 euro. Niemand wou m. Ook de dealers niet. Ondertussen staan de prijzen bij de dealer kleine 2500 euro. Je kan ook rekenen wat ze willen verdienen. En dan is die zogenaamde ‘geservicede gear’ beetje zoals verse olie in de auto en klaar.
ik kocht veel bij dealers maar dat kunnen ze stilaan wel vergeten.
 
Laatst gewijzigd:
Bizarre prijzen op de internationale platforms idd.
Maar hier op het forum of op marktplaats kan je nog steeds voor een veel normale prijs een 808 of 909 scoren.
Je moet dan alleen wel vaak kijken en direct reageren en natuurlijk door de paar scammers prikken.
 
Eerst even doorsparen, maar je hebt gelijk, MonoTron.
 
Voor een mint 909 (echt mint dus) krijg je makkelijk 4000k,dat werd mij toch geboden (heb hem toch niet verkocht)

Een 808 is ongeveer rond de 3500,maar ook weer heel mooi dus

@klinkske,heb ook vastgesteld dat niemand een CR-78 meer wil aan deze hoge prijzen,maar dat wist ik al lang dat dit zou zou gaan,dus heb ik er ook geen.

De enige machines van de Roland reeks die je mint condition moet hebben en die enkel maar duurder zullen worden (en dat de mensen duurder zullen willen blijven kopen) zijn de 808,909,303 al de rest is voor 'erbij'

Is net zoals al die Oberheims die nu te koop zijn,massa's nooit gezien zoveel er zijn,OB8 en OBxa,dit ding wil niemand nu al niet meer aan hogere prijs,dus dat zegt genoeg,enkel de OBX,een 4 Voice of 8 voice SEM dat is wat je moet hebben,de rest van de reeks is een verloren zaak :D (eigenlijk ist enkel de 4/8 voice SEM en de rest vuilbak,maar goed anders krijg ik gezaag over men kop..)
 
Iemand die ik ken uit t wereldje zei me dat pro studios dit kopen aan die prijzen, die hebben geld en kijken niet op n krasje meer of minder.
Maar ooit hebben die toch ook wat ze willen, lijkt me. En de rest blijft ermee zitten. Beetje zoals t gesprokkelde wc papier in corona tijden... daar zit je nu met die pallet in de kelder dode stock.

303 zie ik niet meer stijgen hoor. Jij wel?
 
Ach ja het zal ongeveer hetzelfde vergaan als met vintage fender stratocasters en les Paul's.
Ze worden steeds duurder en duurder en schaarser en schaarser.
Verschil is natuurlijk wel dat je met gitaren nog die van bekende artiesten/albums/concerten hebt, dat is bij x0x wat minder, op bijv. de 909 van Jeff mills en Atari teenage riot na ;)
 
Iemand die ik ken uit t wereldje zei me dat pro studios dit kopen aan die prijzen, die hebben geld en kijken niet op n krasje meer of minder.
Maar ooit hebben die toch ook wat ze willen, lijkt me. En de rest blijft ermee zitten. Beetje zoals t gesprokkelde wc papier in corona tijden... daar zit je nu met die pallet in de kelder dode stock.

303 zie ik niet meer stijgen hoor. Jij wel?

Tja dat is waar die dealers op gokken he,maar momenteel is er meer aanbod dan vraag (wat betreft de OBAXa en OB8) dus idd rest blijft ermee zitten.

Prophets 5 zie je internationaal ook steeds meer te koop,en voor de release van de Rev4 al,terwijl het vroeger niet zo echt makkelijk was een mooie te vinden.

Als je het allemaal destijds aan goede prijs gekocht hebt ist allemaal prima natuurlijk,het gaat over iets nu aankopen natuurlijk.

303 blijft idd hangen,maar een mint exemplaar met originele doos die gaan heel duur,de lege 303 doosjes in top staat gaan easy 500+ op ebay
 
Best raar op een doosje van een 303 staat toch ook het serie nummer. Los doosje zou niet zo duur moeten zijn, zonder de tb er bij. Een nette 303 gaat wel voor een stuk meer dan een redelijk nette. Nu zie je units met stukjes er uit voor de prijs van een mint exemplaar. Blijft wel een leuk ding zn 303 ;-)
 
We zijn 2,5 jaar verder en volgens mij is de prijs nog bizarder gestegen, maar zie ik nu ook wel steeds dezelfde advertenties terug komen. Dat kan betekenen dat vraag wat minder is en/of er is een stabiele prijs gevonden voor the time being die iets lager is dan de hoofdprijs.

iemand die uit ervaring kan zeggen wat een 808 of 909 tegenwoordig doet? Behringer voorziet in de sounds, maar ehhhh zeker die 808 blijft wel echt mijn holy grail :{
 
mja ik heb er een paar gehad van die 808s, als je ze hebt staan dan gaan heel snel de nadelen de voordelen overstijgen.
Toen waren ze nog rond de 600-800 ;)
 
In the beginning there was jack, en toen was het nog punk en low budget. Die prijzen van nu passen niet bij de roots van de muziek. IGoedkope clones vind ik nu beter passen bij de roots.

Zelfs begin 90s waren voor veel producers 808 en 909 te kostbaar en gebruikte we gewoon samples en een W30. 303's waren begin 90 echt heel betaalbaar...300 Gulden was heel normaal.

Ik heb een System 80 880 als 808, en heel tevreden mee. Heb 2 keer echte 808s landurig geleend en
 
Wat een 909 en 808 doet? Ik heb de indruk dat je voor pakweg 5k kans maakt wat te kopen. Of ietsje er onder. Die hoge prijzen op reverb lijken te dalen.
 
Gisteren wat lopen jammen met mijn vers gebouwde re808. Ook al klinkt ie vermoedelijk gelijkaardig aan mijn Yocto, het blijft toch wel iets magisch :) ik had vroeger een 808 “te leen” dat ik me jammer genoeg niet kon veroorloven (kon hem kopen vr 700)

Dat gezegd zijnde, 2000 is voor mij een absolute maximum. Maar daar gaan ze al lang niet meer voor
 
In the beginning there was jack, en toen was het nog punk en low budget. Die prijzen van nu passen niet bij de roots van de muziek. IGoedkope clones vind ik nu beter passen bij de roots.

Zelfs begin 90s waren voor veel producers 808 en 909 te kostbaar en gebruikte we gewoon samples en een W30. 303's waren begin 90 echt heel betaalbaar...300 Gulden was heel normaal.

Ik heb een System 80 880 als 808, en heel tevreden mee. Heb 2 keer echte 808s landurig geleend en
Daar ben ik het mee eens. Heel veel techno is gemaakt met, toen, goedkope gear, die voorhanden was en low budget. Het hele genre (gechargeerd) is juist ontstaan door om de beperkingen van die low budget gear heen te werken, met idd samplers etc. Daarom zie je ook die genres/styles ontstaan vroeger rond nieuwe technieken. Mede de reden dat er weinig nieuwe subgenres meer zijn, de technologische ontwikkeling qua synthese is wel een beetje aan het einde een paar jaar. In het begin gaan mensen om die beperkingen heen werken en daarop ontstaan dan die nieuwe stijlen. Daarna komen de wannabe's die denken met die ouwe gear dezelfde muziek kunnen maken, maar het is meer de mindset dan de gear die de energie voor ontwikkeling gaven.

Rock en roll na uitvinding versterkers
Hiphop na de MPC series etc
House na de goedkope digistuff (en nee dus geen jupiters etc)zoals Kawai, Alphas, Amiga etc
Drum and bass na de evolutie in DAWs ,micro editing zoals APhex Twin in Audiacity etc.

Het is meer werken met de beperkingen (budget etc) dan werken met de luxes imo.
 
Drum and bass na de evolutie in DAWs
Volgens mij hadden die dnb producers van de eerste jaren een pak geld om dure samplers aan te schaffen nodig, DAWs kwamen pas veel later

off topic natuurlijk..
Maar een nieuwe 808 kostte destijds ook een bom geld.. Ik denk dat de roots van de muziek veel te maken hebben met de interface van de toestellen en de tijdsgeest, niet zo zeer met de kostprijs, dat laatste zie ik eerder als een katalysator.
 
Hahaha ik was te lang met tekst aan het editen, ik wilde nog zeggen. Heb 2x langdurig een TR808 geleend. Echt geweldig, maar vond het teveel geld. Geef ik dan liever uit aan eurorack : )
Laat je niet gek maken door je GAS.
Maar als je het echt wilt, doe het dan nu, en niet over 5 jaar.
 
Het klinkt leuk, je tr909 verkopen voor 7000,- euro. Maar de keerzijde is dat je er waarschijnlijk nooit meer 1 terug zal kunnen kopen, omdat de vraagprijs dan ook astronomisch zal zijn. Daar heb je dan zelf aan mee gewerkt.
 
Back
Top