Oberheim Matrix 6

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.100
Locatie
HybriDe L!Fe
Wat is een gangbare prijs voor een Oberheim Matrix 6R? of de Oberheim Matrix 6?
Heb er ooit van een vriendelijk forumlid gekocht voor 450 euro maar die tijden zijn denk ik voorbij.
 
750euro voor de 6R in top staat zonder beschadiging.

Ik zou er ook niet meer aan geven met wat er nog allemaal op de komst is met curtis chips dat we nog niet weten..
 
750€ ± 25€ voor een 6R i.z.g.st.
In 2018 zou ik een 6R voor 700 € kopen, maar verkoper haakte toen af omdat hij hem toch liever zelf wilde houden.
 
Wat is een gangbare prijs voor een Oberheim Matrix 6R? of de Oberheim Matrix 6?
Heb er ooit van een vriendelijk forumlid gekocht voor 450 euro maar die tijden zijn denk ik voorbij.

ik zie hier en daar wel eens een matrix 6 voor rond de 900€ voorbijkomen
 
Ok mooi, kan wellicht een 6R voor 750 euro krijgen.
Zie ik wel zitten dan heb ik er 2, ben al helemaal verliefd op mijne :)
Bedankt!
 
750euro voor de 6R in top staat zonder beschadiging.

Ik zou er ook niet meer aan geven met wat er nog allemaal op de komst is met curtis chips dat we nog niet weten..

eerlijk gezegd vind ik om oa die reden 750 al veel te veel.
het blijft altijd ook een kwestie van smaak, maar ik zou de matrix 6 en 1000 toch typeren als een vintage synth onder in de middenklasse. in de tijd van de zwarte sample bakken, bij de heopstanding van vintage analoog, toen internationale internethandel nog niet was wat het nu is, een goedkope manier om toch ook weer aan analoog te komen. maar intussen zijn er zo veel moderne analoge alternatieven, die zeker niet voor de matrix onderdoen en vaak ook prettig geprijsd zijn, dat ik eigenlijk niet begrijp dat die matrixen niet gewoon terugzakken naar 4-500.

en dat heb ik wel met meer van die niet zo bijzondere spullen. waldorf microwave 1 bijvoorbeeld, om van de microwave 2 nog maar te zwijgen.

ik zou persoonlijk 500 een nette prijs vinden voor een mooie matrix 6r
 
ik zie hier en daar wel eens een matrix 6 voor rond de 900€ voorbijkomen
Bedoel je met hier en daar 'toevallig' ook eBay? Bij eBay mag je vaak zo 10-15% van de vraagprijs aftrekken is mijn ervaring. Meestal staat er ook bij dat je een bod kunt doen.
Maar ja, men probeert het voor 900€ (en dat zal best weleens een keer lukken ook denk ik).
 
maar intussen zijn er zo veel moderne analoge alternatieven, die zeker niet voor de matrix onderdoen en vaak ook prettig geprijsd zijn, dat ik eigenlijk niet begrijp dat die matrixen niet gewoon terugzakken naar 4-500.

Ik heb al een Matrix 6 keys en een diy Alpes Machines programmer.
Die kan 4 machines aansturen.

ik ken eigenlijk geen synths met dat karakter, DSI's komen niet in de buurt. Zelf de Matrix 1000 is toch net weer anders.
Juno 106 lekkere sound maar beberkt. De Deepmind 12 ook leuk maar leunt erg op de effecten.

De prijs zal alleen maar omhoog gaan zeker nu realtime control met de nieuwe firmware mogelijk is.

Welke synths zijn volgens jouw dan een alternatief? Ik heb net een prologue 16 binnen.
Geweldig ding maar de sound komt voor geen meter in de buurt van de M6.

Denk eigenlijk dat alleen de Matrix 12 een alternatief is maar ja de prijs :)
 
Laatst gewijzigd:
eerlijk gezegd vind ik om oa die reden 750 al veel te veel.
het blijft altijd ook een kwestie van smaak, maar ik zou de matrix 6 en 1000 toch typeren als een vintage synth onder in de middenklasse. in de tijd van de zwarte sample bakken, bij de heopstanding van vintage analoog, toen internationale internethandel nog niet was wat het nu is, een goedkope manier om toch ook weer aan analoog te komen. maar intussen zijn er zo veel moderne analoge alternatieven, die zeker niet voor de matrix onderdoen en vaak ook prettig geprijsd zijn, dat ik eigenlijk niet begrijp dat die matrixen niet gewoon terugzakken naar 4-500.

en dat heb ik wel met meer van die niet zo bijzondere spullen. waldorf microwave 1 bijvoorbeeld, om van de microwave 2 nog maar te zwijgen.

ik zou persoonlijk 500 een nette prijs vinden voor een mooie matrix 6r

Volledig met je eens ,maar goed,was kwestie van de marktwaarde te volgen,ik zie er al een poos op ebay staan voor 850 en ze verkopen niet,dus dat zegt al genoeg dat 750 nog te veel is eigenlijk.

Maar goed,als die echt super mint is,kan het toch een goede koop zijn.
 
ik ken eigenlijk geen synths met dat karakter, DSI's komen niet in de buurt. Zelf de Matrix 1000 is toch net weer anders.

Als eerste stap zou ik zeggen wachten op de OBXa van Behringer,full curtis zal niet als een vintage OBXa klinken maar zeker niet minder interesant als een M6,of je dan nog echt een Matrix6 erbij wil halen voor 800 en zonder knoppen,dat zou ik persoonlijk dan toch niet doen.
 
ik ken eigenlijk geen synths met dat karakter,

Denk eigenlijk dat alleen de Matrix 12 een alternatief is maar ja de prijs :)

nouja, als je toch aan het uitgeven bent ;)

als je echt helemaal precies dat matrix6 geluid wilt, heb je misschien gelijk - maar persoonlijk zou ik zeggen: een dunnig, rijk beetje cheapo analoog geluid - dat haal je uit veel andere synths.
maar goed, ieder zijn ding natuurlijk.
 
Ik vind de Matrix6 zeker niet cheapo klinken en idd weinig die gelijkaardig klinken.
Wat ik erg in de buurt vind komen is de Elka EK22. En die Marion MSR-2 ook, denk ik, maar die heb ik nooit gehad.
 
De Matrix 6 vind ik ook best de moeite waard. Er zit een mooi circuit in die analoge bakken, respect daarvoor.
 
Ik vind de Matrix6 zeker niet cheapo klinken en idd weinig die gelijkaardig klinken.
Wat ik erg in de buurt vind komen is de Elka EK22. En die Marion MSR-2 ook, denk ik, maar die heb ik nooit gehad.

ja, cheetah schiet me ook te binnen. misschien is cheapo niet het goede woord (maar ik denk van wel ;) )
 
Ja das idd wel een goed punt. Dunnig, rijk analoog geluid idd en langzame envelopes. Maar met de mod matrix toch veelzijdig.

OBXA klinkt idd erg dik en mooi.
ook de cs80 kloon.. ja idd 800 pleuro is best all een hele hap.

misschien maar wachten of de prijs zal zakken. Ik heb er immers al 1. En met multitrack recording. Bv 1x links 1x recht opnemen met round robin krijg ik al best een lekker geluid.

in andere woorden ben het eigenlijk wel met jullie eens. 500 is toch wel de max.
 
Het is dat het allemaal maar pas onlangs op gang is geschoten met replicas van de vintage chips en vroeg of laat komt er ene of andere met een replica die combi heeft van DCO's/digitale envelopes maar met zo een analoge chip,wel met knoppen en matrix modulatie en weet ik niet wat nog xtra erin,dan kan je al die Cheetas,matrix,1000den,marions,Matrix zesen,VX-600 etc niet meer kwijt voor de prijs da je zou willen indien je ze dan wil weg doen.

het is echt nadenken want deze toestellen vallen niet in dezelfde nostalgische waarde als zeg maar een Prophet 5 ,Jupiter-8 etc. waar men wel geld wil geven om ze te hebben,en dat staat los allemaal van hoe ze klinken.

En een dure Xpander of Matrix12 zou ik ook mooi laten staan,die scoren enkel om nostalgische waarde maar wijken eigenlijk niet zo echt veel af van eem matrix6 structuur met hun combi chip en DCO's

Deze dingen hebben niet genoeg eigen karakter omwille van het technisch aspect om niet nagebootst te kunnen worden,dat komt allemaal ooit terug in een handiger en moderner package
 
Laatst gewijzigd:
OBXA klinkt idd erg dik en mooi.
Vind ik ook, hoewel mijn voorkeur qua sound (!) toch naar een OB-X gaat. Smaakkwestie...

OB-X vs. OB-Xa


En wellicht ten overvloede, een Matrix klinkt écht anders dan een OB-X(a).

Ook vet / mooi: Two Voice, Four Voice, Eight Voice...
Een Two Voice (Pro) kon je tot sinds kort nog nieuw kopen.

En 500€ voor een Matrix 6R (i.z.g.st.) vind ik eigenlijk ook het max., maar daar ga je 'm nu niet voor kopen. Voor een Matrix 1000 moet je al meer neertellen. De vraag is denk ik hoe lang ben je bereid te wachten op de ene of andere replica (die wellicht toch even iets anders klinkt)?
 
Ik inmiddels mijn evt m6r. Zal over een jaar of 2 wel weer kijken of de prijs zakt.

de m6 heeft wel degelijk zijn eigen karakter wat dunning rijk en duister is.

bv 6:20 hoor je duidelijk de m6. De hele sound track is 50% m6.

https://youtu.be/wl8PDgENA-I
 
Bedoel je met hier en daar 'toevallig' ook eBay?
vooral ebay kleinanzeigen of de locale marktplaats hiero in CH

ja, wat is nou de juiste prijs voor en synthesizer?

toen de digitale golf kwam en mensen hun analoge gear goedkoop de deur uit deden, deden ze dat omdat het op dat moment (in hun ogen) minder waard was en digitaal de toekomst was en meer opties bood. is daarom de prijs van 1995 de juiste prijs voor een synth?

ik zou 1000 euro neertellen voor een matrix 6 met controller. waarom? omdat het een mooie bak is en die klassische oberheim sound heeft. logisch bestaan er voor dat geld genoeg moderne opties, maar 6 voice analoog is niet de enige criteria.
wat zijn de alternatieven? een deepmind? een prologue? kan allemaal, en die bakken maken ook genoeg mensen blij. wat je koopt bij ieder instrument zijn nuances, en die nuances maken tog wel het grootste gedeelte van de waarde en de beleving uit.
 
Back
Top