Formant die gerestaureerd moet worden, waarde?

Astrogator

Analoge Levensvorm
Lid sinds
4 juni 2019
Berichten
325
Locatie
Amsterdam
Ik heb een complete, zelf gebouwde Elektuur Formant synthesizer uit begin jaren 80, de basis-opzet met VCO, VCA, VCF, LFO (triple), 2 x ADSR, COM, +2 extra VCO's en keyboard met interface +voeding. Originele printen +frontplaten. Plus een heleboel modificaties, deels zelf bedacht en deels uit de Formantkrant van de Formant-club indertijd. Inclusief ook die 'kranten' en de boeken, kortom alle documentatie.
Hij zit nu echter al jaren in 2 kartonnen dozen zonder kast, en een heel klein gedeelte in een flightcase waar ik hem in wilde bouwen. Nadat'ie vele jaren lang in de oorspronkelijke kast -ongeveer naar Elektuurs ontwerp- meesterlijk dienst voor me had gedaan.
Ik denk niet dat ik er ooit nog toe kom hem te restaureren, en overweeg alles in een keer te verkopen aan iemand die daar wel de tijd voor heeft en graag zo'n vintage instrument zou willen, want het is echt een beest van een synth die ik graag weer zou hebben, maar het komt er gewoon niet van en ik heb gekozen de iets makkelijker route te kiezen van nieuw Eurorack- en Eurorack-knutsel spul, ook omdat het iets minder ruimte inneemt...
Ik heb geen idee of daar interesse voor zou zijn (kan me eigenlijk niet voorstellen van niet) en wat iemand er voor over zou hebben. Een ruil voor wat eurorackspul om me op weg te helpen? Een aardig bedrag waarvoor ik wat eurorckspul kan kopen? Of een combinatie daarvan?
 
Zoals je zelf vermeld is er nu eurorack...en ook veel eurorack kits aan spotprijzen.

'modificaties' als je panels niet meer origineel zijn gaat het moeilijk worden om te verkopen,als alles origineel is zal deze set echter aandacht trekken van een reeds Formant Modular eigenaar die het interesant zal vinden zijn systeem groter te maken,dus dat kan de prijs opdrijven.

Alle modules gemaakt zonder mods,'formant knoppen' er op,alles heel mooi ,alles werkend: 700-800e

Alles in kit nog enkel pcb's en fronts dus,nieuwstaat: 400euro

Alles gemaakt maar ongekende staat van werking en met mods: 500euro max
 
Laatst gewijzigd:
Originele printen en frontplaten is al mooi, maar ik denk dat als je hem te koop gaat zetten, het vooral belangrijk is zo veel mogelijk foto's te maken, vooral van dingen als de printen (onder en boven) bedrading voeding. Het ding is dat zelfbouwdingen nogal variabel zijn, de ene build is de andere niet.
 
DE mods kunnen natuurlijk ook interessant zijn voor de juiste persoon, vooral omdat ik de documentatie van de meeste mods ook erbij heb, en voor zover ik ze zelf heb bedacht zijn het hele simpele basic mods, zoals het toevoegen van extra frontplaatjes met in en uitgangen, of, en dat is voor sommigen wat minder, anderen zal het niet kunnen schelen, het toevoiegen van die extra uit- en ingangen oof soms een schakelaar (of pot?) op de oorspronkelijke frontplaat. Niet alles is even netjes gesoldeerd, ik was 16-22... Maar het heeft allemaal vele jaren langer gewerkt tot de ontmanteling ergens rond de 30... Er is hoe dan ook een hoop werk aan, maar dat betreft allemaal de bedrading tussen de prints en de frontplaat, die grotendeels intact is, maar het moet allemaal gececkt worden en wellicht vervangen als men dat mider tijdrovend en meer toekomstbestendig vindt.

Het blijft een uniek instrument dat weliswaar in slechte staat is zullen we dan maar zeggen, maar volkomen compleet en origineel. Hoe dan ook, spulk voor kenners met ervaring.
 
Laatst gewijzigd:
Of iemand die een avontuur aan durft: ik sta uiteraard volkomen beschikbaar voor alle kennis die ik ervan heb, zonder beperking in de hoeveelheid tijd die het beantwoorden van e-mails en lange telefoongesprekken betreft.
 
Er staat nu een Formant op Reverb die voor 1600 euro aangeboden wordt. Buiten Europe zijn deze synths extreem zeldzaam en blijkbaar daardoor wat meer waard.

Ik ben enorm fan van de VCOs. Voor wie het geduld heeft het een geweldig project.

Ben toch wel benieuwd naar de fotos en heb interesse in de documentatie van de mods.
Kan je die delen?

Zelf denk ik er wel eens aan om de mijne weg te doen vanwege ruimte, maar dan ga ik die 3 dikke VCOs missen.

Als ik jou was zou ik gewoon beginnen de boel weer aan te sluiten. Als je om te beginen alleen de voeding draden aan sluit zou je met een paar uur al weer up and running kunnen zijn.
 
IK moet zeggen, nu ik de boel tevoorschijn heb gehaald valt de staat me mee, en valt me bovendien op dat de frontplaten van de kleine modules Eurorack-formaat zijn! (14hp). Zit dan wel een fikse print achter, maar met wat ik ondertussen heb gestudeerd aan wat eurorack-modules, evt zelfbouw, kosten, en wat er aan zelfbouw (want daar ga ik het toch maar op gooien grotendeels denk ik, ik heb de ervaring en zou wel gek zijn het driedubbele te gaqan betalen voor een fractie van wat ik anders kan hebben) beschikbaar is, lijkt het idee van een wat diepr Eurorack kastje me plots niet meer zo bezwaarlijk. EN met wat ik zou willen hergebruiken ervan kan ik een kastje ter breedte van de Neutron vullen, dan kan er nog mooi een oorspronkkelijk gepland ondiep kastje bij met alle extra attenuators, optellers, en wat ik nog aan zelfbouw-eaurorack-modules van plan was als phaser, ringmodulator, wavefolder, mixer en nog zo een en ander bij, blijft dat mooi het handzame 3-rack-systeem waar ik af en toe dat extra formant-beest bij kan schuiven (of beter gezegd andersom, dat zet ik dan bij het andere studio-spul en blijft dat Eurorack-systeem rond de Neutron en Model-D in het mobiele meubel). Want dat formant-kastje zal me niet meer kosten dan een voeding, een zelfbouwkastje en misschien wat extra onderdelen - plus een hele hoop tijd om het te maken, maar dat is heel wat minder tijd (en helemaal en vooral geld) dan het zou kosten dat allemaal nieuw te kopen/bouwen (als ik me al al dat zou kunnen veroorloven...).

Ik zou wel gek zijn als ik niet een groot deel van dat oude spul zou gebruiken, Maar er blijft wel een en ander over dat ik niet nodig heb, hopelijk kan ik dat wel nog kwijt aan iemand die daar blij mee is en wat voor over heeft.
 
Jakkes dat ziet er inderdaad niet uit. Kopieën achter niet eens plexiglas meer een soort dik cellofaan. Zeer de vraag wat er verder achter de frontplaten zit.
 
Als je om te beginen alleen de voeding draden aan sluit zou je met een paar uur al weer up and running kunnen zijn.
Het is dus wel iets meer werk dan de voedingsdraden aansluiten ;-) al moet ik zeggen, wat ik nu uit de doos heb gehaald vaqlt me mee, alleen van die printen met draadjes naar de frontplaat naar een werkend systeem... Poe. De boel zit niet meer in een kast, dat is het.
 
En toch, een paar uur, wie weet! Eerst nog de voeding opsnorren alleen, want die heb ik nog niet teruggevonden :-P
 
Back
Top