Wat is de waarde van een vintage EMS Synti AKS?

RiSC

Stamgast
Lid sinds
16 januari 2004
Berichten
411
Locatie
Breda
Wat doet een EMS Synthi AKS uit 1978 gemaakt in Engeland die in een mooie staat is?
 
12-13k zou ik zeggen voor een MKII,maar kan wat uitlopen als het een MKI is,en alles heel echt mooi near mint zijn en zonder mods anders dropt de prijs daar de collector waarde heel hoog is van dit toestel.
 
Wat is het verschil tussen een aks mk1 en 2 ? Heb ik eigenlijk nooit begrepen. Bestaat er een mk1 (filter, aparte matrix patch per waveform osc 1 en 2) of zijn de verschillen tussen a 1 en 2 anders dan aks 1 en 2? ( ik had het idee dat aks gewoon altijd 2 was)

12-13 zijn wel rl of ocsidance prijzen toch?
 
Ik ken wel iemand die morgen 9k zou willen betalen als de staat echt goed is, ook om te zien en inderdaad, zonder (gekke) mods
 
Ik ken wel iemand die morgen 9k zou willen betalen als de staat echt goed is, ook om te zien en inderdaad, zonder (gekke) mods

Ik hou het in gedachte. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik de Synthi verkoop.
 
(9k is te weinig indien in heel mooie staat,het aanbod is veel te weinig in verhouding met de vraag.)

(Op muff wiggler was er iemand die een AKS absoluut zocht,was in EU dacht ik,je kan altijd eens polsen (in WTB sectie)..)

Als je het geld niet nodig heb of het is om andere muziek spul te kopen hou hem dan eerder bij anders ga je er spijt van krijgen,het is 1 van de weinige monosynths die zo erg in vraag en schaars is dat alle [dure] clones ervan ook vlot verkopen,niet wegdoen dus,en het is geen Behringer clone die hem duur onverkoopbaar zal maken..

'Als er iemand je morgen direct 9k kan betalen',...zegt al genoeg.
 
Laatst gewijzigd:
Hoe zat het met die mk1 en mk2 aks?

Voor de exacte juistheid vraag je dit best aan Lid 'Papz',er zijn details die ik niet exact meer uit het hoofd weet.

Er zitten verschillen in panel kleur,filter,schakelaars,matrix afwerking,routing (matrix),en kaarten binnenin tussen al de synthi's

Een topic wat dit betreft met eens en voor al ,alle verchillen zou idd wel handig zijn,echt iets voor Papz dan.
 
nou, volgens mij werden schakelaars, panelkleuren etc nogal door elkaar gebruikt. de matrix (met name de aparte steekplaatsen per waveform voor osc 1 en 2) was dacht ik een typisch mk1 of mk2 dingetje, net als het filtertype 18 of 24db.
naar mijn idee was er bij de geboorte van de ks al gewoon sprake van de synthi a mk2 en is er op een enkel detail na dus geen aks in mk1 uitvoering. maar dat was wat ik dacht.
 
naar mijn idee was er bij de geboorte van de ks al gewoon sprake van de synthi a mk2 en is er op een enkel detail na dus geen aks in mk1 uitvoering. maar dat was wat ik dacht.

neen dat klopt niet om te beginnen al omdat je op oudere synthi's zomaar geen KS kan aansluiten omdat de psu daarop niet is voorzien.

Dus een Synthi + een toegevoegde KS maakt het niet zomaak een stock AKS.

Je hebt de AKS in beige en de versie gewoon in alu,dat is al een heel groot detail wat de marktwaarde beinvloed.
 
Hoezo klopt niet wat ik zeg? Jij redeneert precies andersom maar zegt hetzelfde - een synthi mk1 is er niet als aks. Aks = 2. Dat er verschillen in de uitvoering zijn in aks, bv kleur paneel weet ik, maar er is naar mijn idee geen mk1 of 2 - die panels lopen ook door elkaar, net als schakelaars en knoppen bv. Wat is volgens jou dan de duurdere, met zilver of grijs panel? En hoeveel scheelt het dan zo ongeveer?
 
Ik had een MK1 met Prestopatch ingang (MK2).
In Nederland was/is men niet snel genegen om meer dan 8 of 9000 euro voor een synthi neer te leggen.
Via internationale sites als EBay (Engeland/USA) kan je uiteindelijk wel de hoofdprijs krijgen.
Wat de koper van mijn synthi dan ook meteen deed nadat Maarten (Artefacts) de synthi had nagelopen.

PICT0086.JPG
 
Hoezo klopt niet wat ik zeg? Jij redeneert precies andersom maar zegt hetzelfde - een synthi mk1 is er niet als aks. Aks = 2. Dat er verschillen in de uitvoering zijn in aks, bv kleur paneel weet ik, maar er is naar mijn idee geen mk1 of 2 - die panels lopen ook door elkaar, net als schakelaars en knoppen bv. Wat is volgens jou dan de duurdere, met zilver of grijs panel? En hoeveel scheelt het dan zo ongeveer?

Andersom redeneren? lol absoluut niet,je hebt ook een MKI en MKII versie zonder de KS dus en ,wat betreft de AKS versies heb je dus ook MKI en MKII
 
ik probeer het gewoon nog een keer.
volgens mij (maar ik weet het niet zeker) werd de aks pas gemaakt en geleverd toen EMS al de synthi a mk2 voerde, wat naar mijn idee betekent dat elke synthi aks in principe een synthi a mk2 is.
en ik denk dat er verder binnen aks geen onderscheid is tussen een mk1 en een mk2. dat bestaat volgens mij gewoon niet.

je onderschrijft dat zelf ook, door te zeggen dat de oudere synthi's een aanpassing van de voeding nodig hebben voordat ze een ks aankunnen, en ook dat een synthi a met een ks niet zomaar een stock aks is.

ik denk dus dat een stock aks mk1 (als je daarmee bedoelt een synthi a mk1 - want een ander onderscheid mk1 en mk2 ken ik niet) niet bestaat. volgens mij ga je geen synthi mk1 met ks vinden die dezelde serienummers hebben.

maar dat is dus wat ik denk, ik weet het niet zeker.
en daarom vraag ik jou, waar zit hem het verschil dan in tussen aks mk1 en aks mk2 (het lijkt erop dat je gewoon synthi a mk1 vs mk2 bedoelt) en hoeveel duurder/goedkoper is een beige panel t.o.v. een zilveren?

de hierboven genoemde prestopatch is ook een mooi voorbeeld van een typisch mk2 attribute, die dan ook ineens weer op een mk1 kon zitten. ik denk dat EMS een bedrijf zonder prikklok was.
 
Soms komt het voor dat iemand een KS appart koopt (of destijds zo heeft gekocht van EMS) en die aan een Synthi koppelt en zo verkoopt als zijnde 'AKS',dat is wat ik wil zeggen,dan heb je geen stock AKS,afhangend van de synthi kan je dan ook perfect zien dat het stock is of niet om dat de 'sequencer' niet vermeld staat op oudere synthi versies.

Verder herhaal ik dus dat er een MKI en MKII versie is zonder de KS en AKS versies in MKI en MKII,en ieder heeft zijn verschillen.

m.a.w de MKI synthi A is niet hetzelfde toestel als een MKI van een AKS

Wat betreft de prijzen:

Alle beige zijn duurder VS alu kleur

Alle MKI's zijn duurder,en die met 'A' er op gedrukt soms duurder dan een AKS MKI zelfs

Alles afhangend van de staat/en of mods natuurlijk
 
Laatst gewijzigd:
dan ben ik nu wel benieuwd naar de verschillen tussen synthi aks mk1 en een synthi aks mk2
 
Soms komt het voor dat iemand een KS appart koopt (of destijds zo heeft gekocht van EMS) en die aan een Synthi koppelt

en heel vaak komt het voor dat iemand een synthi a aanbiedt, terwijl het een aks zonder ks is.

a alu.jpg
a blauw.JPG
aks 1.JPG
aks 2.JPG
 

Attachments

  • a.JPG
    a.JPG
    95,4 KB · Bekeken: 155
  • a leo.JPG
    a leo.JPG
    98,5 KB · Bekeken: 146
en heel vaak komt het voor dat iemand een synthi a aanbiedt, terwijl het een aks zonder ks is.

Ik ga er van uit dat deze wel ook zo verkocht werden destijds dus met als optie KS of niet.

Volgens Papz zijn alle synthi's het 'A' model maar je hebt er dus met de letter 'A' er op gedrukt en zonder.

Maar de aller eerste synthi's hebben de 'A' er op gedrukt, zijn heel erg zeldzaam en het duurste model als het om een MKI gaat.
 
Volgens Papz zijn alle synthi's het 'A' model maar je hebt er dus met de letter 'A' er op gedrukt en zonder.

Maar de aller eerste synthi's hebben de 'A' er op gedrukt, zijn heel erg zeldzaam en het duurste model als het om een MKI gaat.
Oei, dan had ik het allerduurste model !
Prachtig cadeau die ik kreeg op 1 januari 2011 van de beheerder van onze oefenruimte, geen cent voor hoeven betalen :okdan:

Zoals Leo al een beetje aangaf hebben de MK1 modellen bovendien voor iedere golfvorm een eigen in en uitgang op de matrix.
Die MK1 modellen hebben bovendien geen witte strepen op de matrix, als ik me niet vergis.


Click image for larger version  Name:	GEDC3128.JPG Views:	1 Size:	70,2 KB ID:	3691807
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top