Yamaha CS20M: wat mag dat kosten?

Vortigern

Stamgast
Lid sinds
29 december 2006
Berichten
204
Locatie
Katwijk aan Zee
Ik lees erg tegenstrijdige berichten oer wat een Yamaha CS-20M mag kosten. Iemand een idee? Dank!
 
2VCO mono, 2EG, SV filter, geheugens, 37 keys: 700-900 euro? Ik heb de 15D gehad, klonk erg lekker. Zelfde VCO, VCF VCA ICs. Als ik plek had zou ik er wel eentje willen hebben.
 
Ik heb geen idee maar als ik al niet een minimoog had wou ik er wel een.Klinkt heerlijk en mooi vind ik. Ik denk dat als j er een mooie kan hebben voor 1000 het een deal is.
 
Even opletten, een cs5, cs10 cs15 of cs30 is niet te vergelijken met een cs20m. Leuk bakje maar vrij beperkt. Ik had hem 10 jaar geleden misschien willen kopen voor 150 a 200 euro. Anno nu lijkt me 200-300 schappelijk voor een mooie, 700 tot 1000 lijkt me onzinnig, maar het is alweer de nodige jaren geleden dat ik oude synths heb gekocht. Mocht een cs20m echt voor zulke prijzen gaan, wat zouden mijn cs10 en cs30 dan wel niet opleveren??
 
Er stond vorig jaar eentje op SF voor 875. Op Ebay worden zelfde prijzen gevraagd. CS10: ~400, CS30 ~1000-1500. Tuttuttuttuttut jajajajajaja waar moet het heen met deze wereld.
 
Dank allen. Kijk, dat bedoel ik. De een zegt 1.000, de ander noemt dat onzinnig en schat 200 - 300...
 
De huidige markt vraagt prijzen tegen de €1000,-, dus als je er nu een wil, moet je er rekening mee houden dat dat is wat het je gaat kosten.
Wat jij zelf een synth waard vindt, is heel persoonlijk. Het ligt eraan waarom je specifiek een CS20m wil. Als je het heel theoretisch afweegt op basis van specs, zijn er heel veel oude synths zwaar overpriced tov een aantal jaar terug, maar ja, marktwerking hè?
 
De huidige markt vraagt prijzen tegen de €1000,-, dus als je er nu een wil, moet je er rekening mee houden dat dat is wat het je gaat kosten.
Wat jij zelf een synth waard vindt, is heel persoonlijk. Het ligt eraan waarom je specifiek een CS20m wil. Als je het heel theoretisch afweegt op basis van specs, zijn er heel veel oude synths zwaar overpriced tov een aantal jaar terug, maar ja, marktwerking hè?

Soort crush voor de CS-reeks, iets uit mijn jeugd. Ik heb een CS-15 (mijn absolute favoriet van mijn collectie) en een SK-30 voor de looks (met die 'houten' zijpanelen). De CS-20M heeft die looks, maar dan op en echte synth. Geen sterke motivatie, ik weet het.. Maar ik wil ook zo veel mogelijk analoog en de CS-20M kan ik mooi weer via de MIDI-CV-converter aan mijn DAW knopen.
 
Ja, ik herken die voorliefde voor dat design wel, maar voor mezelf ben ik eerder op zoek naar een specifieke manier van synthese icm de interface en met de huidige prijzen ben ik heel blij met wat ik al heb van vroeger. Iets kopen voor de looks zit er niet in helaas.
 
Soort crush voor de CS-reeks, iets uit mijn jeugd. Ik heb een CS-15 (mijn absolute favoriet van mijn collectie) en een SK-30 voor de looks (met die 'houten' zijpanelen). De CS-20M heeft die looks, maar dan op en echte synth. Geen sterke motivatie, ik weet het.. Maar ik wil ook zo veel mogelijk analoog en de CS-20M kan ik mooi weer via de MIDI-CV-converter aan mijn DAW knopen.

Maar dat is het ding, de cs20m en de cs40 zijn meer een soort orgel-synths, als je begrijpt wat ik bedoel. Zoals de arp godhoeheetie nou monosynth bv. (performer ofzo? kan er even niet opkomen maar was typisch zo'n ding dat je boven je hammond orgel zette als synthvoice Klaus Wunderlich stijl). Op zich aardig geluid, maar ondanks de hoeveelheid knopjes en schuifjes is het sonisch potentieel van zo'n cs20m of cs40 behoorlijk beperkt. Voor de echte synth-liefhebber daarom veel minder interessant en gewild.

Persoonlijk vind ik de CS10 de mooiste uit de serie. Heel eenvoudig maar daar zit ziel in. De CS30, tsja. Ik vind hem vooral onverslaanbaar om er contrabas achtige sounds mee te maken, in de mix werkt dat op een on andere manier super, hij is in het laag zeer organisch en krachtig. Het sonisch palet van de CS30 wijkt wel erg af van andere synths, minder agressief maar ook z'n scherpe kanten, lang niet altijd mooi en zoeken naar de sweet spots, maar die zijn wel de moeite waard. Looks zijn ultiem - knopjes slagschip. Vind het een lastig verhaal, ik zou hem nu niet meer kopen maar voor die 600 euro toen kon ik hem ook niet laten staan. Misschien ga ik hem laten servicen en even die seq out->in mod er op toe laten passen, dan mag hij voor 1500,- misschien weg. Of hou ik hem lekker. Het blijft toch je synth, hé.
 
600/700/800 max. Let op ongeserviced en niet in top conditie.

Het is geen juno 60. Die is veel gewilder.

Iedereen die 1000 euro roept snapt de synth markt niet. Hehehe
 
Mee eens met AdDM,Wie wil dat nog!,vraagprijzen zijn veel te hoog voor wat het is,tenzij het ding mint is en je bent Yamaha collector maar dan koop je de 40M,anders gewoon laten staan die dingen.

Een CS-15 indien niet te duur is nog een leuke bak.
 
En, hoeveel voor geserviced + top conditie?

Ligt eraan hoe die geserviced is. Als bijv Marc Marc alles vervangen heeft (ook preventief) wat nodig is, op nieuw afgesteld en ‘gesmeerd’ dan moet 1000 euro evt kunnen.

Heb je zelf zitten ‘kloten’, dan niet. Heeft een proffesioneler reperateur alleen alles gecheckt? Dan ook niet.

Goed servicen van oude gear kost je zo 2/3/400 euro. Maar dan moet ie zeker X jaar weer mee kunnen bij regelmatig gebruik.

Alleen of mensen er 1000 euro voor neerleggen is een 2de. Als je een midikit erbij hebt wordt het interessanter voor mensen. Maar ik zou die niet zomaar installeren. Ook 1000 euro is een hoop geld voor deze bak.

Het is, voor zover ik kan zien, geen super classic. En de analoge markt is op veel plekken verzadigd door o.a. veel nieuw spul.

1000 euro ja voor de juiste persoon die hem moet en zal hebben. Maar het kan ook best dat je hem daar niet snel voor kwijt raakt.

Wat evt een goede optie is om met een handelaar te praten. Die hebben soms grote netwerken op sociale media en kunnen soms ook voor minder gewilde apparaten de hoofdprijs krijgen. Kost je wel een percentage natuurlijk. En kans is ook dat ze het niet zien zitten.

En als je zelf dat ding voor 100 euro gescoord hebt en 250 euro aan versleuteld heb zou ik beginnen op 900. En max zakken naar 850. Mits echt geserviced.
 
Wat betreft de service heb je helemaal gelijk. Wat betreft de markt blijft wat lastig. Van mij mogen de prijzen keihard kelderen, maar ik verkoop nooit iets. Misschien helpt het als we allemaal het wat minder graag willen hebben en meer geduld opbrengen om te wachten met aankopen doen.
 
(..) meer geduld opbrengen om te wachten met aankopen doen.
Helemaal mee eens. Vandaar ook mijn twijfel en vandaar dat ik het uiteindelijk niet heb gedaan.
 
Back
Top