MFB 601 info....

Vinsound

Ouwe rot
Lid sinds
17 augustus 2002
Berichten
682
Locatie
tukkerland
Door toenemende interesse in oude synths , pré-midi, ben ik van plan om me daarop te gaan toeleggen.


Op marktplaats staat een MFB601 sequencer, die als basis kan gaan dienen voor aansturing via cv/gate ed.
Er is al 100 euro geboden, is dat te duur of mooie prijs?

Ik kan verder weinig tot geen concrete info vinden over deze sequencer mbt waarde en mogelijkheden.


Wat zijn anders alternatieven ?

Vins.
 

Attachments

  • mfb.jpg
    mfb.jpg
    21,6 KB · Bekeken: 138
Hoi Vinsound, ik heb zo'n ding begin jaren '80 nieuw gekocht bij Sensomania. Destijds was ik er erg tevreden mee, maar ik was toch blij, dat een jaartje of wat later de TB-303 uitkwam. Nou was dat ding al geen pretje om in te programmaren, maar vergeleken bij die MFB was ie HEEL gebruiksvriendelijk. Maar goed, het is maar wat je wilt. Het apparaat doet zijn werk.
Er zijn acht geheugens, die elk 64 noten ofwel rusten kunnen bevatten. Je kunt die geheugens of enkele daarvan tegelijk aanzetten en dan worden ze achter elkaar afgespeeld. Je programmeert in door met de draaiknoppen toon, octaaf en nootlengte in te stellen en dan op het rode knopje te drukken. En dan de volgende toon precies hetzelfde. Etc.

Ik had de advertentie ook gezien en de foto's even op m'n harde schijf gezet. Vond het wel leuk hem weer eens te zien, want ik had er zelf geen foto's meer van.

Is 100 euro duur. Nou, mij verbaasde het wel, maar zoals je zelf zegt: wat zijn de alternatieven. In zijn soort is het best een goed apparaat. Je kunt er redelijk veel noten in kwijt. Ik heb er zelf destijds redelijk complexe dingen mee gemaakt.
Vind jij het 100 euro waard, dat is de vraag. Je vindt voor zo'n bedrag toch niet echt snel iets soortgelijks.

http://www.mfberlin.de/Produkte/Musikelektronik/MFB-601/mfb-601.html
 
Laatst gewijzigd:
thanx voor de info.

Principe berust dus op zelf programmeren.

Je kan dus niet via bijv Korg ms10 via CV out noten inspelen, en deze opnemen op de MFB?
Ik ben nieuw met deze materie, maar heb volgens mij wel zo de vraag goed verwoord (denk ik)
Is op zich nog geen probleem.

Tja of íe 100 euro waard is.....
alternatief:
maq16/3.... >100 euro's
SQ10 ........ >100 euro's
daar staan wel meer mogelijkheden tegenover, maar voor beginner lijkt me dit wel een leuk ding.

Voor 100 euro zou ik wel dit apparaatje willen proberen.

Vins.
 
Weet je zeker dat je met zo'n apparaat aan de gang wilt, puur omdat hij vintage is.

Er zijn veel goede programma's hiervoor zoals cubase of logic. Of andere apparatuur zoals de rm1x en mpc.
 
Origineel geplaatst door Vinsound
Je kan dus niet via bijv Korg ms10 via CV out noten inspelen, en deze opnemen op de MFB?

Nee, joh, dit was de prehistorie van de synthesizers! Was het maar zo makkelijk!

Maar, is die MS-10 de enige analoge monofoon die je hebt? Want dat is weer niet echt handig in dit geval. Korg werkte in die tijd met Hz/V in plaats van oct./V. Je had daar destijds de MS-02 interface voor, zodat je die oude Korgjes gewoon met CV/gate kon aansturen. Die MS-02 interface heb ik zelf altijd een heel vervelend ding gevonden: je moest de boel voortdurend blijven bijstemmen, om de zaak perfect op stemming te houden.
Ik had zelf toevallig destijds een MS-20 via zo'n MS-02 op die MFB sequencer staan. De SQ-10 is eigenlijk gewoon een betere optie voor de aansturing van een MS-serie synthesizer. Helaas wel wat duurder.
 
@mr.sequence, ik noemde de Korg als voorbeeld, om mijn vraag uit te leggen.

Ik heb nog geen pré-midi synths die via cv/gate aangestuurd kunnen worden, maar ben wel op zoek naar dergelijke synths.

Zoals het nu lijkt is de MFB niet helemaal wat ik wil, maar is het wel een apparaat om eea mee uit te gaan proberen.
Verder is er in deze prijsklasse niet veel keus, en voor ca.100 euro wil ik het wel eens proberen.

@bananaworld, het gaat me niet persé omdat ie vintage is, maar het is, vergeleken met andere verkrijgbare hardware sequencers, een goedkopere optie.
Ook wil ik eens ervaren hoe 'vroeger' gecomponeerd werd.

Ik ga de verkoper eens mailen voor meer info, en zijn echte vraagprijs.
(de advertentie staat er nog steeds, dus hij is nog niet weg)

Vins.
 
Er is toch een patch die het wel mogelijk maakt om hem via een normale cv/gate seq te laten lopen? Je moest de Trigger omdraaien en de cv volgens mij in één van de frequentie jacks doen om hem vervolgens handmatig te scalen. Dit had voor mij het voordeel dat je zo je sequences met het toetsenbord kon transponeren. Tis al een poos geleden en of het op een ms10 wil weet ik niet.
 
Origineel geplaatst door BananaWorld
Weet je zeker dat je met zo'n apparaat aan de gang wilt, puur omdat hij vintage is.

Er zijn veel goede programma's hiervoor zoals cubase of logic. Of andere apparatuur zoals de rm1x en mpc.

Uhhhh dit is een cv/gate sequencer
Met 8 geheugens en die je gecombineerd kan schakelen
Je kan echt live of jammend te gekke dingen uithalen
 
T'is goed dat ik toevallig net ff langsfiets.....

Eerst maar even een fabeltje uit de weg ruimen, namelijk dat je een interface nodig hebt om
een MS-20 met V/Oct. aan te sturen. het enige waar dat goed voor is is voor de leverancier
van de interface. :D
Je stop de stuurspanning gewoon in de CV-in van je oscillator en met de EG1/EXT knop
kun je dan gewoon afstellen op het juiste bereik. Ongeveer op 9 als ik me goed herinner.
De MFB-601 heeft bovendien pos. én neg. trigger, dus dat is ook geen probleem.

Vergelijken met andere sequencers wordt moeilijk. Natuurlijk staat een SQ-10 beregeil in je
setup en is een mooi status-symbool, maar voor die paar stappen die dat ding doet en de
problemen met onstemmen moet je dan wel flink wat euro'tjes uittellen.
Elke bank van de 601 heeft 64 noten (geen stappen!). Dat kost je dus ook geen extra
sequence-capaciteit voor langere noten. Met je acht banken heb je dus gemiddeld iets van
1500 stappen tot je beschikking. Reken maar uit hoeveel SQ-10's je daar voor nodig hebt. :dubbel:
Rusten kun je ook inprogrammeren, lengte naar keuze.

De CV-in is (helaas) niet om sequences in te voeren, maar is een z.g. "add" funktie, die de
ontvangen CV optelt bij daarop-volgende noten. Kortom transpose. Het totale bereik van de
601 komt hiermee op iets van 8 1/2 oktaaf. Lijkt me genoeg voor het gemiddelde deuntje.

De trigger in/out funktie maakt het mogelijk om meerdere 601's synchroniseren. Zeer aan te
bevelen! Hiermee kun je dus aparte sequences maken om in-sync je filter, resonantie, VCA
en wat niet al mee te programmeren. Ook een MFB-501 drumcomputer (of ander drumbakje)
kun je lekker laten meelopen. Alles start/stop met behulp van de footswitch-input of externe
ground-trigger.

Al met al een piétsie meer dan de meeste analoge sequencers bieden. Op één ding na: de
programmering. Die is inderdaad soms geen lolletjes, omdat je voor elke noot de lengte en
toonhoogte apart moet inbrengen, en als je ff niet oplet dan raak je hopeloos de kluts kwijt.
Dus: deur op slot en mobieltje uit! ;) Advies: probeer niet om "ff uit je hoofd" een lang stuk
in te programmeren. Schrijf de noten van tevoren op, zeker in het begin. Bij je eerste kennis-
making is een handleiding trouwens ook wel prettig.

En dan de prijs: Status-waarde heeft het ding niet. Is ook niet bepaald een Porsche-design. :D)
Maar als je kijkt naar de mogelijkheden en resultaten die je kunt bereiken en die vergelijkt
met andere apparaten, dan vind ik 100 euro een koopje.
 
Hoi Senso,

Waar een fiets niet goed voor is ........:D
bedankt voor de duidelijke uitleg.

Ik heb net de MFB gekocht voor 100 eurootjes.
Zal 'm deze week wel een keer binnen krijgen.:)

check ff PB ivm manual ed.

grtz Vins.
 
Origineel geplaatst door senso
Eerst maar even een fabeltje uit de weg ruimen, namelijk dat je een interface nodig hebt om
een MS-20 met V/Oct. aan te sturen. het enige waar dat goed voor is is voor de leverancier
van de interface. :D


Nou, je wordt bedankt! Heb ik me daarom destijds een MS-02 door je laten aanpraten! :D

Maar serieus, die mogelijkheid om de MS-20 rechtstreeks met V/oct. aan te sturen, vond ik dus echt voor geen meter werken. "Ongeveer op 9", dat waren exact de woorden, die je destijds in de gebruiksaanwijzing (die overigens uitstekend is) voor de MFB gebruikte! Nou, probeer dat maar eens zuiver te krijgen en vooral te houden! Met mijn MS-20 lukte dat in ieder geval niet.
Nee. dan was zo'n MS-02 toch echt wel wat beter en was ik dus toch blijer met je mondelinge advies destijds!

Over dat opschrijven heb je volkomen gelijk. Dat was ook precies hoe ik het deed: vellen vol. Gut, wat waren we lekker muzikaal bezig! Maar wel kicken natuurlijk als alles er uit rolde! Want wat ik zeker wel over die MFB moet zeggen: het ding loopt ongelofelijk strak!
 
Origineel geplaatst door Vinsound

Ik heb net de MFB gekocht voor 100 eurootjes.
Zal 'm deze week wel een keer binnen krijgen.:)

Leuk voor je! Gefeliciteerd! Hieronder volgt vast de ingescande handleiding. (copyright - wie anders - Senso)

Kun je vast een beetje kijken en het is misschien ook leuk voor anderen, die zich afvragen: wat is dat voor een ding?
 

Attachments

  • mfb_601_1.jpg
    mfb_601_1.jpg
    58,3 KB · Bekeken: 122
Hoi Vincent, er zit zelfs nog een tango loopje in op "track 3", kwam ik gister achter. Tof dat je inmiddels alle info over het ding hier hebt gevonden. Klopt allemaal als een bus. Ik heb hier ook een ms-02 staan maar had gisteren geen zin dat aan te sluiten maar wilde de 601 nog wel ff testen voordat ik hem naar je opstuur. Dus ik heb de sequencer in de ext. freq in van mijn ms-20 gestopt en het speelde de tangosequence helemaal strak en in de juiste stemming af. Stond er ook weer versteld van hoe goed het ding eigenlijk is. Maar ik deed er de laatste jaren niets meer mee, en heb net een hele mooie sequencer (van Colin Fraser) gebouwd waar ik al mijn synths middels een midi2cv mee kan bespelen.
Ik ben ooit gestopt met mijn studie gitaar omdat ik het zo ver van muzikaliteit af vond gaan, ik kon prachtige stukken van blad spelen, maar ik kon niet lekker vrij jammen en soleren omdat ik zo aan de theorie vast zat. Toen ik analoge synths ontdekte kon ik weer heerlijk muziekaal freaken, maar toen ik de MFB sequencer had aangeschaft zat ik al snel weer muziek op te schrijven en uit te denken, waar ik zo de balen van kreeg dat ik het ding niet meer heb aangeraakt.
Het is een erg leuk ding waar je rare combi's van sequences kan maken op bijna alle "vinage synths" die er zijn. Ik heb er trouwens ook nog zo'n nederlandstalige handleiding bij. Zal hem van de week opsturen, en heel vel plezier ermee!
 
Oh ik herinner me ineens iets waar je misschien nog wat aan hebt. In het kastje zitten 2 oplaadbare penlites voor het geheugen. Ik heb deze ooit vervangen, maar dat is aleweer een tijd geleden en het ding heeft lang geen stroom meer gehad, dus misschien dat deze betterijen een beetje gaar zijn. Het tango loopje stond er nog steeds in maar misschien zou je er goed aan doen om er twee nieuwe oplaadbare batterijen in te solderen.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top