Oberheim OBxa

Op reverb zie ik ze voor gelijkaardige prijs
 
4k...


maar iedereen wacht af op die Behringer ,en de kans is heel erg groot dat het verchil in sound heel erg klein zal zijn gezien ze identiek dezelfde chips gaan gebruiken in de kloon.


Dus de xtra k-euros betaal je voor de looks van een vintage model... + alle onderhoudskosten lol


De looks van die originele is wel onweerstaanbaar...
 
Ok.. dus ergens tussen de 4k en nog wat zeg maar... ik kon er niet echt veel te koop vinden eigenlijk.

Ik ben wel benieuwd ook naar die Obehringer.. Ik zie wel een heel groot gat tussen een Moog model D en Boog.. en daarbij ook een flink aanbod van de Moog.. maar die is nog opnieuw uitgekomen ook. De Obehringer zal wel geen 3 nog wat gaan kosten.. maar goed.. we zullen zien..

Het is wel opvallend dat de prijzen sinds de DSI Oberheim niet echt zijn gezakt.. maar eerder gestegen (voor mijn gevoel..)
 
Ik zou er echt maar 1 aanschaffen als je uit bent op collectors en looks van het ding en in geen geval 1 kopen met krassen op het panel ofzo (zodat je hem indien je hem erna terug wil verkopen er minder moeite mee hebt,alles zal afhangen hoe de markt zal reageren op de Behringer,en dat staat los van hoe die zal klinken)


De prijzen gaan niet echt veel zakken maar het is een delicate situatie momenteel,omdat alle mensen en ook die met groter budget minder snel uitgeven sinds een jaar of 2,en dat ziet er niet naar uit snel te gaan omkeren..
 
Net even door die UB-xa draad gescrolled op GS.. maar dat gaat nog wel even duren denk ik.. Uli is wel goed bezig natuurlijk maar zolang er nog nieuwe Moogs uitkomen (en er interesse is :)) maak ik me niet echt druk..

In mijn geval gaat het trouwens om een verkoop, geen aankoop dus ;) Ik heb al een OB8 en wil de OBxa er misschien uit doen.. heb gewoon tekort ruimte om alles (wat ik wil) te plaatsen..
Wel een lastige keuze trouwens want een OBxa klinkt toch ook weer anders.. De OB8 is een second page edition en die wil ik liever hier houden :)
 
Op ebay.de ook iemand die € 4.900 vraagt voor een OB-Xa (met MIDI)...
https://www.ebay.de/itm/Oberheim-OB...OP-/283023737822?_trksid=p2141725.m3641.l6368


Maar ik zou als verkoopprijs de m.i. meer realistische prijs van € 4.250 aanhouden, mits het een net en goed werkend exemplaar (met MIDI) is dat vrij recent nog professionele service gehad heeft. Misschien dat € 4.500 dan ook nog haalbaar is. :)

Nadeel van zo'n grote / zware bak is dat opsturen geen goed idee is. Dus het aantal potentiële kopers reduceert zich daardoor tot degene die niet te ver weg wonen en 'm op kunnen halen. Maar daar staat tegenover dat er slechts enkele te koop staan. Die misschien ook niet in (zeer) goede staat zijn.

Maar het nadeel van vintage (hoge onderhoudskosten, slijtage, onderdelen die moeilijk of niet verkrijgbaar zijn, niet meer te repareren, etc.) naast een hoge aanschafprijs blijft, en daardoor is de groep geïnteresseerden relatief klein. En die groep zal mogelijk nog kleiner worden als Behringer met een aantrekkelijke kloon van de OB-Xa op de markt komt. Als je wilt verkopen, dan zou ik dit asap doen.

De OB-8 is een mooie klassieker, maar die klinkt wel anders dan de OB-X(a) die ik dé Oberheim sound vind hebben (*). Dus ik zou zeggen: OB-Xa houden én OB-8 verkopen. Of beide houden natuurlijk. :D

* En de OB-X naar mijn smaak / mening dan nog (iets) meer dan de OB-Xa
 
In mijn geval gaat het trouwens om een verkoop, geen aankoop dus ;) Ik heb al een OB8 en wil de OBxa er misschien uit doen.. heb gewoon tekort ruimte om alles (wat ik wil) te plaatsen..
Wel een lastige keuze trouwens want een OBxa klinkt toch ook weer anders.. De OB8 is een second page edition en die wil ik liever hier houden :)


Afhangend van de staat en als je niet iets anders wil kopen met het geld zou ik beide houden dan ,als er toch 1 weg moet de OB8 en niet de OBXa.


Pas een synth stand aan en stack ze heel kort op mekaar,als je de onderste wil bespelen moet je ff sleuren,idem hier..
 
Moeilijk dit. Ik vind de OB8 ook meer naar een Prophet 5 neigen en die is veel compacter ook. Maar een OB8 is weer beter te tillen dan een OBxa.. :D
Mijn opstelling is opgebouwd met die profielen waar je metalen dragers in plaatst. Met op de onderste laag de 60cm versie. En de 3 daarboven de 3 verstelbare versies. (zie een oud plaatje uit 2011 hieronder)

De eerste verstelbare versie (2e van onder) biedt nog diepte aan een JP6 of P5 maar een JP8, Oberheim of Yamaha CS kan ik wel vergeten daar.
Momenteel heb ik de JP8 al ergens anders staan,, is ook veel te warm om in een warme periode als nu echte analoge jongens als dit aan te hebben.. (raam op het westen).
De enige vaste plek wordt momenteel opgeeist door een SX400 (soort van favoriet door alle leuke features) die ook helaas te diep is voor een plek naar boven.. maar iets smaller is zodat ik daarnaast nog net 2 x Oberheim of iets dergelijks kan plaatsen.

Het idee wat jij oppert egres, van een groot rack om al de Oberheims en andere grote, diepere jongens in te doen, heb ik ook al eens mee gespeeld.. maar dan moet ik sowieso een gedeelte van mijn opstelling boven wegslopen.. en daar kunnen nu 4 synths uit het Juno formaat naast elkaar staan. En om eerlijk te zijn.. op deze plaatsten wissel ik ook heel veel uit.. heb nog diverse andere handzamere synths die ik zo nu en dan weer eens opstel. ;)
Een Oberheim is gewoon behoorlijk groot maar gelukkig nog niet zo groot en zwaar als een Yamaha CS70m.. deze laat ik dan ook liever op zijn vaste plek staan aan de andere kant waar ook de Rhodes, masterklavier (88key) samplerrack en nog wat dingen staan...
Ik heb de laatste tijd ook gemerkt dat ik speel met de gedachte om de Rhodes weg te doen.. verreweg het grootste apparaat in mijn kleine hokje.. maarja.. ik weet nu al dat ik dit vreselijk zal gaan missen als die er niet meer is.. ;{

Op mijn andere plekje heb ik een ruimte ook juist zo compact ingericht dat er net een 88 key klavier kan staan (gelijk mijn enige synth) + allemaal kleine boxen die samplen, (drum)synthese doen of sequencen.. afentoe mis wel het even op een synthje kunnen tweaken maar het puur met compositie bezig zijn, is wel een focus die ik lekker vind :) Al die knoppen zijn dan veel te aantrekkelijk en leiden alleen maar af van het componeren :D

attachment.php
 
Ik heb de laatste tijd ook gemerkt dat ik speel met de gedachte om de Rhodes weg te doen.. verreweg het grootste apparaat in mijn kleine hokje.. maarja.. ik weet nu al dat ik dit vreselijk zal gaan missen als die er niet meer is..

Goh Patrick, da's wel het laatste wat ik had verwacht van je want je bent zo'n liefhebber van de Rhodes en dan heb je ook nog die van oud solution man Willem Ennes.
Is natuurlijk ook heel wat anders dan een synth dus valt in een andere categorie.
Als ik jou was zou ik eerst nog even naar Solution en anderen luisteren en zelf nog even riedelen om het nog een keer te overdenken.....:)
Hier een door mij zelf op youtube gepost nummer van ze waar de Rhodes zo prachtig klinkt...misschien brengt dat je op andere gedachten;

 
Laatst gewijzigd:
Het idee wat jij oppert egres, van een groot rack om al de Oberheims en andere grote, diepere jongens in te doen


ja/neen, ik heb een custom rack omgebouwd,de synth die aan zittende speelhoogte staat steekt verder vooruit,daar kan een DX-5 op of elke ander groot ding op,daaronder zijn er 3 shelves,er staat nu een VS en Jupiter 6 op en omdat die dat aan speelhoogte zit uitsteekt kom ik met mijn benen niet tegen de andere synths er onder.


Ik zie nu dat je onderaan veel te veel plaats verliest,daar kunnen makkelijk enkel synths komen die dat je minst gebruikt,als je er 1 wil spelen haal je hem er gewoon vanonder,op de zithoogte zet je alle dikke zoals nu JP-8 OBX,etc
 
@ egres.. ik zou dat kunnen overwegen idd. Maar telkens moeten ompluggen lijkt me niet heel praktisch.
Ik heb in mijn andere plekje nu ook een rack waar onder 'zit-werkhoogte' een mixer/recorder staat, hoef ik niet zoveel op te doen maar opzich werkt dit best ok.

@ Willem: Ja die Rhodes is toch wel een bijzonder instrument.. de hele periode dat ik em in mijn bezit heb is als een proces waarin zo overduidelijk is geworden dat dit de rode draad is geweest door alles wat mijn favoriete muziek is. 'Het' geluid om te composen..dat donkere, diepe, maar in een hogere ligging zo subtiel..
Toch ben ik door dit instrument ook bewust geworden dat het niet altijd die volle ongefilterde sound hoeft te zijn.. het is ook hoe je een arrangement inkleurt.. en daarbij zijn er ook tal van geluiden die een Rhodes benaderen qua klankkleur.. maar wel die dynamiek missen uiteraard.
Natuurlijk zijn er ook goeie emulaties in de PC, maar it's really hard to part, Ik weet het nog even niet. Misschien moet ik em gewoon ergens anders neerzetten.. een Rhodes als deze vinden gaat sowieso moeilijk worden..
oh.. btw.. de Rhodes uit de opname is niet de MKI die ik heb. Ik weet dat Willem ook een MKII had.. en volgens mij is deze opname ook een MKII ;)

Ik ben trouwens de laatste dagen ook bezig geweest een nieuwe multisample verzameling te bouwen voor in de Alesis Fusion en heb nu daarbij ook een redelijk 'Rhodes' gevoel :)
 
In navolging van mijn berichtje over de Fusion.. hierbij een filmpje ervan. genomen in mijn andere (nog compactere) muziek plek(je) :)
Ik ben ook weleens bezig geweest met samples te maken van analoge synths.. :D maar als je niet te kritisch bent kun je dus prima uit de voeten qua geluid Rhodes.. ik moest het tot nu toe doen met veel slechtere multisamples.
Ik zou met een EMU Ultra (met 128mb) nog meer samples kwijt kunnen.. maar ben nu al erg tevreden over het resultaat in de Alesis met een beperkte verzameling samples van +/- 54 mb.

 
Laatst gewijzigd:
Back
Top