Spectral Audio ProTone

steffie268

Stamgast
Lid sinds
9 mei 2014
Berichten
222
Hoi,

Wat is ongeveer de marktwaarde van een in goede staat verkerende Protone?
Maakt het veel uit welke versie het is? (er zijn er 3...)(versie 1 is de gele, 2 en 3 zijn rood)
Heeft het nut om een 2 te laten ombouwen naar een 3? (volgens de service manual zijn er wel wat verschillen, maar ik weet niet hoe significant die in de praktijk zijn)...
En is deze synth überhaupt nog relevant als instrument of ligt de waarde vooral in zijn eventuele status als verzamelobject?

Een eventuele miskoop af en toe hoort bij het leerproces - niet alle aangekochte synths kunnen blijvertjes zijn, maar als ik hem zou kopen en hij valt tegen dan wil ik er wel vanaf geraken zonder al te hard mijn broek te scheuren...

Ongeveer dezelfde vragen als hierboven voor de Analogue Solutions Red Square...

Ik weet ze allebei zitten en ze vallen allebei zo goed als binnen mijn budget, maar helaas kan ik er mij maar één veroorloven - het voornaamste verschil is dat de ene in de EU zit en de andere niet (invoertaksen!)...

Alvast veel dank aan degene(n) die mij advies kan/kunnen verschaffen...
 
meestal zijn er verschillende meningen over dit soort dingen.
deze 2 synths hebben naar mijn idee geen verzamelwaarde, in de zin dat het klassiekers zouden zijn. ik heb ze allebei gehad en een beetje nostalgie is er wel, maar kwalitatief was het allebei niet zo best. (cv tracking bij voorbeeld,, slechte potmeters, midi die het liet afweten als het druk werd) maar toen ze uitkwamen waren analoge synths zeer in trek en was de keuze beperkt tot lastig te vinden en prijzige vintage of de nieuwe dingen van enkele kleine bedrijven, een soort van 2de generatie analoog pioniers.

intussen zijn deze synths ingehaald door de tijd. er is erg veel en leuk en goed nieuw analoog te vinden, van veel betere kwaliteit ook. veel mogelijkheden voor niet te veel geld.

maar aan de andere kant, met name de protone (de red square vond ik echt niet zo bijzonder) is wel een eigenwijze (stereo) synth, met een erg leuke, ook razendsnelle LFO met o.a. panning, 2 vco's met een goedkoop vintage geluid en een filter dat niet hoogstaand is, maar wel leuk. ik heb geen idee hoe zo'n module er na jaren aan toe is, als het om tracking van de vco's gaat en zo, maar hij was best leuk, als je de lullige potmetertjes, de midi die het af en toe liet afweten en zo niet meerekent.

ik zou zeggen, protone 175-250 en red square 500-600.
meer zou ik er in ieder geval niet voor over hebben.
 
meestal zijn er verschillende meningen over dit soort dingen.
deze 2 synths hebben naar mijn idee geen verzamelwaarde, in de zin dat het klassiekers zouden zijn. ik heb ze allebei gehad en een beetje nostalgie is er wel, maar kwalitatief was het allebei niet zo best. (cv tracking bij voorbeeld,, slechte potmeters, midi die het liet afweten als het druk werd) maar toen ze uitkwamen waren analoge synths zeer in trek en was de keuze beperkt tot lastig te vinden en prijzige vintage of de nieuwe dingen van enkele kleine bedrijven, een soort van 2de generatie analoog pioniers.

intussen zijn deze synths ingehaald door de tijd. er is erg veel en leuk en goed nieuw analoog te vinden, van veel betere kwaliteit ook. veel mogelijkheden voor niet te veel geld.

maar aan de andere kant, met name de protone (de red square vond ik echt niet zo bijzonder) is wel een eigenwijze (stereo) synth, met een erg leuke, ook razendsnelle LFO met o.a. panning, 2 vco's met een goedkoop vintage geluid en een filter dat niet hoogstaand is, maar wel leuk. ik heb geen idee hoe zo'n module er na jaren aan toe is, als het om tracking van de vco's gaat en zo, maar hij was best leuk, als je de lullige potmetertjes, de midi die het af en toe liet afweten en zo niet meerekent.

ik zou zeggen, protone 175-250 en red square 500-600.
meer zou ik er in ieder geval niet voor over hebben.

Hartelijk dank Leo voor de verhelderende uitleg...

Ik had er eigenlijk nog nooit bij stilgestaan dat vco's aan slijtage onderhevig konden zijn en na verloop van tijd minder goed gaan "presteren"... Schijnbaar moet de Red Square wel een kwartiertje draaien vooraleer de vco's deftig "opgewarmd" zijn...

Wel grappig dat sommigen de ProTone ten stelligste afraden en dat anderen de Red Square dan weer niet veel soeps vinden...

"Te drukke midi" gaat het dan om teveel info in het kanaal dat voor de analoge synth bestemd is, of om het feit dat er meerdere kanalen over 1 kabel gestuurd worden en de analoge synth daar de voor hem bestemde info moet "uitfilteren"? Zou dit op te lossen zijn met een moderne midi-cv interface en dan cv, gate etc. analoog naar de synth te sturen?

En een eventuele upgrade van de potmeters, hoe ingewikkeld of hoe duur zou dat zijn? Of zijn dergelijke ingrepen verloren moeite?

Ik ga nog eens kijken welke alternatieven er zoal in mijn prijsklasse vallen en anders wordt het toch de Red Square want de verkoper van de ProTone vraagt "een beetje" teveel en helaas schijnt die bak ook niet de bouwkwaliteit te hebben die je normaal gezien van Duitsers mag verwachten...

De Red Square zou mijn eerste intercontinentale aankoop zijn en ook de eerste die ik via PayPal moet betalen - ik weet niet of ik de daarmee gepaard gaande stress ga aankunnen, anders had ik die Red Square vorige week al besteld... "tegen beter weten in" maar ja, soms moet een mens risico's durven nemen zeker?
 
nou, slijtage, meer wat verloop. analoog moet af en toe opnieuw gestemd/afgeregeld worden. geen idee hoe nodig/lastig dat bij zo'n protone is.

midi haperde gewoon af en toe, ook bij de syntrack van spectral audio trouwens. ik denk vooral als er veel info snel naar de protone kwam.
(is trouwens zwitsers, niet duits, maar misschien heb je er een in duitsland te koop gezien voor 450 of zo. hij wilde nog zakken naar 300 of 350, maar dat was mij echt te veel)

red square die ik had is uiteindelijk teruggegaan naar de winkel. er klopte gewoon helemaal niks van. 1v/oktaaf sloeg nergens op, maar ook andere potmeters en cv inputs. de ene moest je driekwart opendraaien, de andere hoefde je maar naar te kijken of er kwam al cv binnen.
tegenwoordig schijnt het prima spul te zijn van analog solutions, toen was het nogal quirky.

allebei best leuke dingen, maar duidelijk met beperkingen en gewoon geen echte vintage status of waarde, naar mijn idee.
stress van intercontinentaal en paylal valt wel mee, is een kwestie van wennen. en wat je zegt, af en toe moet je wat wagen. maar persoonlijk zou ik dan liever iets anders helemaal uit amerika (?) laten komen. ook omdat de red square in europa waarschijnlijk goedkoper te vinden is, als engels product.
 
Mmh, dat van de 1v/octaaf is wel minder prettig om te lezen, maar quirky pots en cv's daar kan ik misschien wel mee leren leven... In het slechtste geval sommige pots laten vervangen door betere exemplaren?

En wellicht heb je gelijk wat betreft de keuze van welk toestel uit de VS te laten komen, maar ik had al besloten op een Grenadier van een Europese verkoper te wachten, want die kwam vanuit de VS duurder uit dan de Red Square...

Voor hetzelfde geld als een gloednieuwe Avalon zal ik binnenkort een Bombass 2, (hopelijk) een Red Square en (gewoon geduld oefenen) een Grendel Grenadier hebben... Behalve dat enkel de Grenadier over (een soort van) sequencer beschikt lijkt me dat qua "acidbakken" toch een vrij "epic" trio waar veel meer mee moet aan te vangen zijn dan met één enkele Avalon... De tijd zal het uitwijzen ;)

Verder is het waarschijnlijk een kwestie van braaf je centjes bijhouden tot de juiste opportuniteit zich aanbiedt, maar daar heb ik nog te weinig gear voor en teveel gearlust lol... Maar als mijn basis set-up in orde is dan ga ik wel doorsparen en wachten op een FR-777...
 
De protone (de rode) is absoluut niet spannend. Denk dat ik hem in de tijd voor misschien (FL)200 2e hands overgenomen heb. Niet zoveel gebruikt. Zal waarschijnlijk hier nog ergens liggen.
 
Back
Top