JD800

Zijn die een beetje gek met die biedingen ofzo? Na 1 dag al 700€ voor eentje die al zwaar last heeft van de Red Glue Of Death. Hoe ik dat weet? Je ziet een paar gewichtjes op de onderkant liggen! De synth is nu ook weer niet zo zeldzaam dat je voor dat geld geen OK exemplaar kan vinden.
 
Hij heeft kennissen gevraagd te bieden, en die hebben dat met enthousiasme gedaan....
als ie het in die twee weken nog niet verkocht heeft zijn dat geen serieuze bieders geweest (en dan begin ik altijd gewoon opnieuw, vanaf onderaan).
 
Red Glue Of Death.
Ha ha, *D dat is een mooie benaming. Volgens mij krijgen alle JD-800's daarmee te maken. Daar moet je als koper de prijs op afstemmen. Maar het betekent niet het einde. De lijm is lastig te verwijderen (zeker uit mijn tapijt!) maar ook zonder gewichtjes is het klavier nog te bespelen. Ik maak me meer zorgen over de effectprocessor, die na verloop van tijd gaat vervormen.
 
Het beste is een JD800 kopen die geen rode lijm heeft, omdat ze preventief verwijderd is of omdat het eentje is die origineel zwarte lijm had.
Next best thing is een JD800 met rode lijm die nog geen problemen geeft, die kan je dan zelf preventief verwijderen.
Vragen om problemen is een JD800 waar de lijm al in het apparaat is gelopen, zoals bij deze (je ziet de gevallen gewichtjes liggen en sommige toetsen doen het niet meer...). Dan weet je niet zeker of je de elektronica onder het klavier nog kan redden. En voor 700€ is er totaal geen marge voor zulke risico's, dus die biedingen slaan nergens op.

Ik maak me het minste zorgen over de gewichtjes op zich, zoals gezegd kan je zonder spelen en die kan je met om het even welke fatsoenlijke lijm terug plaatsen. De echte zorg is lijm die in de toetscontacten is gelopen, of op de printbanen en die je nu moet verwijderen zonder de print te beschadigen.
 
Een JD800 zonder de red glue voor 700 €, is twijfel of je er voor die prijs eentje zal vinden. Weet dat Roland sedert 2 jaar geen nieuwe toetsenborden meer heeft voor de JD800. Roland stelt tegenwoordig volgende opties voor : slecht werkende toesten vervangen + reinigen van de andere toetsen (moet ongeveer 300€ a 350 € kosten) of alle toetsen individueel vervangen (kost iets meer dan 500€). Met andere woorden, een piekfijne JD800 voor 700€ lijkt me een utopie.

700€ - 500€ = 200€ voor het toestel. Zij die er een eentje met defect toetsenbord voor die prijs willen verkopen, mogen het me altijd laten weten ;)

Die van mij is momenteel binnen om alle toetsen te laten vervangen, dan ben ik zeker dat ik van die rode lijm af ben. Dure zaak maar ja, wat een synth !

Een alternatief is natuurlijk de JD990, ik heb er ook zo eentje, maar die klinkt niet zo warm als de JD800 vind ik.

Misschien moet je bij de aankoop van een JD800 vragen of er een factuur van onderhoud is, zo weet je waar je staat.
 
JD800 = 32 kHz samples
JD990 = 44.1 kHz samples

Voor het hele verhaal: http://www.donsolaris.com/?p=404

En het is nog waar ook. Ooit had ik 2 Orchestral II kaarten, een JD-990 en een JV-2080: Met de JD-990 was het duidelijk sprankelender en dynamischer en met de JV-2080 warmer, maar ook doffer. Soms is dat meer inspirerend dan het heldere realisme.
 
Ik moet mijne ook nog steeds doen, ligt inmiddels al weer een jaar ondersteboven om te voorkomen dat de lijm eruit valt.
 
Een JD800 zonder de red glue voor 700 €, is twijfel of je er voor die prijs eentje zal vinden. Weet dat Roland sedert 2 jaar geen nieuwe toetsenborden meer heeft voor de JD800. Roland stelt tegenwoordig volgende opties voor : slecht werkende toesten vervangen + reinigen van de andere toetsen (moet ongeveer 300€ a 350 € kosten) of alle toetsen individueel vervangen (kost iets meer dan 500€). Met andere woorden, een piekfijne JD800 voor 700€ lijkt me een utopie.

700€ - 500€ = 200€ voor het toestel. Zij die er een eentje met defect toetsenbord voor die prijs willen verkopen, mogen het me altijd laten weten ;)

Die van mij is momenteel binnen om alle toetsen te laten vervangen, dan ben ik zeker dat ik van die rode lijm af ben. Dure zaak maar ja, wat een synth !

Een alternatief is natuurlijk de JD990, ik heb er ook zo eentje, maar die klinkt niet zo warm als de JD800 vind ik.

Misschien moet je bij de aankoop van een JD800 vragen of er een factuur van onderhoud is, zo weet je waar je staat.

Volgens mij zit er in een JV90 het zelfde klavier.
 
Wat een goed idee om hen omgekeerd te bewaren. Ik zou er ook wel ooit zelf eens willen herstellen. Vergeet geen foto's te maken.
 
Wat de JV 90 betreft : geen idee. De U20 en de D70 hadden ook het red glue syndroom. Nu ik vind de JD800 in ieder geval een toppertje. Ik heb er pas eentje sedert vorig jaar, het was direct raak. Wat mij betreft een future vintage.
 
Ik heb de JV80 die hetzelfde soort klavier heeft, maar met de goede zwarte lijm ipv de rode. Geen idee of ze die ook met de rode geproduceerd hebben, ik hoop het niet.

markymarc mijn JD800 met goed klavier (geen rode lijm meer erin en geen lijmschade) heb ik vorig jaar voor 700€ verkocht, en het originele rode lijm klavier heb ik met een bus loog van 5 euro€ behandeld om de rode lijm op te lossen, daarna met bruislijm van 3 euro€ alles terug erin gelijmd. Dus je kan 8 euro€ of 500 euro€ uitgeven om van de rode lijm af te zijn als je JD het nog niet begeven heeft, aan u de keuze. Maar om dan 500 euro€ prijsvork aan te houden tussen eentje met en zonder gereviseerd klavier, lijkt me in dat licht ook niet echt te verdedigen. Zolang de lijm nog geen schade heeft aangericht, natuurlijk. Er zijn op dit forum en elders op het net genoeg beschrijvingen van de procedure. Het stinkt en het kost tijd, maar verder houdt het niet veel in.
 
Hallo iedereen, ik ben nog even terug met wat nieuwe ervaringen. Eind oktober heb ik mijn jd800 bij Roland binnengebracht, alle toetsen werd vernieuwd. Kostprijs 510 €. Al wat in dit forum werd gepost bleef echter in mijn hoofd hangen. Ik kwam tot het besluit dat indien ik een betaalbare JD800 op de kop kon tikken, ik er eentje zelf ging herstellen. Deze week was het zover er stond er eentje op 2dehands. Een toets of tien deed het niet meer.
Meermaals alle filmpjes op youtube bekeken, dit forum en JD800 center gelezen. Daarna een bezoekje aan kruidvat *D gebracht. De toetsen kregen enkele warme badjes en hun gewichtjes werden opnieuw ingelijmd. De strip en de rubbercontacten werden gereinigd. Onder de toetsen, op het chassis, was het een en al plakboel van epoxylijm, ook dat heb ik er allemaal af gekregen. Verder kreeg de JD nog een nieuw batterijtje. Deze morgen vroeg opgestaan en alles terug ineen gemonteerd. Daarna de test, spannend. En ja hoor hij doet het weer helemaal goed. Alle toetsen doen het, blij als een kind ! Ik wens hierbij toch iedereen te bedanken die zijn bijdrage aan dit forum heeft geleverd. Voor zij die twijfel, doen, iedereen kan dit.
 
En voor de 510 euro die je uitspaart, neem je de stank er graag bij. :) Hoe heb je de plakboel van de rubber contacten en de PCB gehaald? Want daar lijkt het me dat je makkelijk iets kan beschadigen. (zelf geen ervaring mee want ik had )de mijne tijdig ondersteboven gelegd toen hij begon te druipen).

Heb je de aftertouch ook gemod met een stelpotje zodat hij geen olifantenpoot nodig heeft voordat hij reageert?
 
Nicolas 2000 Alle plakboel werd van de rubbercontacten en de PCB gehaald ! Er was slechts een klein drupje lijm op een van de rubbers, het ging er makkelijk af. Beetje zoals een korstje van een wond, geen producten nodig gehad. Op de PCB zelf lag enkel wat stof en vettigheid die ook op de springertjes zit.
Op de aftertouch strip waren er 2 sporen van lijm. Ik heb er het meeste van kunnen verwijderen. Een potentiometer heb ik (nog) niet geïnstalleerd. De aftertouch op dit toestel werkt eigenlijk nog vrij goed. De aftertouch op het toestel door Roland gerepareerd werkt totaal niet. Ik overweeg dan ook om dit toestel eens te openen en eens te zien wat ik kan doen.

Ben je tevreden van het plaatsen van een pot voor de aftertouch ?

Ik ga deze week ook nog een nieuwe backlicht in m'n wavestation a/d plaatsen, lijkt ook niet moeilijk. Leuke vooruitzichten dus :).
 
Laatst gewijzigd:
Met dat stelpotje werkte de aftertouch zoals op een Yamaha. Heel aangenaam, gewoon net wat harder drukken dan gewoon spel en je zit in het aftertouch bereik. Want gewone oude Roland waarbij je letterlijk de toets moet buigen vooraleer hij reageert, dat vind ik maar niks.
 
( ik gebruik ook sommige kaarten voor de jd990 gewoon in m'n jd800 bv baroque, piano etc soms mis je dan wat patches , maar de waveforms leest hij gewoon )
 
Back
Top