Korg T2ex

blanka

東京都
Lid sinds
17 april 2017
Berichten
718
Locatie
040
T is dat ik er al 2 heb, anders:
https://www.marktplaats.nl/a/muziek-...p-korg-t2.html

Fenominale bak naar mijn idee. Het is in feite een M1, maar dan met diskettes, voldoende capaciteit voor de sequencer, 76 toetsen en 1MB sample RAM voor bijvoorbeeld een lekkere TR-808 drumkit. Ideaal om helemaal los in de woonkamer te hebben om oldschool muziek te maken en composities te schetsen. Verkoper lijkt ook niet helemaal op de hoogte van EX toevoeging.
Beste versie uit de Korg M1 familie (beter dus dan M1, M1ex, M1R, M1Rex, T1, T2, T3, T3ex, M3R)
 
Nee, want die heeft eigen geluidsengine. De synths die ik noem hebben allemaal uitwisselbare patches en PCM kaarten (nou ja, bij de M3R moet je beetje klooien en soms een patch naar combi vertalen). Ook verliet Korg met de 01/W het strakke eighties Knightrider design voor nikszeggende nineties amorfe rommel (werd na 01/W nog erger met Trinity, Z1 etc).
 
Laatst gewijzigd:
Ik kan m er ook wél bij rekenen, maar dan nog is de T2ex de beste. Het uitgebreidere ecosysteem van de M1, 4 MIDI-uitgangen, de HD floppydrive en 1MB sample geheugen maken m naar mijn idee interessanter. En het is gewoon de mooiste uit de familie. De strakke M1 looks maar dan net wat langer.
 
Is AI2 synthese (01/W) minder uitgebreid dan AI (M1, T) dan? Het enige wat ik ervan weet is dat AI2 meer polyfonie, meer sequencerplaats, meer multitimbraal, meer fx en meer ROM heeft, en natuurlijk de waveshaping die AI niet had. Zijn er ook zaken in AI die AI2 niet heeft?

De floppydrive heb je natuurlijk ook in de 01/W FD. User samples kan hij niet laden.
 
Synth-engine is inderdaad verbeterd in de 01/W, sequencer is inderdaad 16 track, maar aantal events is gelijk (net onder 50000). Meer ROM is juist niet het geval: de T2 heeft 8MB, de 01W 6MB, de 01Wpro 10MB (die heeft één extra pianosample van 4MB!). Gekke is, de 01W heeft meer samples met minder MB. Dus of A)compressie, of B)minder deelsamples in multisounds of C)lagere bitrate. Aantal songs/patterns wint de T serie: 20/200 ipv 10/100 bij de 01/W. Floppy kan ook meer bevatten want HD bij T-serie ipv DD bij 01W. Dus 80 liedjes per diskette i.p.v. 20. Resolutie sequencer is weer iets beter bij 01W: 1/96 ipv 1/48
 
Ik ben het helemaal met Blanka eens. Prima bak als je er ruimte voor hebt. Ik heb dan wel geen 2 EX maar een 3 EX die ik tweedehands heb aangeschaft omdat ik het geluid van mijn M-1 zo miste, vooral de effecten. De latere generaties effecten zijn te braaf naar mijn zin. De vele extra's bevielen zo goed dat hij sinds de aanschaf ook dienst doet als sequencer, zowel voor de synth als voor externe apparaten en als masterkeyboard. Het enige nadeel vind ik dat je met de sequencer geen overdubs kunt maken.
 
blanka ik had user sample en ROM sample geheugen even door elkaar gehaald, de T2Ex is inderdaad 8MB tov 6MB voor de 01W.

Ik vind in ieder geval alle serieuze bakken uit deze reeks die ik vanaf de M1 vast gehad heb goed klinken (uit herinnering heb ik een aantal M1, een 01W en een flink grote T maar ik weet niet welke, mogelijk de gewone T2, mogen beroeren), zeker in toepassingen waar je meerdere ROMplers gaat stacken en je track verder maakt met totaal anders klinkende synths. En ze kosten zo weinig dat je niet te lang moet nadenken om eentje aan te setup toe te voegen.
 
Back
Top