house & dance partituren

Groot gelijk heb je...

sommigen hier kunnen duidelijk niet lezen.....

Hier zitten waarschijnlijk heel veel unieke mensen die alles zelfmaken maar waar helaas niemand op zit te wachten...

Waarom zou deze gast niet bladmuziek mogen gebruiken?

Hij begint net?! Ik kreeg op mijn eerste pianoles ook vadertje Jacob....
Misschien wilt hij door No limit van 2 unlimited wel muziek gaan maken, dat kan toch? Dat hij later ook geinteresseerd kan raken door "intellectuele" muziek is mogelijk...

Het lijkt mij toch erg handig om gevoel te krijgen bij het klavier wat je bespeeld.

Trouwens ik durf te wedden dat het aantal mensen op dit forum die een willekeurig piano concert van een grote meester kunnen spelen op 1 hand te tellen is, zo goed zijn ze wel....

Dat gezeik dat je alles zelf moet uitvinden is natuurlijk grote onzin.
En voor degenen die zonodig alles zelf moeten verzinnen, begin dan maar met het instrument.
Want die synthezisers gebruiken ze ook al jaaren. wat een afgezaagd ding is dat zeg....tjonge jonge jonge....

tenslotte er zijn meerdere wegen naar rome, autodidact? ja leuk, Jimi Hendrix is een goed voorbeeld....
maar dat je het ook kan leren een nog beter voorbeeld: Steve Vai....in zijn jonge jaren les gehad van ene
Joe Satriani....en warempel die heeft Kirk Hammett ook LEREN riedelen...waarschijnlijk door het eerst naspelen van Stairways to Heaven of Smoke on the Water ofzo....

ontopic: Ik kan je helaas niet helpen met bladmuziek, maar ik weet wel een winkeltje in hilversum met veel bladmuziek
(ook 2e hands)

Succes!
 
Origineel geplaatst door Alex Omega

Trouwens ik durf te wedden dat het aantal mensen op dit forum die een willekeurig piano concert van een grote meester kunnen spelen op 1 hand te tellen is, zo goed zijn ze wel....


:D Op twee vingers denk ik wel.

En inderdaad ik ben ook begonnen met "boer er ligt een kip in het water" op een oud kraak-orgel.

Als je een beetje muzikaal bent, en dat ben je denk ik, dan komt het allemaal wel goed.

Succes, man

The Bart
 
Wanneer je dance wilt leren dmv een muzikale benadering, zou ik eerder jazz of blues gaan leren.
Dance is soieso al niet enorm op melodie gebaseerd (ja 2unlimited, maar dat is goedkope pop) en al helemaal niet geschikt voor de piano. Dance leent zich niet om goed beschreven te worden op bladmuziek... veel te ingewikkeld lijkt me. Maar wel is veel dance beinvloed door de jazz. Blues is de grondlegger van jazz.
Dus begin met de blues. En probeer met die bodem je muziekgevoel te ontwikkelen, zodat je HOORT hoe een dance stuk inelkaar steekt... en investeer ook tijd om muziektheorie te begrijpen.. dat is een betere methode lijkt me.
 
Ik denk dat deze persoon sowieso op zoek is naar partituren van pop-dance zoals 2 unlimited en dergelijke. Ik kan me niet voorstellen dat je nummers van Adam Beyer wil naspelen op de piano. Of die riedel van Speedy J's Pullover. Hoewel ik de laatste wel eens op gitaar gespeeld heb gehoord.
 
Origineel geplaatst door wiener303
Laat ze maar lachen.

Je verdiepen in muziek notatie is een goed begin. Ik durf te wedden dat heel veel leden op dit forum niet eens een noot kunnen lezen. Niet dat het echt nodig is om tegenwoordig muziek te maken, maar persoonlijk denk ik toch dat je daar je voodeel bij hebt.

Das mss een idee voor een poll: nagaan wie er hier allemaal wel noten kan lezen...
Ik kan wel goed overweg met bladmuziek (heb ong. 8 jaar op de muziek accademie gezeten (dwarsfluit))
 
Origineel geplaatst door kratarknathrak
Of die riedel van Speedy J's Pullover. Hoewel ik de laatste wel eens op gitaar gespeeld heb gehoord.

Da's idd geinig. Enig idee door wie?

Ik heb nl. een zwak voor techno nagespeeld door rockartiesten (mits goed gedaan).
Zo heb ik Gorefest die Autobahn covered en Black Flag die Das Model ten gehore brengt.

R.
 
Origineel geplaatst door wiener303
Laat ze maar lachen.

Je verdiepen in muziek notatie is een goed begin. Ik durf te wedden dat heel veel leden op dit forum niet eens een noot kunnen lezen. Niet dat het echt nodig is om tegenwoordig muziek te maken, maar persoonlijk denk ik toch dat je daar je voodeel bij hebt.

Toch een paar mensen die me (willen) begrijpen... Sommigen willen blijkbaar niet snappen dat ik geen 5 jaar wil wachten tot ik dergelijke dingen kan spelen. Want zoals sommigen wel zullen weten begin je daar niet mee aan de muziekschool... Ik wil liever vandaag beginnen dan eerst 5 jaar (of zo) braafjes één maal per week pianoles te volgen en dan pas beginnen met wat ik echt graag wil kunnen. En dat kan dus via zelfstudie, maar in het wilde weg maar een beetje prutsen is niks voor mij.

Ik volg trouwens notenleer aan de muziekschool (is verplicht als je een instrument ginds wil leren). Voor de zoveelste keer ik wil leren tunes spelen (als ik dat zo mag noemen) en dat lukt voor mij als ik weet wat ik moet spelen. Maar als ik niet weet hoe, dan lukt het niet. Kan het mij verdommen dat het van 2unlimited is of wat dan ook. Al was het van Samson en Gert... Dat is niet de muziek die ik graag hoor. Ik hoor ook niet graag punk maar ik zou wel zoals die gasten willen kunnen spelen!

Origineel geplaatst door Alex Omega
Hij begint net?! Ik kreeg op mijn eerste pianoles ook vadertje Jacob....
Misschien wilt hij door No limit van 2 unlimited wel muziek gaan maken, dat kan toch? Dat hij later ook geinteresseerd kan raken door "intellectuele" muziek is mogelijk...

Je slaat de nagel op de kop. Verder weet ik niet wat je verstaat onder "intellectuele muziek" maar 2unlimited is inderdaad niet mijn cup of tea (zoals hierboven vermeld).

ontopic: Ik kan je helaas niet helpen met bladmuziek, maar ik weet wel een winkeltje in hilversum met veel bladmuziek

Bedankt, maar ik woon in België. Ik vind wel wat dichter bij de buurt.

Origineel geplaatst door maxdox
en investeer ook tijd om muziektheorie te begrijpen.. dat is een betere methode lijkt me

Dat komt nog; die lessen komen in het 3e jaar in onze muziekschool. Ze zijn wel facultatief maar ik ben (en was al) van plan ze te volgen.

Origineel geplaatst door kratarknathrak
Ik denk dat deze persoon sowieso op zoek is naar partituren van pop-dance zoals 2 unlimited en dergelijke

Niet echt, tis mij allemaal gelijk zolang ik er maar uit leer om zelf dingen te spelen voor in mijn eigen tracks. Zoals hierboven neergeschreven ben ik niet liefhebber van dat soort muziek. Maar t'is mijns inziens wel een goede leerschool. Omdat de stukjes die ik zelf wil kunnen spelen/improviseren misschien wel in mijn eigen muziek zullen passen.




Nog bedankt aan diegenen die mij een hart onder de riem staken want ik werd er zo langzamerhand een beetje moedeloos van. :(
 
Origineel geplaatst door Steven V
Nog bedankt aan diegenen die mij een hart onder de riem staken want ik werd er zo langzamerhand een beetje moedeloos van. :(
Graag gedaan! :D

Maar je wilt dus leren spelen en het "Vader Jacob" niveau overslaan!
Mischien is het dan toch een goed idee om je in MIDI-files te verdiepen zoals eerder aangegeven.
Schaf je een goede MIDI-sequencer aan en je kunt in de MIDI-editor precies zien hoe het gespeeld is. En als je noten kunt lezen, zet je die MIDI-file gewoon om in een partituur (score).
En dan kun je dus de MIDI-files downloaden die je wel interesant vindt om na te spelen!

Trust me, MIDIoot knows! :biertje:
 
Hebben ze in veurne geen muziekwinkel dan (of hebben ze die in WOI allemaal kapot geschoten) ? :D

Spring daar eens binnen, meestal vind je wel een piano boek met van die standaard hitjes van weleer erin (bv. John Miles, music , maar das al niet zo simpel). Zo kwam ik onlangs nog een boek van K3 tegen, twijfelde om het ding dan toch niet mee te pakken.

Koop misschien ook een akkoordenboekje voor piano, kan je al wat akkoorden gaan oefenen.

Als je echt specifiek dance muziek wil leren naspelen denk ik dat je idd beter naar midi files gaat kijken en een basic midisequenser programmatje koopt. Ga je wel wat meer moeten prutsen dan met simpelweg een piano boek kopen in de winkel. Maar de meeste dance muziek draait om SOUND en niet om technisch moeilijke dingen. De hoofd melodies bestaan meestal uit zaken die je met één vingertje kan naspelen en daar plaatst men dan vaak bv. een baslijn en een string (gewoon akkoord) onder.

Vraag aan je piano leraar(es) om eens dingen te leren naspelen, hoe je daar kan op oefenen. Dan heb je niet veel nodig van boeken zul je zien.
 
Dat nog niemand 6 is bijgevallen over het bestaan van die partituren; da's namelijk een hele goede. Zijn die er wel? Tja, van de meeste pop wel, maar trance is dan niet zo geweldig spectaculair om op een keyboard na te spelen zonder een sequencer. Heel veel ervan wordt namelijk vrolijk gemaakt door de arpeggiator aan te zetten en een akkoordenprogressie na te spelen; en die progressies zul je even zelf moeten leren. Dan nog; zoveel van dance is dermate simplistisch dat het de moeite niet waard is. In het geval van house is er gul gebruik gemaakt van jazz; een hoop akkoorden zijn basic genoeg, maar ze zijn "gepeperd" met extra noten.

Kijk eens op http://www.chordmaps.com/ < daar staan een hoop hele goede simpele voorbeelden. Er staat ook een diagram met sprongetjes naar akkoorden, de meestgebruikte "licks" zogezegd; en die kom je erg vaak tegen. De rest van de akkoorden (omdat het zich daar meestal op baseert) kun je opzoeken op http://www.looknohands.com/chordhouse/piano/ > vul de normale basis-akkoorden in het diagram in, en "peper" ze door uit de tweede kolom iets anders te kiezen (let wel op het mineur/majeur, dan zit je er niet zo gauw naast)!

http://hnsmusic.org/ > Lessons (wel even een save as doen!) : kijk even hoe deze gast het klaarspeelt. Hij werkt langzaam genoeg zodat je 'm bij kan houden (zet anders even pauze en kijk naar de vingers, luister niet te hard naar het resultaat anders raak je geheid in de war), en je kunt zien hoe hij het speelt. 't is wel een groot bestand, maar voor mij heb ik een hoop waardevolle dingen er van geleerd, zelfs al doet 'ie maar een paar voorbeelden. Je merkt zo wat dat 'peperen' kan uitmaken, en hoe vaak er van gebruik wordt gemaakt.

Even een stom voorbeeldje: Tiesto : Just Be (van wat ik er zo van kan luisteren). Over het algemeen zijn hier de akkoorden wat minder basic; sommige Goatrance kent trouwens maar 1 basisnoot, maar daar doen de arpeggio en de 303 het werk.

Akkoorden zijn majeur tenzij anders aangegeven, bas staat er in haakjes achter.


They say learning to love yourself
Am(A) [C]
Is the first step
Am(A) [C]
But you take what you want to be real
Am(A) [C]
Flying on plains exotic locations
F(F) [A]
Won't teach you
F(F) [A]
How you how to feel
F(F) [A]
Beside the fact
Dm(D) [F]
That you are who you are
Dm(D) [F]
And nothing can change that believe
Dm(D) [F]
Just be
Am(A) [C]
Just be
Am(A) [C]

Bijzonderheden: er zit een soort "extra" basgeluidje bij dat wat spanning erin brengt, elke 1e en 3e tel op de bassdrum (op een 16-step sequencer : noot 1 en noot 13). Die staat in vierkante haakjes aangegeven. De rest van de partituur is eigenlijk niet zo bijzonder; de akkoorden zijn pads, de bas loopt standaard mee (op een 16-step seq : 3, 7, 11, 15), en de rest die je hoort zijn kleine gefilterde arpeggiootjes.

Cause now I know
Am(A)[C]
Is not so far
Am(A)[C]
To were I go
Am(A)[C]
There's not this spot
Am(A)[C]
Since this I feel
Am(A) F(F)
I need
F(F)
To just be
Dm(D)
Just be
Fmaj7 (inversie) (A)

Je hoort er nu bij de eerste akkoorden een extra geluid bijkomen dat per regel omlaagstapt van C - B - A - G - A - G - F - E - F - G - D - C in een "trance-gate" (zie ook ReFX Vanguard VST - stepsequencer :1 4 7 9 12 15 en meestal hoor je de noten op de 1 en de 9 niet).

De rest is gewoon een kwestie van opbouw. Serieus, pak gewoon een standaardakkoordverloop, "kruid" ze een beetje met wat extra noten, en probeer dat eens met een gewoon piano-geluid te spelen in de stijl van Strings of Life (afwisselend bas & akkoorden). Je komt echt wel ergens op uit :). En da's ongeveer hoe de rest het ook doet.

Voeg daarbij aan toe dat de meeste house of dance meestal ontzettend lullig (gebrek aan samples, te lieve geluiden, niet de goede geluiden) klinkt op een home-keyboard en je hebt nog een reden dat je niet zo gauw een partituur vindt. Om over een gitaar of trompet al helemaal maar te zwijgen :D.
 
Origineel geplaatst door MIDIoot
Mischien is het dan toch een goed idee om je in MIDI-files te verdiepen zoals eerder aangegeven.
Schaf je een goede MIDI-sequencer aan en je kunt in de MIDI-editor precies zien hoe het gespeeld is. En als je noten kunt lezen, zet je die MIDI-file gewoon om in een partituur (score).
En dan kun je dus de MIDI-files downloaden die je wel interesant vindt om na te spelen!

Trust me, MIDIoot knows! :biertje:

Goed, is een goed idee. Momenteel wel geen centen voor een softseq, maar daar gebruik ik dan wel mijn Command Station voor.

Wel geen flauw idee waar je midi-files kunt vinden... Google.

[Origineel geplaatst door Toon
Hebben ze in veurne geen muziekwinkel dan (of hebben ze die in WOI allemaal kapot geschoten) ?

Ja die hebben ze allemaal kapotgeschoten destijds... Ik was er wel nog niet bij maar heb het van horen zeggen :D.

Ik studeer echter in Gent (spoorstudent), ik vind ginds wel iets.

Koop misschien ook een akkoordenboekje voor piano, kan je al wat akkoorden gaan oefenen.

Zal ik doen.

Bedankt voor de tips.

@ Yoozer : Heel erg bedankt voor je reactie, een big help! Zeer intreressante links. :halleluja

Voeg daarbij aan toe dat de meeste house of dance meestal ontzettend lullig (gebrek aan samples, te lieve geluiden, niet de goede geluiden) klinkt op een home-keyboard en je hebt nog een reden dat je niet zo gauw een partituur vindt. Om over een gitaar of trompet al helemaal maar te zwijgen.

Ik heb geen home keyboard. Wel een Gem Promega 3 en een Command Station, ik vind wel geluiden die passen bij wat ik speel... En anders roep ik de hulp in van forumlid Cyber_MSD, die bij me in de buurt woont. (Want mijn eigen programmeerkunsten zijn een nada.)
 
Laatst gewijzigd:
Hey Yoozer

hier ben ik blij mee....vooral die 'looknohands' komt me nu goed van pas....


BEDANKT!!!!
 
Origineel geplaatst door Steven V
Ik wil liever vandaag beginnen dan eerst 5 jaar (of zo) braafjes één maal per week pianoles te volgen en dan pas beginnen met wat ik echt graag wil kunnen. En dat kan dus via zelfstudie, maar in het wilde weg maar een beetje prutsen is niks voor mij.

Steven,

Psies, ik begrijp je doel. Je wilt riedels kunnen spelen die je helpen in het produceren van je muziek. Maar het probleem is dat je in het begin alleen maar hele saaie oefeninkjes krijgt!
Zoals ik al zei is BLUES de basis van pop en improvisatie. Improvisatie is een natuurlijke eigenschap van de mens.. vooral voor mensen die graag expirimenteren. Veel tradionele muziekscholen vinden dit blijkbaar van niet, en leren je dit ook niet.

Als dit klopt, raad ik je aan een boek op www.edly.com te bestellen. Zelf heb ik ze ook besteld, en ben erg enthausiast. Hij heeft bijv. een blues boek voor beginners gemaakt die iemand helpt piano te leren. Dit omdat blues simpel is en de structuren vaak herhaald wordt. Hij oppert dat dit daarom netzogoed gebruikt kan worden om TECHNIEK te leren als de bekendere boekjes die uitsluitend saaie oefeningen en kinderliedjes bevatten. Daarnaast heeft hij ook wat beginners vingerzetting oefeningen op zijn site staan. Dit is natuurlijk onomkoombaar, maar lees het en je zult zien dat hij zelfs DAT anders benaderd. Bij hem staat de muzikale ontwikkeling (gevoel/gehoor) voorop.

Dus op naar www.edly.com, leer de blues!
 
Origineel geplaatst door 6 trak
niet te gleufen zeg ...partituren voor Dance!? ...dacht je dat die uberhaupt zouden bestaan dan?
dat is net zoiets als iemand die is afgestudeerd in house muziek... idd, allemaal zeer onwaarschijnlijk...
ik heb een partituur van sensation the anthem:p
 
Back
Top