Kortsluiting in DC aanvoer > Apparaat kapot (hoe dan??)

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.005
Locatie
-
Voor mijn 'soort van' compacte koffer, die ik gebruik om snel mijn sax, gitaar, stem en computer van effecten te voorzien / versterken had ik een universele voeding gekocht om 4 adapters met hetzelfde voltage (+ heel veel overtollig kabel en 'n stekkerdoos) te kunnen vervangen.
Eerst de apparaten getest op deze voeding en werkte individueel prima. Uiteindelijk gisteren het kabeltje (van 1 DC naar 4 DC stekkers uit) gereed gemaakt met de juiste pluggen en polariteit. Alles gemeten en in orde.

Met aansluiten werkte het ook prima, totdat ik de kabel van de mixer/controller een andere route wilde geven terwijl deze was ingeplugd en ineens alles uitviel.
Na meten blijkt dat bij bewegen van de kabel, de trekontlasting het metaal bewogen heeft en contact kon maken met de + (tip). Kortsluiting dus. Meestal is een voeding daar wel tegen beveiligd.. en deze doet het nog gewoon maar de mixer (daar waar de brakke plug in zat) doet het nu niet meer. =(
Natuurlijk is alles wat kapot gaat sheiss maar deze mixers ('n Denon MC6000 mk2) zie je maar heel afentoe tweedehands te koop en mijn koffer heb ik hier op gebouwd dus kan ook niet zomaar even uitwijken.. is ook tevens mijn mainmixer.

Wat ik me nu echt ontzettend zit af te vragen. Hoe kan een apparaat kapot gaan door kortsluiting in de aanvoer van de voeding?? En nog belangrijker, kan ik mijn mixer echt weg flikkeren of is dit soort dingen redelijk goed te fixen??
 
Laatst gewijzigd:
kan ik mijn mixer echt weg flikkeren of is dit soort dingen redelijk goed te fixen??
Om te beginnen, wat vervelend dat je dit overkomt. Het is wat lastig om zoiets op afstand te beoordelen wat er misschien aan de hand is, maar ik zou er nog niet vanuit gaan dat je je mixer nu kan weggooien. Laat een reparateur er naar kijken, wie weet valt het mee en is het te herstellen. Zou op dit moment nog niet denken aan het 'worst case'-scenario.
 
Hey Thanx!! :) Heb toevallig net een maatje gebeld. Hij wil de voedingsregulator voor me checken.. :)
Maar erg vaag dat dit kan. Ik vraag me af of kortsluiting misschien 2 kanten op werkt? De plug maakt ook kortsluiting op het apparaat zelf, als condensatoren nog lading hebben bv.. ik gis maar wat??

Het enige positieve is dat ik jaar toevallig een extra MC6000 heb kunnen kopen op MP. Eigenlijk gedaan omdat er bij een andere mixer iets kapot was gegaan. Ik kan voorlopig dus even vooruit maar wil sowieso een backup exemplaar bij me hebben. Hopelijk is het nog te herstellen en zit het probleem niet op SMD component niveau. Ik meld me iig wel even als ik meer weet..
 
Een spanningsregelaar kan er inderdaad vaak niet goed tegen als de spanning aan de uitgang hoger is dan de ingang. Daarom zit meestal een diode ter beveiliging in de schakeling. Laat je maatje maar even binnen kijken in het apparaat om te zien wat er mis mee is, met een beetje geluk is het weer te herstellen. Kende het apparaat niet, maar zie nu dat het mooi ding is en ik zou inderdaad een backup regelen die zo kunt gebruiken als er iets mis gaat met de andere. Ben benieuwd hoe dit verder gaat, laat dat hier maar weten. :)
 
Een spanningsregelaar kan er inderdaad vaak niet goed tegen als de spanning aan de uitgang hoger is dan de ingang. Daarom zit meestal een diode ter beveiliging in de schakeling. Laat je maatje maar even binnen kijken in het apparaat om te zien wat er mis mee is, met een beetje geluk is het weer te herstellen. Kende het apparaat niet, maar zie nu dat het mooi ding is en ik zou inderdaad een backup regelen die zo kunt gebruiken als er iets mis gaat met de andere. Ben benieuwd hoe dit verder gaat, laat dat hier maar weten. :)

Bedankt voor je berichtje, dat geeft Hoop.
De Denon bevalt echt prima! Ook als controller. Mics en instrumenten laat ik via een iPad mixer binnenkomen op de Denon, mede omdat ik geen virtuele master aandurf met mics (feedback gevaar)
Denon was ook altijd wel een kwaliteitsmerk dacht ik.. en hopelijk blijft dit dan ook bij een klein incidentje.. iets als een kapotte diode :engel:
 
Ja, dacht ook dat Denon meestal toch wel aardig goed spul had. Ik hoop met je mee dat het iets is dat je gemakkelijk kunt herstellen! :)
 
Er zitten twee zekeringen in. De eerste F700 zit via een spoel direct achter de DC aansluiting. De tweede zekering is F701.
Beide zitten aan de onderkant van de IO print.

René
 
Laatst gewijzigd:
Er zitten twee zekeringen in. De eerste F700 zit via een spoel direct achter de DC aansluiting. De tweede zekering is F701.
Beide zitten aan de onderkant van de IO print.

René

Hi Rene, thanx voor je reactie. Dat is heel goed nieuws!. :)

Morgen ga ik langs bij die vriend van me, ben benieuwd.
 
Er zitten twee zekeringen in. De eerste F700 zit via een spoel direct achter de DC aansluiting. De tweede zekering is F701.
Beide zitten aan de onderkant van de IO print.

René

Na wat zoeken blijkt dat er verschil zit tussen de MKI en MKII. F700 en F701 zijn niet gevonden. Maar F2 en F3 wel. F3 zit direct achter de DC aansluiting en is doorgebrand, goed nieuws dus. :)
Verder is het echt inimini klein.. zie foto's:

F3.jpg - Click image for larger version  Name:	F3.jpg Views:	0 Size:	54,6 KB ID:	3712299

F3 op print.jpg - Click image for larger version  Name:	F3 op print.jpg Views:	0 Size:	60,0 KB ID:	3712300
 
Laatst gewijzigd:
Kijk, het lijkt er dus op dat het meevalt. Mooi! :okdan:

Hey, ja zeker goed nieuws!! Maar goed, de ouwe moet er nog uit en een nieuwe erin.. dat wordt nog wel een uitdaging, die onderdelen ernaast zitten er wel heel dicht op. Heb wel een soldeerloupe gelukkig maar wat 'n kleine dingetjes!
Een tinpomp zal wel niet werken gok ik? Heb nog wel soldeerlitze ergens.. en dan per kant tin absorberen maar. Ben ook nog benieuwd welke temperatuur ik mijn soldeerbout afstel.. (voor ik de hele print wegsmelt.. :D)

Dat maatje van me had even uitgezocht hoe het zit met dit soort onderdelen en de codes. Hij is bij Farnell iig te bestellen.. :)
 
Ik denk dat het wel meevalt om het te verwijderen. Om de beurt de beide kanten verwarmen en het laat los. Tinrestanten opzuigen en de nieuwe erin. Mocht het niet lukken om het te verwijderen, het kan helpen om juist een beetje (!) tin toe te voegen. Dan koelt het minder snel af en lukt het beter om beide kanten om en om te verwarmen.
 
ah.. thanx voor de tip! De temperatuur staat nu op 350 dacht ik.. maar misschien beginnen op 250?
 
Heb het ook wel 'ns gedaan, maar dat is een hele tijd geleden. Volgens mij toen bij een temperatuur van ongeveer 300 graden of nog iets daarboven. Ik denk dat 250 te laag zal zijn, het moet wel heet genoeg zodat het niet te snel weer afkoelt als je het om en om verwarmt.

Voor werk vroeger wel meer rework gedaan, met alle tools die je daarvoor gebruikt om het goed te doen. Maar ook dan, een hobby zal het nooit worden... Gelukkig hoef jij nu maar één component, dat zal met "gewone" middelen ook wel lukken.
 
Leuk dat filmpje MPU-401AT ziet er in deze grootte wel erg eenvoudig uit.. :)

Disharmonic Ik heb toen ik mijn soldeerstationnetje kocht een versie met heater gekocht maar nog nooit gebruikt.. sowieso interessant dat filmpje en dat het ook gewoon met een normale soldeerbout kan. Je wordt er misschien ook wel handiger in als je het vaker doet?
Ik moet sowieso nog op de zekeringen wachten dus heb de tijd om wat moed te verzamelen :D Heb de afgelopen week nog even kunnen oefenen met wat pluggen solderen.. de hand was nog redelijk vast.. :) maar dit soort onderdelen is zonder loep echt niet te doen.
 
Ja, een loep (of microscoop) is een aanrader. :) Maar wat ik merk nu ik langzaam op een zekere leeftijd kom, veel licht erop is ook belangrijk! Het hele kleine spul solderen lukt nog steeds wel, maar het kost wat meer moeite. Voor eigen knutselwerk heb ik dan toch liever through-hole componenten, als het even kan. :D
 
Ja , dat kan ik beamen. Op een gegeven moment kon ik niet eens de kleurcodes van weerstanden meer zien.
Na een bezoek aan een echte opticien, bleek dat de varioglazen van mijn pearle bril verkeert gemonteerd waren.
Gevolg veel hoofdpijn, tranende ogen en dichtbij niets meer kunnen zien. Daardoor niet kunnen sleutelen met elektronica. ;{
Inmiddels maak ik wel gebruik van een Velleman hoofdloep, en ben aan het experimenteren met een Android & PC Endscope Cameratje (action).
Werkt leuk en kost weinig.

Ben benieuwd of de Dennon weer gaat draaien. :)

René
 
Back
Top