Uno synth init patch?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.029
Locatie
Apeldoorn
Hoi, ik heb een uno synth van iemand over genomen en ik kan niet uitvogelen hoe je start met een empty patch.
In de manual en op het net beschrijven ze wat er allemaal opzit en wat je ermee kan maar nergens ook maar een woord over een init patch?
Als ik opstart gaat het lampje van de preset branden en of ik nou op het knopje druk of niet, het lampje blijft branden en presets blijft geaktiveerd.
 
Misschien met de editor ?

Ik heb de editor nu even aan gehad voor het eerst maar die reageert wel op veranderingen op de hardware maar zend geen midi naar de uno?
In de settings heb ik midi via usb aanstaan maar het werkt nog niet zoals het moet.
Ik ga straks 'ns even kijken hoe de editor nou precies wel signalen kan uitzenden.
Bedankt voor je reaktie!
 
Er is zelfs in de uno editor geen "init" of "total reset". Ik heb een patch voor je gemaakt met "alles op nul" en slechts 1 oscillator (en de VCA open voor deze oscillator)...

Ik mag geen unosyp bestand uploaden op het forum dus dan maar via "we transfer". Deze kun je in de editor laden en dan heb je een schone lei...

https://we.tl/t-OkQgiP2rj4
 
Er is zelfs in de uno editor geen "init" of "total reset". Ik heb een patch voor je gemaakt met "alles op nul" en slechts 1 oscillator (en de VCA open voor deze oscillator)...

Ik mag geen unosyp bestand uploaden op het forum dus dan maar via "we transfer". Deze kun je in de editor laden en dan heb je een schone lei...

https://we.tl/t-OkQgiP2rj4

Hey dank je 3ddie!
Ik heb 'm binnen gehaald, ga 'm vanmiddag even proberen.:okdan:
Wel een beetje raar dat ze dat over het hoofd hebben gezien. :?
Nog maar een vraagje dan; hoe krijg jij midi vanuit de editor naar de Uno?
Ik had alleen éénrichtingsverkeer van de Uno naar de editor.
Ik las van nog iemand die op windows een probleem had met de editor.
Zit jij misschien op de mac?
 
willem1958 Ja, ik gebruik idd een Mac en heb geen speciale dingen hoeven instellen. Ik zet de aan/uit schakelaar op de stand "USB" en het werkt... beide kanten op. Dus zelf als ik aan knoppen draai op het apparaat dan weerspiegelt dat in de Editor. Je kunt even controleren of je de Uno als "midi device" op je computer ziet. Misschien moet je op windows eerst een driver installeren?

Ik denk dat ze geen echt init patch hebben is omdat het aantal instellingen relatief klein is. Geen uitgebreide FX processor (alleen delay) en maar twee oscillatoren. Het is een relatief simpel apparaat met geheugen voor maar 100 patches.. ik denk niet dat ze er 1 wilde opofferen voor een "init" patch.

Ik hoop dat je 'm met de editor aan de praat krijgt want ik vind dat wel een onmisbare tool. De Uno is echt een heel leuke synth met een verrassend vet geluid. Veel plezier ermee.
 
willem1958 Ja, ik gebruik idd een Mac en heb geen speciale dingen hoeven instellen. Ik zet de aan/uit schakelaar op de stand "USB" en het werkt... beide kanten op. Dus zelf als ik aan knoppen draai op het apparaat dan weerspiegelt dat in de Editor. Je kunt even controleren of je de Uno als "midi device" op je computer ziet. Misschien moet je op windows eerst een driver installeren?

Ik denk dat ze geen echt init patch hebben is omdat het aantal instellingen relatief klein is. Geen uitgebreide FX processor (alleen delay) en maar twee oscillatoren. Het is een relatief simpel apparaat met geheugen voor maar 100 patches.. ik denk niet dat ze er 1 wilde opofferen voor een "init" patch.

Ik hoop dat je 'm met de editor aan de praat krijgt want ik vind dat wel een onmisbare tool. De Uno is echt een heel leuke synth met een verrassend vet geluid. Veel plezier ermee.

Ik heb je patch ondertussen gebruikt, werkt prima en nu gaat alles in Live ook goed.
Het probleem was dat Ableton automatisch de midipoorten aanzet voor de Uno en dan werkt de editor niet, je moet ze juist uitzetten en dan gaat ie wel.
Met die editor kan je wel wat uitgebreider aan de gang alleen jammer dat je niets kan toewijzen aan een hardware controller, je zit dus met de muis te rommelen.
Ik hoop dat ze dat nog een keer in een update veranderen.
De delay werkt alleen via de editor goed want via de hardware vind ik het niet geweldig per drukknop.
Ik moet zeggen dat zo eenvoudig als ie is, zo lekker klinkt ie toch wel en niet zo schreeuwerig als bijv een microbrute.
En dat voor 130 euro tweedehands da's geen geld vind ik.
 
Ik heb je patch ondertussen gebruikt, werkt prima en nu gaat alles in Live ook goed.
Het probleem was dat Ableton automatisch de midipoorten aanzet voor de Uno en dan werkt de editor niet, je moet ze juist uitzetten en dan gaat ie wel.
Met die editor kan je wel wat uitgebreider aan de gang alleen jammer dat je niets kan toewijzen aan een hardware controller, je zit dus met de muis te rommelen.
Ik hoop dat ze dat nog een keer in een update veranderen.
De delay werkt alleen via de editor goed want via de hardware vind ik het niet geweldig per drukknop.
Ik moet zeggen dat zo eenvoudig als ie is, zo lekker klinkt ie toch wel en niet zo schreeuwerig als bijv een microbrute.
En dat voor 130 euro tweedehands da's geen geld vind ik.

Fijn dat je het aan de praat hebt. Ik kan op mijn Mac tegelijkertijd mijn DAW (Logic) en de UNO editor met de UNO laten praten, geen enkel probleem. Je hebt niets aan die informatie behalve dan dat je weet dat je tegen een beperking van windows aanloopt, technisch is het mogelijk om signalen te multiplexen. Misschien zijn er voor windows wel alternatieve MIDI drivers die zoiets mogelijk maken?

Je kunt met een hardware controller de UNO aansturen alleen heb je in de editor geen "MIDI learn" optie. De truuk is om je hardware controller te vertellen welke 'controller' het moet uitsturen als je aan een knop draait. Voor de meeste controllers heb je daar ook software voor en kun je profielen opslaan. Je kunt dus een profiel maken voor je UNO en als je met je UNO aan de slag gaat kun je dat profiel laden en werken de knoppen zoals je verwacht. Je kunt de controllers van de UNO vinden in de handleiding (kun je ook downloaden bij IK Multimedia). Alles is middels MIDI controllers in te stellen bij de UNO. Ze hebben erover nagedacht :okdan:

Ik was ook enorm onder de indruk van de UNO. Ik had me laten verleiden door de actie van IK Multimedia waar je een UNO kon kopen en dan kreeg je 199EUR shop tegoed bij IK. Ik heb voor EUR179 de UNO gekocht (nieuw) en via de actie daar Syntronic bij "gekregen". Ook een mooie deal. Maar het is inderdaad een heel krachtig apparaatje.
 
Fijn dat je het aan de praat hebt. Ik kan op mijn Mac tegelijkertijd mijn DAW (Logic) en de UNO editor met de UNO laten praten, geen enkel probleem. Je hebt niets aan die informatie behalve dan dat je weet dat je tegen een beperking van windows aanloopt, technisch is het mogelijk om signalen te multiplexen. Misschien zijn er voor windows wel alternatieve MIDI drivers die zoiets mogelijk maken?

Ik kan 'm wel syncen met Ableton in ieder geval, dus dat gaat goed.
Ik weet allen niet goed wat je bedoelt met de term "multiplexen", als je dat nog iets meer kan verduidelijken dan graag!

Je kunt met een hardware controller de UNO aansturen alleen heb je in de editor geen "MIDI learn" optie. De truuk is om je hardware controller te vertellen welke 'controller' het moet uitsturen als je aan een knop draait. Voor de meeste controllers heb je daar ook software voor en kun je profielen opslaan. Je kunt dus een profiel maken voor je UNO en als je met je UNO aan de slag gaat kun je dat profiel laden en werken de knoppen zoals je verwacht. Je kunt de controllers van de UNO vinden in de handleiding (kun je ook downloaden bij IK Multimedia). Alles is middels MIDI controllers in te stellen bij de UNO. Ze hebben erover nagedacht

Oké da's mooi, ik heb 'm net dus daar ga ik van de week mee verder dan in ieder geval, thanks!

Ik was ook enorm onder de indruk van de UNO. Ik had me laten verleiden door de actie van IK Multimedia waar je een UNO kon kopen en dan kreeg je 199EUR shop tegoed bij IK. Ik heb voor EUR179 de UNO gekocht (nieuw) en via de actie daar Syntronic bij "gekregen". Ook een mooie deal. Maar het is inderdaad een heel krachtig apparaatje.

Ik heb de kaart voor de syntronic erbij dus die kan ik nog gebruiken, die andere jongen had nooit een account aangemaakt, hij had die uno als cadeau gekregen en na twee keer nooit meer iets mee gedaan.
Je klinkt er positief over dus ik moet nog even kijken wat de syntronic inhoudt?
Ik ben ondertussen wat wezen sequensen met de uno maar je kan lekker wat parameters live recorden zodat je leuke afwisselende dingen ermee kan doen.
Ik vond vanaf het begin het geluidskarakter gewoon wel lekker en als ik nu zie dat ik voor zo weinig geld er best flink lol mee heb en het gevoel heb dat ik leuke tracks ermee kan maken dan is het wat mij betreft helemaal goed.:okdan:
 
willem1958 Sorry voor de onduidelijkheid. Wat ik bedoelde is dat vaak maar 1 programma tegelijk een "apparaat" mag gebruiken door middel van de "device driver" voor dat apparaat. In dit geval "strijden" zowel Ableton als de Uno Editor om toegang tot jouw Uno Synth (apparaat).

Voor sommige typen apparaten zijn er alternatieve drivers. De programma's praten niet meer tegen de echte driver aan, dat doet de alternatieve driver. Dus de alternative neemt exclusieve toegang tot het echte apparaat maar staat toe dat meerdere programma's de alternatieve driver mogen aanspreken.

Dus in jouw geval zouden zowel Ableton als de Uno editor allebei tegelijk toegang kunnen krijgen tot de alternatieve driver. De alternatieve driver voegt alle berichten van beide programma's samen en stuurt die over de echte driver naar de Uno Synth.

Dat principe wordt "multiplexing" genoemd.

Ik heb het eerste weekend dat ik de UNO had een demo track gemaakt. Alle sporen zijn met de UNO gemaakt. Voornamelijk zelf gemaakt of gemodificeerde patches.
https://youtu.be/6-D8QfXNrZo
 
3ddie ; leuke track heb je gemaakt met de Uno!
Ik had even het idee dat bij 0.40 er een polyfonische synth mee ging doen.
Heeft echt zo'n old skool karakter wat je gemaakt hebt, lekker!
Ook flink met de tremolo (of is het de wah?) aan de gang.
Ik heb nog niet alles uitgebreid geprobeerd vandaar m'n twijfel.
Je hebt 'm meteen op vinyl uitgebracht ook?:D
Leuk bedacht zo'n clip met die lp, geinig!
Ik ga ook de komende tijd 'ns kijken of ik wat leuks met alleen de uno in elkaar kan zetten.

Ah nou snap ik je (denk ik)
Met de mac kan je meerdere drivers tegelijk aansturen heb ik wel 'ns gelezen, die klik je dan gewoon aan terwijl met windows heb je die keuze niet.
Dat vind ik wel een nadeel want soms loop je ook tegen beperkingen of gedoe aan.
Maar met de mac gaat dat wel zo handig in ieder geval.
 
3ddie; toch gaat het toewijzen van m'n controller nog niet (helemaal) goed, wellicht kan jij me iets uitleggen?
In de editor van de Uno heb ik als midi in en out de novation sl toegewezen en midi thru ingesteld voor incoming midi.
Alle knoppen werken want als ik bijv de cutof of de lfo verdraai dan hoor je 'm duidelijk.
Maar m'n joystick voor modwheel en pitchbend werkt niet terwijl ik even kijk of alles goed gecalibreerd staat en als ik dan m'n joystick beweeg zie ik de waardes oplopen t/m 127 maar in de editor gebeurt er niets met m'n modwheel en pitchbend?
 
willem1958 Fijn dat je het nu werkend hebt. In geval van twijfel of als zaken niet werken zoals verwacht laat ik mijn DAW (logic) gewoon opnemen wat ik uitstuur en controleer ik of het inderdaad de controller is die ik verwacht dat uitgestuurd gaat worden. Vind ik zelf het makkelijkst om dat je niet in menu's hoeft te duiken van je controller. Opnemen en dan de controllers gebruiken die je wilt controleren en dan in je DAW zien welke controller het ontvangen heeft.

Polyfoon UNO. Ja dat klopt. Ik heb akkoorden over meerdere tracks verdeeld en per stuk opgenomen... net zoals je vroeger met tapes in de weer was om sporen te combineren :-) Ik heb me beperkt tot simpele tertsen... :-)
Ik heb geen effecten gebruikt als ik me goed herinner want ik wilde echt alleen de UNO gebruiken dus alle effecten zoals Wah zijn met de filters van de UNO gedaan en evt. tremolo ook. Ik heb wel ieder spoor apart opgenomen dus ik kan de delay van de UNO en de filters per spoor gebruiken (en dus anders maken). Die vrijheid heb ik genomen ;-) En bedankt voor je compliment maar ik ben nog zo ver weg van waar ik zou willen zijn. Ik moet nog ongelooflijk veel bijspijkeren voordat ik wat fatsoenlijks produceer maar dat is precies waar ik plezier aan beleef dus dat komt goed.

Die "draaiende plaat" video kun je downloaden van YouTube en aanpassen... even de URL zoeken, moment... Ja, ben ik weer :-) ... https://youtu.be/yy7dIhzyiag
in de comments vroeg iemand of deze video gebruikt mocht worden om muziek videos te publiceren en de maker gaf toestemming... ik heb dit in iMovie gedaan dat je bij je Mac krijgt. Niet een heel uitgebreide video editor maar voldoende voor knip-plak, audio montage, titeltjes etc.

Veel plezier met de UNO en ik ben benieuwd wat jij met je Uno maakt. Oh ja en syntronik is (de zoveelste, maar mijn eerste) emulatie van klassieke synths. Leuk om te hebben en mee te spelen.
 
willem1958 Oh ja, vergeten te vermelden er is momenteel een goede actie bij Humble Bundle voor Vegas 15 Pro een video editor voor Windows. Ik ken het zelf niet maar het schijnt een heel goede video editor te zijn. Je krijgt deze voor $25 met nog een hele boel andere tools. Zie maar of het wat voor je is. Actie is beperkt en Vegas 16 is inmiddels uit, daarom is deze zo goedkoop.

https://www.humblebundle.com/softwa...medium=product_tile&hmb_campaign=tile_index_3
 
Bedankt dat je het even doorgeeft maar ik doe niets met video dus ik laat het aan me voorbij gaan.
 
Back
Top