Roland D50/550 template gezocht voor de Novation remote

glowingfish

Ouwe rot
Lid sinds
6 augustus 2010
Berichten
2.211
Locatie
Tapeloop city
Roland D50/550 template gezocht voor de Novation remote.

Editten met mididesigner en sounddiver gaat uitstekend maar zou graag realtime tijdens het produceren aan knoppen willen draaien voor een paar Roland D50/550 paramter.

De novation remote doet hardwarematig dus midicc naar sysex (en andersom meen ik)

Ik vind het een crime om een template met sysex uit te zoeken en te maken. Wellicht heeft iemand dat reeds gedaan en zou heel tof zijn (of een link heeft)

Het verbaasd me dat ik nog niet een ben tegengekomen. Ik heb wel een template voor de juno2 (1 zal ook werken) en werkt perfect en slaat alle automatisering ook in bv. Cubase op en speelt ze ook weer af naar de Juno2.

Alvast bedankt !
 

Attachments

  • roland_d550_lg.jpg
    roland_d550_lg.jpg
    22,5 KB · Bekeken: 167
  • Roland_D-50_Front_(tweaked_image).jpg
    Roland_D-50_Front_(tweaked_image).jpg
    57,9 KB · Bekeken: 144
Dat is helaas niet naast de deur (van Amsterdam). Ik heb een D550 die ik wel tijdelijk had uit kunnen lenen.

suc6 met je speurtocht...

JurgeN
 
ik doe het zo : op de computer MIDI OX opstarten - daarna sounddiver - wanneer je nu een parameter wijzigt in sounddiver, krijg je die te zien in MIDI - OX : die opschrijven en invoeren in de Novation ReMote editor als sysex string, repeat - wanneer klaar template opladen naar de ReMote
 
Jurgen.... Je D550 uitlenen ? Waarom dat dan ? Ik ben niet op zoek naar een D550 maar naar een sysex template voor de Novation Remote 25.... anyway bedankt ;-)
 
Meneer Tiger,

Dank voor je tip, waardeer ik ! Ik heb het geprobeerd met CTRLR en stuur die midi out naar midimonitor van mijn Soniccore DSP systeem. Werkt ook en zie de sysex mesaga van bv. TVF. Ik zie dat de vaste waardes blijven staan en de 2 waardes veranderen als ik de cutoff slider schuif (bv. lower partial 1)

Ik heb ook de sysex messages van alle parameters. Toch gaat er iets mis met het invoeren in de remote. Ik doe iets fout. Ik heb wel de template van de juno 1/2 en die sysex string is korter. Voor de checksum gebruik je ook DV op de remote (als ik het goed heb) Start adres F0 en eind adres F7 voer je niet in.

Wat gebeurt er als je de cutoff parameter van de TVF in Sounddiver schuift en in MidiOX tevoorschijn komt ? Heb je 1 sysex string ?

Ik heb ook Sounddiver en midiOX en zal het proberen.

Aangezien het je gelukt is... heb je niet een mooie template voor de remote dan ? ;-)


Dank en grts Aart
 
hey aart

ik zei niet dat het me gelukt was een templ te bouwen voor de D50
ik zal morgenavond eens kijken hoe het bij mij werkt (in dit specifieke geval)

j
 
Laatst gewijzigd:
Hoi J,


Ik was iets te enthousiast idd, je zei... zo zou ik het doen !

Ik zal morgen een poging wagen met Sounddiver en midiOX of met CTRLR en midiOX. De standaard waardes van de sysex string is met wel duidelijk nu maar de variabelen als je aan de parameter draait en het checksum getal is met nog onduidelijk.

Dank voor de moeite alvast en hoor het graag.


Vr. grt Aart
 
ik zie dat de parameters niet eenduidig veranderen
als je bv de cutoff (TVF) v/d 1ste partial wijzigt naar 5, krijg je dit :
F0 41 00 14 12 00 00 0D 05 6E F7
als je dezelfde parameter wijzigt naar 100 (max) krijg je dit :
F0 41 00 14 12 00 00 0D 64 0F F7

het zijn dus de laatste 2 waardes (voor de F7) die wijzigen wanneer je 1 parameter wijzigt
en de voorlaatste is de echte waarde, ik denk dat de laatste waarde een controle is

je zou dus je template zo kunnen construeren :

TVFp1.jpg
 
Ha Jurgen,

Super dank voor het checken en de info met de prtscrn. Apregiate it !

Ik ben inmiddels ook weer wat verder aan het onderzoeken geweest en het klopt idd dat het om de laatste 2 'values' gaat voor einde van de sysex string (F7)

Gelukkig heeft Novation voor de schecksum DV bedacht en briljante set en hoeg jezelf niet meer te gaan berekenen. Hoe ze dat gedaan hebben ?

Waar het mis gaat volgens mij is de fixed value van de waarde(s) van de parameter. In dit geval 4D en die staat voor de Cutoff van de TVF (lower partial 1 meen ik ?)

Als ik de slider verschuif waar ik de sysex string aan heb gekoppeld dan gebeurt er niks. Ik heb waarde (value) 00 ingevuld, heb waarde 20 ingevuld en wellicht dat de cutoff naar 20 zou schieten maar helaas.

Als ik met CTRLR de cutoff verscuif en dat bv. opneem in Cubase en de sysex bekijk dan zie je dat de waardes wel veranderen. Als ik met de remote schuif en het opneem in Cubase dan blijft hij op 00 staan (in de sysex string heb ik hem ook op 00 gezet)

Daar gaat dus iets mis.

Nu heb ik ook een Remote Zero SL en die is wat moderner en met een display voor elke parameter en je kan hem op Roland instellen qua sysex.

Ik heb daar nog niet echt mee gestoeid en zal dat eens proberen om met de editor er een sysex string naar toe te sturen.

Eerst een update doen van de firmware want daar begon hij over te zeuren. Studio computer niet op internet dus even aan andere computer koppelen maar dat moet geen probleem zijn.

Weer een stapje verder maar het jeukt me dat het nog niet lukt ;-) Waarschijnlijk straks een Ooooh moment en iets stoms over het hoofd gezien.


Ik houd je op de hoogte en nogmaals hartelijk dank.


Vr. grt Aart
 
moet je die D50/550 niet in een soort (sysex) recieve mode zetten? wanneer ik eerste parameter wijzig in sounddiver zijn er nog een heleboel andere strings die (eerst) komen
(bv. mijn EMU MP7 moet ik eerst een (sysex) sessie openen met een commando, anders luistert ie niet naar sysex)
 
Hoi Jurgen,


De D550 reageert wel op alle sysex messages met CTRLR, Mididesigner etc. Wel goed dat je het aangeeft want ik ga eens kijken of er toch iets zit wat niet goed staat.

De hamvraag is in deze topic 'hoe krijg je een Novation remote zover dat als je de potmeter draait/schuift de value van de parameter meeloopt (de value voor de checksum dus)


Wat alles maar midiCC ;-)

Ik zal Novation eens een mail sturen maar of die reageren ? Kan ook eens op hun fora de vraag posten.


The search goes on !

Make music en dank maar weer

Grt Aart
 
Hoi Jurgen,



Heb het Novation remote sysex verhaal opgelost, ik had het al opgegeven maar het bleek eenvoudig te zijn. Waarom staat dat nergens bij Novation en gebruikers ?





Het gaat om de 2 values voor de F7 voorlaatste is de value van de parameter en dat werkte wel als ik een getal intikte maar hij was fixed en er gebeurde niks als ik aan de slider schuif (dat verhaal wisten we dus reeds) Lastig lastig en lastig verhaal het sysex gebeuren in dit geval. De checksum doet de Remote zelf gelukkig en hoef je niet uit te rekenen en zet je DV neer. Blijkt dat je voor de parameter value ook DV moet zetten. De remote maakt er van de DV wel 7F (hoogste value in het hexdecimal gebeuren ? 127) wellicht dat het met een andere parameter een ander getal is maar het werkt !!

De editor laat het alleen niet toe met 2x DV dus .... DV DV F7. Als ik het op de remote zelf doe dan werkt het wel (vreemd)



Cubase neemt het ook allemaal netjes op en speelt het ook netjes af. Ik moet alleen nog even kijken of hij de sysex strings software matig afspeelt als ik de remote op een andere template heb staan maar vermoed van wel. Zie de sysex values in de score staan. CPU power vreet het ook niet.





Wel de schuiven en knoppen eerst op nul zetten voordat je Cubase start.


Grts Aart
 
Back
Top