Tip ivm cassetterecording

Riky-D

No need 4 drummers.
Lid sinds
20 januari 2009
Berichten
1.085
Ik wil graag een meer Lo FI sound bekomen voor men nummers, de tape simulatie vst's bieden me dit niet echt en wil het dus graag via een cassetterecorder verkrijgen.
Ik twijfel nog om aparte sporen op te nemen en terug te digitaliseren of ineens het gehele afgewerkte nummer.

Zijn er mensen met ervaring?
Welke workflow hanteren jullie?
Welk materiaal wordt gebruikt?
Hebben jullie misschien praktische tips?
Ga ik best voor multitrack of kom ik er met een cassettedeck?

Dank bij voorbaat!

grtz
R
 
ik had een goed cassettedeck met metal tapes en was erg blij met het geluid. Vaak alleen parts bv een beat of bass maar hele tracks maar 1 keer gedaan.
Gebruik je gewoon ferro tape ( normal possition) dan krijg je meer ruis / minder dynamics.
Zal wel een 3kops deck aanraden omdat je zo precies hoort hoe het geluid van tape klinkt.
 
Ik weet niet of je voor lo-fi meteen een tapedeck of cassettedeck nodig hebt...
Ik werk met tape en wil alles behalve een lo-fi sound. Ik zou eerder een goede 31-bands eq gebruiken evt. in combinatie met een reverb pedaaltje.
Kan je lekker mee frequenties manipuleren :D.
Of, neem je muziek op met het luizige microfoontje in je telefoon of beter nog, gebruik een lekkere ouderwetse telefoon en meng die opname in je DAW onder je origineel.
Of, gebruik je hoofdtelefoon als microfoon. Pomp deze in een microfooningang (zonder fantoomvoeding!!!) en spreek in de schelp of hou deze voor een speaker waar je muziek door speelt. Instant twenties geluid uit de vorige eeuw! :D.
Vele sounds zijn een subtiele combinatie van verschillende factoren ;).

Cheers,
Exo. :mega:
 
Laatst gewijzigd:
Hisss is where the EQ isss :D. Beide voorbeelden die je aanhaalt kan je bereiken met een 31-bands EQ.
Het is wat zoeken en meestal subtiel bewegen met de schuifjes maar je krijgt het er uit.
Of, als je toch tape wilt, neem je muziek op op een normal of ferro tape (de rest is te goed :D) en laat een tijdje (paar weken) in de zon of op het gloeiend hete dashboard van je auto liggen.
Dat werkte vroeger altijd en nu dus ook nog ;).
En niet te vergeten, afspelen met vuile koppen :dubbel:.

Cheers,
Exo. :mega:
 
Hisss is where the EQ isss :D. Beide voorbeelden die je aanhaalt kan je bereiken met een 31-bands EQ.
Het is wat zoeken en meestal subtiel bewegen met de schuifjes maar je krijgt het er uit.
Of, als je toch tape wilt, neem je muziek op op een normal of ferro tape (de rest is te goed :D) en laat een tijdje (paar weken) in de zon of op het gloeiend hete dashboard van je auto liggen.
Dat werkte vroeger altijd en nu dus ook nog ;).
En niet te vergeten, afspelen met vuile koppen :dubbel:.

Cheers,
Exo. :mega:

Nice, thanx man!
Zo goedkoop klinken gaat me dus nog iets kosten ook ;-)
 
Hij simuleert eigenlijk 3 decks:
  • Hifi/Swiss series/Ampex 456
  • ProFi/Japanese series/Ampex 456
  • LoFi/4 track studio/Cassette
En ja, hij is wel duur, maar heeft dan weer geen stroom nodig...
 
Heb je als software de SMACKOS TAPE STATION wel eens geprobeerd.
Hij heeft dat ding niet voor niks gemaakt en hier op het forum geplaatst, voor ons ;)

Als je een hardware alternatief zonder tapes wilt proberen, zijn er genoeg tape saturation pedalen te koop als alternatief voor de tip hierboven.
En als diy, zijn er zelfs enkele goedkope passieve schemaatjes met een paar diodes om soft clipping te bereiken [ daarom snap ik die hoge prijs ook niet]
 
Heb je als software de SMACKOS TAPE STATION wel eens geprobeerd.
Hij heeft dat ding niet voor niks gemaakt en hier op het forum geplaatst, voor ons ;)

Als je een hardware alternatief zonder tapes wilt proberen, zijn er genoeg tape saturation pedalen te koop als alternatief voor de tip hierboven.
En als diy, zijn er zelfs enkele goedkope passieve schemaatjes met een paar diodes om soft clipping te bereiken [ daarom snap ik die hoge prijs ook niet]

Ziet er erg leuk uit maar dan moet ik men ableton upgraden ;-)
 
En als diy, zijn er zelfs enkele goedkope passieve schemaatjes met een paar diodes om soft clipping te bereiken [ daarom snap ik die hoge prijs ook niet]

Tja, diy kan het altijd goedkoper. Check de 'tin can modular' video maar. Één osc maken kost hem ongeveer $4. Als je het moet kopen het veelvoudige ervan.


Heb je als software de SMACKOS TAPE STATION wel eens geprobeerd.

Ziet er erg leuk uit maar dan moet ik men ableton upgraden ;-)

Misschien kan hij er er ook één voor cubase maken :?
 
Zoek toevallig iets soortgelijks, moet zeggen dat die Smackos Tapestation me aangenaam heeft verrast! Mijn tr 909 heeft nu echt bijna die sound die ik al een tijd erin zoek!
 
Mij heeft dit onderwerp toch een paar weken gejeukt .
En ik heb een eenvoudige hardware oplossing hiervoor gevonden , en natuurlijk gebouwd naar het schema.
https://www.audioxpress.com/article/you-can-diy-build-the-mojo-maestro
In plaats van de 1n270 heb ik een stel oa's gebruikt waar ik nog een grote stapel van heb liggen.
En dat doet het ook naar wens.

Het resultaat is verrassend goed , zeker in vergelijking met mijn tapedecks.
Een tapedeck geeft toch altijd een grotere ruisdrempel , en het schemaatje is toch redelijk ruisvrij.

Overigens zijn onderaan die pagina wat sounddemo's te horen.
 
Back
Top