Help! Ik krijg mijn mix niet goed [Reason 10.x]

datucker

Ingeburgerd
Lid sinds
18 januari 2003
Berichten
58
Locatie
Twente
Hoi,

Mijn eeuwige worsteling: de mixing (dus niet eens de mastering) van een track.

Hoewel ik in de loop der jaren steeds meer inzicht heb gekregen in mixing technieken, blijf ik het lastig vinden. Pink Noise mixing, mono mixen, panning, mono maken van lage kanalen, mastering tools uitgeschakeld laten tijdens mixen, EQ'ing, HP-filtering, parallel processing, compressing (al dan niet sidechain)... Ik ben bekend met de technieken en tóch lukt het mij op de e.o.a. manier vaak niet een cleane mix te maken. Ik heb weliswaar KRK-monitoren maar soms lijkt het dat alleen maar moeilijker te maken (neiging om te veel bas toe te voegen).

Concreet: wie zou mijn min of meer afgeronde track (heel cheesy EDM deze keer) mixtechnisch willen oppoetsen. De track is in Reason 10.1 en gebruikt Sylenth1 als VST, Antidote en Predator RE's.

Sowieso lijkt het mij leuk om eens een keer een co-op te doen met een andere Reason-gebruiker (stijl: alles wat elektronisch is dus niet per definitie in de dance-hoek).
 
Ik gebruik reason 10 en doe verschillende (EDM/HDM) tracks voor verschillende labels ermee. Ik maak geen gebruik meer van de SSL mixer, met uitzondering van de channel faders, omdat ik de EQ van de SSL te beperkt vind en ik graag modules snel achter elkaar plak. Bijvoorbeeld EQ + (multiband) compressie + khz stereo. Ik werk eigenlijk altijd in de inserts slots van kanalen.

Bekend zijn met de technieken is niet genoeg, ervaring opdoen wel. De key is luisteren naar je referenties en erachter komen waarom iets anders klinkt, of op z'n minst niet zo klinkt als je wilt. En dat doe je door uren te maken. Bv: wat nou als ik die EQ zo en zo afstel, of dat ik juist geen compressor gebruik op dat geluid.

Eerste wat ik zou doen: EQ/filter weg op een kanaal wat niet van toepassing is, zoals laag bij hihats of hoog bij pure basslines. Zo voorkom je vervuiling van je mix met ongewenste frequencies.

Eén van mijn belangrijkste tools om heel snel tot goeie resultaten te komen is gebruik van de RE60 analyzer, zet ik na de master output, voor de soundcard input bovenin. De plaatsing is in de insert slot van de masterbus: https://shop.propellerheads.se/rack-extension/re-60-real-time-spectrum-analyzer/

Die zet ik op peak (A/P) en response time 3. Als een geluid te zacht of te hard binnenkomt regel je de hoogte van het spectrum met de reference knop.
De hold knop staat aan op de plaatjes, om een screenshot te maken, normaal staat die natuurlijk uit.

Ik heb allerlei analyzer gebruikt in het verleden, maar 1/3 octaaf band vind ik het snelste werken. Muziek blijft toch dynamisch dus het heeft geen nut om 1024 frequenctiepunten in de gaten te gaan houden. Met deze 31 bandjes heb je het grote plaatje snel in zicht maar is het ook precies genoeg om snel te zien in welke regio er een probleem zit.

Als ik individuele kanalen ermee bekijk zorg ik dat er niet te hoge pieken ontstaan, zoals in dit voorbeeld:

attachment.php


Het bijsturen doe ik meestal met de REQ131 equalizer, aangezien die met dezelfde banden werkt als de RE60 en je dus 1 op 1 visuele feedback hebt die direct klopt en je snel kan doorwerken: https://shop.propellerheads.se/rack-extension/req131-31-band-eq/

p19jmkh9rl14df1t9g1u7b1fkveu0c.png.10000x10000_q85.jpg


Het is soms even kijken welke MODE (db range) op de REQ131 het beste tweakt, als je zit je pielen op 12 dB, zet hem dan op 6 dB voor meer precisie. Lukt het je net niet om die sweet spot te halen, zet hem dan weer terug op 12, want dat betekent dat je dus over de helft van de bovenkant van de EQ schuif wil afstellen met 12 db, wat met 6 db niet lukt. Groot voordeel van de REQ131 is dat ik direct de HPF en LPF ondering kan gebruiken om onnodige zooi weg te cutten.
Alleen als ik grotere lappen moet EQen pak ik een parametrische EQ, zoals de Synapse GQ-7, maar er zijn meerdere opties. De standaard mclass gebruik ik nooit voor de afwerking, vooral niet als het om hoog boosten gaat.

Als je dat bij alle kanalen hebt gedaan, stel je de levels met de SSL mixer kanaal fader op elkaar af wat prettig luistert. Doe dit ook op zeer zacht volume zodat je hoort dat alles genoeg aanwezig is of juist teveel overheerst. Gebruik naast monitor speakers ook een goeie koptelefoon voor de zekerheid (en eventueel andere aangesloten systemen).

Bij kanalen die stereo zijn gebruik ik de kiloheartz stereo module:
https://shop.propellerheads.se/rack-extension/khs-stereo/

Met de width kan je de stereokanalen maximaal breed maken, zorg ervoor dat je net het rode randje aanraakt maar niet constant. Dan zit je qua fase veilig en heb je wel een lekker breed geluid op synths, reverb, chorus etc.

Check dan je eindmix visueel, die "moet" dan ongeveer rondom deze vorm zitten:

attachment.php


Dit is geen exacte wetenschap, maar in de praktijk zal je snel resultaten bereiken op goed niveau als je dit een beetje als middelpunt aanhoudt. Af en toe een stemmetje wat erbovenuit peikt is prima, het gaat er vooral ook om hoe het klinkt qua verstaanbaarheid zonder schel te zijn.
Pas op met 8 en 10 khz, die schiet snel uit de bocht, een tandje milder geeft het geheel vaak een wat frissere cleanere sound, waar ik dan weer fan van ben. Het is ook afhankelijk van wat voor soort track je omhanden hebt. 12 khz buig ik al af vaak. 16 khz is er nog net wel, boven de 18 khz begin ik verder af te buigen. De meeste mensen horen het niet eens en het verlies is al groter dan dat bij streamdiensten en 320 cbr mp3.

In de masterbus insert gooi ik dan vaak een REQ131 om wat bij te sturen, het kan zijn dat je mix bv goed klinkt maar je al meer richting het masteren moet denken, door het geheel bij te sturen om op bovenstaande mix voorbeeld te komen.

De rest zijn mastering dingen, dus dat is een uitgebreider verhaal.

Ik denk dat je hiermee al een eind op weg bent, ookal heb je hiermee nog niet alles opgelost. Grotere problemen komt er vaak multiband compressie bij kijken per kanaal (en in het slechte geval op de master) of simpelweg de keuze om dat geluid gewoon zachter te zetten en alleen de pieken te gebruiken als accent van dat kanaal, en niet een gladder uitgestreken resultaat zoals hierboven genoemd. De creatieve keuzes zullen blijven bestaan :okdan:
 

Attachments

  • EQ.png
    EQ.png
    420,5 KB · Bekeken: 117
  • MIX.png
    MIX.png
    228,5 KB · Bekeken: 123
Laatst gewijzigd:
Dank voor het uitgebreide antwoord. :halleluja

Hehe, natuurlijk, alleen bekend zijn is niet genoeg. Maar geloof me, ik heb al uren en uren besteed aan het mixen van diverse tracks. En vaak kom ik wel een heel stuk vooruit maar het is nooit zoals ik het éigenlijk wil.

Een gedeelte van wat je aandraagt doe ik al, maar het checken op te grote pieken op individuele kanalen kan wel eens een goede tip zijn. Ik heb de RE60 niet maar snap het idee en kan dat wel met een andere analyzer proberen (for starters).

Voor EQ'ing gebruik ik zelf de GQ7 (of de SSL EQ maar die is i.d.d. niet erg flexibel). Heb die REQ 131 al verschillende keren overwogen aan te schaffen. Het uiterlijk stoot me zo af... wat lelijk is de GUI van dat ding... Misschien moet ik daar maar doorheen kijken...

Kan ik ergens wat van je werk beluisteren? Ben benieuwd naar hoe je het weet te laten klinken.
 
Back
Top