Welk midi 49 toetsenbord met aftertouch

Heine

Passief toetsenist
Lid sinds
28 mei 2004
Berichten
629
Locatie
de buurt van Rotterdam
Dames, heren,
ik ben op zoek naar een lekker spelend midi-keyboard met 49 (of 61) toetsen, voorzien van een lekker spelende niet te luidruchtige toetsen MET aftertouch. Hoe meer knoppen/schuiven, des te leuker :-)
Ik zie diverse modellen in de muziekwinkels en op marktplaats aangeboden worden, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Welk model/type raden jullie aan of juist af ?
 
+1 voor Novation.
Veel beter vindt je ze niet.

Roland A-500 heeft polyfone aftertouch maar ik heb er geen ervaring mee hoe het keyboard speelt.
 
@gentleg
dubbel doel:
- aan mijn macbook hangen voor logic en/of
- aansturen synths die geen aftertouch hebben maar wel snappen

Zag laatst een Arturia met van die leuke zijkantjes, maar zonder de software. Las daar wel weer mixed geluiden over qua prettige toetsen. Snap ook wel dat dat best wel persoonlijk is, maar er zijn af en toe echt pruttoetsen-gevalletjes.
Het toetsenbord van mijn Roland Gaia is in mijn ogen zo'n knudde-geval. De XP-80 had juist weer een erg fijn toetsenbord.
 
Heb sinds een half jaar een Roland A-500Pro, maar ben ook al weer aan het kijken naar iets anders. Het klavier en de knoppen zijn van prima kwaliteit, maar de fabrieksafstelling van de aftertouch..... alsof je met je complete familie aan de toetsen moet hangen om het te laten werken. Er is een modificatie (een potmeter binnenin moet anders worden afgesteld), maar dan nog is het veel en veel te zwaar. Dat je iets van nadruk moet geven is logisch, maar niet zo erg dat je je vingertoppen ziet verkleuren vanwege de kracht die je moet uitoefenen op de toetsen.
 
Korg prophecy heeft fijne aftertouch. Mijn ervaring met al die 37 en 49 midi keyboards is dat ze eigenlijk allemaal zuigen op het belangrijkste onderdeel, de toetsen. Dat geldt eigenlijk ook voor de meeste grotere duurdere synths. Zo was voor mij het belabberd plastic spons gevoel van de Nord Lead en Wave een enorme afknapper.

Voor master keyboard duties kan je beter voor weinig een K20xx of DX7 in huis halen.
 
Een DX7 is ook niet alles. Geen transpose, en op mijn mk2 krijg ik nauwelijks velocity boven de 100. Misschien ligt dat van de velocity aan mijn exemplaar. Met name het gebrek aan transpose is erg onhandig. Kan ik vaak geen drums mee inspelen.
 
Als je iets wil wat je echt een lange tijd gaat gebruiken zou ik zelf eigenlijk stiekem kijken naar een oudere Motif of zo. Die komt niet in een 49-toetsen variant maar het toetsenbord is zoveel beter dan een gemiddelde controller - en een Komplete Kontrol 61 is ook niet goedkoop (maar speelt wel heel fijn).

Als dat toch boven budget ligt gaat mijn stem eigenlijk ook naar een A500 Pro. Ik heb hier een A300 Pro en de toetsen spelen fijn genoeg, en ook genoeg knoppen. Het enige grote nadeel voor mij is dat key transpose op een volstrekt idiote manier is geïmplementeerd - je moet er voor in een menu duiken. Onvoorstelbaar, zeker omdat dat op vrijwel elke andere Roland-machine supersimpel is.
 
+1 voor Novation SL

Behalve prima toetsen ook een hele hoop programmeerbare schuifjes, draaiknoppen en (velocity sensitive) pads.

De SL MK1 is ook af en toe voor weinig tweede hands te vinden.

Automap (software) aan de praat krijgen voor "oude" appraten als de SL MK1 op nieuwe besturingssystemen (64 bit) kan een uitdaging zijn (geen officiele support meer voor "oudere" devices).

De MK2 heeft nog meer snufjes. En wordt ook zeker nog op veel platformen officieel ondersteund. Maar kost dan ook meer dan een 2e hands MK1.
 
Automap is overigens meestal wel aan de praat te krijgen voor "oudere" apparaten.
 
En zoals ook al gesuggereerd:

Omdat het om een MIDI Controller/Master keyboard gaat (en dus "ouderwetse" MIDI in/out via MIDI DIN kabels....

Er zijn vanaf de jaren 90 mooie synthesizers geweest met prima keys en evt ook master / controller functies..

Als je die nu 2e hands nog kunt vinden kosten ze meestal een fractie van destijds. En je hebt er een "gratis" synthesizer bij.

Wel vaak minimaal een octaafje meer aan toetsen.
 
Vond een poosje geleden bij Bax in A’dam een Numa Compact 2 echt lekker spelen. Heeft een tp9 semi-piano toetsenbord van Fatar. Is een licht ding, met eigen geluiden en effecten, eigenlijk een goedkope stage piano, maar speelde echt lekker. Alleen heeft ie geen wielen maar stickies die ik maar zo zo vond.

Zag op hun site dat ze nu ook een SL studio toetsenbord hebben met 73 keys. Die heeft overigens wel hameractie. Moet je van houden.
 
Laatst gewijzigd:
Genoeg lekkers, da’s duidelijk. Ben er nog niet uit, maar ook nog niet jarig, dat is mei, dus ik heb nog even de tijd. Zoek wel iets van max 49 toetsen, mag zonder interne geluiden, die haal ik wel uit mijn andere speeltjes.
 
+1 voor Novation SL

Wat misschien ook goed is om te vermelden is dat behalve dat Novation top midi controllers maakt ook hun support top is.
Ik heb 't zowel met m'n sl als met m'n ultranova gehad dat ik gebruik maakte van de chatfunktie en dan nemen ze de tijd voor je en dat gaat een stuk sneller dan mailen bijv.
Ik heb 't zelfs een keer gehad dat een medewerker later op de middag nog een clipje van de settings op de ultranova die hij gemaakt had nog naar me mailde, echt top!
 
Back
Top