Export van ASIO4 (top geluid) naar WAV (slecht geluid)

rick8245

Stamgast
Lid sinds
13 november 2009
Berichten
288
Locatie
biddinghuizen
Veel op internet gezocht maar ik heb de oplossing nog niet kunnen vinden.:frons:

Als ik in Ableton iets maak en afluister BINNEN Ableton is het geluid met ASIO4 heel erg goed en vol. Als ik de track dan exporteer naar WAV is het geluid een stuk minder en behoorlijk flets.

Met het exporteren heb ik van alles al geprobeerd, 44 K, 48 K, 16 bit depth, 24 bit depth. Dither, No dither, 256 samples, 512 samples etc etc.

Hoe krijg ik een export naar WAV naar dezelfde kwaliteit als in ASIO4 ??
 
Huh?

Kort door de bocht:

ASIO4 is slechts een audio interface/driver, bedoeld om zo efficiënt mogelijk zoveel mogelijk schakels tussen input (bron) en output (DAC) te omzeilen, om tot zo min mogelijk latency te komen.

WAV slechts een audio formaat. Meestal Lineaire puls Code Modulatie (LPCM, uncompressed). Er zijn verschillende samplerates en bitdepths mogelijk. Een audio CD gebruikt bijvoorbeeld een 44.1 kHz samplerate en een 16 bit bitdepth.

Als je een WAV afspeelt, door welke driver/interface gaat dat dan? Als dat iets anders is dan diezelfde ASIO4, dan liggen er misschien extra schakels in het audio pad die iets met het signaal doen.

Ik neem aan dat beide signalen uiteindelijk wel door dezelfde DAC gaan? Want als het door verschillende DAC's gaat (bijv. extern/intern) dan zou ook verschillen kunnen geven.

En...is de bitrate en bitdepth van de input (bron) gelijk aan die van de output (DAC)? Anders kan een bitrate en/of bitdepth transformatie ook nog tot verschillen leiden. Output van een DAW (of WAV) op 192 kHz / 24 bit naar een DAC die max 96 kHz / 16 bit ondersteund bijvoorbeeld. Bij dergelijke transformaties komt mogelijk iets als Dithering om de hoek kijken om op een "onhoorbare manier" de "gaten" te dichten die door extrapolatie of middeling kunnen ontstaan.
 
Je bedoelt ASIO4ALL met ASIO4? Maar vreemd dat je een klankverschil ervaart. Je hebt diverse formaten geprobeerd, maar het aantal samples (256/512) zal zeker geen invloed hebben op de export kwaliteit, dit heeft alleen invloed op de latency.
De bitdiepte (16/24) dan weer wel, maar dit heeft meer invloed op de Signaal ruisverhouding.
Het verschil tussen 44k en 48k zul je een beetje kunnen horen aan het hoog maar een 44k wavefile moet gewoon goed klinken..

Het enige wat ik kan bedenken waarom iets 'minder' of 'flets' klinkt is dat "convert to mono' staat aangevinkt.. maar waarschijnlijk onderschat ik je kennis daarmee behoorlijk.. so, excuse me if so :)

edit: zie dat Krurqx ook al gereageerd had over een aantal gelijke zaken.. maar ben heel benieuwd hoe geluid dan klinkt. Heb je misschien een export op 44k 16 bit? Die zou je dan kunnen uploaden. :)
 
Vreemd,

in principe zou de wav file bijna gelijk moeten zijn aan wat je in realtime hoort in je daw. Een enorm verschil daartussen zou je daar niet moeten kunnen horen.

Het lijkt me een externe factor dat dat veroorzaakt, misschien heb je wel subgroepen actief waarin je alle audio inputs tegelijk monitort en render je bijvoorbeeld brom en ruis mee via niet gebruikte kanalen.

Je zult veel meer moeten vertellen over hoe je je project hebt opgezet om een richting te kunnen bepalen waardoor dit komt. (dus is het audioloops / vst only) of integreer je hardware in bussen (realtime of niet), of luister je de asio kanalen via een andere bron af dan je wav file, en veel meer van dat soort dingen.

In ieder geval heeft asio er niets mee te maken.

Probeer anders eens een wav / mp3 file in ableton te slepen en render die eens terug, dus zonder plugins of wat dan ook, dan zou je toch echt wel hetzelfde resultaat moeten krijgen.
 
Je setup staat in je signature maar je audio-interface mist. Wat gebruik je? :)

Ik weet dat (nieuwere) RME en MOTU zaken zoals EQ en compressors ingebouwd hebben per kanaal; als er zoiets in je masterchain aan staat maar je Windows Media Player (of Winamp, Foobar, etc) gebruikt de Microsoft Sound Mapper en niet de ASIO-driver, dan kan er inderdaad verschil zijn.

Of andersom: wat je gebruikt om je .wav af te spelen heeft er een verkeerd ingestelde EQ op.

Zet de gerenderde wave file op een nieuwe track in Live. Zet de "Utility" device er op en kies de "invert" preset. Theoretisch gesproken zou die moeten nullen tegen wat er op de Master wordt afgespeeld.
 
Dank voor de info Kwurqx.
als ik WAV afspeel is dat gewoon buiten Ableton om dsu zal dat wellicht via de Windows 7 drivers gaan. Zo ver ik weet is dit de meest voor de handliggende manier.
Geen idee hoe anders die weg van het signaal is en of hier extra schakels tussen zitten.
Kan ik dat ergens achterhalen?

Ik weet even niet wat je bedoelt met een DAC ?? en ook niet of dit van invloed is.

Heb jij nog tips verder waar ik naar zou kunnen kijken ??
 
DAC: digitaal naar analoog converter

Probeer de dingen die quifster en ik hebben gesuggereerd en vertel even welke audio-interface je hebt :)
 
Dank allemaal voor het meedenken.
Bij deze wat antwoorden op de verschillende vragen.


Ik gebruik een esi mu4xl interface en convert to mono staat niet aangevinkt.
De WAv speel ik af met de standaard tooling van Windows 7 . Maar ook op SC klinkt het echt vaag en dof.

Hoe kan ik die subgroepen zien quifster ??

Deze link klint dof, je hoort hier bijna niet de hartslag en de zwaar ademende man.
dit is met 44k en 16 bit. Terwijl de kwaliteit IN ABleton subliem is

https://soundcloud.com/xsyntax/ontherun

Alle tips zijn welkom
 
Hoe kan ik die subgroepen zien quifster ??

Als je niet weet wat subgroepen zijn in ableton dan heb je ze ook niet, aangezien je ze zelf moet toevoegen, dus daar ligt het probleem niet.

Ik denk dat je je vooral even moet concentreren op de wav file rendering zelf en de windows afluistering, de tips die yoozer gaf lijken mij het meest voor de hand liggend, dus dat je via windows via een sound mapper luistert met bijvoorbeeld verkeerde panning, of mono, of dat daar een eq op ingesteld staat.

De track beoordelen via soundcloud dat is onmogelijk. Ik heb even geluisterd en de digitale artifacten en clipping errors vliegen je om de oren. De wav file mix die je daar geupload hebt is niet echt gemixed voor streaming platformen. Dus die standaard 128 kbps mp3 conversie van sound cloud verknoeit nu je hele track daar.

Als je je mix voor sound cloud wilt klaarmaken zijn er wel wat simpele tips die je direct kan toepassen en dan klinkt in ieder geval de conversie al veel beter (er staan complete guides hiervoor op internet)

maar in ieder geval:
- indien je 16 bits rendering gebruikt limit dan je masterbus op -1db
- reduceer de gain naar -14db lufs voor je streaming mixen, dan blijft die overeind na de compressie.
- export naar wav
 
Lijkt mij meer DAT he mix niet in orde is. In ableton heb he been hoop headroom die je bij het bouncen were verliest. Zet eens all je individuele kanalen zachter end de master ook?. Zitter er took compressor limiters oo he master?
 
Ik heb gisteren avond alles nog eens nagelopen en jullie tips etc uitgeprobeerd en gecontroleerd

Als Driver type heb ik : ASIO
Als Audio Device staat er : XONAR D1 (dit is mijn geluidskaart)

Met deze instelling is het geluid zeer goed.

Als ik de het AUDIO device wijzig naar : ASIO4all v2
Dan wordt het geluid binnen Ableton al een stuk slechter

Vervolgens heb ik meerdere exports gemaakt naar WAV en MP3.
Het geluid blijft nog steeds een stuk minder

Ook heb ik gekeken naar de WIN 7 drivers en de drivers van de geluidskaart
en diens instellingen.

Wanneer ik de WAV en MP3 afspeel in WinAMP klinkt het al een stukje beter dan in
de media player van windows. In WINAMP heb ik ook wel settings uitgeprobeerd zoals gain, EQ etc.
Het beste resultaat was NO gain en NO eq

@Flyweight: Dat met die kanalen ga ik nog proberen . Er staan verder geen limiters op de master

Alle tips zijn welkom
 
Als Driver type heb ik : ASIO
Als Audio Device staat er : XONAR D1 (dit is mijn geluidskaart)

Met deze instelling is het geluid zeer goed.

Als ik de het AUDIO device wijzig naar : ASIO4all v2
Dan wordt het geluid binnen Ableton al een stuk slechter
Als ASIO werkt waarom wil je dan naar ASIO4all 'schakelen' ? Ik peins dat die 'ASIO' toch duidt op de driver die specifiek voor je XONAR D1 gemaakt is en dus optimaal. Terwijl ASIO4all meer universeel is en dus niet altijd ideaal voor sommige hardware. Zoiets moet je toch kunnen terugvinden op de www.
 
Hoi Audiocollage.
Ik heb dit alleen maar gedaan om het een en ander uit te testen.

binnen Ableton is die XONAR D1 dus het allerbeste. Het mankement zit hem waarschijnlijk in de windows afhandeling of tool waarin de WAV file wordt afgespeeld.
Dat ben ik momenteel aan het uitzoeken maar is op www lastig te vinden vanwege alle diverse mogelijkheden
 
Hoi Audiocollage.
Ik heb dit alleen maar gedaan om het een en ander uit te testen.

binnen Ableton is die XONAR D1 dus het allerbeste. Het mankement zit hem waarschijnlijk in de windows afhandeling of tool waarin de WAV file wordt afgespeeld.
Dat ben ik momenteel aan het uitzoeken maar is op www lastig te vinden vanwege alle diverse mogelijkheden

Wav importeren in je Ableton project en daarin afspelen, geeft dat een ander resultaat kwa klank?
 
TechnoMauriesje: Dat ga ik vanavond testen.
Audiocollega: Ik gebruik er slechts 1 die selecteer uit een drop down menu
 
@Audiocollega:

Als ik de ASIO driver weg haal kan ik alleen maar terugvallen op de MME driver.
Als ik die nu selecteer klinkt in het Ableton nu ook al minder. Maar ik ga er wel mee experimenteren en uittesten.

Dank
 
@Audiocollega:

Als ik de ASIO driver weg haal kan ik alleen maar terugvallen op de MME driver.
Als ik die nu selecteer klinkt in het Ableton nu ook al minder. Maar ik ga er wel mee experimenteren en uittesten.

Dank

ok, dat is wel een stuk duidelijker en dan vermoed ik dat het volgende het geval is:

ik heb de handleiding even doorgelezen van jouw sound card, Ik vermoed dat het komt dat je in ableton hebt ingesteld dat je op 96 khz of 192 khz werkt voor je asio driver (zie pagina 50). In het preference / audio gedeelte van ableton zou je eigenlijk gewoon 44.1 of 48khz moeten kiezen. Dat komt overeen met de afluistering in windows en de 44.1 khz standaard voor CD's.

Zorg er daarna voor dat je de meest recente drivers in windows hebt geinstalleerd voor je sound card en zet dan je sound card als default driver actief voor de afluistering.

In principe zou je geen groot verschil mogen merken tussen afluisteren via windows mediaplayer en winamp (tenzij je gaat knoeien met EQ settings).

Als je terugvalt van 192khz naar 48 of 44.1 en je gebruikt voornamelijk VST's dan is de kans groot dat je ervaart dat het geluid slechter wordt, er zijn best veel vsts die namelijk een beter geluid produceren als je die waarde hoger zet, het simpelste kun je dit ervaren via Reaktor, stel deze maar eens in op 44.1 khz en daarna op 48 of 96 khz, dan hoor je het verschil wel.

Dat is allemaal wel op te lossen uiteindelijk zodat de sound kwaliteit overeind blijft naar het omzetten naar wav, maar dat is heel veel stappen verder dan de fase waar je nu in zit. Dus maak het jezelf makkelijk en ga op 44.1 of 48 khz draaien. Daarna zorg je er gewoon in de mix voor dat het je luidsprekers uitknalt en voila, dan zou de wav file 1 op 1 moeten weergeven met wat je hoort tijdens het maken van je track.
 
Back
Top