Hulp gezocht bij gaatjes boren (frezen?) in metaal

koediman

--<{(OoO)}>--
Lid sinds
11 augustus 2003
Berichten
3.481
Locatie
Rotterdam
Het ontwerpen van een Schaeffer paneeltje heb ik ff losgelaten aangezien ik dacht een goedkopere oplossing voor m'n probleempje bedacht te hebben.

Wat wil ik? een eurorack moduletje waar je van minjack naar jack kan converteren.

Ik heb ondertussen de nodige sockets in bestelling. Voor het frontplaatje had ik gedacht slim te zijn en een doepfer blind panel te kopen en daar zelf wat gaatjes in te boren.

Helaas heb ik me een beetje vergist in de dikte van het materiaal. Ik was eigenlijk bang dat het wat te dun zou uitvallen maar het tegendeel is waar. Het is belachelijk dik voor een simpel afdekplaatje, je kan echt iemand z'n hersens ermee inslaan. ;)
Het lijkt me geen goed idee om hierin zelf te gaan boren. Mijn vraag dus: waar kan ik in Rotterdam gaatjes laten boren (of heet dat frezen in dit geval) in dit paneeltje?
 
? is toch maar een paar mm (2 a 3 dacht ik) en met een boor* ben je er zo door

*Heb je wel een metaalboortje gebruikt?
 
Ik heb het nog niet geprobeerd. Ben echt een doe-het-zelver van niks. Maar als hier de consensus is dat je dat makkelijk zelf moet kunnen doen wil ik het best proberen.
Moet nog wel even wachten tot de sockets binnen zijn om de juiste maat voor de gaatjes te weten.
 
Je kan toch zelf een paar gaatjes boren met een metaal/hss boortje.
Zorg wel bij het boren in metaal dat je een glas/bakje water bij de hand hebt.
Zeker als het een dik plaatje is dan kan het geen kwaad om tussendoor af en toe even de boor te koelen.
Ook wel goed is om voor je gaat boren even met een centerpunt of een priem even een klein deukje te slaan in je plaatje zodat je boor meteen lekker positioneert zonder dat ie wegglijdt.
 
ben geen expert, maar heb dit zelf al vele malen gedaan met goede resultaten:

sjabloontje printen, plakken op de alu plaat, met hamer en nagel de "centers" een licht tikje geven zodat je weet waar te boren en dat het boortje zijn weg makkelijk vindt, plaatje vastleggen onder kolom boor met stukje hard hout eronder (zorgt voor mooiere boorsnede), dunste metaalboordje dat je hebt opzetten en al de centers uitboren. Dan neem je een "getrapte boor", zo'n boortje die verschillende groottes aankan.. ziet er uit als een taart met verdiepingen. ( prentje ) . Bestaat heel goedkoop, maar ook heel duur.. Als je van plan bent het veel te doen mag het wel wat meer kosten ;) Maar ik heb er hier liggen van de aldi of lidl die het nog steeds goed doen. Vervolgens voorzichtigweg uitboren.

Heb ook al achteraf glad geschuurd (eerst ruw rond de boorgaten, dan met een soort metaalsponsje om glad te krijgen) en dan gespoten, is heel netjes.
 
En een boorstandaard gebruiken (was reactie op het verhaal van willem1958 ).

hlr-system~webshop~grs~grs-product-images~grs30~sbe_229-sd_wo_c.jpg
Rvooh, is dat niet een ruimer? Die levert mooiere gaten op dan een gewoon metaalboortje.
 
Laatst gewijzigd:
Rvooh, is dat niet een ruimer? Die levert mooiere gaten op dan een gewoon metaalboortje.

ik noem dat al altijd een trapboor en google images gaat akkoord..

maar het zou een vorm van Ruimer kunnen zijn, na wiki search: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ruimer

Nog nooit gehoord dat woord.. België / Nederland durft wel eens te verschillen in benaming :)

In elk geval, ik doe bijna alles daarmee.
 
Zorg wel bij het boren in metaal dat je een glas/bakje water bij de hand hebt.
Zeker als het een dik plaatje is dan kan het geen kwaad om tussendoor af en toe even de boor te koelen.

Of boor-olie gebruiken, maar dat is dan ook weer extra kostenpost als je het eenmalig doet.

Heb hier zelf ook van alles staan inderdaad, dremel in standaard voor het kleine werk, kolomboor voor het grote werk, metaalboren, getrapte boren, ongetrapte (voor maffe formaten), en zelfs een punch voor XLR-formaat gaten.

Maar ik snap dat je daar niet aan begint als je maar een paar gaten nodig hebt :D
 
En een boorstandaard gebruiken (was reactie op het verhaal van willem1958 ).

Dat geeft natuurlijk meer stabiliteit maar als iemand aangeeft geen dhz er te zijn dan heeft die persoon waarschijnlijk ook geen boorstandaard.
 
Dat geeft natuurlijk meer stabiliteit maar als iemand aangeeft geen dhz er te zijn dan heeft die persoon waarschijnlijk ook geen boorstandaard.

ik zou vanuit de losse hand zo'n zaken niet doen..

hmm.. infeite wel, maar ik ben soms een beetje gek als er een dremel in de buurt is.. 8)





nog een tip: oefen eerst op iets wat niet uitmaakt.. defect toestel van kringloop/recyclagepark bvb.. of vraag wat overschotjes in een metaalhandel.
 
Als je geen boorstandaard heb en doepfer blind panels gebruikt kan je de aanwezige gaatjes gebruiken om met een spijkertje het plaatje op een stuk hout te bevestigen. Deze kan je dan met lijmklemmen op een tafel vastklemmen. Paar gaatjes uit de hand met een accutol gaan prima zolang je maar een scherpe boor gebruikt en even een centerpunt (of de eerder beschreven spijker/hamer) tip gebruikt. En niet op volle toeren gelijk. Aluminium is een zacht metaal, ik snij een groot paneel gewoon in stukken met een stanleymes als het moet. (Ben je wel ff bezig dat wel)
De braampjes kan je na het boren verwijderen door een boor van 10 of 13 even met de hand op het boorgat te draaien. De boormaten staan vaak op de technische info van de leverancier.
 
Of gewoon iemand anders
Laten doen voor je en worst case opsturen
Met
De
Post of zo...
 
Is een goedkoop plaatje.. Prima materiaal om te leren boren. Volgens mij is het aluminium. gewoon met spijker een klein puntje er in tikken en dan boren. Eerst beetje langzaam en als die pakt dat wat vlugger boren. Je zou het plaatje vast kunnen zetten met lijmklem. Dan heb je bij de handen vrij met boren. Probeer anders eerst te boren in je fiets spatborden oid. Beter niet boren mn zn accu prul. Gewoon eentje met een snoer :)
 
Bedankt voor de uitleg en tips mensen. :okdan:

Ik heb een vriend die een betere boor heeft, ik ga die lenen en misschien dat hij ook wel voor me wil boren. Voorlopig zijn die sockets ook nog niet verstuurd door musikding dus het is toch even afwachten. Ik heb nu in ieder geval goede hoop dat het wel gaat lukken!
 
Je kan alu ook heel goed zagen met een decoupeerzaag.
 
Hout onder t
Metaal ook voorzien anders is t krom, na t boren
 
Back
Top