Live Optreden Orentatie en Mogelijkheden

Sidx8580

Muziekant
Lid sinds
10 april 2005
Berichten
423
Locatie
Lelystad
Hoi.

Ik vroeg mij een aantal dingen af met betrekking tot live muziek spelen.
Ik ben al een lange tijd bezig met synths en muziek aleen echter in de studio zelf en nooit echt op het podium.(afgezien van wat jam sessies)
de 14de ga ik live spelen op mijn synths als opings act voor een pinkfloyd tritube band.
Nou kom ik hier nog wel uit. kwa synths koppelen en live spelen.

Echter wil ik ook techno en dance ectra live inelkaar gaan zetten.
Ik ben dus helemaal nieuw op dit gebied
Ik heb al zitten kijken naar de korg electribe2 sampler
deze leek mij perfect voor live techno en aanverwanten

Om dit bericht kort te houden hieronder een vraagen lijstje

Hoe pak ik dit goed aan en welke spullen heb ik daar voor nodig??
Moet ik een laptop neer zetten of is de electribe2 genoeg?
Hoe kan ik mijn zojuist in gespeelde sequence/audio opnemen en naadloos afspelen?
Is een mengpaneel handig of kan ik beter met midi de volumes aanstuuren van me apparatuur?

Mochten jullie nog goeie tips hebben kwa opstelling en hardware dan hoor ik die graag.

Op het moment ben ik in bezit van de volgende synths.
Korg MicroX/Microkorg/Radias. Waldorf Blofeld, Novation Ultranova.

Ik zat zelf nog te kijken naar een kleine synths als toevoeging,
alhoewel ik dat waarschijnlijk ook met de electribe kan doen.

Alvast bedankt!
 
Wil je de technoset voor de 14e nog uit de grond stampen ?! ;)

Je vragenlijstje is niet bepaald kort....
Hoe je het aan moet pakken, hangt er een beetje vanaf hoeveel apparatuur je mee wilt nemen naar een optreden en hoe comfortabel je je voelt met je setup sort of speak.
Als je het met 1 machine, laptap of met meerdere synths & drumcomputers wil doen, no problemo. Gewoon oefenen en zien wat je het beste ligt.

Mochten jullie nog goeie tips hebben kwa opstelling en hardware dan hoor ik die graag.


Gewoon wat rondneuzen op YT en zien hoe anderen hun opstelling maken.
 
Paar tips:
Probeer zo min mogelijk mee te nemen. Niet alleen vanwege het sjouwen, maar live is het vaak al moeilijk genoeg om 2 / 3 apparaten in de lucht te houden

Oefen je overgangen. Dit is vaak het moeilijkst tijdens een liveset

Zorg dat je niet te lang blijft hangen in een melodie / sequence

Laptop is niet nodig als je een stand-alone sequencer hebt (electribe, digitakt, octatrack, etc). Liever niet zelfs, ik merk dat steeds meer mensen een soort afkeer krijgen van laptop dj's.

Mixer is vaak wel handig om direct volumes bij te kunnen stellen en/of sporen te muten.

Je sequencer en synths moet je blind kennen. Vaak zijn de lichtomstandigheden niet ideaal.
 
Oke bedankt voor de tips,
Ik zal zo is op youtube gaan rond neuzen hoe andere dit doen.

Ja liever geen laptop wil gewoon dat het goed werkt en snel
de eninge laptop die ik heb is al 4 jaar oud en wil niet een nieuwe moeten koopen.
Van de mixer dacht ik al dat het handig was. dus even kijken welke dat gaat worden.
Het beste zou zijn als ik de spullen mee kon nemen op me fiets en me rugzak. omdat ik geen auto heb.

Mijn synthesizers heb ik al vrij lang dus die snap ik wel goed.
Ik neem dan mijn blofeld mee en mijn microX die kan veel geluiden teglijk
maaken.
De ecltirbe2 sampler ga ik dan aanschaffen en een mixer.
Ook heb ik zitten kijken naar de roland Botique series. Mooie synths en klein van formaat. mijn microkorg heb ik het langst en die kan ik idd blind instellen. echter is hij niet helemaal meer in orden kwa pots en toetsen.
dus eventueel koop ik nog een nieuwe (en dan geen roland)

Dan rest er nog 1 vraag en dat is hoe ik mijn ingespeelde sequence/audio gelijk kan laaten afspelen en loopen. en de verschillende ingespeelde partijen weer switchen. alhoewel dit misschien wel met de electribe kan.
 
Een mpc kopen ?!

Oh, en iemand meenemen om te sjouwen & taxi te spelen is altijd handig.
 
Ik denk dat dat wel kan met de electribe maar heb er zelf geen ervaring mee.
Ik doe het al jaren op elektron spul en qua sequencen en live performen vind ik dat super gaan. Iets als een digitakt is lekker klein en hele fijne sequencer waar je 8 synths mee kan aansturen. Mpc is ook al jaren favoriet bij veel live performers, al heb ik wel het idee dat die meer in de hiphop hoek zitten. Fijne van zowel digitakt, octa als mpc is dat je je eigen drumsamples erin kan stoppen en als drumcomputer kan gebruiken.

Vaak is er op lokatie ook wel een mixertje aanwezig, dus als je kilo's en geld wil besparen kan je ook kijken of het lukt met de inputs van je geluidskaart. Of iets als een octatrack, daar kan je 2 stereo sporen in stoppen en daarbinnen mixen. Bij thomann hebben ze ook voor een paar tientjes een producers bag. Grote rugzak met dikke wanden en heel veel vakjes. Past precies een octatrack, blofeld en microkorg in.
 
Hoe zat het nu ook al weer met die Electribe 2, die tracks waren beperkt polyfoon toch? 4 noten dacht ik.. :) ok.. stabjes, basjes en arpjes is wel te doen dan maar wel iets om rekening mee te houden.

Ook n dingetje.. (maar misschien wist je het al) Als je meer dan 3 apparaten op 1 midi poort gaat aansluiten is een midi-thru box aan te raden ivm met de vertraging..
Heel afentoe kom je die Philip Rees dingen nog weleens tegen tweedehands, die kan op n 9v batterij.
Bij Thomann hebben ze er wel n paar maar moet je weer n extra adapter bij kopen..
https://www.thomann.de/nl/search_dir.html?bf=&sw=midi+thru
philip-rees-v3-midi-thru-unit-896311.jpg
 
bedankt voor de reacties.
Helaas is een mpc of elktron spull net iets te duur voor mijn budget.
De 4 note max polyfoon van de elktribe is niet erg,
Als ik meerder nooten wil speel ik die partij wel live.

Het sprak mij ook aan dat ik mijn eigen sampels er in kan zetten
Ik zal zo die digitakt is opzoeken.
Aan de midi bottleneck had ik nog niet gedacht mocht het nodig zijn dan haal ik er idd een midi kastje bij.
die tas lijkt me ook wel handig.

zo juist die bug lijst bekeken moet toch even goed kijken of ik de elktribe haal anders moet ik nog een jaartje spaaren voor de octarack
 
bedankt voor de reacties.
Helaas is een mpc of elktron spull net iets te duur voor mijn budget.
De 4 note max polyfoon van de elktribe is niet erg,
Als ik meerder nooten wil speel ik die partij wel live.

Het sprak mij ook aan dat ik mijn eigen sampels er in kan zetten
Ik zal zo die digitakt is opzoeken.
Aan de midi bottleneck had ik nog niet gedacht mocht het nodig zijn dan haal ik er idd een midi kastje bij.
die tas lijkt me ook wel handig.

zo juist die bug lijst bekeken moet toch even goed kijken of ik de elktribe haal anders moet ik nog een jaartje spaaren voor de octarack


Onze grote vriend heeft hier ook een paar electribes 2, dus dat zal best gaan in een live set.

 
Back
Top