Welke zekering voor een EML200

G

Guest

Guest
gek verhaal weer.

heb een EML200 gekocht over de post. ziet er prachtig uit, maar gaat niet aan.

is uiteraard een 110V model, aangesloten op omvormer (die is in orde), lampje ging niet aan, nog even een audio signaal geprobeerd voor de zekerheid, maar de synth doet niks.

ik heb er 0,0 verstand van, laatste dat ik kon bedenken is de zekering. zekeringhouder opengemaakt en er zit geen zekering in?!

ik kan me eigenlijk nauweljks voorstellen dat een verkoper een zekering eruit haalt voordat ie een synth inpakt, dus waarschijnlijk is die zekering sowieso doorverbonden geweest.

maar ik zou het toch willen proberen. (en ik neem aan dat het geen kwaad kan om een zekering erin te doen, ook al is die doorverbonden. levert toch geen nieuwe verbinding, dubbele stroom of wat dan ook op.)

zomaar een stukje zilverpapier erin vind ik weer te ver gaan. ik hou de schade graag beperkt, want het is verder een plaatje.

(groot ding trouwens, veel groter dan ik me herinnerde.)


hoe kan ik te weten komen welke zekering erin zou moeten?
kan iemand me helpen?

ik heb natuurlijk ook de verkoper gemaild, maar die ligt waarschijnlijk nog op bed.
 

Attachments

  • SAM_4153.jpg
    SAM_4153.jpg
    62,2 KB · Bekeken: 129
Op zich een goed idee om er even in te moeten kijken voordat je er stroom op zet. Er kan natuurlijk van alles los raken tijdens het verzenden.

Ik heb hier ook 0.0 verstand van.. Je kan dit natuurlijk aflezen in het schema, Jammer genoeg staat er geen psu deel in het schema :P.

Ik vond wel een psu deel in het schema van de 101 (denk niet dat dit overeen komt)

Voor wat het waard is: https://i.imgur.com/jgz0S1f.png
 
bedankt!
dat dacht ik ook, maar ik kon dit schema van de 101 ook niet vinden.

1/4 A slow burn toch? het is wel een korte zekering denk ik. ik ga eens kijken of ik iets kan vinden.
 
ja traag, 0.25 Amp. deze hebben ze vast bij een lampen winkel of iets dergelijks!.

Misschien handig als toch nog iemand je advies geeft over het gebruik van een 220v zekering in een 110v apparaat!

Succes! Hopelijk is het allemaal gewoon in orde met de EML200
 
ik ben benieuwd hoe het eruit komt te zien, maar ik heb even een tekeningetje gemaakt


links onderin komt de netkabel eraan.....
- G groene draad is aarde
- W wit gaat naar transformator - en vanaf de zelfde terminal op de trafo door naar het aan/uit lampje
- B zwarte draad gaat naar de zekering en vandaar in het zwart door naar de schakelaar

vanaf de transformator links gaat een rode draad naar het lapje en de schakelaar

alle draden zitten vast en mij lijkt het op zich logisch zo.
wat ik niet kan zien (grote krimpkous eromheen is of de zwarte draden van en naar de zekering doorverbonden zijn of daadwerkelijk allebei aan een kant zitten. dat lijkt me toch waarschijnlijk.

ik vroeg me af wat er gebeurt als het lampje kapot is. wordt dan de stroom onderbroken ? nee he?

het lijkt er toch echt op dat het om een ontbrekende zekering gaat, wat ik eigenlijk bizar vind.
volgens mij ligt de verkoper minimaal nog een uur in zijn bed en als ie verstandig en/of lui is, nog een paar uurtjes langer....

ik ben wel benieuwd...

oja - ik denk inderdaad dat een 220v zekering iets anders is dan een 110v zekering, maar dat het andersom problemen geeft.... nouja, ik kom er voorlopig zelf maar niet aan.
 

Attachments

  • 200.jpg
    200.jpg
    65,6 KB · Bekeken: 109
Lijkt me vreemd dat er zomaar de zekering is uitgehaald
Zou hij zijn doorgeslagen en daarop verwijderd ?
Vraag is waarom hij toen is doorgeslagen
Zou hem zelf eerst laten nakijken alvorens hem in te pluggen met nieuwe zekering ...
Overigens wel gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst !
 
wat ik niet kan zien (grote krimpkous eromheen is of de zwarte draden van en naar de zekering doorverbonden zijn of daadwerkelijk allebei aan een kant zitten. dat lijkt me toch waarschijnlijk.

Het lijkt mij dat er gewoon een zekering in hoort ja. Je zou het kunnen meten waar het andere zwarte draad heen gaat.

Er zitten zeker geen connectoren op het psu board die je los kan trekken om de psu door te meten? ;)
 
ik denk het wel, maar in mijn geval is meten helaas nog steeds gissen.

ik begrijp daar erg weinig van.

sunny bedankt - ik ga er van uit dat als er iets mis is, en de zekering zijn werk heeft gedaan, dat een volgende keer weer zo zal zijn. maar ik zou m graag laten nakijken, denk ik.

tenzij de verkoper helder nieuws heeft.
 
Ik heb hier echt de ballen verstand van, maar Leo's tekening is echt 12"-hoes waardig!!

Kunstenaar!
 
Ik heb hier echt de ballen verstand van, maar Leo's tekening is echt 12"-hoes waardig!!

Kunstenaar!

jij hebt er duidelijk oog voor.

voor jou en mark is de tekening rechtenvrij te gebruiken. geen probleem. ik zie wel een kopietje tegemoet.
(put your money where your mouth is ;) )
 
ik dacht even op het net te zoeken of een 220v zekering gewoon in een 110v apparaat kan.
daar blijken de meningen toch over verdeeld, ook hier op het forum ;)

maar als ik het goed begrijp kan je in een 110V apparaat dat met een stepdown converter wordt gebruikt net zo goed een 220V zekering doen, met de oorspronkelijk aangegeven stroom waarde, in dit geval 0,25A.
(andersom, een 110V zekering laten zitten in een apparaat dat je ombouwt naar 220V (drumtraks) is weer niet verstandig, blijkbaar.)

dat maakt het vinden van een zekering al een stuk makkelijker.
 
ja traag, 0.25 Amp. deze hebben ze vast bij een lampen winkel of iets dergelijks!.

Misschien handig als toch nog iemand je advies geeft over het gebruik van een 220v zekering in een 110v apparaat!

Succes! Hopelijk is het allemaal gewoon in orde met de EML200

was inderdaad dezelfde zekering als in de 101 - bedankt.

nou, de verkoper begrijpt neit waarom er geen zekering inzat?! ik heb er nog maar een vervolgvraag aan gewaagd.

maar, zekering erin en gaan met die banaan, alleen aan/uit lichtje doet het niet, dus wist pas dat ie in orde was toen ik er audio uittrok.

lekker geluid hoor.
 
dus wist pas dat ie in orde was toen ik er audio uittrok.

lekker verhaal !
zeker verkocht als " alles gecontroleerd en 100% functioneel " :-)

in ieder geval fijn dat hij het doet .:okdan:
 
Bij een 110v apparaat gaat een 2x zo hoge stroom lopen als bij een 220v apparaat.
Bij twijfel laagste zekering gebruiken. Beter een zekering doorgebrand dan je synth. :)

edit;
De omvormer staat hier geheel los van.
 
lekker verhaal !
zeker verkocht als " alles gecontroleerd en 100% functioneel " :-)

in ieder geval fijn dat hij het doet .:okdan:

nouja, zo'n lampje is normaal gesproken geen ramp. ik heb hier een sonic 6 in topstaat, waarvan het aan/uit lampje het ook niet doet. een sci tom, waarvan net het ledje start/stop het niet doet, maar ja, daar is allemaal wel overheen te komen.

het blijft inderdaad een gek verhaal dat zo'n apparaat hier perfect ingepakt, met de verpakking keurig intact aankomt, zonder dat er een zekering inzit. en dat de verkoper (vooralsnog) ook in het duister tast.
maar ik heb het hier wel gekker meegemaakt.
 
Ben je zeker dat de zekering met transport niet uit haar houder gesprongen is en nu ergens een reisje door de ingewanden van de synth aan het maken is? Kwestie van bij een volgende verplaatsing geen kortsluiting te krijgen.
 
bedankt
maar ja
is een houder aan de buitenkant met een schroefdopje erop.
alles netjes op zijn plaats, behalve de zekering
 
Back
Top