volume-drop bij inschakelen effect ibanez

G

Guest

Guest
ik weet bijna zeker dat er hier mensen zijn met zoveel verstand van zaken, dat ze het volgende kunnen volgen en begrijpen. en hopelijk uitleggen waar het door komt.

ik heb een Ibanez Flying Pan 777 aangeschaft. dat is een phaser / panning effect met mono in en stereo uit.

de phasing kan je links stereo of rechts laten gebeuren, de panning, tha die gaat heen en weer.
beide effecten zijn los van elkaar in/uit te schakelen.

leuk pedaaltje, maar als ik de panning inschakel, dan zakt het volume heel flink.

ik heb al verschillende adapters gebruikt, een batterij, in serie met een ander effect en zonder, verschillende kabels....

wat mij tot nu is opgevallen:

als ik mono jack kabels gebruik dan lijkt het verschil in volume minder groot dan wanneer ik trs-xlr kabels gebruik.

het probleem was grotendeels verdwenen, nadat ik een avalanche run delay/reverb erachter had aangesloten (heeft stereo in en uit) al of niet met effect ingeschakeld.

ik heb het idee dat er met het pedaal niks mis is, maar dat ik het in de aansluitingen moet zoeken of zo. fasering, impedantie, weet ik veel...

iemand die hier iets van weet??

(wat een lang verhaal....)
 
Zonder het pedaal te kennen, wat zo bij me opkomt:
- Sommige pedalen hebben nou eenmaal een volume drop.
- Bij panningeffecten is het vaak dat je van zowel links als rechts 100% volume naar bijv. links 20% en rechts 100% gaat en dan heen en weer, zodat het totale volume lager is.
- Hebben de adapters die je hebt geprobeerd het juiste voltage?
 
bedankt

op de demo's hoor ik die volume drop niet, het is ook echt heel behoorlijk.



ik weet niet helemaal zeker, maar ik dacht dat ik iets had gelezen over 2 vca's links en rechts, dus dat er niet echt gepand wordt, maar 2 vca's open en dicht gaan. dat ga ik nog eens opzoeken.

psu moet kloppen, met batterij precies hetzelfde resultaat.

ik zag achteraan de demo (ik kijk nooit zo ver) de mono setup als tremolo, dat zal ik ook nog s proberen.

het is verder een erg leuk pedaal.
 
Ik weet ook niet zeker wat het probleem is maar twee dingen schieten mij te binnen:


Zo'n gitaarpedaal is bedoeld voor gitaren. Gitaren hebben een veel hogere impedantie dan een synth.
Als je er een synth op aansluit dan werkt dat ook wel maar heb je kans op een volumedrop omdat de output van dat pedaal ook een zeer hoge impedantie heeft.
In bypass mode merk je hier niets van als een pedaal true bypass heeft (dat is niets meer dan dat in- en output direct worden verbonden als er bypass is, dus dan heb je ook geen impedantie probleem),

Wat ook nog kan zijn is dat de panning in het pedaal op spartaanse manier wordt gedaan. Ik denk dat ik hier de plank technisch overigens mis sla maar dan hoor ik dat graag:
Mijn ervaring met pedalen is dat mixen van bijvoorbeeld dry en wet signaal gewoon wordt gedaan door draadjes bij elkaar te binden (zonder enige vorm van buffering of ontkoppeling) Dat werkt wel in een gitaar setup maak kan gezeik geven in studioland. Misschien dat de panning van de FP777 ook een vergelijkbare spartaanse manier kent die in een studio setup voor gezeik geeft. Mgoed, wat ik als zei: ik weet niet of deze info bijdraagt of juist verder af doet drijven..
 
je zou best wel eens gelijk kunnen hebben, zowel vwb het eerste als het tweede. geen idee eigenlijk.

het is natuurlijk geen ramp en met wat knoppendraaien te verhelpen. maar ik snap het gewoon niet.

de phaser kan je met een schakelaar stereo laten werken, of alleen links of rechts. als ik die schakelaar op links of rechts zet (ongeacht of de phaser ingeschakeld is) gaat het desbetreffende kanaal wel stevig omhoog in volume. misschien dat daar iets fout zit, bij de schakelaar.
 
leuk pedaaltje, maar als ik de panning inschakel, dan zakt het volume heel flink.

Waarschijnlijk de 'PAN LAW' dat er is gebruikt om te zorgen dat het signaal bij het van het ene extreem naar het anderen gepanned wordt, op constante volume blijft.

Uit de rest van jouw verhaal, is niet echt duidelijk hoe je de boel hebt bekabeld bij de verschillende dingen die je geprobeerd hebt; zoals de bekabeling met de delay/reverb, waarbij het probleem verdween.
Hierdoor een beetje moeilijk om een exactere diagnose vast te stellen.
 
die bekabeling van FP777 naar Avalanche Run bestond uit 2 x mono jack jack kabel
vanaf de avalanche run naar de interface 2 x trs naar xlr.
 
Juist om dit soort problemen te voorkomen, ampen mensen vaak een synth voor het ergens anders in gaat, of bijvoorbeeld een DI box. Denk dat daar je grootste winst ligt.
 
bedankt, ga ik proberen.
maar dit heb ik echt nog niet eerder meegemaakt en ik heb best wel verschillende synths en effecten gehad.
 
Ik heb ook een (jaren 70) FP777 en deze aangesloten.
Bij mij treedt geen volumedrop op als ik stereo phasing selecteer of de pan aanzet.

Heb jij ook een jaren 70 exemplaar of heb je een reissue?

Mogelijk is de schakelaar inderdaad vies.
 
Normaliter plaats je tussen je synth en het eerste effect een re-amp box (al is dat bij veel pedalen helemaal niet nodig) om van het lineniveau van je synth een instrumentniveau te maken waar gitaarpedalen voor gebouwd zijn. Je pedaal geeft waarschijnlijk een output op instrumentniveau en die zou je op je instrumentinput van je geluidskaart moeten aansluiten. Als je het op je line-input aansluit i.p.v. je instrumentinput, is het inkomende signaal (zo uit mijn hoofd) 18 dB zachter. Maar waarom die met de delay erachter opeens wel werkt... Ik heb verder ook geen idee eigenlijk.
 
Heb jij ook een jaren 70 exemplaar of heb je een reissue?

gaan we bitchen ? ;)

ik heb n re-issue gekocht. ik zag wel een originele, of 2, in amerika en japan, maar over 300 euro.

die schakelaar, dat kan toch ook niet.
en ik stop de outputs in een instrument input, dat is het ook niet.

ben wel benieuwd naar de oude trouwens. ik heb de re-issue gekocht vanwege de prijs en omdat ik toch al wat nieuwe pedaaltjes had. en de oude die ik zag in amerika waren wel erg gekrast/gebruikt.
en japan met die rare verzendkosten is ook niks.

wat kan het leven toch lastig zijn.
 
Ik weet niet of de oude mooier klinkt. Ik hoop natuurlijk van wel want dan valt er tenminste wat te bitches ;)..
Maar ik denk dat de kans op een rotte schakelaar met een nieuwe klein is. Met zo'n oud ding is dat wat waarschijnlijker.
 
Dat reamp verhaal van Scrape klopt wel.
Maar mijn ervaring met reamp boxjes is niet schikkend te noemen.
Soms werkt een pedaal erg slecht als je er een line signaal in doet en soms werkt het goed.
Maar het is mij ook regelmatig overkomen dat een reamp box geen oplossing bood als een combinatie niet goed werkte.
 
ik had dat ook met een mxr pedaal. Heb 'm ook verkocht (aan een basgitaar speler) die er gelukkig mee is. Die drop was niet te verteren voor me.
 
Back
Top