Vraag over Roland W30

rick8245

Stamgast
Lid sinds
13 november 2009
Berichten
288
Locatie
biddinghuizen
Onlangs heb ik een Roland W-30 overgenomen. Hierin zit een diskette station.
Als optie voor dit diskette station heb ik een SCSI kit kunnen vinden en deze ook ingebouwd.

Nu heb ik voor de SCSI functionaliteit een andere opstart diskette nodig.
Het bestand hiervoor heb ik op internet kunnen vinden en dit bestand wil nu met een utility overzetten op een diskette.
Dit mag (volgens de boeken ) alleen een DD diskette zijn van 720 KB.

Steeds als ik de SCSI file van 720 KB via de utility wil wegschrijven naar de DD diskette krijg is de melding
" Diskette too small/large for the file"

Ook als ik het probeer weg te schrijven naar een HD diskette van 1.44 MB.

Weet iemand hoe ik de SCSI file op de diskette kan krijgen zodat ik de W30 kan laten booten met de SCSI ondersteuning ??

p.s.
Het moet haast wel kunnen want bij de overname van de W30 zat een doos vol met 1.44 MB diskettes.
Maar degene van wie ik het had overgenomen wist het ook niet precies omdat hij toentertijd ook de diskettes erbij had gekregen.

Alvast hartelijk bedankt
 
Heb je de schijf wel eerst leeggemaakt, geformateerd ?
De hd disks kan je op 1 van de gaatjes een plakband plakken , dan formateren en hij werkt als dd disk
 
ja ik heb daarvoor zelfs specifiek een format gedaan op 720 KB met dit commando

format a: /t:80 /n:9
 
Kan je hem niet formateren in de w30 ?( weet niet of het scheelt )
 
Ga ik uitzoeken
 
Bericht door een moderator:
Discussie verplaatst naar subforum "samplers". Interessante vraag overigens..
 
Ik was even verrast waarom hij nu bij Samplers staat.
De W30 is een synth workstation (en voor een deel ook een sampler)
Heb ik niet meer kans op een antwoord bij de rubriek 'Hulp gevraagd'??
 
Makkelijkste oplossing is iemand met een w30 met scsi een dd disk sturen en hem/ haar vragen een copy van de systemdisk terug te sturen
Het is dat m'n studio een puinhoop is op het moment ...
 
het blijkt dat de diskettes ALLEEN via de W30 op de juiste wijze geformatteerd kunnen worden.
Dit werkt (nog) niet omdat via een keuze knop moet op de W30 maar die knop doet het momenteel niet.
Van het weekend even open maken en kijken of die knop te herstellen is.
 
De W30 afgelopen weekend opengemaakt, compleet uit elkaar gehaald , alles goed schoongemaakt en wat contact spray en alles werkt nu weer zoals het hoort. Dank voor het meedenken allemaal
 
Top!

Is het nu ook gelukt met de SCSI interface?

Ik ben erg benieuwd welk bestand je hiervoor nodig hebt gehad en met welke utility je dit bestand hebt weggeschreven op een W30 diskette.
 
ik heb de SCSi utility diskette via Ebay gekocht voor 2,70 euro. dat werkt perfect.
Verder moet ik nog aan de gang om de Iomega Zipdrive aan de praat te krijgen zodat ik alle diskettes op 1 iomega disk kan zetten.

Dat zal ik hier eerdaags plaatsen of dat gelukt is. eerst ga ik 2 weken naar Italie. Wordt vervolgd.
Om mij eraan te herinneren mag je me ook tzt een PB sturen
 
Vandaag verder gegaan met het hele gebeuren.
Ik stuit op de volgende storingen:
- Als ik de ZIp disk aanzet en de W30 met SCSI system disk opstart blijft het opstart proces hangen.
- Pas als ik de de SCSI kabel eruit haal gaat het goed mbt het opstarten.
- Als ik de kabel NA de opstartprocedure er weer in doe en ik voer een CHECK SCSI uit, krijg ik de melding OK.
maar als ik vervolgens de zip drive wil formatteren krijg ik altijd de melding SCSI ID ERROR .
Dit krijg ik op alle ID 's van 0 t/m 6.
De ZIP drive lijkt dus GEEN SCSI ID te krijgen.

Heeft iemand een idee wat hetzou kunnen zijn ? en hoe dit op te lossen is ??
 
Heb je een terminator aangesloten aan het einde van de scsi-chain ?
 
Pas wel op met kabels verwisselen bij SCSI als de apparaten aan staan, daar kunnen ze echt kapot van gaan.
Ik zette bij mijn w30 altijd eerst de externe drive aan en dan de w30 zelf.
Inderdaad wat Sunny aangeeft: termination is an art. Kijk dus even op de iOmega of je daar terminate aan / uit kan zetten.
 
En daarna kijken of je geen dubbele scsi-id/ nummers hebt ( in te stellen dmv jumpers op externe scsi apparaat
Kan je zien op scherm w30 , instellen/ veranderen jumpers als apparaten uit staan
Dan zou hij moeten werken
 
Wat ook nog moet is formateren ( via w30) van externe schijfjes
 
dank allen.
Ik heb geen terminator :-( die moet ik dus nog even gaan zoeken op internet.
overigens hangt er ook maar 1 scsi device aan (alleen de zipdrive)

Ik zet altijd eerst de ZIP drive aan en dan de W30.
Deze blijft dan dus wel hangen. Zipdrive werkt nog wel gewoon op winXP en leeft dus nog :-)

Ook heeft deze iomega geen switches op de achterkant voor termination en/of SCSI id (waarbij je doorgaans kunt kiezen voor #5 en #6)

Formatteren moet ik dan ook nog doen maar eerst moet hij de zip drive herkennen maar dat lukt dus nog niet.
Via de W30 heb ik alle SCSI ID's geprobeerd.
Jullie geven aan dat dit via jumpers kan. Moet ik de zipdrive dan openmaken ? hoe werkt dit anders ??
 
Ik zou eerst de terminator regelen
Dan kijken of hij niet al gewoon goedstaat op de id ( kan dat hij open moet. Staat er achterop niet zo'n tellertje met twee druknopjes ernaast ?)
en daarna formateren
 
Zit er 1 of twee scsi aansluitingen op die zipdrive aan de achterkant ?
 
Back
Top