Hulp gezocht met Yamaha QY-700 sequencer

Eklektric

Ingeburgerd
Lid sinds
4 mei 2009
Berichten
51
Ik zoek iemand die me kan helpen met het programmeren van patterns op de QY-700. Ik zou graag deze gebruiken in een live setup voor het aansturen van synths. In pattern view zou het mogelijk zijn om te switchen tussen verschillende patterns zoals in Ableton. Ik heb de handleiding bekeken maar deze is zeer uitgebreid en niet echt duidelijk voor mij. Kan iemand mij verderhelpen?
 
Ik heb er een en kan vanavond misschien nog wel even kijken, nu weet ik de exacte termen niet precies uit mijn hoofd. Maar je moet gewoon in je display op het patternnummer gaan staan, dat veranderen en op ENTER drukken (zo uit mijn hoofd). Maar volgens mij zat het zo dat je in een pattern deel A t/m F hebt, en dat je die met de corresponderende keys en ENTER aan de onderkant kunt veranderen.

Je kunt in song mode ook maar één pattern gebruiken, wel kun je alle patterns die er zijn in één song gebruiken plus de patterns voor die song. Het is even een denkslag. Overigens heb je in de gewone tracks ook nog gewoon een block met opgenomen MIDI data hebt die je Cubase style kunt kopieren.

Het is een hele krachtige sequencer, maar je moet wel even de denkslag kunnen maken. Het lijkt soms te veel op Cubase waardoor je automatisch gaat denken op een Cubase manier, terwijl het eigenlijk een soort grote begeleidingsautomaat is waarbovenop je weer MIDI-tracks kunt leggen in song mode.

Maar ik hoop dat je er veel plezier aan beleeft, ik ben er nog steeds blij mee. Vind het wel jammer dat je voor sommige dingen zoals track mutes of MIDI filters geen dedicated controls hebt of extern kunt aansturen, waardoor het niet zo'n handige real-time groove manipulatie heeft. Maar goed, daar zijn weer andere Yamaha's voor :)
 
ik kan enkel patronen afspelen die al geprogrammeerd zijn maar zou graag zelf patronen kunnen maken; bv een akkoordenschema programmeren of inspelen met keyboard of eventueel inladen met diskette.
 
Je kunt je accoordwijzigingen alleen binnen de song vastleggen, dus niet binnen je pattern. Je geeft in je pattern aan welk accoord/toonladder het is, vervolgens zet je je phrases er in, en daarna kun je accoordwijzigingen live veranderen in song en pattern mode of opnemen in song mode. Je kunt dus wel in pattern mode het chord aanpassen, maar niet een progressie opslaan.

Om zelf patterns aan te maken moet je de laatste bank phrases gebruiken, die beginnen met US (user phrases). Dus je zet een nieuwe US-phrase er in, je geeft aan hoe lang die is e.d. en dan record je hem. Zo kun je één of meerdere US-phrases combineren tot een pattern. En deze patterns (ABCDEF) kun je weer gebruiken in het song gedeelte.

Let op: zowel je phrase als je pattern als je song kunnen een ander source chord hebben. Dus je phrase wordt omgezet naar de source chord van je pattern, en deze pattern wordt weer omgezet naar het chord wat op dat moment in je song aangegeven is.

Heb je er wel een handleiding bij gekregen? Gewoon even een keertje helemaal doorlezen terwijl je achter het ding zit.
 
Back
Top