Die verdomde koptelefoon...

Lid sinds
16 juli 2002
Berichten
2.398
Gisteren aan een trackie begonnen na een ingeving en daar moest ik vandaag maar even mee verder. Om nu niet iedereen gek te maken met het acidlijntje maar even een koptelefoon opgedaan. De drumpartij een beetje bijgesteld en een half uur later hoorde ik de kick eigenlijk niet meer. Vreemd, dus maar even de monitoren weer aanzetten.
Resultaat: veel te heftige kick, om maar niet te spreken van zere oren. De monitorfader van m'n mixer staat nog geen 1,5 cm omhoog.

Mijn vraag is nu of dit altijd zo is, ongeacht het prijskaartje van de koptelefoon. Misschien omdat je oren gewoon afgesloten zijn? Of kun je wel degelijk langer mixen zonder dat je ineens bepaalde geluiden niet meer goed hoord. Met m'n monitoren heb ik hier geen last van...
 
Ik geloof dat dit process "adaptatie" heet. Als je maar lang genoeg aan iets blootgesteld bent hoor je bepaalde dingen niet meer omdat je oren (of je hersens) eraan gewend raken. Juist om die reden neem ik een half uur pauze na een uur of 2.

Ga gewoon even Tell Sell kijken of doe iets anders onnozels, zolang je maar niet met je track bezig bent. Als je daarna terug komt hoor je het allemaal weer in het juiste perspectief
 
Ook last van, heb toch een goede hoofdtelfoon.
Het laag valt niet op een hoofdtelefoon te beoordelen.

Als ik hem prettig instel, en later op mijn monitors
afspeel is het echt te in het laag.

Idd pauze nemen na een paar uur, werkt bij mij
ook altijd perfect zeker als je kritisch aan het af-
mixen bent.

Tell-sell heb ik geen goeie ervaring mee,
Zit nu met 18 haartangen, 23 abrolers, en
13 geinige setjes nagellak!:confused:


Michael.
 
Ken het probleem. Werkte tot voorkort alleen met koptelefoon, maar alles wat eruit kwam klonk voor geen meter.
Ik begon al aan mijzelf te twijfelen aangezien ik nog maar net bezig ben met het maken van muziek.
Nu heb ik dan maar even 2 hfiboxen naast mijn PC staan en..............

1. het klinkt veel beter
2. Ik kan langer werken
3. Ik kan nu uren gaan prutsen om die mixen weer in balance te krijgen. :confused:

Ik merk wel dat het adaptie-proces sneller werkt voor lage tonen. Maar dat is misschien wel niet zo raar als je kijkt naar de evolutie. De stem zit in het middengebied en je hoort je partner de hele dag kwebbelen. Volgens mij is dit deel al zo aangepast dat het allang geen last meer heeft van lange en voortdurende stimuli.
 
Ik weet niet dewelke je gebruikt, nml open of closed, hou je volume ook op een met jezelf afgesproken volumestand van bij het begin. Just a tip.
Gebruik enkel OPEN koptelefoons als afluisterbron, sennheiser HD580/600 etc......AKG heeft er ook, beyerdynamic .....
Gesloten koptelefoons beschadigen het gehoor meer doordat de druk niet wegkan en harder inslaat op het trommelvlies.
Gesloten systemen dienen enkel om overspraak tegen te gaan in de mic bij opname. Avoid pain in your ears.
 
Er zijn geloof ik nog 'n paar threads over mixen met koptelefoons. Met 'n goeie (open) hoofdtelefoon kan je 'n eind komen, maar het is geen vervanging voor monitors. Ik heb zelf 'n HD-600, en 'n betere koptelefoon kun je echt niet kopen zonder silly money uit te geven. Ik gebruik 'm om 's nachts te samplen, editten, klooien enzo, maar nooit om op te mixen. Hooguit om 'n mix even te checken als ik al te lang naar m'n monitors heb geluisterd. Dan ga ik op m'n bed liggen met die sennheiser op, om even weg te zijn uit die monitor-positie.
 
een hoofdtelefoon heeft ook zijn voordelen, maar ik ken de ervaring.

Ik las laatst 2 tips en ik denk dat deze hier goed van toepassing zijn:

-begin je track op een laag/normaal volume en werk zo het arrangement
uit (hoe uitdagend ook om het volume goed open te gooien.) Even wat
harder voor het idee kan geen kwaad.
-neem idd om de zoveel tijd een keer een pauze van je nummer en je
sound. Dus ga iets heel anders doen, zoals al vermeld, kijk desnoods
tellsell (ja die suliminal *twilight zone riedel*)

Het voordeel van het volume laag houden is idd het verhaal van adaptatie,
je gaat je mix steeds harder willen luisteren en uiteindelijk hoor je het
verschil niet meer.

Het voordeel van even weg zijn van je song en de sound is dat je op je tv
even een ander geluid hebt. Dus even uit je mix/stereobeeld van.. bent
waardoor je erna er weer wat frisser naar luistert.


En dan het voordeel van een koptelefoon: het kan erg handig zijn om je
mix qua effecten neer te zetten, omdat je gewoon heel direct hoort wat
je geluid doe.

Dus zoals Cruijf al zei: elk nadeel heeft zijn voordeel.
 
Ik doe heel veel met een gesloten koptelefoon hoor. Want m'n boxen zijn daar niet supergeschikt voor.
Je moet gewoon rekening houden met de karakteristiek van het ding. En dan kan mixen ook wel.
En ook niet te hard zetten scheelt wel, dan duurt de adaptatie ook wat langer. Want die heb je altijd wel.

En je kunt ook om en om met koptel en boxen werken. En tussendoor ook commerciele CD's afspelen om referentie aan andere mixen te houden is ook handig. Zeker bij het afmixen en masteren.
 
ik heb ook de ervaring dat het laag niet zo aanwezig is op een koptelefoon.
Toen ik later het cdeetje in de auto draaide schrok ik me kapot: een en al bas!!!
daarom zet ik voortaan tijdens het afmixen ook altijd even monitor/hifi speakers aan!
 
De HD265 die ik heb gaat laag, zo niet een van de laagste. 20Hz (wat ik dus niet geloof) zou hij moeten kunnen weergeven. Maar goed, in het laag kun je hiermee wel heel goed de freq's schatten. Maar boxen en een frequentie analyser kunnen hierbij ook heel goed van pas komen. Want er zijn volgens mij zat mensen van wie de boxen bij freq's die onder de 60Hz komen het geluid helemaal instort en je nog met een slechte basweergave zit. Dan zijn sub's wel handig.
 
Volgens mij belast je je oren toch wel flink met een koptelefoon. En dan slijten je oren een stukkie. Het "loudness knopje" effect...

Wat je kunt doen: zet de koptelefoon flink zachter tijdens het maken van de mix. Af en toe weer harder om te beoordelen of de mix goed is (je oor is bij hogere geluidsdrukken gevoeliger voor bassen en zo).

Met een koptelefoon verdwijnt ook grotendeel je stereo-effect doordat je koptelefoon het stereo-effect onzettend aandikt en je dat dus terug gaat schroeven.

Wat je verder nog kunt doen: zet je mix (zodra je denkt: hmmm hij is wel lekker zo) heel zacht. Luister wat je dan nog hoort en wat hoor je het hardst, wat het zachtst? En dan nog een keer normaal volume, ga de kamer uit en luister achter de gesloten deur. Boemende bassen, te harde of zachte vocals, dat ga je allemaal horen.

Wel kun je de koptelefoon goed gebruiken om te beoordelen of er nou een speelfoutje ergens zat. Met monitors verdwijnt het vaak in de natuurlijke verb van de kamer.
 
mixen moet je imho *altijd* zacht doen, ook op monitors.....dan kan je de balans veel beter krijgen..je moet wel ff in de gaten houden dat je de kicks en soms ook bassen een stuk zachter inmixt dan je in 1e instantie zou denken.....als je dan het volume openknalt om ff te checken hoor je dat het laag ineens een stuk prominenter erin komt...dat geldt zeker voor dans-muziek die over vette PA's wordt afgespeeld... je monitortjes halen nooit die mega opgefokte subwoofer sound van een club PA....

Olaf
 
Zat gister nog hele verhalen te lezen over die tips bij het mixen voor in thuis studio's.
En men beweerde daar dat je je mix hard moest zetten om het goed te kunnen horen.

"you gotta crank up that poppies!"

Volgens mij hoort het van de soort muziek af. Of hoe gevoelig je oren zijn. ;)
 
Mixen is best heel moeilijk, met of zonder koptelefoon.

Ik probeer altijd met mijn luidsprekers te mixen op redelijk volume. Daarna CD branden en afspelen op je stereo, zacht en hard. Ook even in de auto draaien en als het mogelijk is even in de kroeg.
Tussendoor zeker ook eens luisteren met de koptelefoon, vooral om storende foutjes te ontdekken.

Pas als het op alle fronten goed klinkt is je mix gelukt.
 
Koud hoor, zovele reacties. Weet ik hoe het er bij jullie aantoe gaat. Ik gebruik dus een gesloten koptelefoon van Sony. Bar slechte kwaliteit want als je hem ook maar iets te hard zet gaat de muziek "gevangen" klinken. Beetje een plastickarakter. Vandaar dat ik hem niet met luide volume gebruik. En de kick verdween dus al na een half uur. Als ik m'n Genelecs gebruik knal ik het volume een stuk hoger en hoor ik na 3 uur nog de drumpartijen wel. Vandaar dat ik me afvroeg de kwaliteit van een koptelefoon hiermee te maken kan hebben...
Zo ja, ga ik toch overwegen een betere aan te schaffen. Bij tijd en wijlen kom ik toch na 2300 thuis en na de maaltijd is het middernacht. Om dan iedereen wakker te schudden met m'n "gepruts" vind ik wat egoïstisch.
 
Lees dan maar eens een paar 'wat voor hoofdtelefoon moet ik kopen?' threads door. Die zijn er plenty. ;)

Wie weet koop ik ooit nog wel eens een HD580 erbij. :)
 
Ik mix nooit de volumes uit op koptelefoon. Ik check alleen dingen als stereoplaatsing en eventuele
klikjes of kraakjes. Ik mix op niet al te hard volume met regelmatige checks op hard volume (90 tot 100 db)
Vervolgens neem ik de mix mee en draai het op zoveel mogelijk installaties. Daarna neem ik de mix terug de studio
in en corrigeer. Vervolgens neem ik de mix nog een keer mee en check.
Daarna master ik pas af met eventuele eindcorrecties.
Ook heeeel zacht draaien van de mix heeft nut. Dan kan je horen of de kick wel hard genoeg staat en de song
genoeg 'draagt' (m.a.w. dat er geen partijen compleet wegvallen).
 
Tja, soms heb ik nu eenmaal geen andere optie wil ik niet iedereen uit bed knallen :W
Je overige tips zal ik zeker in acht nemen.

Fuse, HD ken ik niet, maar ik zat zelf te kijken naar de DT serie van Beyer Dynamic. *D
 
Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Fuse, HD ken ik niet, maar ik zat zelf te kijken naar de DT serie van Beyer Dynamic. *D

Ik dacht Sennheiser.
 
Lage tonen ervaar je door te horen en te voelen, zo is het lichaam gebouwd.

Nu moet je niet gaan denken dat je op je kamertje metaan 18" baskasten moet hebben staan met amcron 5000 versterkers enzo, maar je neemt als druk altijd de lage tonen waar (al denk je van niet).

Ik werk altijd met monitoren in mijn studio, ook als ik live opnames maak gebruik ik afluister monitoren, absoluut geen hoofdtelefoon.

Nu heb ik daar wel de mogelijkheid voor, kijk als je klein behuist bent dan wordt het lastiger.

Oke, en doei.
 
Back
Top