Ikea Jutis speaker-stands

olafmol

[EXPANSIONS]
Lid sinds
23 juli 2001
Berichten
8.784
Locatie
Utrecht
PE082391.JPG


iemand ervaring met deze speaker-stands? zien er best wel ok uit met de betonnen voet..... beschikbaar in 40 en 90cm hoge versies.....

Olaf
 
als je ze wilt neerzetten, kan je beter mission stands gebruiken..
als je ze op tafel wilt neer zetten (of op je rack etc) maak dan een dikke 40mm mdf plaat met spikes ANDERSOM, zodat de punt naar boven steekt in het hout van de speakers (zorg wel dat die spikes vast zitten :P )
dan krijg je het minst resonantie :) (ja, of je moet er nog een plaat graniet onderleggen :P )
 
ik heb de 90cm versie voor mijn gewone stereo set - speakers.
prima dingen, gewoon 4 schroefjes onderin je speakers draaien. er zit ook rubber tussen.

niets dan lof voor mijn betonnen vriendjes. :okdan:
 
Omdat ik binnekort een setje truth's aan wil schaffen, zijn stands onmisbaar. Cyan: zouden ze ook geschikt zijn voor aktieve speakers (flink wat meer gewicht toch?)

olaf: wat kost zo'n setje stands eigelijk?
 
die 40cm kost 15 euro (perstuk of per set weetikzosnelnie) en de 90cm kost 19 euro.....

zit wel ff te denken dat de bovenplaat bv voor mijn reveals te klein is....de bovenplaat is nl 16x16 cm..... maar daar kan je natuurlijk weer prima een grotere plaat bovenop monteren lijkt me, zolang die maar goed vast zit en dus niet gaat resoneren..

Olaf
 
AAAAAAAAAARGGGLGLHLHLLL???

AAAAAAAAAARGGGLGLHLHLLL???

SCHROEFJES IN JE SPEAKERS DRAAIEN?

ehh.. nee, deze speakerstands kan ik je niet aanraden. ABSOLUUT niet, de poten, die toch erg belangrijk zijn en zwaar en stijf behoren te zijn... kijk is naar de foto en zeg me, die zien er niet erg zwaar uit.

Zelf gebruik ik Atacama, er zijn speakerstands die erg betaalbaar zijn. Beste vul je ze even met parkietzand (om te verzwaren) en de spikes die zet je eventueel op schijfjes die daar speciaal voor zijn te krijgen bij een audio zaak, meestal 1 euro per stuk of zo.

Mag ik je de Nexus serie aanraden, Met of zonder die stands is als dag of nacht verschil in openheid en power in je geluid.
http://www.atacama-audio.co.uk/prod1.htm#nexus

125 euro heb ik betaald dacht ik voor glossy zwart. Weet even niet of dat per stuk of paar was, zal wel per stuk zijn
dat is voor de 60cm uitvoering, groter=duurder, duurste zijn zilver of glossy 1 meter groot: 179 euro.
 
Plaat is altijd kleiner dan je speakers

Plaat is altijd kleiner dan je speakers

Origineel geplaatst door olafmol
die 40cm kost 15 euro (perstuk of per set weetikzosnelnie) en de 90cm kost 19 euro.....

zit wel ff te denken dat de bovenplaat bv voor mijn reveals te klein is....de bovenplaat is nl 16x16 cm..... maar daar kan je natuurlijk weer prima een grotere plaat bovenop monteren lijkt me, zolang die maar goed vast zit en dus niet gaat resoneren..

Olaf
Ook bij Atacama, geen enkel probleem, is normaal, het is juist beter een kleinere plaat te hebben. En de voet moet stijf en zwaar zijn zodat je speaker geen energie verspilt aan het bewegen van de stand en over de vloer bewegen (daarom spikes, klein kontaktpunt, veel druk).
en met een grotere plaat heeft je speaker ook weer meer raakvlak dus is de druk per oppervlak lager en schuift je speaker weer makkelijker.
 
waar kan je in NL die atacama's kopen? staffhorst in utrecht zag ik voorbijkomen?

Olaf
 
Ik zou zeggen, graaf twee verkeersborden uit. Zaag de bovenkant eraf en plak er een plaat op.

Ik heb er gewoon bobbeltjesplastic onder liggen. Dat kan knappen. (weet ik hoe het heet)
Misschien dan niet ideaal, maar in ieder geval beter dan direct op de ondergrond.
Anders wat van die metalen kegeltjes voor eronder aanschaffen. Die van mij staan nl op m'n burotafelblad. (wat dus gewoon een deur was)
 
Ikzelf heb de 40 cm versie. Niks mis mee, maar daar blijft ook bij. En ze zijn trouwens wel best stevig hoor! Geen problemen mee.

Eric
 
hahahaha wat een feest! Ik heb ze namelijk ook. De 40cm versie voor in de studio en de 90cm voor in de huiskamer, onder de speakers.. Wel oppassen wat die 90cm versie maakt het nogal topzwaar........ en daar suggereer ik nix mee hoor! :D


Arv
 
heb je die 40cm versies dan gewoon op je werkblad/bureau staan?

Olaf
 
Origineel geplaatst door olafmol
heb je die 40cm versies dan gewoon op je werkblad/bureau staan?

Olaf

Yep.. Ik heb het idee dat het wel kan. Ik heb ook geen zware monitors erop staan hoor, een setje MSP-5..
 
Back
Top