Externe wordclock?

fuse

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
7 juli 2001
Berichten
18.831
Naar aanleiding van dit bericht:
http://recpit.prosoundweb.com/viewtopic.php?t=868

Een interessante discussie over externe wordclocks die van grote invloed kunnen zijn op (bijv.) digitale mixers.

Het gaat behoorlijk diep, mja dat moet dan maar. :)
 
Wat me opvalt.

Wat me opvalt.

En wat ook wel belangrijk is, dat in die thread de mensen ook duidelijk verschil horen in hoog/laag balans en kleuring van het geluid. wat op zich logisch is maar niet iedereen weet dat dat soort dingen gebeuren. En het vervelende is dat die balans en kleuring zonder een klok niet altijd het zelfde zijn.
Ik heb nog niets te syncen, maar ik zal zonder twijfel mijn MotU 24i gebruiken om aan te syncen.
 
Laatst gewijzigd:
leuk topic.. vind het erg begrijpelijk allemaal..
ik ben me nu zowieso al wat in het verdiepen in wordclock, andere sync mogelijkheden, PCM, DSD, filters (single bitters en multibitters, wat denk ik ook minder mensen van weten)

leuk dat de TC 300, ook wordclock ondersteund.. :P
 
Ik had laatst m'n RME als master ingesteld ipv de 01v en het klinkt nu stukken helderder in het hoog voornamelijk.
En wat mij betreft was dat experiment geslaagd. Eigenlijk was het heel simpel.

Wel onhandig als je computer uit staat en je toch wel mixen. Dan maar even overschakelen dan he.

Alle kleine beetje helpen. :)
 
Erg intressante link !

Erg intressante link !

Uit wat ge-experimenteer in het verleden kon ik al conluderen dat het resultaat van al dan niet extern syncen voor-en nadelen opleverd. Het resultaat is idd afhankelijk van de toestellen die je hebt staan.

Dat is ook juist de problematiek rond dit verhaal. Wie is master ? Waarom? Als je wat verschillende apparaten hebt staan met convertors moet je dus aanzienlijk gaan experimenteren om erachter te komen waneer het eventueel voordeel opleverd. In hyper professionele omgevingen kan het nog zijn nut hebben, voor thuisgebruik vraag ik me soms af waarom er nog een wordclock bus in gebruik is. Ze zouden ze beter achterwege laten en zo spulletjes goedkoper maken. Ik zou eens graag weten in percentages hoeveel thuisgebruikers wordclock gebruiken.

Maar idd Fuse, soms helpen alle kleine beetjes. Ook deftige speakerkabel bijvoorbeeld kan je ook winst in het hoog opleveren. Ik ben dan soms ook verbaasd over het feit dat er nog te veel slechte kwaliteit aan kabels wordt gebruikt.

Ook voor de didgitale verbindigen wordt vaak gewone signaal kabel gebruikt. En om eerlijk te zijn, ik heb daar zelf nooit problemen mee gehad maar voor alle problemen uit te sluiten gebruik ik coaxiaal. 300 ohm dacht ik. Of is het nou 70 ohm?
 
Stabiele wordclock is inderdaad een belangrijk item op de weg naar
professioneel digitaal geluid...

Een kennis van mij heeft precies dezelfde mixer als ik heb, maar hij
klokt hem naar een Apogee Rosetta... het verschil is enorm...
Zijn mixes hebben een beter stereo beeld, betere bas, beter hoog,
meer ruimte... met als resultaat dat ik ook aan het sparen ben om
er zoeen te kopen...

Maar zelfs tussen de VS2480 en m'n Pulsar is een wereld van verschil.
De kwaliteit van m'n opnames is beduidend beter als ik de VS2480
als masterclock gebruik. Als ik de VS2480 sync naar de Pulsar is er
een verschil van 10% (naar m'n gevoel) in geluidskwaliteit, en vooral
bas een stereobeeld.

Kabel is inderdaad ook een belangrijk onderdeel. Als je kabels goed
kan dat zelfs meer verschil geven dan het gebruik van een externe
wordclock.

Momenteel heb ik een Roland ADA7000 converter met wordclock I/O
in bestelling, ben wel van plan die te gebruiken als master.

Mvg.

CoolRunning
 
Back
Top