Monitors

JohnnyBusca

rocket scientist
Lid sinds
4 juli 2001
Berichten
10.414
Locatie
Eindhoven - Strijp!
Kan iemand ons adviseren over monitors?

We willen een zo live mogelijke sound in onze studio krijgen.

Als je live optreed dan merk je dat de levels op je mengpaneel veel anders staan als in de studio.
Vaak is dat in het begin even schrikken.
 
Tannoy

Tannoy

Ik heb zelf Tannoy active reveal.

Met het laatste optreden kregen wij complimenten dat wij het geluid zo strak en zuiver in de zaal kregen.

Dit komt ook omdat de reveal veel te hard wordt voorversterkt.

Dat is dus master thuis laag en optreden hoog. Maar gain altijd hetzelfde. :)

Dat werkt heel goed bij ons.
 
Aangezien je in een zaal vrijwel altijd te maken hebt met staande golven (laag/sublaag), resonantie, early reflections (room mode) en spreiding [ lees: de acoustiek van de zaal in combinatie met de eigenschappen van de p.a. ] zal het altijd lastig blijven om thuis dat live-gevoel te creeëren. Ik zou kiezen voor een zo neutraal mogelijke speaker (een monitor dus). Je bent anders in je mix de karakteristieken van je speakers aan het corrigeren, terwijl die 125 hz kick-attack misschien in je speaker wel iets wordt gedempt... Verder moet je natuurlijk wat aandacht besteden aan de plaatsing van de speakers in je studio (erg belangrijk voor het laag), evt. crossover-pieken en dalen corrigeren met een goede eq (31 bands 1/3 oct) en natuurlijk investeren in een goede eindtrap met een redelijk vermogen (wederom: belangrijk om energie onmiddelijk om te zetten in geluid) en een paar degelijke kabels aanschaffen.
Als de rest van je studio is aangesloten met gewone phono-kabeltjes (waar je eigenlijk je vuilniszakken mee dicht zou moeten binden) met een to-jack-adaptertje in een matige behringer-tafel, heeft dit alles natuurlijk geen enkele zin.
Volgens sommige mensen matige speakers kunnen met de juiste kabels en versterker veel beter klinken dan een zogenaamd goede speaker in combinatie met die oude technics-hifi-versterker en een stroomkabeltje als speakerkabel.
Een bepaalde speaker aanraden is moeilijk, omdat dat toch enigszins subjectief is. Luisteren zou ik zeggen. En dus ook vooral aandacht besteden aan de rest.
 
Monitoring

Monitoring

Interessant verhaal !

Ik kan je verzekeren dat we geen amateurs zijn.. maar aan de andere kant ook nog lang geen echte pro's. Geen Neve of SSL tafels.. maar wel twee Mackie's, goede kabels en pluggen.

Het probleem is dat we geen 5000 gulden hebben liggen om de monitoring in onze studio goed op te zetten. Als het geld er was zouden er wel twee actieve Genelec's of iets dergelijks (Spirit, Mackie HDR.. of whatever) komen.

Maar goed advies is welkom ! Momenteel mag mijn persoonlijke HiFi set het nog even doen (totdat ik mijn mooie 3A'tjes opblaas.. ).. en gebruiken we voor 'representatieve' monitoring altijd nog koptelefoons (AKG 240DF).
 
Helaas hebben wij ook niet zoveel geld. De hoofdstudio is redelijk uitgerust (spirit absolute zero II), en oefenen doen we met Apogee's. Maar in m'n homestudio doe ik het nog steeds met de JBL Control 1 (ca. f 400/paar, grote voordeel: afgeschermd, zodat ze naast de monitor kunnen) en een zelfbouw-eindtrap. Voor f 250,- een redelijk goede versterker, waar je in de winkel al gauw 700 piek voor zou betalen. Kabel is van Cable Talk (Talk 3.1), voor ca. f 9,- per meter niet echt duur en volgens de vaknerds (What's hi-fi, hi-fi choice) een goede performance.
En inderdaad, wat je zegt: een goede koptelefoon doet wonderen! Niet voor het laag, panorama- en galm-beoordeling, maar de rest gaat (vind ik) beter dan op de speakers.
Ik gebruik een Sennheiser HD25 (ook als live-monitor), een Sennheiser HD 250 II (beide gesloten en linear) een een half-open AKG (weet het type niet uit m'n hoofd).
Trouwens, een goede hi-fi-versterker is natuurlijk ook heel goed te gebruiken! (marantz, nad etc.)
 
Ik begin het een beetje te begrijpen.

Wat is er beter, want hier zijn heel veel mensen het ook niet over eens......

  • Active speakers direct op vanaf je mengpaneel.
  • Speakers via een eindtrap.
 
spirits

spirits

hai,

ik heb 2 x spirit absolute 2.. ik heb altijd moeite met het laag.. ik ben geneigd er te veel laag in te pompen in Wavelab terwijl de track er dan te wollig uit komt ..

Ik gebruik een Mackie mixer.. en die is toch zeer scherp.. ook heb ik weinig ervaring met de correcte set up.. ik bedoel .. hoe zet ik die monitors neer.. er zit een wereld van verschil in waar ik zit en of sta als ik mijn tracks over monitors luister..!

Plus ik merk ook dat als ik mijn luxman versterker gebruik dit echt heel erg anders klinkt dan als ik mijn samson versterker gebruik.,..

iemand tips over versterkers?

enne.. ik begin net met de opbouw van een set up.. dus niet al te proffessioneel spul hoor.. gewoon goed genoeg voor een home studiootje..
 
Neem active luidsprekers (dus met versterker ingebouwd)

Ik vind alleen het nadeel dat je de master wel erg laag moet zetten om er niet een te hard geluid uit te krijgen. (lijkt wel gevoeliger dan passive versterking)
 
Neutraal

Neutraal

Hou het zo neutraal mogelijk. Niets is zo dodelijk als warm/koud klinkende versterkers; bijvoorbeeld de hifi-bakken van Denon(heel warm), Luxman (warm) of Yamaha (heel koel).

Vandaar dat veel studio's gebruik maken van de NS10m monitors van yamaha. Niet veel soeps.. maar wel zo neutraal als de tering. Als het daar goed op klinkt.. kun je het afspelen op alles van walkman tot PA.
 
Re: spirits

Re: spirits

djsirjamez schreef:
hai,

ik heb 2 x spirit absolute 2.. ik heb altijd moeite met het laag.. ik ben geneigd er te veel laag in te pompen in Wavelab terwijl de track er dan te wollig uit komt ..

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn absolute 2's, die ik gebruik in combinatie met een samson eindtrap.
De kabels die ik gebruik zijn goed, de plaatsing van de speakers is oké etc. Maar ik krijg er gewoon geen fatsoenlijke bass uit.
 
Stom verhaal

Stom verhaal

Misschien een beetje een stom verhaal.. maar toch; ooit maakte ik veel muziek op de Commodore 64 :z. En iedere 64-musician kan 't je vertellen.. elke C64 klinkt anders.. en ook elke draagbare TV klinkt anders.. hehe (zo ging dat in die dagen). Om muziek toch goed te laten klinken bij iedere configuratie (in demo- en game-land erg belangrijk) gebruikten we altijd de goedkoopste kartonnen conus luidsprekers die we konden vinden.

Maar ja.. nu even terug naar de realiteit. Je kunt thuis geen 24" baskasten neerzetten.. terwijl je daar live toch je 909 doorheen jast :p. De technici van Spirit, Genelec en noem ze maar op, hebben daarvoor het 'near field' principe uitgedacht.. waarbij de nadruk ligt om geluid dicht bij de luidspreker zo getrouw mogelijk weer te geven. Ten eerste kost dit minder vermogen.. en ten tweede krijg je een representatiever geluid.

Ik denk dat het voor de rest toch een kwestie van budget is. Zelf zit ik te denken in de richting van HDR24's van Mackie.. maar het geld wil nog niet zo hard groeien.. op die rug van mij.
 
Over die Mackie HR's lopen de meningen ook nogal uiteen. Met de bass zit het zeker wel goed, maar volgens mij klinken ze in het middengebied nogal typisch. Waarschijnlijk een setje Yammies NS10's ernaast zetten; komt het allemaal wel goed...
Met de huidige dollarkoers zijn de Mackies ook niet bepaald betaalbaar.
Heeft iemand nog een 'gouwe tip' voor betaalbare monitorboxen die gewoon wel lekker alle frequencies pakken?
 
Laatst gewijzigd:
Weg met de Euro

Weg met de Euro

Die vermaledeide euro heeft ons muziekliefhebbers niets opgeleverd.. nou ja.. niets behalve een prijsverhoging van meer dan 25% op alles wat uit Amerika komt. :( :( :(
 
Oké wat dat Amerikaanse spul betreft helemaal waar. Gelukkig komt er de laatste paar jaar steeds meer interessante stuff uit Europe: Clavia, Waldorf, Access, Sherman etc etc.
Ach, en die Ammies lopen vaak toch een beetje errug achter de feiten aan. Zeker wat betreft de acceptatie van techno, house, trance..whatever..

just my two centz
 
Amerikanen

Amerikanen

Tja.. 't blijven amerikanen. Ooit had ik een stel vrij forse JBL's. En jawel.. tweeters finaal aan gort geblazen. Wat denk je.. JBL heeft geen spare-parts klaarliggen in europa.. "want onze spullen gaan normaal gesproken nooit kapot" (dat was écht de officiële statement van JBL)..:confused:
 
Problemen met de bass op Ab 2's? Kan best, maar ik heb er zelf niet zo'n last van. Zelfs 'n 35mm bioscooptrailer gemixt op die dingen, die in 'n filmtijdschrift complimenten kreeg over de vette bassen :)...

Als je meer te besteden hebt zijn er zeker betere monitors te krijgen, vooral als je naar actieve exemplaren gaat kijken. Maar in hun prijsklasse beginnen de Ab 2's 'n soort 'industry standard' te worden volgens mij, vooral voor alles wat 'dance' genoemd wordt. Veel meer bass, en minder 'luistermoeheid' dan ns10's bijvoorbeeld.

Wat ook erg goed moet zijn voor 't geld zijn de reveals of reveal actives. Zelf nooit gehoord, maar ik lees veel lof van gebruikers.

Verder gelden natuurlijk alle verhalen over dat je je monitors goed moet plaatsen, geen kutversterker moet gebruiken etc, etc. En dat iedereen het beste kan mixen op de monitors die hij goed kent. En kijk goed naar de ruimte waarin je mixt. 12" bass-cones zouden niet veel zin hebben in het 3x3 hokje waarin ik mix.
 
Over die NS10's, van yamaha; die hebben toch een redelijk recht frequentie spectrum, niet?
Als dat toch OK is, dan moet het volgens mij ergens anders aan liggen, dat bijvoorbeeld de bassen niet goed klinken?
 
Back
Top