Monitors

Craz had het over het opblazen van de tweeters van zijn JBL's, maar die tweeters van de NS40 kunnen ook kapot. (Spreek uit ervaring) Je moet er gewoon niet teveel vermogen inpompen.
 
Iemand ooit wat van het merk Hafler gehoord? Ze zagen er Ok uit, maar dat wil natuurlijk niks zeggen.
 
hifi

hifi

Heeft het trouwens zin om nearfields aan te sluiten op een hi-fi versterker ? Of mix je dan alsnog naar de karakteristieken van de versterker ?

Ik heb namelijk ooit eens vaag ergens een klokloze klepel horen beweren dat speakers veel meer 'last' heben van karakteristieke eigenschappen dan versterkers.
 
Re: Re: spirits

Re: Re: spirits

Hai

jawel ook ik heb absolute 2 monitoren in combi met een hoest en knetter ! mhuaahaaa hughes en kettner gitaar versterker !
die versterker is zelfs maar 100 watt stereo,of in ridge mode 200 watt mono , maar goed . ik heb ze een half jaartje en vind ze tot nu toe erg goed klinken. juist het laag !
ik heb het geheel zelfs aangesloten op een behringer tafel waar ik niet zo tevreden over ben. omdat ik als ik het geluid echt open draai toch wel wat ruis heb. ja toch wel wat ja !

ik denk dat de opstelling ook wel bepalend is .
niet te ver van je af , en even ver uit elkaar.


Cozko schreef:


Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn absolute 2's, die ik gebruik in combinatie met een samson eindtrap.
De kabels die ik gebruik zijn goed, de plaatsing van de speakers is oké etc. Maar ik krijg er gewoon geen fatsoenlijke bass uit.
 
Een lastig verhaal

Een lastig verhaal

Ik blijf monitoring een lastig verhaal vinden. Momenteel doen we het met twee high-end hifi-luidsprekers en een verdomd goeie Marantz versterker.

Maar om een betrouwbare monitoring te krijgen zetten we toch vaak een koptelefoon (AKG) op.

Mijn vraag eigenlijk: Is monitoring met een koptelefoon nou wél of niet aan te raden ?
 
doe'k ook

doe'k ook

Ik monitor zelf ook met een koptelefoon, schijnt goed te kunnen.

Tis alleen slechter voor je oren, althans bij mij, want ik zet hem nog wel eens lekker hard als ik een goeie stamper aan het maken ben :)
 
Dynamiek ?

Dynamiek ?

Toch heb ik het gevoel dat je een hoop 'dynamiek' mist bij het monitoren met koptelefoon. Ik zoek eigenlijk een soort 'referentie'-setup.. waar ik ons spul op kan 'afmixen'. Als dat écht kan met onze AKG K240DF koptelefoons.. dan ben ik een gelukkig mens!

Anders krijg je van die Commodore64 taferelen.. op je eigen Loewe Opta TV van het jaar kruik kinkt 't allemaal fantastisch.. maar bij je buurjongen klinkt het waardeloos.
 
Leuk onderwerp.

Van m'n 01v gaat de eindmix naar een Quad(424?) versterker die naar Absolute 2's gaat. Veel geluk gehad met die Quad en het klinkt vrij goed moet ik zeggen. Details doe ik via m'n Sennheiser HD koptelefoon (en om soms de buren te ontzien) en af en toe m'n master in de auto afspelen wil ook nog wel eens wat onevenheidjes eruit halen. ;)
En als referentie nog een oude tweedehands Yamaha A-class versterker met Pioneer boxen (cheapo's) en ze weggemoffeld in de studio zodat het altijd wel k met peren klinkt tenzij je de goede mix te pakken hebt. Trouwens werken ingebouwde speakers in je monitor ook nog wel eens om de balans van de mix te testen. (mid en mid-hoog)
 
Autoradio effect

Autoradio effect

Jup.. ik herken wat je zegt fuse. Een ouwe versterker, met een paar ranzige boxen.

Da's precies de reden dat de halve studio-wereld NS10M's van Yamaha heeft staan. Omdat ze zo verdomd slecht klinken.. hehe
 
Woofers?

Woofers?

Ik heb nu twee ALesis M1 actieve monitors staan. Maar net als de meeste nearfields gaan die niet echt laag. Als ik basgitaar inspeel hoor ik dus vaak niet wat er nu precies gebeurt. Nou schijnt er nog een subwoofer voor die dingen te koop te zijn. Heeft iemand ervaring met zoiets? Ik kan me voorstellen dat er allerlei rare dingen kunnen gebeuren met de frequentierespons in het crossovergebied als je er een extra woofer bijzet. Of valt dit wel mee?
 
Mixen met headhones

Mixen met headhones

Ik denk dat je redelijk goed kan mixen met een koptelefoon, mits je rekening houdt met de volgende zaken:

-Door het close-proximityeffect klinkt het hoog -veel!- helderder dan op een set speakers (de hoge frequenties verliezen iets in hun "luchtreis" bij speakers) Hier is wel iets aan te doen: zie onderaan...

-Bij speakers heb je te maken met allerlei fase-verschuivingen (door de ruimte/akoestiek; het geluid moet door de lucht...). Sommige frequenties worden daardoor versterkt (vooral het laag: staande golven) of juist uitgedoofd/verzwakt (hoog), omgekeerd en vertraagd natuurlijk! (delay). Bij een koptelefoon heb je dit natuurlijk helemaal niet (door het directe geluid, zonder invloed van ruimte) Vandaar dat het ook zo gigantisch anders klinkt als je een koptelefoonmix op speakers gaat afluisteren. Een koptelefoon klinkt als het ware te goed. Hiet is ook wat aan te doen: zie onderaan.

-Verder is het heel lastig, zo niet onmogelijk, om diepte (wederom door het directe geluid, er is geen vertraging) te beoordelen. Dit is belangrijk voor je spatial depth (je kan een geluid in de ruimte plaatsen, je hoort bijvoorbeeld ook of iemand achter je loopt of juist naast je, terwijl je maar twee oren hebt! Die plaatsing kan je in stereo simuleren met bv reverb) Kortom: wat op een koptelefoon waanzinnig stereo klinkt, klinkt op de speakers bijna mono. Voor het instellen van delay en reverb is een koptelefoon perfect! maar voor het level hiervan moet je naar je speakers.

-Omdat het geluid zich bij rechtstreekse afluistering op een koptelefoon anders gedraagt dan dat bij speakers (zie eerste twee punten), kan je dit enigszins compenseren door je koptelefoonversterker te e.q.-en:

28 kHz + 7,5 dB
2,5 kHz + 6,8 dB
20 kHz +6 dB
Bij 7,5 kHz ligt het resonantie-punt van je oorkanaal. Dit is een goed punt om, waar dingen in de mix elkaar in de weg zitten, enigszsins te filteren. Je oor is bij dit gebied het gevoeligst: je belangrijkste melodietje plaats je dan ook rond dit gebied, pads juist een beetje dempen hier. Maar goed, dit gaat alweer meer over mixtechnieken.

Met de bovenstaande instellingen boots je dus enigszins het ruimtelijke geluid/na qua frequenties. Spatial defenition blijft lastig (diepte en spreiding).

Qua koptelefoon: Zoek eentje met zogenaamde "diffuse-field equalization". Dit type koptelefoons heeft het bovenstaande tabelletje als het ware ingebouwd! en is dus het meest geschikt om mee te mixen. Meeste moderner AKG's hebben dit bijvoorbeeld... (ik heb geen aandelen)

Hoop dat jullie er wat aan hebben!
Gr, René.
 
Nog een goeie tip die ik vaak hoor maar die niet genoeg herhaald kan worden....

Zoek een goeie cd in de stijl waarin jij muziek maakt en draai die af en toe tussen het mixen door over je monitors. Dan heb je een goed referentiekader
Als je namelijk lang genoeg luistert naar een mix die niet klopt raak je eraan gewend. Dus dan hoor je niet meer wat klopt en niet klopt. Als je af en toe even luistert hoe het wel moet klinken heb je dat probleem niet.
 
Genelec 1029a

Genelec 1029a

Heb net nieuwe nearfields gekocht. Na een uitgebreide oriëntatie (vakbladen, internet, technici etc.) kwam ik -gezien het budget en eisen- uit op de volgende shortlist:
- Event Monitor 5
- Yamaha MPS5
- Tannoy Reveal Active
- Tannoy System 600a
- Genelec 1029a
eventueel (en als referentie):
- Genelec 1030a

Mijn absoluut minimale eisen waren:
-magnetic shielded (want in de buurt van pc-scherm)
-compact (heb heel weining ruimte...)
-prijs maximaal rond de f 1.000,- per stuk (...)
-liefst actief

Zoals je ziet zijn ze allemaal actief. Ik ben nu echt overtuigd dat dit in de meeste (budget)gevallen beter is: crossover en versterker(s) zijn exact afgesteld op de specs van de drivers; dit krijg je nooit voor elkaar met een aparte eindtrap (tenzij je heel veel geld hebt). Ik heb ze allemaal beluisterd (tegelijkertijd, dus goede a/b-vergelijkingen mogelijk).

Conclusie
De genelec 1029a (bi-amplified) was echt onthutsend veel beter dan alle andere. De 1030a vond ik echt goed, maar eigenlijk niet overtuigend veel beter dan de 1029, gezien de dubbele prijs (nog even los daarvan of ik het zou kunnen betalen; niet dus).
Enkele van de genoemde speaker die ik hiervoor al had gehoord in studio's en echt wel goed klonken (dacht ik), konden alleen maar schaamtevol, doch bewonderend toekijken toen de genelecs hun werk deden.

Uit de a/b-test:
-De mps5 klonk agressief (hoog)
-De Reveal vond ik te warm klinken (niet neutraal)
-De Event.... klinkt echt nergens naar (voor het geld)
-S600 vond ik te schreeuwerig; wel mooie midband
-Genelec 1030a klinkt goed... maar wel erg duur (en groot)

En dan de 1029a: die sprong er dus echt direct uit, zonder enige aarzeling! En hiervoor hoefde je geen geluidstechnicus te zijn om de verschillen te horen... Enige minpunt is de bas-cutoff; die ligt rond de 68hz (iets wat al deze compacte systemen trouwens hadden). Maar gezien de compacte afmetingen is het laag -ook in vergelijking met de andere- onnavolgbaar. Er komt dus nog wel ooit een subsysteem bij, maar echt dringend nodig vind ik het niet. Een heel direct geluid, goede midband, excellent hoog en een stereo-imaging die ik echt nog nooit eerder gehoord heb. Ik durf bijna te beweren dat ze beter zijn dan sommige peperdure high-end hi-fi-systemen die ik heb mogen beluisteren (categorie f 7.000,- per speaker, versterker van f 5.000, meridian-cd speler, interconnects van 300 piek per 70 cm. etc.).
Het is mij al verschillende keren gezegd: "als je serieuze speakers wilt, dan blijven er maar een paar over: tannoy, genelec, arp en b&w."
Er zijn natuurlijk wel veel betere systemen, maar voor dit geld (ca. f 2.000,- voor een set incl goede kabels) is er wat mij betreft geen concurrentie. Genelec rules!

PS
Als ik minder te besteden had, dan zou ik qua prijs/kwaliteitverhouding waarschijnlijk de yamaha's hebben gekocht (ca. f 1.200/set). Het hoog kan bijgeregeld worden op de speakers zelf, en dan klinken ze best wel oké en niet duur.

Groetjes,
Rene.
 
Dank

Dank

Rejo.. bedankt voor deze review. Ik vind het heel zinvol om te horen hoe anderen te werk gaan bij het kiezen van hun apparatuur.

Zelf ben ik ook (latent) op zoek naar goede monitors.. voor mijn toekomstige studio (nadat ik verhuisd ben). Ik had de Genelecs ook al in mijn lijstje staan.. maar wil ze toch graag eens horen naast de grotere Tannoy's (1000) en de Mackie HR24's.
 
He rejo heb je ook wel eens de roland ds90 en 50 ge a/b met die andere in je lijst.
Ik ben namelijk erg benieuwd naar deze vanwegen hun digital in ( sp/dif & optical )

Maar ik vraag me af of ze bij roland wel goede monitoren kunnen maken...

Ik ga ze zelf binnen kort testen in een shop waar ze ook de 1029a hebben.

8) later
 
ehm

absorberen is iets anders dan anti-reflectie!!!! Iedereen heeft dat grijze(65+) noppenspul wat een klere vermogen kost, maar het gaat dwars door de muur heen. Wel anti-reflectie, geen absorptie

leuke termen
anti-reflectie :)

wat erg belangrijk is is een redelijk lage nagalmtijd in een studio ruimte , dit is meestal maximaal 0,5 sec
om dit te kunnen krijgen heb je wat absorptie nodig in je studio

een lage nagalmtijd in een ruimte geeft een voor een studio betere akoestiek en zorgt ervoor dat bij gelijke geluidproduktie het niveau in de ruimte naar beneden gaat (wet van Sabine).

dit heeft inderdaad niets met de geluidisolatie naar de buren te maken. geluidisolatie aanpakken is vaak een ingewikkeld probleem , je kunt bijvoorbeeld een tweede wand voor de muur van de buren zetten, maar dan kom je er weer achter dat het geluid daar omheen gaat via de vloer , buitengevel of plafond. duss

maar wat absorptie aanbrengen kan geen kwaad voor de kwaliteit van je geluid in je studio
 
probleem!!!

probleem!!!

Handige topic dit, want ik zit met een probleem.

Laatst nam ik wat apparatuur mee naar de studio van een vriend van mij. Hij heeft daar 2 Tannoy boxen staan (type ???). Deze zijn aangesloten op een hele zware amp (ook in kilo's!). De boxen staan op 2 stoeptegels. Mijn nummers hadden in die studio veeeeel te veel laag. De 909 kick druende veel te hard en de synthbass was helemaal modderig.
Mijn thuis-setup bestaat uit 2 Spirit Absolute 2 boxen. Mijn amp is een een panasonis HIFI amp met 2 x 40 watt. Ik denk dat dat mijn probleem is. De bas hoor ik gewoon te slecht zodat ik het automatisch harder ga zetten. Klopt dit? Kan dit? Is het zo dat je amp eigenlijk meer wattage moet hebben dan je boxen aankunnen? Helpen stoeptegels?
 
Re: probleem!!!

Re: probleem!!!

Orgineel geplaatst door Nolet
Mijn amp is een een panasonis HIFI amp met 2 x 40 watt. Ik denk dat dat mijn probleem is. De bas hoor ik gewoon te slecht zodat ik het automatisch harder ga zetten. Klopt dit? Kan dit? Is het zo dat je amp eigenlijk meer wattage moet hebben dan je boxen aankunnen? Helpen stoeptegels?

Ik denk dat jouw probleem idd voor een groot deel bij de versterker ligt. De monitors die je gebruikt zijn op zich okee, maar een gemiddelde (niet-high end) hifi-amp heeft te weinig capaciteit voor goede, onvervormde strakke basweergave. Matig tot slechte eindtrap(pen), matige voeding, veel hifi-toonregelingshit in je signaalweg en sowiezo vaak matige onderdelen (goedkoopste transistors, opamps, elko's, potmeters etc.).
Ik zou dus gaan kijken voor een betere versterker (goede hifi-bak met toonregeling-bypass -nad, cyrus, marantz, cambridge etc.- of een stereo-eindtrap).
De stoeptegels kunnen enigszins helpen (net als spikes) om resonantie van (spullen in) de kamer te beperken. Met een redelijke akoestische ontkoppeling luister je daadwerkelijk naar je monitors en niet naar allerlei spullen die (laagfrequent) resoneren en daardoor je geluid beïnvloeden.
 
stoeptegels ja, meer massa moeilijker voor de bassen om zich voort te planten
als je daar nog eens een tapijtje op legt dan heb je helemaal een mooi massa-veer systeem


kwa versterker kun je et best een studio referentie versterker gebruiken zoals van alesis of samson . dat soort spul
 
Back
Top