Rockwool/Glaswol panelen

Heb afgelopen dagen voor de test een paar panelen gemaakt en ook de stof besteld die in de thread staat. Prima spul tot op heden, met een tacker van de action zit het er ook vrij snel en mooi strak omheen. Heb wel als eerste laag horrengaas gebruikt om ieder geval de 10 cm Rockwool op zijn plek te houden. Nu kijken of de akoestiek er ook beter van gaat worden.

Click image for larger version  Name:	IMG_9041.JPG Views:	0 Size:	30,2 KB ID:	3752564
Click image for larger version  Name:	IMG_9040.JPG Views:	0 Size:	47,4 KB ID:	3752565
Click image for larger version  Name:	IMG_9034.JPG Views:	0 Size:	79,0 KB ID:	3752566
Click image for larger version  Name:	IMG_9035.JPG Views:	0 Size:	62,3 KB ID:	3752563
 
Laatst gewijzigd:
Mooi man, lijken op die van mij, ik heb alleen grijze stof, omdat zwart op was. Schijnt voor de akoustiek niet uit te maken. :) Ik ga ze vandaag ophangen, ik ben echt benieuwd.
 
Ik vrees dat ook ik aan de panelen moet. Ik zou graag jullie ervaringen hier teruglezen maar misschien waren jullie dat al van plan. Reuze benieuwd!
 
Maakt iemand zich hier druk om het eventueel vrij kunnen komen van microfibers? Ondanks dat je eea afschermt met doek....

niet dat ik allemaal klakkeloos geloof wat deze gast verteld, maar het zet me toch wel aan het denken:

 
Lekker dan, ze hangen net. :|

Bizar om te horen, ik weet ff niet wat ik er mee moet. Ik kan nu op internet gaan zoeken naar een relaas dat het niet schadelijk is en die vind ik dan opzekers, of ik ga op zoek naar een relaas dat het wel schadelijk is, die vind ik sowieso dus ook.
 
Lekker dan, ze hangen net. :|

Bizar om te horen, ik weet ff niet wat ik er mee moet. Ik kan nu op internet gaan zoeken naar een relaas dat het niet schadelijk is en die vind ik dan opzekers, of ik ga op zoek naar een relaas dat het wel schadelijk is, die vind ik sowieso dus ook.

Ok let me be clear, het is mij nadrukkelijk niet de bedoeling niet om te stoken, of onnodig de boel op stelten te jagen. Ik ben zelf ook op zoek naar dit soort oplossingen en en dus actief opzoek gegaan naar alternatieven. Daarbij kwam Ik dus deze video’s tegen (er zijn er dus meer), en ik heb altijd al, zonder deze video’s eerder gezien te hebben, mijn bedenkingen gehad bij het gebruik van glaswol. Wellicht is hier sprake van confirmation bias, maar toch, glaswol is niet het meest gezonde goedje lijkt me.

dus wel degelijk een oprechte vraag hier, maakt niemand die dat zelf heeft toegepast hier zich zorgen over? En dan ten tweede, wat is dan eventueel een (goedkoop) alternatief? Ik twijfel dus om toch ook van deze panelen te maken, of misschien toch iets anders (door professional?) te laten installeren.
 
Ff nog ter verduidelijking, die gast van dit filmpje heeft dus wel een eigenbelang he, namelijk het op professionele wijze installeren van accoustische shizzle, nevertheless, hij heeft een punt...
 
Het lijkt erop dat het wel mee zal vallen, anders hadden we er vaker wat van gehoord zou je zeggen. Dat spul ligt werkelijk overal open en bloot in magazijnen, bouwmarkten, bouwplaatsen etc, zonder doek eromheen, dat had dan echt niet meer gemogen. Maar dat blijven, misschien wel gevaarlijke, aannames.

Goed dat je het gepost hebt, ik had er dus nooit over nagedacht.
 
Maakt iemand zich hier druk om het eventueel vrij kunnen komen van microfibers? Ondanks dat je eea afschermt met doek....

niet dat ik allemaal klakkeloos geloof wat deze gast verteld, maar het zet me toch wel aan het denken:




Typisch geval van op basis van een bepaalde feit een overtrokken conclusie te trekken; dat het bijv. mogelijk is om vergiftigd te raken door grote hoeveelheid WATER te drinken, betekent nog niet dat water vergif is.
Deze gast heeft vaker van dit soort kromme redeneringen.
Zijn voorbeeld dat iemand de luchtleidingen van zijn muziekschool vanbinnen heeft bekleed met OC703 (glaswol) heeft meer met de stommiteit van die persoon te maken; je gaat ook niet een emmer ammoniak in die leidingen gieten en verwachten dat de bezoekers niet vergiftigd raken.

FEIT IS dat glas- en steenwol inderdaad wordt gemaakt van fijngemalen steen, resp. glas en dat dit stof, wanneer in zeer fijne vorm, in de longen terecht komt, schadelijk is.
ECHTER, dit fijne stof komt doorggans slechts vrij tijdens het verwerken (snijden, kloppen, etc.) van het materiaal en is daarom ook aangeraden om stofkapje en handschoenen te gebruiken, vooral wanneer er langdurig mee gewerkt gaat worden.


Neem eens de voornoemde ammoniak; als je die gebruikt om normaal de ramen mee te zemen, is er niets mis mee.
Maar je moet het niet gaan opdrinken.


Als alternatief voor steen-/glaswol heb ik wel eens gehoord van panelen, gemaakt van versnipperde jeans stof, maar ik weet geen merk, naam en hoe effectief deze zijn als absorber.

:)
 
Idd.. het werken ermee is gevaarlijker dan wanneer het opgeslagen is achter een muur.. https://www.arboinspectie.nl/werken-...claims-leiden/
Even los van het feit of mineraal wol nu wel of niet kankerverwekkend is.. (zoals asbest). sowieso is stof slecht. en dat is overal.. textiel bv.. kijk eens onder je bed bij het stofzuigen, wat er allemaal in tapijt blijft hangen.. of bv een allesbrander of openhaard :D
Gelukkig zijn we als organisme (zonder tracheeënstelsel) zo geëvalueerd dat we trilhaartjes hebben ontwikkeld in onze luchtpijp die stofdeeltjes soort-van naar boven bewegen, waarna het opgehoest kan worden.. maar de ene persoon overleeft stof beter dan de ander.. mensen met COPD of Astma kunnen beter niet verblijven in een ruimte vol absorbers idd. :)

In mijn ruimte gebruik ik geen absorbers maar voor de akoestiek heb ik altijd van die zwarte matjes noppenfoam hangen en geven ook bende af op den duur.. lijkt ook op te lossen onder invloed van UV licht ofzo.. maar ook zonder UV licht komt er na verloop van tijd zo'n 'filmpje' op je apparatuur te leggen.. en dat adem je dus ook allemaal in..
Heb van een maatje van me eens een fijnstofmeter geleend maar je schikt je dood wat je allemaal inademt. Ook op een industrieterein is de concentratie bv veel hoger.. of in de randstad langs ringwegen enzo.
https://www.longfonds.nl/gezondeluch...hoCnogQAvD_BwE

Ik had geen longklachten gelukkig maar sinds die metingen (stof tot nadenken) toch maar een bunch van die luchtreinigers met Hepa filter gekocht. Voor de slaap en woonkamer, daar waar je veel uur per dag verblijft. En als je zoals ons veel uur in de muziekruimte bent? Ook zeker 1 neerzetten.. Als er werkelijk veel stof van je absorbers in je ruimte dwarrelt gaan ze even flink te keer en daarna (bij continue gebruik) zijn ze nauweljks te horen.
Je moet even kijken naar de capiciteit (afhankelijk van de grootte van je ruimte) maar als er maar 'n Hepa filter in zit.. :)
https://www.google.com/search?sxsrf...hUKEwiTnrvYm4PpAhUcSxUIHXpVB5MQ4dUDCAw&uact=5
 
Laatst gewijzigd:
In mijn ruimte gebruik ik geen absorbers maar voor de akoestiek heb ik altijd van die zwarte matjes noppenfoam hangen en geven ook bende af op den duur.. lijkt ook op te lossen onder invloed van UV licht ofzo.. maar ook zonder UV licht komt er na verloop van tijd zo'n 'filmpje' op je apparatuur te leggen.. en dat adem je dus ook allemaal in..
Heb van een maatje van me eens een fijnstofmeter geleend maar je schikt je dood wat je allemaal inademt. Ook op een industrieterein is de concentratie bv veel hoger.. of in de randstad langs ringwegen enzo.
https://www.longfonds.nl/gezondeluch...hoCnogQAvD_BwE

Ik had geen longklachten gelukkig maar sinds die metingen (stof tot nadenken) toch maar een bunch van die luchtreinigers met Hepa filter gekocht. Voor de slaap en woonkamer, daar waar je veel uur per dag verblijft. En als je zoals ons veel uur in de muziekruimte bent? Ook zeker 1 neerzetten.. Als er werkelijk veel stof van je absorbers in je ruimte dwarrelt gaan ze even flink te keer en daarna (bij continue gebruik) zijn ze nauweljks te horen.
Je moet even kijken naar de capiciteit (afhankelijk van de grootte van je ruimte) maar als er maar 'n Hepa filter in zit.. :)

Precies; ik gebruik ook noppenfoam maar natuurlijk als het ouder wordt valt het langzamerhand uit elkaar en komt het als fijne deeltjes in de lucht, ik denk dat je ze na een jaartje of 20 gewoon kan verkruimelen.
Als je naar de structuur kijkt dan is dit met rockwool natuurlijk nog wat erger want als je daar in het zonlicht ff lekker je hand over heen en weer haalt zie je al van die microdeeltjes zich verspreiden en da's geen lekker spul.
Ik denk dat als je met rockwool werkt dat het 't beste is om het in een soort behuizing van kunststof of hout te maken en aan de voorkant bijv een fijn katoenen doek erop te spannen zodat veel van die deeltjes worden tegen gehouden.
Je tip met een afzuiging vind ik een hele goede, zeker als je professioneel werkt met muziek en daardoor vele uren in je studio zit, voor mezelf omdat ik puur voor de hobby niet langer dan een uurtje of twee meestal bezig ben denk ik dat een afzuiging hoewel nooit verkeerd een beetje overkill is, regelmatig ff afstoffen of met een vochtige doek wat afnemen lijkt me dan voldoende.
En natuurlijk is alles relatief want als je in Noord Groningen bij de waddenzee zit (niet bij de Eemshaven) of bijv in Zweden woont op het platteland is dat altijd een stuk beter dan dat je in de rijnmond zit bijv.
 
Goeie info, thanks! :okdan:
Ik heb gevonden dat een volspaandeur gemiddeld zo'n 21kg/m2 is, dus een typische 83cm x 201cm deur zou zo'n 35kg worden. Vergeleken met het hongingraatje van 15kg wat er nu hangt, zou dat toch wel een positieve invloed moeten hebben.

Weet niet of je al besteld had??? De deur uit de link komen nu ineens 42,50- euro verzendkosten bij en is kennelijk niet af te halen.. nou laat dan maar :walker:
Zojuist bij Gamma besteld.. en wordt dan afgeleverd in een filiaal in de buurt.. en is vaak in de actie voor 111 euro.. Hornbach was sowieso al 40km rijden voor me. Maar gewicht, 35 kg klopt idd.
https://www.gamma.nl/assortiment/boa...1-cm/p/B596756
Die inboorpaumelles heb je ook in 75mm.. moet nog meten wat er in de hardboarddeur zit maar de langste versie is zeker aan te raden.

Sorry voor de off-topic.. :)
 
Laatst gewijzigd:
Dezelfde man die de Green Gleu ter discussie stelde heeft het hier over Rock/Glaswool absorptiepanelen.. :erm:
youtube.com/watch?v=g4Nb2EhxvgM

Weet niet of Polypress of Agglomer (dat zijn die samengeperste matrasresten) een beter alternatief is. Het is definitief duurder..
Ook Polypress was eerst een afvalmateriaal en blijkt functioneel als absorber.. geen idee of er nog meer alternatieven zijn..

Heb afgelopen week zelf Rockwool Sono Solid achter een muur gestopt.. het werkt en verwerkt prima. Hoofdzakelijk verwerkt met een half-gelaatsmakser. Geen klachten op de huid gelukkig.. ik krijg straks de vloer nog.. aangezien mijn spouw 3,5 tot 3,8 cm is en ik daar geen te hoge dichtheid kan gebruiken ga ik 6cm panelen splitsen.. (wish me luck) Ga het sowieso maar buitenshuis zagen. De vloer (zwevend) wordt wel helemaal kierdicht rondom maar ik vraag me af in hoever dat mogelijk is.
 
Laatst gewijzigd:
YT link werkt niet... nogmaals via embed :)



Heeft iemand weleens geëxperimenteerd met vulling van polyether in kussens, matras.. of gewoon zo'n zit-slaapbank uit volledig schuim? Dat zal in vergelijk qua dichtheid niet veel ontlopen..
De persoon in het filmpje heeft het over carbon 12?? niks over te vinden.. heel veel is gemaakt van het element Koolstof.. dus een ruimte gevuld met suikerspinnen zou ook nog kunnen zegmaar.. :D
Rock/glaswol bestaat voornamelijk uit het element Silicium en misschien nog wat Calcium? Ik vraag me dan bv weer af hoe iemand in de Sahara bv overleeft..

In feite is fijnstof (dat waar het RIVM je voor waarschuwt) een mix van allerlei elementen en verbindingen.. Koolstof maar ook Silicium en Calcium. Zouten en nog wat metalen.. Maar de schadelijkheid wordt bepaald door de grootte. Te kleine deeltjes kun je niet uithoesten en schijn je via longen op te nemen in je bloed.. en daar ga je niet echt hard op ofzo.. maar kun je allerlei vage allergische reacties van krijgen na verloop van jaren. En dan is het nog de schade aan de longenblaasjes door inkapseling en daardoor zelfs kanker.

Tja.. mijn vader zegt altijd.. jongen.. op geboren worden staat de doodstraf. Maar dan toch liever via een OD tripje de pijp uit als stikkend. :)
 
Hey all. Ik zoek een beetje naar het juiste type materiaal voor m'n absorbers. Is dit (Rockwool Rocksono Solid) een beetje een koosjere kandidaat?

Ik wil hier voor de directe reflectie panelen van 150x60x20 van maken. Is 20cm OK, of overdreven dik?
 
Hey all. Ik zoek een beetje naar het juiste type materiaal voor m'n absorbers. Is dit (Rockwool Rocksono Solid) een beetje een koosjere kandidaat?

Ik wil hier voor de directe reflectie panelen van 150x60x20 van maken. Is 20cm OK, of overdreven dik?

Prorox SL930, voorheen Rockwool multiboard.

Voor 'first reflection points' volstaat 10cm dikte.
Door met de ruimte tussen muur en paneel te experimenteren, kun je nóg preciezer voor de absorptie van die meest schadelijke frequenties in jouw specifieke situatie* bewerkstelligen.

*De frequenties die door de 'first reflection points' (of welk ander oppervlak) worden gereflecteerd zijn afhankelijk van o.a.; grootte van de ruimte, en hiermee, de afstand speaker-muur-luisteraar, alsook de oriëntatie van de luidsprekers.*

Succes. :)
 
Back
Top